Holnap este kezdődik a WRC Finn rally
WRC, WRC2, WRC3, Finn rally

Szerda este a rajtceremóniával kezdődik el és vasárnapig tart a 2025. évi FIA WRC rally világbajnokság aktuális fordulója a 74. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei helyszíne.

Ez a futam a rally versenyzők és a rally rajongók mekkája, az egyik, ha nem a leggyorsabb rallyvilágbajnoki verseny, óriási a tempó és óriásikat ugratnak a nagyrészt széles és kemény felületű murvás utakon, amik az első körben elég csúszósak a felületükön lévő kavicsok miatt.

A WRC sorozat egyik legrégebbi versenye ez, 1951-ben rendezték meg először és 1973 óta része a világbajnoki naptárnak. A Finnországban található rengeteg tó miatt sokáig Ezer tó rallynak hívták. A rallyt sokáig, főleg a finn versenyzők uralták, akik a 72 eddigi versenyből 55-öt nyertek meg. A ranglista élén Hannu Mikkola és Marcus Grönholm áll hét-hét győzelemmel.

A Finn rally a világ egyik leggyorsabb tempójú versenye, ez 2016-ban csúcsosodott ki amikor Kris Meeke 126,62 km/h átlagsebességgel nyerte meg a rallyt. Az erdők és tavak között kanyargó kemény, de sima felületű, főleg szélesebb, de néhol szűkebb és technikásabb kavicsos utakon rengeteg a természetes, nem ember építette gyomorforgató ugrató.

yaris_20.jpg

Ezt a versenyt mindegyik pilóta meg akarja nyerni, ehhez a bátorság és az elszántság fontosabb, mint bárhol máshol. A verseny elejétől a végéig padlógázon, sokszor tiltáson kell menni, ha nyerni akar valaki. Még nézni is félelmetes nemhogy bent ülni egy rallyautóban! A tíz leggyorsabb rally világbajnoki futam közül kilenc a Finn rally volt, nem hiába hívják Finn Nagydíjnak is. Nagy rutin kell ahhoz is, hogy az ugratókra milyen helyzetben érkezzen az autó, hogy a földet érés jól sikerüljön és az autó ott már irányba álljon a következő kanyarra. Az ugrásokat meg kell tanulni. Ha például a sebesség túl nagy, az autó aerodinamikája lenyomja a hátulját, az eleje pedig felemelkedik. A jó taktika az, hogy „felszállás” előtt bele kell picit fékezni és utána teljes gázzal menni az ugratóra.

Az itinernek tökéletesnek kell lenni, nem lehet hibázni, mert a tempó miatt abból biztos nagy baj lesz. A sebesség nagy, az időkülönbségek pedig kicsik, így ha hibázik valaki, kevés lehetőség van az elveszett másodpercek visszanyerésére. Az egyik legnehezebb rally ez a navigátorok számára is mivel a nagy sebességhez állandóan, pontos ütemben kell mondani az itinert.

A hagyományos, meleg nyári rallyk után ez már szinte kora őszinek mondható így némileg alkalmazkodni is kell ehhez. Ha száraz az idő a kemény, de sima felületű, kavicsos utak kivételes tapadást adnak, de ha nedves az időjárás, akkor a víztől felpuhul az utak felülete és ez durvább körülményeket hozhat.

A versenyközpont és a szervizpark Jyväskylä város központjában, a Paviljonki nevű kiállítási központban található. A gyári WRC csapatok a kikötő közelében, a kiállítási terület „főutcáján” sorakoznak fel, míg az alsóbb kategóriájú csapatok a zárt csarnokokban kapnak helyet. A Paviljonki mindössze néhány perces sétára található a város üzleteitől, bárjaitól és éttermeitől.

A program helyi idő szerint szerda este 19:00-kor kezdődik Jyvaskyla városban a rajtceremóniával.

Utána csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a Ruuhimaki shakedown szakasz, ez 4.12 km hosszú lesz, majd este 19.05-kor a 2.58 km-es Harju városi szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny. A nap egy 15 perces esti szervizzel zárul.

i20_16.jpg

Pénteken nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak, plussz este itt is teljesíteni kell a 2.58 km-es városi Harju szakaszt. A gyorsaságik a 17.96 km-es Laukaa (8:03 és 14:44), a 15.78 km-es Saarikas (9:03 és 15:44), a 14.47 km-es Myhinpää (10:23 és 17:04) és a 7.76 km hosszú Ruuhiumäki (11:51 és 18:35) lesznek. Az első kör után lesz egy 40 perces szervizpark majd a városi Harju gyorsasági után egy 45 perces szervizpark vár a mezőnyre és ezzel zárul a nap.

A napi össztáv majdnem 568 km lesz, ebből bő 114 km a gyorsaságik hossza.

A csapatok szombaton jobban eltávolodnak Jyväskylä-tól, a Jämsa régióba mennek, ahol négy gyorsasági szakasz vár rájuk, szintén két körben. Ezek lesznek a 15.51 km-es Parkkola

(8:01 és 15:01), a 18.94 km-es Västilä (9:42 és 16:42), a 20.19 km-es Päijälä (10:36 és 17:36) és a 16.44 km hosszú Leustu (12:05 és 19:05). Ezen a napon is lesz egy napközbeni és egy esti szervizlehetőség valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 605 km körül alakul, ebből 142 km a gyorsaságik hossza, ezzel ez lesz a rally leghosszabb napja.

Az utolsó napra, a szupervasárnapra már csak egy gyorsasági szakaszon küzdenek meg a versenyzők két alkalommal, de ez a legendás és hírhedt Ouninpohja lesz, ami az idén 23.98 km hosszban kanyarog és dobál majd. A második körben az utolsó gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A napi össztáv 220 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja pedig nem egészen 48 km-t. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere lesz, szervizlehetőség már nem.

Az Finn rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 307 km hosszban. A rally össztávja 1400 km-t tesz ki.

puma_4.jpg

A verseny végleges, rajtszámos nevezési listáján 66 db autó szerepel, ebből 11 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez öt Toyota Yarist (Elfyn Evans, Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta, Sami Pajari), három Hyundai i20-at (Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux) és három Ford Pumát (Grégoire Munster, Martins Sesks, Joshua McErlean) jelent.

Lesz még 27 db Rally2-es autó, ezekből 23 db-ot neveztek a WRC2-es bajnokságba is. Olyan pilóták fognak itt indulni, mint Yohan Rossel, Oliver Solberg, Nikolay Gryazin, Gus Greensmith, Mikko Heikkila és a Toyota rally csapatának vezére Jari-Matti Latvala az idén is próbára teszi magát a Rally2-es Toyota Yaris-szal és ne feledkezzünk meg a többiekről sem.

Van még a nevezési listán 25 db Rally3-as autó, ezekből 19-et neveztek a WRC3-ba és 10-et a Junior WRC-be. És marad még két Rally4-es és egy Rally5-ös autó is.

Magyar egység nincs a nevezési listán.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is elvisz pár kamionnyi versenygumit.

A kemény murvás utakra a Portugál rallyn debütáló, továbbfejlesztett, erősített oldalfalú Hankook Dynapro R213-at kapják a versenyzők kemény és vagy lágy keverékben.

Aki nem tudja a helyszínen nézni a versenyt azoknak marad a kiváló szórakozást nyújtó https://www.rally.tv/getting-started  oldal, aki tudja nézze, jó verseny szokott lenni ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr5118917268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása