Brit győzelem a WRC Szafari rallyn
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, március 19-23. között rendezték a 2025. évi rally világbajnokság aktuális, harmadik fordulóját, a szezon első murvás versenyét az immár 73. Szafari rallyt, melyet a kelet afrikai Kenya látott vendégül. A program szerdán kezdődött, a verseny maga csütörtöktől vasárnapig tartott.

A versenyzők részéről a futam egy érdekes sztrájkféleséggel kezdődött. Történt ugyanis, hogy az ezt megelőző Svéd rallyn, talán az utolsó gyorsasági végén a riporter kérdésére válaszolva a Hyundai pilótája, Adrien Fourmaux káromkodott egy szolidabbat, amire válaszul az FIA megbüntette őt 10.000.- Euróra. Ezek után a rallyvilágbajnokságon versenyző pilóták és navigátorok nagyrésze alapított egy véd és dacszövetséget az FIA túlzott és bigott szabálykövetési rendszere ellen való tiltakozásul. Ennek első kézzel fogható „intézkedése” volt, hogy a Szafari rallyn senki nem nyilatkozott a gyorsaságik végén, vagy ha mégis akkor csak az anyanyelvén tette mindezt nem angolul. Úgyhogy a verseny során csupán abból szerezhettünk információt, amit magunk láttunk a közvetítések során, vagy ami mégis kiszivárgott a csapatoktól, a versenyzőktől.

evans_1_1.jpg

A 2025-ös Szafari rally programja szerdán 10:01-kor kezdődött az 5.16 km hosszú Sleeping Warrior SEZ nevű bemelegítő shakedown szakasszal. Itt Kalle Rovanpera (Toyota), Thierry Neuville, Ott Tanak, Adrien Fourmaux (mind Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-ben a Toyotával versenyző Oliver Solberg bizonyult a leggyorsabbnak.

Ezt követően csütörtökön már két gyorsasági szakasz várt a mezőnyre. Az első 13:05-kor rajtolt, - 4.76 km hosszú volt és a Super Special Kasarani nevet adták neki. Az első gyors után a Toyotás Rovanpera azt mondta, hogy ezen a hétvégén nem lesznek gyorsasági végi nyilatkozatok, köszöni a rajongóknak, hogy nézik őket, de beszélni csak később fognak. Csapattársa Katsuta japánul nyilatkozott, a Svéd rallyn megbüntetett Hyundai-os Fourmaux szuahéli nyelven viccesen csak annyit mondott, hogy Hakuna Matata ami kb. annyit jelent, hogy “Nincs probléma” vagy inkább azt, hogy „Minden rendben van”. A gyorsaságit egyébként a Toyotás Elfyn Evans nyerte.

A másik csütörtöki gyorsasági 16:43-kor indult, 8.27 km-t tett ki és a Mzabibu névre hallgatott. Ezt a Hyundai-os Ott Tanak húzta be. Ezen a gyorsaságin elektronikai hiba miatt kiestek a napi küzdelmekből a Hyundai-os Adrien Fourmaux-ék. A harmadik Hyundai-jal Thierry Neuville-nek volt egy két kerékre állós meleg pillanata, de megúszta azt ép bőrrel. A Toyotás Katsuta pedig lecsúszott egy kicsit az „útról”, de ment tovább, nem lett belőle probléma. A napot Ott Tanak (Hyundai), Takamoto Katsuta (Toyota), Grégoire Munster (Ford), Kalle Rovanpera, Elfyn Evans (mindketten Toyota) sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-t Kajetan Kajetanowicz vezette Toyota Yaris Rally2-vel. 

Pénteken négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük. A gyorsaságik a 31.4 km-es Camp Moran (7:28-kor és 13:45-kor), a 19.11 km-es Loldia (8:56-kor és 15:13-kor), a 13.18 km-es Kengen Geothermal (10:09-kor és 16:26-kor) és a 15.10 km-es Kedong (11:02-kor és 17:19-kor) voltak. A versenyzőknek reggel, napközben és este is volt szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv bő 157 km-t tett ki, ezzel ez volt a hétvége leghosszabb napja.

Az első gyorsasági, ami bő 31 km hosszú volt alaposan megrángatta a mezőny nagy részét. Gumidefektet szedett össze többek között Takamoto Katsuta, Kajetan Kajetanowicz és Fabrizio Zaldivar is, de kereket cserélt Sami Pajari is, akinek az autójában a szélvédő is megrepedt. A Hyundai-os Neuville-nek pedig váltót cseréltek az autójában emiatt késett a rajtból. A szakaszt egyébként Ott Tanak nyerte Hyundai i20 N Rally1-gyel. A következőn szintén Ott Tanak nyert, itt Rovanpera forgott meg majdnem a Toyotával, a Fordos Munster Pumájának pedig eltört a jobb hátsó lengéscsillapítója. A napi harmadikon Rovanpera révén Toyota győzelem született, Neuville-nek pedig volt egy korai rajtja. A délelőtti utolsón újfent Ott Tanak nyert a Hyundai-jal, itt Munster és Neuville is benyalt egy gumidefektet, míg a hobbysta Serderidis elnézett egy elágazást a Ford Pumával így tolatnia kellett.

A péntek napközbeni szervizbe Ott Tanak (Hyundai), Elfyn Evans, Kalle Rovanpera (mindketten Toyota), Thierry Neuville (Hyundai) és Josh McErlean (Ford) sorrendben ért be az élmezőny.

A délutáni elsőt Thierry Neuville (Hyundai) nyerte Tanak és Rovanpera előtt. Defektet kapott Serderidis, Zaldivar és Fourmaux is, utóbbi nem állt meg kereket cserélni így a defektes kerék szétverte a futóművet, úgyhogy ő újfent kiesett a versenyből. A WRC2-ben versenyző Oliver Solberg Toyota Yaris Rally2-je fennakadt a puha, lisztszerű fesh-fesh porban és nem tudták az autót kiszabadítani ezért ők is bukták a pénteki napot. A Fordos McErlean valami füstöt érzékelt az Pumában. A következőn Tanak nyert Elfyn Evans és Thierry Neuville előtt. Tanak autójából az olaj folyt el kissé és csak hátul hajtott alatta az autó. A Fordos McErlean-nek csak etap üzemmódban ment a Pumája, a WRC2-es Solans Toyota Yarisában pedig a kormányszervó hibásodott meg. A délutáni harmadikat Rovanpera nyerte Evans és Neuville előtt, Tanak csak a 14. helyen ért célba, mert féltengely probléma akadt a Hyundaiban és ezzel visszacsúszott a 3. helyre, Evans pedig átvette a vezetést. A pénteki utolsó gyorsaságin Toyota uralom volt, Rovanpera, Katsuta és Evans révén. Evans-nek volt egy jobb hátsó defektje, Tanak pedig kiszerelte a jobb első féltengelyt a gyorsasági rajtja előtt ezért csak lassabban tudott menni.

A pénteki napot Elfyn Evans, Kalle Rovanpera (mindkettő Toyota), Ott Tanak, Thierry Neuville (mindketten Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben Kajetanowicz (Toyota), Greensmith (Skoda), és Solans (Toyota) sorrendben alakult a top három.

tanak_30.jpg

Szombaton három gyorsasági szakasz, a 26.97 km hosszú Sleeping Warrior (8:35-kor és 15:05-kor), a 17.31 km-es Elmenteita (9:35-kor és 16:05-kor) és a 28.97 km hosszú Soysambu (10:33-kor és 17:03-kor) várt a mezőnyre melyeket ezen a napon is kétszer kellett teljesíteniük. Itt napközben és este adódott szervizlehetősége a versenyzőknek. A szombati gyorsaságik mennyisége majd 146.5 km-t tett ki.

A Hyundai-os Fourmaux csütörtökön és pénteken is kiesett, de a szuperraly szabállyal tovább mehetett volna. Mivel a két kieséssel rengeteg idővesztesége keletkezett és érdemben nem tudott volna előrébb lépni ezért a csapat nem állította őt vissza a versenybe, hanem azt vasárnapra halasztotta a szuper vasárnapi és power stage pontok reményében.

Az előzőnapi esőzések miatt a poros utak nagy része sártengerré változott alaposan megnehezítve a versenyzők dolgát. A szombati elsőt Evans nyerte Rovanpera és Katsuta előtt akiket Tanak követett, aki benyalt egy hátsó defektet. A Fordos Munsternek a Pumán eltört az egyik hátsó kerék. A Hyundai-os Neuville pedig egy bal első defektet szedett össze és 1p 20s-ot vesztett a cserével. A másodikon újfent Toyota hármas befutó alakult ki Evans, Katsuta, Rovanpera sorrendben, Tanak újfent a negyedik lett.  A délelőtti harmadikon Katsuta, Tanak, Evans, Munster, Pajari sorban ért be az élmezőny. Evans 2x is megforgott, Rovanperának lett egy bal első defektje, McErlean megforgott, a WRC2-es Dominguez kereket cserélt, aztán amikor visszaállt, Solberg utolérte így az utóbbi Dominguez porában volt kénytelen vezetni, aminek nem örült annyira.

A szombat napközbeni szervizbe Evans, Rovanpera (mindketten Toyota), Tanak (Hyundai), Katsuta (Toyota) és Neuville (Hyundai) sorrendben ért célba az élmezőny. A WRC-ben még Solans vezetett, de közeledett hozzá Greensmith.

A szombat délutáni első gyorsaságin ismét Toyota hármas befutó lett, Katsuta, Rovanpera, Evans révén. A saras utakon többen is szélesebben fordultak az ideálisnál m int pld. Evans vagy Neuville, miközben Rovanpera Toyotájának eltört az egyik bal hátsó lengőkarja. A másodikon, Munster és McErlean révén, hosszú idő után újra Ford 1., 2. helyezés történt, harmadik lett Pajari majd Neuville és Tanak következett. Újabb defektet nehezítették az egyébként sem könnyű versenyt, most Neuville, Katsuta és Serderidis voltak az áldozatok. A szombati utolsó gyorsaságin Tanak és  Neuville sorrendben Hyundai 1., 2. született majd Solberg, Pajari és Evans érkezett. Nagy rumlija nem volt senkinek. A nap végére a Toyotás Evansnak már majd két perces előnye gyűlt össze.

A szombatot Evans, Tanak, Neuville, Katsuta és Rovanpera sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben a Skodás Greensmith átvette a vezetést, utána a Toyotás Solans és a Skodás Zaldivar érkeztek.

munster_3.jpg

Az utolsó vasárnapi napra is maradt három gyorsasági szakasz. A 8.27 km hosszú Mzabibut egyszer kellett teljesíteni, 6:42-kor, a 18.33 km hosszú Oserengonit viszont már kétszer, 7:53kor és 11:56-kor. A 10.53 km-es Hell’s Gate pedig szintén kétszer várt a mezőnyre, 9:05-kor és 14:15-kor, mely a második alkalommal a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz is volt egyúttal. A napi gyorsasági össztáv majdnem 66 km-t tett ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szervizlehetőség jutott a versenyzőknek, ezenkívül tankoló és technikai zónák voltak még.

Az elsőn Tanak, Neuville, Rovanpera, Evans, Solberg sorrendben ért be az „eleje”, a vasárnapra visszaállt Fourmaux csak 7. időt ment. Az igen csak korán rajtoló gyorsasági egyébként enyhén nedves felületű, kicsit párás volt. Az első 3 km-en víztócsák és sár is előfordult. Rovanpera bal első defektet kapott majd a szakasz célja után generátor szíját is kicserélték. A napi másodikon az út felülete nedves és száraz között váltakozott, nagyon kanyargós szakasz volt kevés hellyel a hibázáshoz. Katsuta, Fourmaux, Neuville sorrendben végzett a top három. Rovanpera a Toyota műszaki hibája miatt nem tudott elrajtolni így ő feladta a versenyt. Rajta kívül Katsutának volt egy meleg pillanata és Munster is megforgott egyszer. A napi harmadikon napsütés és száraz útfelület fogadta a párosokat, akik közül Fourmaux volt a leggyorsabb, őt követte Neuville, Katsuta, Tanak és Evans majd a többiek. Az utolsó előtti gyorsasági rajtja késett egy kicsit a rettenetes közúti dugó miatt. Egyébként Katsuta, Fourmaux, Neuville, Tanak, Munster sorrendben ért célba az élboly.

A mindent eldöntő utolsó, külön/plussz pontokért is zajló power stagen jókora szikla darabok voltak az úton a 4. km körül. A szakaszon az első öt helyen végzett Adrien Fourmaux, Thierry Neuville, Ott Tanak (mindhárman Hyundai), Grégoire Munster (Ford) és Sami Pajari (Toyota) akik ezért megkapták a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. Itt tehát tarolt a Hyundai, szépen helytállt a Ford és Pajari révén hazavitt valamit a Toyota is.   

A 73. Szafari rally végeredménye az alábbiak szerint alakult:

  1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 4h20m03.8s
    2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +1m09.9s
    3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +3m32.0s
    4. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +7m18.7s
    5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +11m35.3s
    6. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14m11.6s
    7. Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +17m26.6s
    8. Jourdan Serderidis/Frédéric Miclotte (Ford Puma Rally1) +28m45.5s
    9. Fabrizio Zaldivar/Marcelo Der Ohannesian (Škoda Fabia RS Rally2) +35m38.8s
    10. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +37m15.8s

Elfyn Evansék a Svéd rally megnyerése után folytatták jó szériájukat és nekik hála brit győzelem született a Szafari rallyn, de Gus Greensmith-nek köszönhetően a WRC2-ben is brit győzelemnek örülhettek a szigetországi rally szurkolók. A Gus Greensmith – Jonas Andersson kettőst és Skoda Fabiájukat a Jan Solans - Rodrigo Sanjuan duó követte egy Toyota Yaris Rally2-vel. A kategória legalsó fokán végzett a Fabrizio Zaldivar – Marcello der Ohannesian páros szintén Skoda Fabiával.

ggreensmith.jpg

Érdekesség még, hogy a Toyota csapatfőnök helyettese, a 4x rallyvilágbajnok Juha Kankkunen épp 40 évvel ezelőtt, 1985-ben nyert először Szafari rallyt egy Toyota Celica TwinCam Turbóval, most pedig mint csapatvezető is diadalmaskodni tudott a Toyota színeiben. Emeli némileg a győzelem fényét az is, hogy ez a verseny volt a Toyota Yaris 100. WRC futama, ráadásul a Toyota 2021. óta uralja, nyeri meg a Szafari rallyt

A 2025-ös FIA rallyvilágbajnokság állása a harmadik futam után így néz ki:
1. Elfyn Evans 88 pont
2. Thierry Neuville 52 pont
3. Ott Tänak 49 pont
4. Sébastien Ogier 33 pont
5. Adrien Fourmaux 31 pont
6. Kalle Rovanperä 31 pont
7. Takamoto Katsuta 25 pont
8. Sami Pajari 19 pont
9. Grégoire Munster 16 pont
10. Mārtiņš Sesks 8 pont

Amint látható az Elfyn Evans – Scott Martin duó három futam után 36 ponttal vezeti a bajnokságot, ami egyfajta rekord és kicsit kifújhatják magukat, de nagyon nem lazíthatnak. A pontozási rendszer miatt hamar elfogyhat az előnyük, ha netán nem adja ki nekik valami, de azért a 36 pont előny három futam után mutatja talán Evansék idei potenciálját.

A 2025-ös FIA rallyvilágbajnokság csapatainak állása a Szafari rally után:
1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 148 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 122 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 47 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 25 pont

A Szafari rally három és fél napja alatt mindösszesen 21 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, majd 383 km hosszban.

Következő rallyvilágbajnoki futam az Kanári szigeteki rally lesz április 24-27. között mely az idei három új világbajnoki futamnak az egyike, ami Gran Canaria szigetének aszfaltos utjain kerül megrendezésre. 2022 után ezzel az új futammal kerül vissza Spanyolország a rallyvilágbajnoki sorozatba.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Gus Greensmith facebook

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr9718825712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása