A 2024-es Dakar rally kategóriái
Dakar rally

A mai napon, január 5-én egy 27 km-es prológgal kezdetét vette a Dakar rally mely egyben az idei FIA Rally Raid világbajnoki sorozat első állomása is. A futam első igazi versenynapja holnap, január 6-án egy 541 km-es szakasszal kezdődik melyből 414 km lesz a mért rész. A Dakar rally január 19-én ér véget, közben január 13-án lesz egy pihenőnapja a mezőnynek.

Alább láthatóak a versenyen az FIA Cross Country Rally szabályai által elfogadott autós kategóriák.

A legkeményebb autók az Ultimate (korábbi T1) kategóriában indulnak. Ezek full prototípusok, semmi közük az utcai autókhoz, nincs bárki által megvásárolható utcai verziójuk. Kettő vagy négykerék meghajtásúak, benzines, gázolajos vagy hybrid hajtással rendelkeznek. Rajtszámuk 200 – 299-ig terjed, az FIA Rally Raid világbajnoki sorozatba 20 ilyen autóval neveztek, de jóval több ilyen autó vág neki a versenynek csak ők nem neveztek a világbajnoki sorozatba, „csupán” a Dakar rallyra. Valószínűleg ezek a mezőny leglenyűgözőbb járgányai.

ultimate.jpg

Következő kategória a Challenger, a korábbi T3, ahová 12 nevezés érkezett az FIA Rally Raid világbajnoki sorozatba, persze a Dakar mezőnyben belőlük is jóval több lesz látható, ugyanúgy mint az előző kategóriában. Ezek a járgányok az utolsó szint mielőtt valaki felmenne a csúcskategóriába. Ezek is prototípus gépek, tehát ezeknek sincs utcai verziója, speciális versenyautó gyártó műhelyekben készülnek. Az üzemanyag tankjuk 130 literes, élvezetesen vezethető és könnyűsúlyú gépek. A kategória rajtszáma 300 – 399-ig terjed.

challenger.jpg

Eggyel gyengébb az SSV kategória, ők a korábbi T4 megfelelői. Itt 11 nevezést adtak le az FIA Rally Raid világbajnoki sorozat értékelésbe, de itt is népes mezőnynek lehet majd szurkolni. Ezek a gépek a bárki által megvásárolható, szériagyártású, kétüléses side by side buggykon alapulnak. Az üzemanyag tankjuk ezeknek is 130 literes, könnyű és élvezetes a vezetésük. A kategória rajtszámai 400 – 499-ig terjednek. Ez a legolcsóbb, belépő kategória, ha valaki a világbajnoki sorozatban kíván versenyezni.

ssv.jpg

Őket követi a Stock kategória, ami gyakorlatilag egy autókereskedésben megvásárolt, klasszikus utcai terepjáró, főleg biztonsági kiegészítőkkel feljavított verziója. Nyílván ezekben is meg van erősítve a karosszéria, a hűtés és a futómű, de ezeket leszámítva utcai autónak mondhatóak, mint pld. sok évvel ezelőtt a rallyban az „N” csoportos autók. Komfortos és megbízható autók, 500 – 599-ig terjed a rajtszám kiosztásuk.

stock.jpg

És végül, de nem utolsó sorban a mezőny legnagyobb méretű járművei a kamionok. Műszakilag alaposan különböznek az utcai kamionoktól, de sok alkatrészük és összetevőjük mégis az utcai gyártmányokból származik. A végsebességüket biztonsági okokból 140 km/órában korlátozták, az elméleti rakhelyük (platójuk) gyakorlatilag nem létezik és tök üres, inkább csak a pótkerekek vannak oda rögzítve. Erős és impozáns járművek ezek, rajtszámaik 600 – 699-ig van kiosztva.  

truck.jpg

Rajtuk kívül természetesen ismét részt vesznek a Dakar rallyn a motorosok, de ők az FIM, a nemzetközi motorsport szövetség égisze alatt és annak előírásai szerint vannak kategorizálva. Van pár egyszemélyes quados versenyző is, és az idén is rajthoz áll a Classic mezőny mindenféle régi gyártású klasszikus versenyjárgánnyal.

Szöveg: Tommy

Fotók, ábrák: www.fia.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8318296241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása