Holnap kezdődik a WRC Lett rally
WRC, WRC2, WRC3

Holnap kezdődik és vasárnapig tart az idei rally világbajnokság aktuális fordulója, a nyár, három nagy tempójú murvás futamának másodika, a világbajnokságon most debütáló Lett rally. Hasonlóan a júniusi Lengyel rallyhoz és az ezt követő augusztusi Finn rallyhoz ez is egy csúszós felületű, de várhatóan igen nagy tempójú murvás verseny lesz.

cimkep.jpg

A Lett rally lebonyolításában nagy újdonságok nem lesznek. De azért valami eltérés csak lesz a mostanában megszokott futamok lebonyolításához képest. Ez pedig az, hogy nem igen lesznek ismétlődő gyorsaságik, hanem mint a régebbi világban több olyan gyorsasági is lesz egy adott napon, amin csak egyszer megy át a mezőny. Nincs ezzel semmi baj csak furcsa mert pont az ismétlődő gyorsaságikkal tudják minimalizálni a nézők vándorlását egyik helyről a másikra. De ha itt van erre hely és lehetőség, akkor az még jobb, még több izgalmat hozhat, mert akkor nem lesz az, hogy a délutáni körben már valamennyire megismert gyorsaságik várnak a versenyzőkre, hanem szinte egész nap ismeretlen pályákon kell autózniuk.

Csütörtök reggel 7:31-kor kezdődik a 3.58 km hosszú shakedown szakasz melyet Cimdeniekinek hívnak. Este 18:15-kor a fővárosban Rigában kezdődik a rajtceremónia melyet 20:05-kor követ az első gyorsasági, amely egy szuperspeciál lesz Bikernieki néven és 11 km hosszban.

Pénteken 10:00-kor kezdődik az első gyorsasági szakasz, majd ezt követi még hat másik. Ezek lesznek a Milzkalne 4.99 km-rel, a Tukums 27.56 km-rel, az Andumi 17.86 km-rel, aztán ismét a Milzkalne 4.99 km-rel és a Tukums 27.56 km-rel majd a Strazde 17.44 km hosszban és a Talsi 20.52 km-rel. A napi menet 526 km körül alakul ebből majd 121 km lesz a gyorsaságik aránya. Szerviz csak este lesz, napközben csak tankolási és gumicsere lehetőség adódik.

i20_7.jpg

Szombaton 8:20-kor rajtol az első autó és nyolc gyorsaságit kell teljesítenie a sporttársaknak. Név szerint a Pilskalns-t 18.87 km-rel, a Snépele-t 17.52 km-rel, az Ivande-t 23.04 km-rel, a Vecpils-t 12.64 km hosszban, a Podnieki-t 10.09 km-ben, aztán megint a Vecpils-t 12.64 km-rel majd a Dinsdurbe-t 6.64 km-rel és a nap végén a Liepaja városi gyorsaságit mindössze 2.56 km hosszban. A napi össztáv kb. 526 km lesz, ebből 104 km a gyorsaságik hossza. Napközben és este is adnak szerviz lehetőséget illetve a napközbeni tankoló zónák várnak a párosokra.

Az utolsó vasárnapi felvonás lesz a legrövidebb és itt már csak két gyorsasági vár a mezőnyre, de azokat kétszer kell teljesíteniük és az utolsó lesz a külön pontokért is zajló power stage szakasz. A napi gyorsaságik a Krogzemji 18.7 km hosszban és a Mazilmaja 13.34 km távval. A napi bolyongás majd 256 km-t tesz ki, ebből 64 km a gyorsaságik hossza.

A Lett rally négy napja alatt 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre 300 km hosszban, a rally teljes össztávja 1344 km körül alakul majd.

yaris_8.jpg

A Pirelli erre a futamra a lágy keverékű Scorpion KX WRC SB-t ajánlja elsőként, de opcióként most is elérhető lesz a kemény keverékű Scorpion KX WRC HB. A Rally1-es autók pilótáinak 28 db lágy gumi áll rendelkezésre és 8 db kemény keverékű. Ha úgy látják jónak, választhatnak 12 db kemény gumit, de akkor a lágy gumik száma néggyel csökkenni fog.

A Rally2-es autók pilótái a Scorpion K6B (lágy) és az új K4C (kemény) gumiból választhatnak, míg a Rally3-as versenyzőknek a K6A (lágy) és a K4A (kemény) gumik állnak rendelkezésükre.

previewlatvia-03.jpg

A versenyre mindössze 40 db nevezés érkezett. Köztük 10 darab Rally1-es autó mely négy darab Toyotát (Rovanpera, Ogier, Evans és Katsuta), három darab Hyundai-t (Neuville, Tanak, Lappi) és három darab Fordot (Fourmaux, Munster és a most már hibriddel menő Sesks) jelent. Mivel a verseny mindenkinek új lesz, nehéz a győztest megjósolni, de mivel Rovanpera korábban versenyzett a Lett bajnokságban neki talán áll a zászló. De jól teljesíthet Lappi is, akinek szintén van némi tapasztalata az itteni utakról és akkor ne feledkezzünk meg a helyi hősről, Martins Sesksről sem, aki immár egy teljes értékű, hibrid rendszerrel felszerelt Ford Pumával igyekszik majd bizonyítani. De ott van a mezőnyben Ogier és Tanak vagy Neuville és Evans vagy bárki, akinek jobban jön ki a lépés. Ismét a Rally2-es autók mezőnye a legnépesebb, szám szerint 24 darab Skoda Fabiával, Citroen C3-mal, Toyota Yaris-szal és Ford Fiestával vagy Hyundai i20-szal színesítve azt. Lesz még négy darab Rally3-as autó és két darab Rally4-es autó is szerencsét próbál.

A verseny ötletgazdája, Raimonds Strokšs, aki először 2013-ban szervezte meg nagy sikerrel a Lett Rallyt (melyet korábban Rally Liepāja-nak hívtak) és ami a kezdetekben téli verseny volt, de 2016-ban váltottak és egy murvás őszi futammá avanzsáltak. Ezzel egy teljesen új stílusú rallyvá váltak, de a szervezők és a versenyzők ügyesen alkalmazkodtak a hó- és jégmentes murvás utakhoz

Bár az évszak megváltozott, a nagysebességű szakaszok Nyugat-Lettországban továbbra is izgalomba hozták a versenyzőket és a rajongókat. Ennek az előremutató eseménynek a szervezői 2019-ben további változtatásokat hajtottak végre és a versenyt már májusban rendezték meg, valamint annak útvonalát kiterjesztették a Talsi régió népszerű szakaszaira.

Ezek után éveken át tartó sikerszéria következett az FIA rally Európa bajnokság részeként és most 2024-ben már a rally világbajnokság (WRC) egyik fordulójaként szerepelnek a versenynaptárban.

A verseny top 3 érdekessége:

  • A megnyitó ünnepség csütörtökön (július 18.) este a Biķernieki pályán Rigában, Lettország fővárosában. Itt lesz esély néhány autogram beszerzésére a versenyzőktől, mielőtt elindulnak a rallyn.
  • Szervizpark, közvetlenül a Balti-tenger mellett, Liepajában. A belépés minden néző számára ingyenes. Közelről lehet látni, ahogy a csapatok dolgoznak az autókon, vagy élőben lehet nyomon követni az eseményeket a nagy képernyőkön a speciálisan kialakított rajongói zónában.
  • Maga a verseny, az ismeretlen elem. A világbajnokság teljesen új eseményeként ez egy vadonatúj kihívás a legtöbb pilóta és navigátora számára.

A Szervizpark közvetlenül a Balti-tenger mellett található, Liepajában, annak északi hullámtörői közelében lesz kialakítva. A szervizpark az Atmodas körúton található, és összesen 70.000 négyzetméteren terül el.

Az otthon maradóknak marad a https://www.rally.tv/live_tv élő adása.

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Pirelli, www.wrc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7718447861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása