Holnap kezdődik és vasárnapig tart (május 9-12.) a rally világbajnokság aktuális fordulója az 57. Portugál rally mely az idei versenynaptár ötödik helyszíne.
A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődik a Baltar nevű shakedown szakasszal, ez 4.6 km hosszú lesz, majd este 17:00-kor kezdődik a rajtceremónia és utána 19:05-kor már az első mért gyorsasági, a Figueira da Foz, ami egy 2.94 km hosszú szuperspeciál lesz.
Pénteken négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyek két körben kell teljesíteniük. Név szerint a Mortágua (18.15 km) a Lousa (12.28 km), a Góis (14.30 km) és az Arganil (18.72 km) hosszban. Kemény nap lesz ez, mert csupán este, a nap végén lesz szervizlehetőség, napközben csupán tankolásra és gumicserére adódik lehetőség. A napi gyorsaságik hossza majd 130 km-t tesz ki.
Szombaton szintén négy gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük. A gyorsaságik a Felgueiras (8.81 km), a Montim (8.69 km), az Amarante (37.24 km) és a Paredes (16.09 km) sorrendben és hosszban. Illetve ezen a napon estére, záró programként beiktatták még a Lousada nevű szuperspeciált 3.36 km hosszban. Szombaton napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati gyorsaságik hossza 145 km hosszban kanyarog majd, ezzel ez lesz a verseny leghosszabb napja.
Az utolsó vasárnapi napra két gyorsasági vár a talpon maradt párosokra, szintén kétszeri teljesítéssel. A gyorsaságik a Cabeceiras de Basto (19.91 km) és a Fafe (11.18 km) hosszban és sorrendben, ebből a második körben a legendás Fafe gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsaságik össztávja itt bő 62 km-t tesz majd ki.
A Portugál rally három napja alatt mindösszesen 22 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre picivel több mint 337 km hosszban.
A verseny rajtszámos nevezési listáján 69 db autó szerepel, Ebből 9 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Sordo) valamint két Fordot (Fourmaux, Munster) jelent.
Az RC2-es géposztályban 40 autó nevezett, olyanok mint Oliver Solberg, Kris Meeke, Teemu Suninen, Pierre-Louis Loubet, Gus Greensmith, Sami Pajari vagy Nikolay Gryazin és sokan mások. Az RC2-es autók egy része nevezett valamelyik WRC2-es bajnokságba, de vannak páran, akik a Portugál nemzeti bajnokság értékelésében is érdekeltek lesznek.
Az RC3-as géposztályban mindössze kilencen neveztek, Renault Clio-val és Ford Fiestával egyaránt. És láthatunk majd 10 db RC4-es kisautót is még.
A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is leszállít pár ezer darab versenygumit, ráadásul itt debütál a Rally1-es autó részére fejlesztett vadiúj murvagumi páros, a Pirelli Scorpion KX WRC. Ezúttal megváltozik a gumik jelölésének elnevezése is. A kemény gumiknál eddig használt HA helyett HB lesz, míg a lágy keverékű gumikat ezentúl SB-nek fogják hívni SA helyett. Az új gumiknak megváltoztatták a szerkezetét, felépítését annak érdekében, hogy minél tartósabbak lehessenek, de ne veszítsenek semmit a versenyképességükből. Az új gumik élvezik a Pirelli 2021 óta gyűjtött adatainak, tapasztalatainak minden előnyét és pont a rally világbajnokság talán két legdurvább versenyeinek a helyszínein, Portugáliában és Szardínián tesztelték őket a legtöbbet.
Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják. Új kemény keverékben, K4C jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak. A Rally2-es autók lágy keverékét K6B-nek hívják, míg a Rally3-as autók K6A néven kapják a lágy keverékű gumikat. Az útviszonyok ismeretében és a várhatóan változékony időjárás miatt a Pirelli elsősorban a lágy keverékű gumikat ajánlja, míg a kemény keverék lesz a választható opció.
A verseny klasszikusan murvás utakon zajlik majd. A verseny a rally VB egyik legrégebbi és legnépszerűbb futama, az első Portugál rallyt 1967-ban rendezték, de a verseny az 1973-ban útjára indított rally VB egyik első futama is volt. A gyors és technikás kavicsos utak Portótól északra és a szárazföld belseje felé vannak kijelölve. Az utak a napi első körben még általában puhák és homokosak, ennek köszönhetően kevés tapadással rendelkeznek, de a második körben más sziklássá és nyomvályússá válhatnak. Rengeteg trükkös kanyar tarkítja a gyorsaságikat és a nyár eleji Portugál meleg idő is nehezítheti a versenyzők dolgát. De ha esni fog az eső, akkor a csúszós sárral kell megküzdeni a versenyzőknek. A rossz minőségű utak miatt itt megvannak emelve a versenyautók, hogy ritkábban érjen le az autó alja.
A Portugál rally igen népszerű a nézők között is, tízezer számra látogatnak ki a pályák mellé. Az évek során számos díjat is kapott ez a rally, köztük a „Világ legjobb rallye” cím amit ötször is megnyert valamint a „Az év legtöbbet fejlődött rallye-ja” díjat 2000-ben. A futamgyőzelmek tekintetében a finn Markku Alén és a francia Sébastien Ogier vezeti a versenyt, mindketten öt alkalommal tudtak itt győzedelmeskedni. A verseny eleinte vegyes talajú volt, de aztán váltottak és kizárólag murvás utakon zajlik a futam. 2002-2006 között kivették a VB-ről a Portugál rallyt, de 2007 óta ismét szerves része a VB naptárnak.
A Portugál rally Top 3 érdekessége:
A legendás Fafe gyorsaságin a nagy ugrató a cél előtt vagy az azt megelőző kanyarokra néző hegyoldalak ezrével vonzzák a rally rajongókat. Kihagyhatatlan helyek ezek.
A csütörtök esti nyitóünnepség Coimbrában. Lehetőség van a versenyzőkkel való találkozásra, autogramok megszerzésére és egy szelfi készítésére is mielőtt kezdetét veszi a száguldás.
Porto város felfedezése. Gyönyörű utcák labirintusa fut össze a hatalmas Douro folyón, amelyet az ikonikus fémíves híd szel át és kikötői házak szegélyezik.
A szervizpark a Matosinhos Exponor kiállítási központban lesz, ez Portugália legnagyobb ilyen jellegű létesítménye. A gyári csapatok nagy pavilonjai a szabadban kapnak helyet, míg a kisebb csapatok a csarnokokon belül lesznek elhelyezve.
A https://www.rally.tv/live_tv oldalon lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez.
Szöveg: Tommy
Fotó: Pirelli, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.