A múlt hétvégén, április 4-6. között zajlott a 2025. évi rally Európa bajnokságnak, azaz az ERC-nek az első felvonása.
Ez ráadásul egy új helyszínen a spanyolországi Cordoba városában és az annak környékén kanyargó aszfaltos utakon került megrendezésre, és amely a hangzatos 42nd Rally Sierra Morena - Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025 nevet viselte.
A program csütörtök este 20:00-kor kezdődött a rengeteg ember jelenlétében megtartott rajtceremóniával.
Ezt követte péntek 9:30-tól a szabadedzés, majd 12:01-kor kezdődött a 6,16 km hosszú kvalifikációs szakasz. Ez utóbbinak az a jelentősége, hogy az itt első 15 helyezett versenyző maga döntheti el, hogy másnap, szombaton hányadiknak kíván rajtolni. Egy ilyen aszfaltos futamon talán jobb minél előrébb indulni, amíg nem koszolódik el a pálya, de egy murvás futamon sok esetben jobb hátrébb kezdeni, hogy a csúszós, pergős kövektől tisztítsák meg a pályákat az előrébb indulók. Szóval a kvalifikáción, az alábbi sorrendben végzett az első 15 versenyző, akik ezután rajtpozíciót választhattak maguknak. Gryazin, Armstrong, Marczyk, Lopez, Williams, Lefebvre, Verstappen, Virves, Östberg, Suárez, Bonato, Tempestini, Johansson, Mabellini és Herczig.
Ezután ugyanitt, 13:15-kor kezdődött a bemelegítő shakedown szekció, aminek nincs semmi jelentősége.
A verseny ugyanezen a napon, pénteken 20:05-kor vette kezdetét egy nyúlfarknyi, mindössze 1,5 km hosszú szuperspeciállal, melyet Cordobában bonyolítottak le. Itt Gryazin, Lefebvre, Östberg, Verstappen és Virves sorrendben végzett az élmezőny. Azt tudni kell, hogy a versenyen teszt jelleggel rajthoz állt és teljesítette azt a rally VB-n, a WRC-ben induló két versenyző páros is. A Toyotás Elfyn Evans-Scott Martin és a Hyundaios Thierry Neuville-Martijn Widaeghe. Ők csak a mezőny végén rajtolhattak és ugyan az ő idejüket is mérték és az szerepelt is az eredmények között, de mivel az EB-n nem értékelték őket így én sem írom azokat sehol. Ugyanis értelemszerűen szinte mindenhol ők voltak a leggyorsabbak, de nekik ez csak egy teszt verseny volt az áprilisi Kanári szigeti VB futamra való felkészülés jegyében.
Szombaton három gyorsasági várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük.
A 6,7 km hosszú OBEJO (10:00-kor és 15:10-kor), a 12,8 km hosszú VILLANUEVA DEL REY (11:05-kor és 16:15-kor) és a 27,19 km hosszú VILLAVICIOSA (12:10-kor és 17:20-kor).
Reggel, napközben és este is volt szervizlehetőségük, a napi penzum 306 km körül alakult, ebből bő 93 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
Igen komoly csatározások után szombat este Nikolay Gryazin (Skoda), Alejandro Cachón (Toyota), José Antonio Suárez (Skoda), Yoann Bonato (Citroen) és Andrea Mabellini (Skoda) sorrendben ért célba az élmezőny. A három magyar induló közül Hadik Andrásék (Ford) a 22., míg László Martinék (Skoda) a 28. helyről várhatták a folytatást. Herczig Norberték jó mentek egész nap, de a Toyota Yarisban előjött fékhiba miatt ideje korán fel kellett adniuk a versenyt és már nem is kezdték azt újra.
Vasárnap újfent három gyorsasági várt a mezőnyre melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteniük.
Ezek voltak a 19,89 km hosszú CERROBEJUELAS (8:20-kor és 13:55-kor), a 25,22 km hosszú POZOBLANCO-VILLAHARTA (9:25-kor és 15:00-kor) és a 12,43 km hosszú ERMITAS-TRASSIERRA (11:05-kor és 17:05-kor).
Reggel és napközben adódott szervizlehetőség, a napi össztáv 348 km-t tett ki, ebből 115 km volt a gyorsasági szakaszok hossza, ezzel ez volt verseny leghosszabb napja.
A verseny utolsó napjának hat gyorsasági szakaszán is parázs és látványos csaták alakultak ki, jó szórakozást kínálva ezzel a nézőknek. A versenyt végig vezető Nikolay Gryazin-Konstantin Aleksandrov kettős viszont nem engedte el az elsőbbséget és magabiztos, tiszta versenyzéssel megnyerte a 2025. évi rally Európa bajnokság első fordulóját.
A futam végeredménye az alábbiak szerint alakult:
A magyarok közül a Hadik András - Juhász István kettős az abszolút értékelés 18. helyén ért célba, de az idén, az 50. év felettieknek kiírt Masters kupában másodikok lettek Jos Verstappen mögött.
A László Martin - Bán Viktor duó pedig az abszolút értékelés 19. helyén ért célba.
AZ ERC3-at a Tristan Charpentier - Florian Barral páros nyerte Ford Fiestával, az ERC4-ben és a Junior ERC-ben is a Sergi Pérez jr. - Axel Cronado kettős volt a leggyorsabb Peugeot 208-cal.
A Spanyol rally EB futam össztávja 664 km-t tett ki, a 13 db gyorsasági pedig majdnem 210 km-t.
A versenyre 82 páros nevezett, ebből 64-en neveztek az ERC valamelyik értékelésébe.
Következő rally EB / ERC futam a Veszprém központú, murvás utakon zajló Rally Hungary lesz május 9-11. között. Tavaly az jó mulatság volt, reméljük idén is úgy lesz.
Szöveg: Tommy
Fotó: https://www.fiaerc.com/en
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.