Görögországban holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális fordulója, az Istenek rallyjának is hívott 68. Akropolisz rally mely a versenynaptár tízedik idei helyszíne.
Ez a verseny legendásan az egyik legkeményebb erőpróbája a rally világbajnokságnak, iszonyatosan kemény „minőségűek” az itteni utak, az időjárás szinte mindig nagyon meleg, az utak javarészt porosak és rázósak, versenyzőnek és autónak egyaránt. A pilótáknak okosan kell beosztaniuk az autóikat és a gumiabroncsokat.
A körülmények az olyan szakaszokon igazán bonyolultak amik egy napon belül ismétlődnek, mert azokon az első körben kiforduló sziklák és kövek a második nekifutás során különösen kártékonyak lehetnek.
A versenyzőknek nagyon fontos, hogy elkerüljék, hogy az autóik megsérüljenek, főleg szombaton, amikor nem lesz napközbeni szervizlehetőség csupán gumicsere és tankoló zóna vár a versenyzőkre. Bármilyen műszaki probléma súlyos büntetést vonz magával, legyen az időbüntetés vagy akár az adott napi versenyből való kiesés is.
Az Akropolisz rally értelemszerűen egy kőkemény murvás rally, az autók ennek megfelelőn murva specifikációval érkeznek a versenyre. De ez nem olyan murvás specifikáció lesz, mint például a Lett rallyn vagy a Finn rallyn ahol relatíve jó minőségűek a murvás szakaszok, hanem inkább olyanok, mint a kenyai Szafari rallyn vagy a Szardínia rallyn ahol jóval magasabbra van állítva az autók has magassága. A rossz minőségű utak miatt itt további védelem szerelhető fel az autókra.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik a shakedown szakasszal, ez 3.62 km hosszú lesz, majd este 19.00-kor Lamia városában az ünnepélyes rajtceremóniával folytatódik a program.
Pénteken három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteniük, a két kör között lesz egy 30 perces flexi szerviz Lamiában illetve a napközbeni tankoló zónákban várnak még a versenyzőkre. A gyorsaságik neve és hossza a következők szerint néz ki. Az első lesz az Ano Pavliani 22.47 km hosszban, ezt követi a Dafni 21.67 km-re majd a Tarzan 23.37 km hosszban. A pénteki napi össztáv 487.64 km lesz, ebből 135 km a gyorsaságik hossza.
Az idei Akropolisz rally heavy metál napja a szombat lesz. A mezőny reggel elindul Lamiából és lemennek majdnem Athénig, a Korinthoszi öbölig, ami kb. 220 km-re van Lamiától. Napközben teljesítenek hat gyorsasági szakaszt melyekből csak az egyik, amit kétszer kell teljesíteniük a többin csak egyszer mennek át. A napi gyorsaságik a Rengini 28.67 km-rel, a Thiva 20.95 km hosszban, az Aghii Theodori 25.87 km hosszban – ez szerepel kétszer a programban – ezt követi a Loutraki 12.90 km-rel és az EKO szuperspeciál 1.97 km hosszban.
A hat gyorsasági teljesítése után a mezőny vissza autózik Lamiába ahol beállnak a technikai zónába, de szerviz ekkor sem lesz, ahogy egész nap nem lesz szerviz lehetőségük csak a gumicsere és tankoló zónák valamint az egyszerűbb javítási munkák elvégzésére a technikai zónák állnak majd rendelkezésükre. A szombati napon az össztáv közel 696 km körül alakul majd, ebből jó 116 km-t tesz ki a gyorsaságik össztávja.
Az utolsó vasárnapi napra három gyorsasági szakasz vár a talpon maradt párosokra. Ezek közül a 17.47 km-es Inohorit csupán egyszer kell megfutniuk, míg a 18.29 km-es Eleftherohorit kétszer, a második alkalommal ez lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A nap egyébként egy 45 perces flexi szervizzel kezdődik, ebből lesz még egy 15 perces a két Eleftherohori között. A napi össztáv majd 209 km-t tesz ki, ebből sovány 54 km lesz a gyorsaságik mennyisége.
Az Akropolisz rally három napja alatt mindösszesen 15 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 305 km hosszban. A rally össztávja kb. 1392 km-t tesz ki.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 72 db autó szerepel, ebből 9 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez három Toyotát (Elfyn Evans, Sebastien Ogier és Takamoto Katsuta), három Hyundai-t (Thierry Neuville, Ott Tanak és Dani Sordo) valamint három Fordot (Adrien Fourmaux, Gregoire Munster és Jourdan Serderidis) jelent. A legnépesebb géposztályban, az RC2-ben 33 db Rally2-es autót neveztek be olyan pilótákkal, mint Sami Pajari, Yohan Rossel, Nikolay Gryazin, Jan Solans, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet vagy épp Armin Kremer. Ez a géposztály jellemzően a WRC2-be, a WRC2 Challengerbe vagy a WRC Masters Cup-ba nevezett. A rally világbajnokságon még értékelt következő géposztályban az RC3-ban 24 db Rally3-as autót neveztek be, ebből 4 db a Renault Clio és 20 db a Ford Fiesta. Lesz még 4 db Rally4-es és 1 db Rally5-ös autó. Magyar egység nem indul az Akropolisz rallyn.
A gumibeszállító Pirelli, a nyári szünet előtti három északi murvás rally után ide elsősorban a kemény keverékű Scorpion abroncsait ajánlja a versenyzőknek, de elérhetőek lesznek a lágy keverékek is. Minden Rally1-es autóval versenyző páros 28 db kemény keverékű gumit és 8 db lágy keverékű gumit használhat el a verseny során. Ha akarják, a lágy keverékből felhasználhatnak 12 db-ot is, de akkor a kemény keverékű kontingensük 4 db-bal csökkenni fog.
A Rally1-es hybrid csúcs gépek tehát a Pirelli Scorpion KX abroncsot kapják HB - kemény és SB– lágy kivitelben. Az utak minősége és a várható időjárás miatt a Pirelli elsősorban a keményebb, HB jelölésűt ajánlja, de ha valakinek a lágyabb SA keverék kell az is rendelkezésre fog állni.
Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) autók a Pirelli Scorpion K6B – lágy keveréket vagy a K4C – kemény keveréket kapják. A Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K6A- lágy keverékű és a K4A – kemény keverékű gumikból válogathatnak. Mindkét géposztályban versenyző páros 26 db kemény keverékű gumit és 8 db lágy keverékű gumit használhat el a verseny során. Ahogy a Rally1-eseknél úgy ők is felhasználhatnak 12 db-ot a lágy keverékből, de akkor a kemény keverékű kontingensük nekik is csökkenni fog 4 db-bal.
A szervízpark, Görögország középső részén, Lamiában épül fel a Nemzeti Vásár területén, Athéntól 220 km-re északra.
Az Akropolisz Rallyt 1953-ban rendezték meg először, a futam 1973-ban alapító tagja volt az akkor kiírásra kerülő FIA Rally Világbajnokságnak. A verseny az 1970-es években több mint 50 gyorsasági szakaszból és 850 versenykilométerből állt (szemben a mai 15 gyorsasági szakasszal és 300 versenykilométerrel…).
1974-ben az olajválság miatt törölték a versenyt, 1995-ben pedig csak az FIA kétliteres kupa sorozatot látta vendégül, utána 2013-ig része volt a rally világbajnokságnak majd egy időre kiesett és párszor az Európa bajnokságnak adott otthont. Az Akropolisz rally 2021-ben tért vissza a rally világbajnokság vérkeringésébe.
2005-ben az Akropolisz elnyerte az Év Rallyja címet, többek között a rendkívül sikeres, zsúfolásig megtelt athéni olimpiai stadionban rendezett szuper speciális szakasznak is köszönhetően.
1995 rally világbajnoka, a néhai Colin McRae az Akropolisz rally nagymestere, aki 1996 és 2002 között öt győzelmet aratott itt. Kétszer nyert Subaru Imprezával, majd 2000-től kezdve mesterhármast szerzett a Ford Focus WRC-vel.
A futam további győztesei között említhetünk több korábbi világbajnokot, úgy is mint, Walter Röhrl, Björn Waldegård, Ari Vatanen, Miki Biasion, Juha Kankkunen, Carlos Sainz és Sébastien Loeb.
A gyártók rangsorát a Ford vezeti 13 futamgyőzelemmel.
A https://www.rally.tv/live_tv-n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.
Szöveg: Tommy
Fotó: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, www.wrc.com, Pirelli
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.