Tempestini nyerte az ERC Rally Hungaryt, Csomós a Veszprém rallyt
ERC, ORB, ORC

Az elmúlt hétvégén zajlott a 2024. évi nyolc futamos rally Európa bajnokság, azaz az ERC első fordulója a Veszprém központú 5. Rally Hungary, ami négy, Kelet Magyarországon megrendezett Rally Hungary után elsőként látogatott az új helyszínre és az új utakra.

A Rally Hungary, a nagy abszolút értékelés mellett beleszámított az FIA ERC3, az FIA ERC4, az FIA Junior ERC és az idén újonnan bevezetésre került Ford Fiesta Rally3 Trophy-ba is.

tempestini.jpg

A nyilvános program péntek 11:00-kor kezdődött a szabadedzéssel mely Királyszentistván mellett volt és 4,6 km hosszban jelölték ki. Itt a francia Mathieu Franceschi volt a leggyorsabb. Ezt követte, ugyanott az ERC mezőnyben induló 26 db Rally2-es autóval versenyzőpárosnak a kvalifikációs rész, ami 14:16-kor kezdődött és ennek tétje a szombati rajthely választás volt, ami roppant fontos a murvás utakon. Itt a lengyel Mikolaj Marcyk volt a leggyorsabb. Utána változatlan helyszínen a bemelegítő shakedown-nal folytatódott a program.

Hivatalos és ünnepélyes rajtceremóniát nem tartottak. E helyett péntek este 18:05-kor a Királyszentistván mellett kialakított, 2.05 km hosszú, a már a versenybe is beleszámító szuperspeciállal, az első gyorsaságival vette kezdetét az 5. Rally Hungary. Ez egy rendkívül népszerű és látványos gyorsasági volt, ahol egyszerre két autót indítanak és a pálya nagy része biztonságos helyről volt belátható.

„Nagyon jó volt, fülig ér a szánk!”

„Meglepően jó volt a tapadás…”

„Poros, csúszós, néhol sáros. Akadt kihívás bőven!”

„Nem lesz könnyű verseny, de eddig élvezzük.”

„Volt egy-két rizikós pillanatunk, mert túl későn fékeztem, de holnap gyorsabbak leszünk.”

Ilyen, és ehhez hasonló nyilatkozatok hangzottak el a Rally Hungary első, péntek esti szakaszának végén, amelyet párhuzamos pályán tartottak meg. Ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem csupán a stopperrel versenyeztek a párosok, hanem egymással is – és láthatóan rettenetesen élvezték.

Mindannyian tudták persze, hogy ez a szakasz nem dönt semmiről, viszont egyetlen apró hiba is nagyon sokba kerülhet, másrészt a négyezer lelkes szurkoló előtt mindenki meg akarta mutatni a tudása legjavát. Így azután látványos párharcokat láthatott a közönség, a végére pedig a magyar szurkolóknak is volt miért izgulni, hiszen a leggyorsabb Erik Cais mindössze egy tizedmásodperccel (!) előzte meg a magyar László Martint.

„Nagyon élveztem a szakaszt, pedig egy kicsit tartottam tőle, hogy a szűk úton könnyű lesz hibázni – nyilatkozat Cais. – Holnap sem számíthatunk lazább szakaszokra, teli vannak a pályák ugratókkal, úgyhogy a nézők biztosan élvezik majd a látványt.”

László Martin nem volt csalódott a második hely miatt, sőt: „Na végre! Az autó jól működik a csapatnak köszönhetően, amely remek munkát végzett a kvali után. Nagyon boldog vagyok, kezdődhet a verseny!”

mgrimageserikcais.jpg

Az Európa-bajnoki címvédő Hayden Paddon korábban azt nyilatkozta, szinte otthon érzi magát Veszprémben, és nemcsak azért, mert meleg van, hanem a pályák is hasonlítanak az új-zélandi szakaszokhoz. A szuperspeciálon a harmadik helyen végzett, de ő is tudja, a verseny igazából szombaton kezdődik.

„Örülök a holnapi rajtpozíciómnak (a kvalifikáció alapján 6. helyen indul), mert így egy kicsit letakarítják előttem az utat. Nincs más célom, csak ki akarok maradni a balhékból” – mondta Paddon.

A nap krónikájához tartozik, hogy a Rally Hungary-t tavaly megnyerő Mads Ostberg már azelőtt búcsúzni kényszerült, mielőtt a verseny igazából elkezdődött volna: a norvég versenyző egészségügyi okokból hagyja ki a szezonnyitót. Ahogy posztjában írta: a héten már másodszor volt kénytelen meglátogatni a veszprémi kórházat, mert makacs vírussal küzd, ám a nap végére kiderült, ez odáig fajult, hogy nem tud versenyezni.

A magyar versenyzők közül Ollé Sándor autójában a shakedown-on ment tönkre a vadonatúj motor, úgyhogy sajnos ő is kiszállt a küzdelemből.

Abszolút sorrend az SSS után: 1. Erik Cais, Igor Bacigal (cseh, szlovák, Skoda Fabia RS) 1:47.8, 2. László Martin, Bán Viktor (magyar, Skoda Fabia RS) 1:47.9, 3. Hayden Paddon, John Kennard (új-zélandi, Hyundai i20N) 1:48.6

Szombaton egy rövid, 10 perces szerviz után hat gyorsaságit kellett teljesítenie a párosoknak. Ez három gyorsasági kétszeri teljesítését jelenti. A szakaszok név szerint a Hegyesd 15.30 km, a Kislőtér 27,4 km és a Várpalota 8,4 km hosszban.  A három gyorsasági teljesítése után volt egy 30 perces szervizpark Veszprémben, utána a három gyorsaságit még egyszer meg kellett futnia a srácoknak. A napot egy 45 perces szerviz zárta. Szombaton közel 423 km-t ment a mezőny, ebből 102,2 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.

Hosszú, poros, trükkös ugratókkal tarkított napon van túl a Rally Hungary mezőnye – de egy murvás verseny már csak ilyen, és éppen ezért szeretik annyira a versenyzők. Mert van benne kihívás, mert ez jelenti a rali sava-borsát. Európa legjobb raliversenyzői hasonlították a Veszprém könyéki gyorsaságikat a Szafari rali és az Akropolisz rali pályáihoz is, abban pedig mind egyetértettek: itt nem feltétlenül a gyorsaság, hanem inkább a taktika dönti majd el, ki nyeri a versenyt.

Ezt támasztja alá az a tény, hogy bár a francia Mathieu Franceschi három szakaszgyőzelmet aratott, az összetettben a finn Mikko Heikkilä áll az élen – 2.3 másodperces előnnyel márkatársa, Martins Sesks előtt. A két Toyota-pilóta egész nap kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, és a finn kisebb technikai gondja (a pop off szeleppel), valamint a lett pilóta defektje ellenére ők várják lélektani előnyből a vasárnapi versenynapot.

„Voltak gondjaink legalább tizenöt másodpercet veszítettünk a pop off szelep hibája miatt, és persze az sem jelentett előnyt, hogy a harmadik szakaszon nem működött az ablakmosó, és a szélvédőn lévő sártól alig láttam valamit – mondta Heikkilä. – Az eredménnyel ennek fényében elégedett vagyok, a pályák is nagyon tetszenek, jól éreztem magam rajtuk. Hogy mit csináltam jobban, mint a többiek? Talán gyorsabban mentem. Bár nem nyertünk egy szakaszt sem, nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottunk, és csak a saját tempónkra koncentráltunk.”

A lett Martins Sesks az utolsó előtti szakaszt követően még vezetett a versenyben, a helycsere annak tudható be, hogy a várpalotai gyorsaságin kapott egy defektet. Azt mondja, megtanulta a leckét, hogy a biztonság olykor fontosabb, mint a gyorsaság.

„Gyönyörű szakaszok ezek, a pályabejáráskor, az utcai autóval sokkal nehezebbnek tűntek, mint amilyenek valójában, hiszen ezek Rally2-es autók, amelyek nagyon sok mindent kibírnak – mondta Sesks. – Meleg és poros szakaszokon vagyunk túl, nem mondom, hogy tökéletes napon, mert a végén kaptunk egy bal hátsó defektet, de egyre jobb érzés vezetni az autót. Holnap még vár ránk egy hosszú nap!”

A képzeletbeli dobogó harmadik fokát a román Simone Tempestini foglalja el – de általánosságban elmondható, hogy nagyon szoros a küzdelem, hiszen az első hat páros fél percen (egész pontosan 26 másodpercen) belül van. „Ez a verseny egyáltalán nem könnyű, nekem mégis tetszik, mert a pályák olyanok, mint otthon, Romániában. Új nekem az autó és a gumikat sem ismerem, úgyhogy van még mit tanulni, nem mindig tudom, hogy mire számíthatok. Jól sikerültek a mai szakaszok, bízom benne, hogy folytatódik a tendencia.”

Az Európa-bajnoki címvédő Hayden Paddon ugyan a negyedik helyen áll, de hatalmas hiba lenne nem számolni vele. Egyrészt azért, mert mindössze 12 másodperc a hátránya, másrészt pedig azért, mert minden egyes alkalommal leszögezi, otthon érzi magát nálunk. Mert ezek a pályák az új-zélandiakhoz is hasonlítanak. Ráadásul Paddon vasárnap sokkal kedvezőbb helyről rajtol, kevésbé kell takarítania az utakat.

„Megcélozzuk a dobogót – jelentette ki Paddon a nap végén. – Ma nem volt jó a rajthelyünk, nagyobb sziklák voltak, takarítottunk, ehhez képest nem vesztettünk olyan sok időt, egész jó helyen állunk. Maguk a pályák szerintem nem nehezek: egyenes, kanyar, egyenes, kanyar, de a kövekre nagyon kell figyelni, nehogy baj legyen. Szerintem az a nagy feladat, hogy maradjon gumink vasárnap délutánra is.”

A legtöbb szakaszgyőzelmet (szám szerint hármat) arató Mathieu Franceschi azért került egyperces hátrányba, mert túl gyorsan érkezett az egyik jobbkanyarba, és az autója átfordult a tetején oldalirányban, és közben defektet is kapott. Ugyanakkor a gyorsasága vitán felül áll.

A magyar értékelésben Csomós Miklós, Ranga László, László Martin a sorrend – Csomós az ERC-értékelésben a hatodik helyről várja a folytatást. A hátránya 26 másodperc, ami lehetőséget ad arra, hogy vasárnap támadjon, ha akar. Más kérdés, hogy kockáztatni a biztos pontszerzés helyett hosszú távon nem biztos, hogy érdemes.

„Ha őszinte akarok lenni, szerettem volna előrébb végezni, de nagyon keveset mentünk murván – mondta Csomós. – Előzetesen azt gondoltuk, a Kislőtéren leszünk jobbak, de azt mindkétszer elrontottuk: egyszerűen elfogyott az első két gumink, és a szakasz közepétől csak csúszkáltunk, néhányszor túl is csúsztunk. Szoros a verseny, nem vagyunk messze az éllovastól, és szerintem holnap is lesz még ebben meglepetés, de nekünk mindenképp fontos lenne egy erős pontszerzés, szeretnénk lépésről lépésre haladni az évben.”

Ranga Péter a 11. az összetettben, ami azt jelenti, hogy nincs messze az eredetileg célként kitűzött top tíz, és a magyar értékelésben is jól áll. „Kicsit légüres térben mozgunk a magyar értékelés szempontjából, mert előttünk Mixi messze van, és mögöttünk László Martinék hátránya is elég nagy, úgyhogy taktikailag jól kiadta ez a nap – mondta Ranga. – A gumijaink meglepően gyorsan fogytak a nagy melegben, úgy érzem, sarkallatos pontja lesz ennek a versenynek, hogy miként tudunk a 16 abronccsal sáfárkodni. Egy kaland kivételével minden rendben volt: 140 km/órás sebességnél ugrattunk egy hatalmasat, az autó orrára estünk, félő volt, hogy átfordulunk. Szerencsére nem így történt, és ezen kívül mindent kontroll alatt tartottunk.”

László Martinnak hálátlan szerep jutott: ő is azok közé tartozott, akik takarították az utat, emiatt nagyon sok időt veszített, ráadásul kapott egy lassú defektet is az első körben, ennek fényében a 15. helye az összetettben (és a harmadik a magyar értékelésben) egyáltalán nem rossz, sőt…

„Nem volt jó érzés takarítani az utat, különösen a hosszú egyenesekben éreztem, hogy emiatt nem úgy megy az autó, ahogy szeretném. A második körben a Kislőtéren átcsúsztunk az út szélén, és a padka leszedte a lökhárítónkat, de szerencsére nem történt nagy baj, csak vesztettünk egy kis időt. Hogy mi a taktika holnapra? Nincs taktika, nyomni kell a gázt!” – szögezte le László Martin.

Abszolút sorrend szombat este a 7 gyorsasági szakasz után: 1. Mikko Heikkilä, Kristian Temonen (finn, Toyota GR Yaris) 59:41.0, 2. Martins Sesks, Renars Francis (lett, Toyota GR Yaris) 2.3 másodperc hátrány, 3. Simone Tempestini, Sergiu Itu (román, Skoda Fabia RS) 6.3 mp h., …6. Csomós Miklós, Nagy Attila (magyar, Skoda Fabia Evo) 26.6 mp h.

heikkila1.jpg

Vasárnap egy 10 perces reggeli szervizt követően hat gyorsasági vár a talpon maradt mezőnyre. Ezek az Iszka 15,34 km, a Tés 10,25 km és a Nagylőtér 18,5 km hosszban, melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteniük. Az utolsó Nagylőtér gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló power stage szakasz. Vasárnap bő 343 km körül alakul a napi penzum ebből 88,18 km lesz a gyorsaságik hossza.

A versenynek a célban van vége – aranyigazság ez, amely most is bebizonyosodott. De még ralis viszonylatban is ritkaság az, ami a Veszprém központtal megtartott murvás Rally Hungary-n történt: egészen pontosan hét alkalommal változott az összetett éllovas személye a 13 szakasz során – és öten mondhatják el magukról, hogy vezettek a versenyben.

Kőkemény rali volt, köves, poros, fárasztó – végig koncentráltnak kellett maradnia annak, aki nyerni akart. És többen is akartak. A szombati nap végén két Toyota állt az élen, ők azonban vasárnap kénytelenek voltak kiszállni a küzdelemből: előbb Mikko Heikkilä autójának bal első kereke szakadt ki, majd pedig Martins Sesks esett ki két szakasszal a verseny vége előtt, miután szemből nekicsúszott a partoldalnak.

Ekkor állt az élre Simone Tempestini, aki nemhogy nem nyert még Európa-bajnoki futamot, de a dobogón sem állt soha – hát most nagyon ügyelt rá, hogy megtartsa a vezető pozíciót. És sikerült is, ami földöntúli boldogsággal töltötte el.

„Ez az első ERC-futamom ezzel az autóval, és megnyertük! Szinte hihetetlen – lelkendezett a nyolcszoros román bajnok Tempestini a célban. – Rettenetesen nehéz verseny volt, könnyű volt hibázni, de a mi dolgaink szerencsére nagyon jól alakultak. Végig koncentráltunk, és ez meghozta az eredményt.”

Tempestini végül 17 másodperces előnnyel nyert Mathieu Franceschi előtt, aki összességében a legtöbb szakaszsikert (szám szerint ötöt) aratta, ám azért nem állt egyszer sem valódi harcban a győzelemért, mert a szombati második gyorsaságin felborult, emiatt egy percet veszített. A bukás utáni nagy elkeseredésért biztosan kárpótolta ez a második hely.

„Próbáltunk sietni, amennyire tudtunk, úgy, hogy közben vigyáztunk az autóra és a gumikra. A borulás nélkül előrébb végezhettünk volna, de ez benne van a pakliban – nagyon boldogok vagyunk” – mondta Franceschi.

A magyar szurkolók kedvence, Csomós Miklós a szakasz végén néhány másodpercre belenyugodott, hogy a negyedik helyen végzett, ám akkor jött egy újabb váratlan fordulat: kiderült, hogy az Európa-bajnoki címvédő Hayden Paddon defektet kapott a lőtér felénél, ami miatt annyi időt veszített, hogy visszacsúszott a negyedik helyre.

Csomós tehát a hazai versenyén felállhatott a dobogóra!

mgr_images_erc24_hungary_podium_01.jpg

A szurkolók extázisban ünnepelték.

„Nagyon nehéz, de nagyon jó rali volt– nyilatkozta Csomós a célban. – Változatos versenyen vagyunk túl, amelyet persze mi sem úsztunk meg gondok nélkül, ma például a Lőtéren odaütöttem az autó hátulját, egy balos kanyarban kidobott minket a padka, és elhajlott a kormányösszekötő. Szerencsére következett a szerviz, ahol a csapat remek munkát végzett. A végére teljesen elfogyott a gumink, nem gondoltam, hogy előrébb léphetünk, de sikerült, aminek nagyon örülök.”

Csomós ezzel az eredményben az ORB-értékelés első helyét is megszerezte, mögötte Turán Frigyes és László Martin szerzett értékes pontokat a második és a harmadik helyen.

Az ERC-sorozat a jövő hónapban a Kanári-szigeteken folytatódik május 2-4. között – a Rally Islas Canarias az idei szezon öt aszfaltos futama közül az első lesz.

A V-HÍD RALLY HUNGARY, AZ EURÓPA-BAJNOKSÁG 1. FUTAMÁNAK VÉGEREDMÉNYE és a szerzett bajnoki pontok:

rh_vege.JPG

A Rally Hungary három napja alatt közel 796 kmt-t tett meg a mezőny, ebből 192,43 km volt a mért gyorsaságik hossza.

A futam, 30. Veszprém rally néven, egyúttal a hazai ORB1/ORC mezőnyének is az első fordulója volt. Ők a pénteki szabadedzést, a kvalifikációt és a shakedownt kivéve ugyanazt a programot teljesítették, mint az ERC mezőnye, ami jóval több, mint egy hazai rally bajnoki futam ezért a Veszprém rally 1,5x szorzóval számít bele a hazai rallybajnokság értékelésébe. A csupán a hazai értékelésbe számító Veszprém rallyra 29 db nevezés érkezett, ehhez jöttek még hozzá azok, akik az ERC-ben és itt is érdekeltek voltak. Nem sok, de egy Veszprém rallyn sosem volt nagy tolongás a rajtvonalon. Magát a 30. Veszprém rallyt a Csomós Miklós – Nagy Attila kettőse nyerte meg, akik az ERC értékelésben a harmadik helyen végeztek. Őket követte a Turán Frigyes - Zsíros Gábor duó, míg a harmadik helyen a László Martin - Bán Viktor páros végzett.

csomos_mixi1.jpg

Szöveg: Tommy és https://rallyhungary.com/

Fotó: STom Fotó és MGR Images/Makai Gergely, 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr318381457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása