Most hétvégén, február 13-16. között rendezik a rally világbajnokság egyik leg hardcore-abb, legkeményebb versenyét, a szezon egyetlen igazi havas, jeges és hideg versenyét a 72. Svéd rallyt.
Ez a verseny a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki még nem látta élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők, a tévében látottak nem tudják visszaadni a tempót ami itt van. A speciális nagy szöges, hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és sokkal komolyabb féktávokat tudnak venni, mint egy murvás futamon, de a vezetőknek hozzá kell szokniuk, hogy ezzel együtt olyan érzésük van az autóban mintha lebegnének az út felett.
A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba, Umeå városába, ami észak Svédország legnagyobb városa. A versenyzők, ha tehetik az utat övező hó falnak támasztják autóikat, hogy az segítse bevezetni azokat a kanyarokba. De ha a kelletténél melegebb a hőmérséklet a hó falak állaga megváltozik, és ahogy a versenyautó hozzáér az ütközés hatására a hófal szétesik, és az autók beszorulhatnak a hóba.
Korábban, amíg Karlstad környékén illetve attól egy picit északabbra volt a rally, sokszor problémát okozott, amikor a kelleténél melegebb volt az idő és a versenygumik szegecsei felszakították a kőkemény havas, jeges útfelületet és az így előkerülő kavicsok letépték a szögeket a gumiabroncsokról így azok elvesztették a tapadásukat. De az akár –25°C-ig is süllyedő hőmérséklet viszont a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.
A szervizpark Umea városában lesz kialakítva.
Az idei Svéd rally lebonyolítása a rally világbajnokságnak megfelelő ütemterv szerint lesz lebonyolítva. Azaz csütörtök reggeli 9:01-kor kezdődik a 3.44 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz, majd este 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel elkezdődik a 72. Svéd rally.
Pénteken kétszer három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, az alábbi időbeosztásban és elnevezésekkel.
A Bygdsiljum 28.27 km hosszban 9:18-kor és 14:48-kor. Az Andersvattnet 20.51 km-rel 10:19-kor és 15:49-kor és a Bäck 10.8 km hosszban 11:27-kor és 16:57-kor.
A két kör után, 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel fejeződik be a pénteki versengés. Napközben és este lesz szerviz lehetőség. A napi versenytáv 473.53 km, ebből bő 124 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.
Szombaton is kétszer három gyorsasági, plussz egy napvégi záró szakasz vár a mezőnyre.
A 15.65 km-es Vännäs 9:10-kor és 14:10-kor vár a mezőnyre. Utána következik a már ismert 14.23 km hosszú Sarsjöliden 10:05-kor és 15:05-kor. A harmadik gyorsasági a 16.06 km hosszú Kolksele lesz 11:08-kor és 16:08-kor. A napot ismét az Umeå-i szakasszal fejezik be, de ezt most 10.08 km hosszban jelölték ki. Péntekhez hasonlóan napközben és este is lesz szerviz lehetősége a srácoknak. A szombati versenytáv 349.4 km, ebből 101.96 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.
Vasárnapra mindössze két gyorsasági marad, ezekből az első a 29.35 km-es Västervik melyet egy szerviz közbeiktatásával egymás után kétszer teljesít a mezőny 7:27-kor és 9:57-kor.
A másik, a szombatról megismert 10.08 km-es Umeå-i szakasz lesz a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage gyorsasági. A napi össztáv 224 km körül alakul, míg a gyorsaságik mennyisége közel 69 km-t tesz ki. A Svéd rally kompletten 1060 km lesz, ebből gyakorlatilag 300 km-t tesz ki a mért szakaszok hossza.
A verseny nevezési listáján 60 autót számolhatunk meg. Közülük szinte „rekordszámú”, 11 db a Rally1-es csúcsgép. Ebből 4 db a Toyota, Kalle Rovanperával, Elfyn Evans-szal, Takamoto Katsutával és Sami Pajarival. Lesz még 3 db Hyundai, Thierry Neuville-lel, Ott Tanak-kal és Adrien Fourmaux-val. A Hyundai most veti be először az idei évre fejlesztett Rally1-es Hyundai i20-at aminek főleg a futóművén és a súlycsökkentésén dolgoztak sokat. A szezonnyitó Monte-Carlo rallyn még a tavalyi autóval indultak azzal a különbséggel, hogy már nem volt benne a hybrid rendszer. A 4 db Ford Pumával Grégoire Munster és Josh McErlean indulnak, mint „gyári” versenyzők. Hozzájuk csatlakozik a csúcskategóriában tavaly sikeresen debütáló Martins Sesks és a műkedvelő Jourdan Serderidis.
A csúcsgépek utáni legharcosabb géposztályban, az RC2-ben 26 db az ilyen olyan WRC2 bajnokságokba nevezett Rally2-es autót láthatunk majd olyan pilótákkal, mint Oliver Solberg, Georg Linnamae, Pontus Tidemand, Mikko Heikkila, Lauri Joona vagy a mindössze 18 éves méltán szuper tehetségnek tartott finn Tuuka Kauppinen.
A következő géposztályban a még mindig négykerékmeghajtású RC3-ban 22 db autó áll rajthoz, többségében Ford Fiesták, de lesz jó pár Renault Clio is. A Junior WRC-ben csak Ford Fiestával lehet indulni.
Rajtuk kívül mindössze egy darab kis Renault Clio indul majd az RC5 géposztályban.
A rallyvilágbajnokság új, hivatalos gumibeszállítója a Hankook egyféle gumit visz Svédországba, a szögekkel ellátott forgásirányos, aszimmetrikus mintázatú Winter i*Pike SR10W-t. Mióta 2023-ban a Hankook kizárólagos rallyvilágbajnokságra való beszállítói szerződést kötött az FIA-val azóta több mint 2000 km-en át tesztelték ezeket a spéci, nagy szöges versenygumikat annak érdekében, hogy mire első ízben vetik be őket rallyvilágbajnoki futamon, addigra a legoptimálisabban működjenek.
Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rallyt ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban, amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.
Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.
1973-ban szerepelt először a bajnokságban és 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans voltak, akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.
Aki nem olyan szerencsés, hogy elutazzon a versenyt a helyszínen megnézni azok a https://www.rally.tv/live_tv oldalon tudják majd nyomon követni a történéseket.
Szöveg: Tommy és https://www.wrc.com
Fotó: https://www.wrc.com, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Hankook
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.