Ott Tanak oktatott a Finn rallyn

to_2.jpg

Az elmúlt hétvégén zajlott a Finn rally a világbajnokság aktuális futama. Az ezt megelőző utolsó VB futam Szardínián volt, kb. 6 hete. A versenyzők pihentek kicsit, de voltak egyéb elfoglaltságaik is.

A Ford versenyzői, Ogier és Evans Goodwoodban jártak a Sebességfesztiválon valamint Evans a Red Bull és a Ford reklámfilmjeiben szerepelt. A versenyzők persze készültek is a Finn rallyra, a helyszínen tesztelték az autót. A Fiesta hátulján jól láthatóan megváltozott az aerodinamikai szett. A hátsó kerekek környékén változott meg látványosan az autó hátulja, kicsit Toyota Yaris-ossá vált. A versenyen végül csak Ogier autóját szerelték fel ezzel a verzióval.

ford_2.jpg

A Toyota csapat is tesztelt Finnországban valamint Ott Tanak elindult egy Észt rally versenyen ugyanis az nagyon hasonló mint a Finn rally, a versenyt azután meg is nyerte. A Toyota nagyon készült a Finn rallyra mert a tavalyi futamot Lappiék megnyerték és bennük volt, hogy meg kell védeniük a Finn rally győzelmi címét.

to_3.jpg

A Citroen Racing most a C3 WRC első futóműve környékén változtatott az autón, hogy az még jobban kezelhetővé váljon. Ők Craig Breen vezényletével szintén részt vettek a fentebb már leírt Észt rallyn ahol már a módosított autóval Breen a harmadik helyen fejezte be a versenyt. Breenen kívül tesztlehetőséget kapott Khalid Al Qassimi és Mads Ostberg is.  

citro_2.jpg

A Hyundai Motorsport volt a harmadik csapat akik Hayden Paddonnal a fedélzeten szintén indultak a többször emlegetett észt futamon, ő ott a második helyen zárta a versenyt. Ugyanő a nyári VB szünetben, hazájában Új Zélandon indult egy helyi rallyn egy abba a bajnokságba épített Hyundai-jal amely versenyt meg is nyert. Csapattársa, a VB-t vezető Thierry Neuville a belgiumi Ypres rallyn indult egy Hyundai i20 R5-tel és ő is győzni tudott. A Hyundai csapat mindhárom versenyzője kapott tesztlehetőséget, Finn és Észtországban nyúzták az i20 WRC-t. Az autóban a középső difinél hajtottak végre néminemű fejlesztést. A Finn rally előtt a Hyundai Motorsport vezette a gyártói és az egyéni ponttáblázatot is így nekik a pontszámok gyarapítása és az első Finn dobogós helyezés volt a fő csapásirány.

hy_2.jpg

Ezek az új generációs WRC autók sokkal gyorsabbak mint a régiek. Tavaly volt is emiatt egyfajta félsz a szakmában nehogy bajok legyenek, mint annak idején a B csoportos érában. Szerencsére az elmúlt másfél év alatt az autók miatt nem lett komoly baleset, nem sérült meg senki komolyabban.  Viszont a nagy tempó miatt tavaly a Finn rallyn beraktak egy csomó mesterséges lassítót, ami nem volt jellemző a VB-re. Ez nem tetszett a versenyzőknek ezért az idei verseny útvonalát jócskán megváltoztatták így nem kellett a lassítókat alkalmazni.

citro_1.jpg

A versengés csütörtök este kezdődött Jyvaskylában egy nyúlfarknyi gyorsaságival. Ezt Ott Tanak nyerte meg, de ebből kár lett volna nagyobb tanulságokat levonni. De ha már így belejött a szakaszgyőzelembe pénteken is folytatta jó szokását. Annyira, hogy a pénteki tíz gyorsból ötöt megnyert ezzel a nap végén ha csak 5,8 másodperc előnnyel, de ő fordult elsőnek. Csapattársa JML is szépen teljesített, a harmadik helyen végzett. A harmadik autóval Esapekka Lappiék a nyolcadik helyig jutottak pénteken. Nekik volt egy megforgásuk és a Yaris WRC középső difije is elromlott. A szombat Tanaké és Lappié volt, előbbi négy gyorsot nyert, míg Lappiék hármat. A maradék egyet pedig JML húzta be, így a szombati összes gyorson valamelyik Toyota győzedelmeskedett. Szombaton Tanak már 39 másodperc előnnyel zárt, JML maradt a harmadik pozícióban, míg Lappi feljött a negyedik helyre. Vasárnap már csak négy gyorsasági maradt, az utolsó a külön pontokért is zajló Power stage. Rögtön a nap elsőn Lappi szélesebben vett egy kanyart, megakadt az autója hátulja valamiben, ami beforgatta őket és sikerült annyira lepusztítani a Yaris WRC elejét, hogy fel kellett adniuk a versenyt. JML, ahogy az egész hétvégén most is szoros csatában volt a Citroenes Mads Östberggel, de nem tudta őt legyőzni így a harmadik helyen fejezte be a Finn rallyt. Ott Tanak megnyerte a power stage-et is így maximális pontszámmal megnyerték a 2018-as Finn rally VB futamot! Győzelmükkel feljöttek a bajnokság harmadik helyére.

to_1.jpg

A Citroen Racing legjobbjai Mads Östbergék voltak ezen a hétvégén. Ők az első napon még komoly csatában voltak Tanakkal, bár ezt annak is köszönhetik, hogy az első napon még kicsit kedvezőbb pozícióból rajtoltak. De ez nem von le semmit a teljesítményükből, mert jól mentek egész hétvégén. Pénteken egy rövid ideig még a versenyt is vezették. De aztán nem bírtak Ott Tanakkal és péntek este, ha csak 5,8 másodperccel is, de a második helyen fordultak. Csapattársa Craig Breen már az első gyorson benyalt egy jobb hátsó defektet, ami jócskán visszavezette jó szereplésüket. Mindkét versenyző be tudott gyűjteni szakaszgyőzelmeket, ez Östbergnek az előzőekben leírtra volt elegendő míg Breen feljött a kilencedik helyre. A harmadik C3 WRC-vel a főszponzor önjelölt rallyversenyzője Khalid Al-Quassimi állt rajthoz, és ahogyan az várható volt nem sok vizet zavart, ő a 24. helyen fejezte be a pénteket bár mentségére szóljon volt valami benzin pumpa probléma az autójában. Szombaton, ha gyorsasági győzelmet nem is tudott szerezni Östberg azért valahogy állta JML támadását, és ha csak 5,4 másodperccel, de meg tudta tartani a második helyét. Breen a napot takarítói pozícióban szenvedte végig és emiatt nem is tudott előrébb lépni, maradt a kilencedik helyen. Al-Quassiminek volt reggel egy árokjárása minek köszönhetően visszaesett a nap végi 43. helyre. Vasárnap Östberget igencsak megszorongatta JML a Toyotával, de a power stage-en Östberg megrázta magát és megelőzte JML-t így megtartotta második helyét, amivel a verseny végi dobogón is a második helyre állhatott fel. Szegény Craig Breennek vasárnap sem sok babér termett, egy helyet javítva a nyolcadik helyen fejezte be a Finn rallyt. Al-Quassimi a harmadik C3 WRC-vel a 37. lett.

citro_3.jpg

A Hyundai Motorsport versenyzőinek nem jött ki a lépés Finnországban. Neuville most takarítóként kezdett és ez rányomta bélyegét az időkre, azért dolgozott, hogy Ogier ne nagyon tudjon ellépni előle. Mikkelsen pedig félrehallott egy itiner feljegyzést és az oldalára borította az i20 WRC-t. Nem lett komoly baja az autónak, de az idejüknek annyi lett. Paddon küzdött derekasan és péntek estére a negyedik helyen fejezte be a napot. Szombaton az út takarító szerep miatt Neuville és Mikkelsen is csak 8., 10. időket tudott autózni, bár Neuville-nek volt egy hatodik ideje. A fékre panaszkodó Paddon pedig veszített egy helyet és az ötödik pozícióban fejezte be a szombatot. Vasárnap Neuville és Mikkelsen folytatta a szombati produkciót, bár Neuville a power stage-en a negyedik lett, szerezve így pár plussz pontot. Paddon elől kiesett a Toyotás Lappi így ő a negyedik helyen zárta a Finn rallyt. Neuville a kilencedik míg Mikkelsen a tízedik lett, pontszerzőek, de biztos nem ezt tervezték.

hy_1.jpg

A Fordnál Ogier autójára felrakták az új aero szettet és kérésére másik gyártmányú lengéscsillapítókat is szereltek az autójába. Ogiernek pénteken volt egy 1., egy 4. és egy 5. gyorsasági eredménye, a többin nem brillírozott annyira. Ez meg is látszott a nap végi hatodik helyén. Evansnak sem adta ki a pénteki nap, szenvedett mindennel és a hetedik helyen végzett. Suninen a harmadik Fiesta WRC-vel szerzett két harmadik időt, volt fékproblémája is, de valamiért ő sem tudta fixálni a jó helyet így az ötödik lett péntek estére. Szombaton Ogier tovább szenvedett. Az utat is takarítania kellett és az autójával sem volt kibékülve. Egész nap csavargatta, állítgatta, de nem akart jó lenni. Szombat estére a hetedik helyre ért be. Evans is tovább nyüglődött, baja volt a gumikkal is, a nyolcadik lett estére. Suninen is küszködött sok mindennel, gumi baj volt, az autóját állítgatta, a hatodik helyre ért be szombaton. Vasárnap Ogier összekapta magát és a versenyt valamint a power stage-et is az ötödik helyen fejezte be. Evans a hetedik helyen végzett Finnországban míg Suninen a hatodik helyre volt jó.

ford_1_1.jpg

A verseny abszolút végeredménye az alábbiak szerint néz ki,

  1. Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) 2 :35:18.1
  2. Ostberg / Eriksen (Citroën C3 WRC) + 32.7
  3. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) + 35.5
  4. Paddon / Marshall (Hyundai i20 WRC) + 1:35.6
  5. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC) + 2:15.0
  6. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC) + 2:19.2
  7. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC) + 2:29.5
  8. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) + 3:08.4
  9. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +3:51.8
  10. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +8:37.4

A versenyzők bajnokságának állása most így néz ki,

  1. Thierry Neuville – 153 pont
  2. Sébastien Ogier – 132 pont
  3. Ott Tänak – 107 pont
  4. Esapekka Lappi – 70 pont
  5. Dani Sordo – 60 pont
  6. Andreas Mikkelsen – 57 pont
  7. Jari-Matti Latvala – 55 pont
  8. Elfyn Evans – 52 pont
  9. Mads Ostberg – 48 pont 
  10. Kris Meeke – 43 pont
  11. Craig Breen – 39 pont

A gyártók bajnokságának állása pedig így fest,

  1. Hyundai WRT – 228 pont
  2. M-Sport Ford WRT – 202 pont
  3. Toyota Gazoo Racing – 201 pont
  4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 153 pont

A WRC2-ben Pietarinen, Huttunen, Greensmith sorrendben végeztek a srácok. Skoda Fabia R5-tel, Hyundai i20 R5-tel és Ford Fiesta R5-tel mentek.

fb_img_1532864463772.jpg

A WRC3-ban Torn, Bergkvist, Franceschi lett a befutó, ők mindannyian a Ford Fiesta R2T-t nyúzták.

A verseny egyetlen magyar párosa a Szabó Zoltán - Szabó Krisztián kettős egy Skoda Fabia R5-tel az abszolút 31. helyen értek célba.

fb_img_1532848932647.jpg

Következő verseny az aszfaltos ADAC Német rally lesz augusztus 15-19. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Citroen Racing, Hyundai Motorsport, internet

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7014152001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása