Holnap kezdődik a WRC Szafari rally
WRC, WRC2, WRC3

Most hétvégén lesz a 2025. évi rally világbajnokság aktuális fordulója az immár 73. Szafari rally melynek a kelet afrikai Kenya ad otthont. Ez lesz az idei rally világbajnokság harmadik helyszíne. A verseny szerdán kezdődik és vasárnapig tart.

A verseny Afrika lélegzetelállító tájainak szelídíthetetlen terepén kerül megrendezésre, ahol az időjárás percek alatt megváltozhat. Sár, sziklák, a nagyon finom fesh-fesh por, homok és kihívásokkal teli vízi átkelések teszik a kenyai Szafari Rallyt az állóképesség végső próbájává.

wrc-safari-rally-kenya-2024-ford.jpg

A kenyai Szafari Rally egy olyan autósport kaland, amihez nincs másik hasonló. A versenynaptár egyik legnehezebb és legkiszámíthatatlanabb eseményeként ismert, rendkívül egyenetlen mély nyomvályúkkal tarkított poros utakon zajlik a verseny, amit a hirtelen lehulló eső bármikor sártengerré tud változtatni, óriási kihívás elé állítva ezzel a pilótákat. A Kenya lélegzetelállító tájainak szívében elhelyezkedő rally idomult a modern WRC versenyek lebonyolítási rendjéhez, de nem nélkülözi a klasszikus állóképességi versenyek szellemét sem.

A verseny főbb ismérvei,

A robusztus terep: a pilóták sziklás utakon, poros-homokos pályákon és vízátkeléseken küzdenek meg, miközben az erős hőséggel is meg kell küzdeniük.

Találkozás a vadon élő állatokkal: elefántok, zsiráfok és zebrák teszik ezt a rallyt egyedülállóan kenyaivá.

Történelmi örökség: miután 2021-ben a kenyai Szafari Rally visszatért a rally világbajnokságra felélesztette a klasszikus hosszútávú, endurance rallyk szellemét.

A Szafari rally sok évtizeden keresztül a világ talán leghírhedtebb, legnehezebb rallyversenye volt, ami akár 5-6 napig is eltartott, a versenytáv akár 5000 kilométer is lehetett, és ami hol giga forróságban és szörnyű porban, vagy esőben és tetőig érő sárban zajlott. Annak idején a rallyt nyilvános utakon, tehát nem a forgalom elől elzárt gyorsaságikon tartották és a rally világbajnokság legnehezebb fordulója volt. Jó pár éve már a Szafari rally is egy lett a szezon egyen versenyei közül, nyilván megtartva az olyan helyi sajátosságokat, hogy egy zsiráf vagy egy zebra bármikor átmehet a versenyautó előtt. De maga a futam nem biztos, hogy nehezebben teljesíthető mint egy Szardínia vagy Akropolisz rally, csupán jóval messzebb van Európától ami sok versenyzőnek és csapatnak azért nem mindegy sem anyagi, sem logisztikai okból.

Az is igaz, hogy némelyik gyorsasági minősége annyira sziklás, hogy szinte csak gyalogtempóban érdemes rajta átmenni. A pilótáknak nagyon nehéz megállniuk, hogy ezeket az utakat ne úgy kezeljék, mint egy másik, pld. európai murvás versenyt, mert akkor gyorsan bajba kerülhetnek. Az itt előforduló heves esőzés pedig nagyon gyorsan csúszós sarat varázsol az alapvetően mély, poros utakból. Egyébként pedig azt mondják, hogy számítani kell a kiszámíthatatlanra. Kenyában bármi megtörténhet!

Az autók futóműve itt jóval magasabbra van állítva, mint a többi murvás rallyn annak érdekében, hogy elkerüljék az autók alján a sérüléseket. A bajnokság során kizárólag ezen a futamon láthatunk a versenyautókon a Szafari rallyra jellemző légbeszívó csövet, pipát mellyel az autó „A” oszlopának felső részéről jut levegőhöz a motor. Erre azért van szükség, mert ha nagy esőzések lesznek, és nagy vízfolyásokon kell átkelniük akkor nehogy vizet szívjon a motor, mert az nem tesz jót neki. 

A Szafari Rallyt először 1953-ban rendezték meg, a Kelet-Afrikai Koronázási Szafariként Kenyában, Ugandában és Tanganyikában II. Erzsébet királynő megkoronázásának ünnepeként. 1960-ban átnevezték Kelet-Afrikai Szafari Rally-ra és ezt a nevet 1974-ig megtartotta, amikor is Kenya Szafari Rallyvá változott.

A kenyai Shekhar Mehta öt futam győzelemmel vezeti a Safari rally VB ranglistáját.

i20_12.jpg

A 2025-ös program szerdán 10:01-kor kezdődik az 5.16 km hosszú Sleeping Warrior SEZ nevű bemelegítő shakedown szakasszal.

Ezt követően csütörtökön már két gyorsasági szakasz is vár a mezőnyre. Az első 13:05-kor rajtol, 4.76 km hosszú lesz és a Super Special Kasarani nevet viseli. A másik 16:43.kor indul, 8.27 km hosszú és a Mzabibu névre hallgat.

Pénteken négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteniük. A gyorsaságik a 31.4 km-es Camp Moran (7:28-kor és 13:45-kor), a 19.11 km-es Loldia (8:56-kor és 15:13-kor), a 13.18 km-es Kengen Geothermal (10:09-kor és 16:26-kor) és a 15.10 km-es Kedong (11:02-kor és 17:19-kor) lesznek. A versenyzőknek reggel, napközben és este is lesz szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv bő 157 km-t tesz ki, ezzel ez lesz a hétvége leghosszabb napja.

Szombaton három gyorsasági szakasz, a 26.97 km hosszú Sleeping Warrior (8:35-kor és 15:05-kor), a 17.31 km-es Elmenteita (9:35-kor és 16:05-kor) és a 28.97 km hosszú Soysambu (10:33-kor és 17:03-kor) vár a mezőnyre melyeket ezen a napon is szintén kétszer kell teljesíteniük. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük. A szombati gyorsaságik mennyisége majd 146.5 km-t tesz majd ki.

Az utolsó vasárnapi napra is marad három gyorsasági szakasz. A 8.27 km hosszú Mzabibu egyszer kell teljesíteni, 6:42-kor, a 18.33 km hosszú Oserengonit viszont már kétszer, 7:53kor és 11:56-kor. A 10.53 km-es Hell’s Gate pedig szintén kétszer vár a mezőnyre, 9:05-kor és 14:15-kor, mely a második alkalommal a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz is lesz egyúttal. A napi gyorsasági össztáv majdnem 66 km-t tesz majd ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szervizlehetőség jut a versenyzőknek, ezenkívül tankoló és technikai zónák lesznek.

A Szafari rally három és fél napja alatt mindösszesen 21 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, majd 383 km hosszban.

yaris_14.jpg

A Szafari rallyn sosem volt nagy tolongás a „rajtvonalnál”, nem lesz ez máshogy az idén sem. A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 39 db autó szerepel, ebből 10 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta és Pajari), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Fourmaux) valamint három Fordot (McErlean, Munster és Serderidis) jelent. Rajtuk kívül nevezett még 18 db Rally2-es autó akikből 16-an neveztek a WRC2 értékelésbe, például Solberg, Zaldivar, Greensmith, Kajetanowicz, Solans és Dominguez.  Nevezett még 3 db Rally3-as Ford Fiesta és 8 db helyi menő, főképp régebbi Mitsubishikkel, Subaruval.

Részletek itt találunk, https://webassets.redbull.com/media/r8TgPyrsRmdqyJWdNYQiE8/WRC/WRC%20Events%202025/WRC_Safari%20Rally%20Kenya_entrylist%202025.pdf

A Szafari rallyn nem lesz magyar egység akinek szurkolhatnánk.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra is jó pár darab versenygumival készül.

A versenyzők a 15”-os, aszimmetrikus mintázatú Dynapro R213-as gumit kapják lágy és kemény keverékben. A párosok 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebben benne van a shakedown is.

screenshot_20250314_181606_instagram.jpg

 A https://www.rally.tv/ -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hankook, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, www.wrc.com

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2618818632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása