Tükörháború a Ford és a Toyota között
WRC

A február végi Svéd ralin fogja először használni az M-Sport Ford alakulata Ford Puma Rally1 Hybrid új külső tükreit. Az új tükrök erősen hasonlítanak a Toyota Yarisén használtakhoz, azaz a száron a tükör maga immár nem vízszintesen hanem függőlegesen van pozicionálva (mint egy furgonon).

ford_1_2.jpg

Hogy a klasszikus Walt Disney mesét idézzük, tükröm, tükröm mond meg nékem? Miután a Ford, Adrien Fourmaux-val elkezdte a Svéd ralira való felkészülést a messzi havas északi Kall környékén és a szakértők észrevették a Ford Puma új tükreit egyből azt kiáltották, hogy azt a Toyota Yaris-ról másolták. A Toyota Gazoo Racing műszaki igazgatója és a Toyota Yaris Rally1 külső tükreiért felelős ember, Tom Fowler ezt mondta: „Ez gyorsan ment! Amikor volt az idei autók hivatalos bemutatója már akkor észrevettük, hogy az ellenfeleink jó sok képet készítettek az autónkról. A 2017-ben bemutatott előző autónkon, a Yaris WRC-n az aerodinamikai kiegészítőinket alaposan lemásolták, de nem számítottunk arra, hogy ez most ilyen gyorsan újra megtörténik”. 

wrc_2022_rd_1_098.jpg

A Svéd rali tesztein látottak alapján nehéz vitatkozni Tom Fowlerrel. A szezonnyitó Monte-Carlo ralin a Ford Puma tükreit vízszintesen pozicionálták ám amikor az autó a havas Svédországban megtette az első kilométereit jól látszott, hogy a tükröket 90 fokkal elfordították mint ahogy a Toyota Yaris-on is vannak. 

A szabályozás szempontjából nincs gond a tükrökkel – csak a kar hossza számít és az, hogy a kar külső része a tükör középpontjában maradjon. Azt mondják a függőleges tükör pozíció előnye, hogy aerodinamikailag nagyobb szabadságot ad. 

ford_2_1.jpg

Hogy mit gondol erről az egész tükör mizériáról az M-Sport csapatfőnök Richard Millener, "egy ideje dolgozunk ezen, nem mintha láttuk volna az övékét, és azt gondoltuk volna, hogy lesz belőle valami. A tükrökkel kapcsolatban szabad a homologizációs mozgásterünk. Lehet függőlegesen és vízszintesen is szerelnünk. Az, hogy Svédországban függőlegesen szereljük a tükröket az nem jelenti azt, hogy az azt következő Horvát ralin is így lesznek azok pozicionálva. Élni fogunk a homologizációs lehetőségeinkkel, de minden további fejlesztést szorosan egyeztetünk a Forddal is."
„Még ha másoltunk volna is - de nem - az nem lenne újdonság – a másolás már jó ideje jelen van a sportban, elég azt megnézni, hogy 2017 végére mennyire hasonlítottak egyes autók a mi Ford Fiestánkhoz....”
Egy szó mint száz. Régen mindenféle motor, turbófeltöltő, váltó, futómű és ki emlékszik már, hogy mi minden tényleg fontos részegységgel való csalással vagy másolással vádolták egymást a csapatok. Ez mostanra idáig fajult, hogy egy egyszerű külső tükör miatt egymásnak esnek a csapatok.

wrc_2022_rd_1_214.jpg

Egy olyan külső tükör forma miatt ami nem is olyan régen inkább egy formula vagy DTM autón fordult csak elő nem egy vérbeli rali autón. Aki régebb óta követi nyomon a ralisportot annak egy rali autó külső tükréről egy A-s Lancia Delta Integrale vagy egy A-s és vagy WRC Subaru Impreza jut eszébe nem ezek a ma használatos hiper szuper szélcsatorna szökevény karbon szörnyek (amik a maguk valójában azért bazi jól néznek ki).   

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, M-Sport 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2117630302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása