Csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó fordulója, a Japán rally mely az ország déli, - főszigetén, Honshu-n kerül megrendezésre. A verseny Aichi és Gifu régió hegyeiben zajlik majd, sorban ez lesz a harmadik év, amikor ebben a régióban rendezik a Japán rally VB futamot.
A rally a régiók nem éppen hibátlan minőségű és minden bizonnyal lehullott falevelekkel színesített aszfaltos utjain zajlik majd. A gyorsaságik némelyikét keskeny alagutak is tarkítják. Mint aszfaltos rally ez lesz a szezon negyedik ilyen jellegű összecsapása.
A Japán rally 2004-ben szerepelt először a WRC sorozatban és egészen 2007-ig a hokkaidói Tokachi-Obihiro régióban rendezték meg. 2008-ban és 2010-ben (2009-ben nem volt Japán rally) az esemény központja Hokkaido régiója volt, míg Sapporo volt a házigazda város.
2004-ben a Subaru-s Peter Solberg nyerte az első rallyt. 2005-ben a Peugeot-s Marcus Grönholm nyert, míg 2006-ban Sébastien Loeb diadalmaskodott a Citroënnel. Majd a finn Mikko Hirvonen duplázott 2007-ben és 2008-ban a Ford Focus WRC-vel, mielőtt Sébastien Ogier a Citroen C4 WRC-vel megnyerte volna az utolsó versenyt 2010-ben. Ezek a Japán rallyk még murvás utakon zajlottak.
A bemelegítő shakedown szakasz - mely Kuragaike Park névre hallgat - helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik, ez egy majd 2,8 km-es mini gyorsasági lesz. Ugyanezen a napon este 19:05-kor a Toyota Stadionban egy 2,1 km-es gyorsasági szakasszal elkezdődik az éles mért verseny is.
Pénteken reggel egy rövid szerviz után három rendes gyorsasági szakasz vár a versenyzőkre. A 23.67 km-es Isegami Tunnel, a 19.38 km-es Inabu/Shitara és a 17.41 km-es Shinsiro, ezeket kétszer kell megfutniuk. A napi első gyorsasági 7:44-kor rajtol majd. Három gyorsasági után lesz egy gyűjtő és egy napközbeni technikai zóna. A két versenykör végén lesz még egy 2.54 km-es mini gyorsasági az Okazaki melyet kétszer egymás után kell megfutniuk és ezeket követően lesz az esti szerviz park. A napi össztáv majd 388 km lesz, ebből 126 km a gyorsaságik össztávja, ezzel ez lesz a rally leghosszabb napja.
Szombaton a reggeli szerviz után összesen hét gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Ezek a 16.47 km-es Mt. Kasagi, a 11.60 km-es Nenoue Kougen és a 22.79 km hosszú Ena, ezeket kétszer kell teljesíteniük. Ezeken felül lesz még egy 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban, aminek frappáns módon a Toyota Stadium nevet adták. Szombaton sem lesz napközbeni szerviz csak gumicsere és technikai zóna vár rájuk. Este a Toyota Stadion szakasz előtt lesz a napvégi 45 perces szervizlehetőség. A napi első gyorsasági 8:05-kor kezdődik majd. A napi össztáv ismét 388 km körül alakul, ebből majd 104 km-t tesz ki a gyorsaságik hossza.
Vasárnap egy 15 perces szerviz után három gyorsasági vár a talpon maradt párosokra. Ezek a 20.23 km-es Nukata, a 13.98 km-es Lake Mikawako. Ezeket kétszer kell teljesíteniük, de az utolsó power stage előtt lesz még egy szervizpark és a szombatról megismert 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban. A célceremónia 15:30-tól kezdődik. A vasárnapi össztáv bő 235 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja pedig bő 70.57 km lesz. A négy nap alatt 1020 km-t autókázik majd a mezőny, ebből közel 303 km lesz a 21 db gyorsasági hossza.
Az abszolút bajnoki cím és a WRC2-es bajnokság is itt fog eldőlni. Az abszolútban már csak Hyundai-os pilóta lehet bajnok, a belga Thierry Neuville vagy az észt Ott Tanak, de Neuville-nek sokkal több pontja van, szám szerint 25-tel. Ha Neuville nem hibázik akkor Tanaknak nem lesz könnyű dolga. Ugyanitt a csapatbajnokságban viszont még lehet bajnok a Hyundai és a Toyota is, ez még nyitott meccs. Abszolútban a versenyzők között a 3., 4., 5., helyért lehet még némi csata Elfyn Evans, Sebastien Ogier és Adrien Fourmaux között, de Evans akár még a második helyért is megküzdhet.
A WRC2-ben is két ember között dőlhet el a bajnoki cím, vagy a Skodás Oliver Solberg vagy a Toyotás Sami Pajari lesz a WRC2-es világbajnok. A kategória szabályai szerint Solbergnek itt már nem kell indulnia, ő már lefutotta a hét versenyét, vezet is, de ha Pajari jó helyen ér célba, legalább harmadik lesz, akkor övé a 2024-es WRC2-es világbajnokság.
Tavaly Evans, Ogier és Rovanpera révén hármas hazai győzelmet aratott a Toyota, ezzel biztos kibékülnének az idén is, de Rovanpera például nem is indul, helyette Katsutának kéne ehhez brillíroznia.
A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 44 db autó szerepel, ebből 8 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag három Toyotát (Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Mikkelsen) valamint két Fordot (Fourmaux, Munster) jelent. Ezeknek a hybrid rendszerrel kiegészített Rally1-es autóknak ez lesz az utolsó fellépésük, mert 2025-től már nem lesz bennük a hybrid rendszer, csupán a belső égésű motor fogja őket hajtani. Az autók egyébként 2026. év végéig megmaradnak, de már hybrid rendszer nélkül.
Lesz még 18 db Rally2-es autó, ezek nagy része a WRC2-es bajnokságba van nevezve és lesz még két Rally3-as autó is.
Ezeken felül mindenféle nemzeti homologizációs autó fog indulni többnyire Toyota Yarisok. Ezek egyikével fog indulni 1994 rally világbajnoka a francia Didier Auriol aki ezzel ünnepli meg, hogy épp az idén van 30 éve, hogy 1994-ben egy Toyota Celicával megnyerte a rally világbajnokságot. Auriolnak most Denis Giraudet fog navigálni, akivel annak idején sokat versenyeztek együtt.
A rally világbajnoki sorozat hivatalos gumiabroncs beszállítójának a Pirellinek ez lesz az utolsó WRC futama ahol hivatalos beszállítóként szerepelnek ugyanis az év végén lejár a szerződésük és jövőre a Hankook lesz a gumibeszállító.
De ide Japánba azért még elvitt a Pirelli pár versenygumit. A körülmények nem lesznek egyszerűek, különösen a kora reggeli órákban és a hegyi szakaszokon, ahol az aszfalt állapota miatt amúgy sem túl jó a tapadás, sőt gyakran nagyon gyenge is lehet. A pilótáknak nem szabad alábecsülniük a szennyeződéseket, köveket és lehullott leveleket és a felszínre kerülő útbarázdákkal kapcsolatos kockázatokat. Nagyon oda kell figyelni az időjárásra, amely sokszor kiszámíthatatlan, állandó esővel, sőt hóval is fenyegethet, ami tavaly például váratlanul belepte a hegyi gyorsasági szakaszok egy részét.
A Rally1-es hybrid csúcs gépeknek az elsődleges gumikeverék a PZero RA WRC HB, a kemény gumi lesz, de lesz a puhából is, ez a PZero RA WRC SB nevezetű. Ha komoly eső lesz, akkor pedig a Cinturato WRC RWB-t biztosítják.
A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Mindenkinek 28 db PZero RA WRC HB, 18 db PZero RA WRC SB és a 12 db Cinturato WRC RWB áll majd rendelkezésre, ebből kell ügyesen kiválasztani a felhasználni kívánt 28 db-ot.
Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) autók a Pirelli PZero RA gumikat kapják, RA5A kemény jelöléssel és RA7+C lágy jelöléssel. Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a Cinturato RWC-t választhatják. A WRC2-ben mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során. Ezt a rendelkezésre álló 26 db kemény és 18 db lágy keverékből valamint a 12 db eső gumiból kell kiválogatniuk.
A Rally3-as autók a PZero RA5-öt kapják kemény keverékként és a PZero RA7+A-t lágy keveréknek. Esőre a CINTURATO RW1C-t választhatják.
A szervizpark a Toyota Stadionban lesz kialakítva, a rally bázisán olyan szórakoztató műsorok lesznek mint freestyle motocross (FMX) bemutató, különböző élő művészek, a pályaséták és a rallyautózások, valamint a Blue Impulse műrepülő bemutató csapat akrobatikus repülő bemutatói. A verseny négy napja nem csak a megrögzött rallyrajongóknak, hanem az első rally nézőknek és a családoknak is remek alkalom lesz arra, hogy jól érezzék magukat.
A nagy időeltolódás miatt innen Európából nehéz lesz élőben nyomon követni az eseményeket, de aki nagyon ráér erre az a https://www.rally.tv/live_tv -n élőben nézheti a versenyt.
Szöveg: Tommy
Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.