A február végi Svéd ralin fogja először használni az M-Sport Ford alakulata Ford Puma Rally1 Hybrid új külső tükreit. Az új tükrök erősen hasonlítanak a Toyota Yarisén használtakhoz, azaz a száron a tükör maga immár nem vízszintesen hanem függőlegesen van pozicionálva (mint egy furgonon).
Hogy a klasszikus Walt Disney mesét idézzük, tükröm, tükröm mond meg nékem? Miután a Ford, Adrien Fourmaux-val elkezdte a Svéd ralira való felkészülést a messzi havas északi Kall környékén és a szakértők észrevették a Ford Puma új tükreit egyből azt kiáltották, hogy azt a Toyota Yaris-ról másolták. A Toyota Gazoo Racing műszaki igazgatója és a Toyota Yaris Rally1 külső tükreiért felelős ember, Tom Fowler ezt mondta: „Ez gyorsan ment! Amikor volt az idei autók hivatalos bemutatója már akkor észrevettük, hogy az ellenfeleink jó sok képet készítettek az autónkról. A 2017-ben bemutatott előző autónkon, a Yaris WRC-n az aerodinamikai kiegészítőinket alaposan lemásolták, de nem számítottunk arra, hogy ez most ilyen gyorsan újra megtörténik”.
A Svéd rali tesztein látottak alapján nehéz vitatkozni Tom Fowlerrel. A szezonnyitó Monte-Carlo ralin a Ford Puma tükreit vízszintesen pozicionálták ám amikor az autó a havas Svédországban megtette az első kilométereit jól látszott, hogy a tükröket 90 fokkal elfordították mint ahogy a Toyota Yaris-on is vannak.
A szabályozás szempontjából nincs gond a tükrökkel – csak a kar hossza számít és az, hogy a kar külső része a tükör középpontjában maradjon. Azt mondják a függőleges tükör pozíció előnye, hogy aerodinamikailag nagyobb szabadságot ad.
Hogy mit gondol erről az egész tükör mizériáról az M-Sport csapatfőnök Richard Millener, "egy ideje dolgozunk ezen, nem mintha láttuk volna az övékét, és azt gondoltuk volna, hogy lesz belőle valami. A tükrökkel kapcsolatban szabad a homologizációs mozgásterünk. Lehet függőlegesen és vízszintesen is szerelnünk. Az, hogy Svédországban függőlegesen szereljük a tükröket az nem jelenti azt, hogy az azt következő Horvát ralin is így lesznek azok pozicionálva. Élni fogunk a homologizációs lehetőségeinkkel, de minden további fejlesztést szorosan egyeztetünk a Forddal is."
„Még ha másoltunk volna is - de nem - az nem lenne újdonság – a másolás már jó ideje jelen van a sportban, elég azt megnézni, hogy 2017 végére mennyire hasonlítottak egyes autók a mi Ford Fiestánkhoz....”
Egy szó mint száz. Régen mindenféle motor, turbófeltöltő, váltó, futómű és ki emlékszik már, hogy mi minden tényleg fontos részegységgel való csalással vagy másolással vádolták egymást a csapatok. Ez mostanra idáig fajult, hogy egy egyszerű külső tükör miatt egymásnak esnek a csapatok.
Egy olyan külső tükör forma miatt ami nem is olyan régen inkább egy formula vagy DTM autón fordult csak elő nem egy vérbeli rali autón. Aki régebb óta követi nyomon a ralisportot annak egy rali autó külső tükréről egy A-s Lancia Delta Integrale vagy egy A-s és vagy WRC Subaru Impreza jut eszébe nem ezek a ma használatos hiper szuper szélcsatorna szökevény karbon szörnyek (amik a maguk valójában azért bazi jól néznek ki).
Szöveg: Tommy
Fotók: Toyota Gazoo Racing, M-Sport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.