Holnap kezdődik a WRC Japán rally!
WRC, WRC2

Holnap kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó fordulója, a Japán rally mely az ország déli, - főszigetén, Honshu-n kerül megrendezésre és amelynek Nagoya városa lesz a versenyközpontja. A verseny Aichi és Gifu régió hegyeiben, nem éppen hibátlan minőségű és minden bizonnyal lehullott falevelekkel színesített aszfaltos utakon zajlik majd. A gyorsaságik némelyikét keskeny alagutak is tarkítják, ami tavaly okozott bonyodalmat némely versenyzőnek. Mint aszfaltos rally ez lesz a szezon negyedik ilyen jellegű összecsapása.

tanak_21.jpg

A Japán rally 2004-ben szerepelt először a WRC sorozatban és egészen 2007-ig a hokkaidói Tokachi-Obihiro régióban rendezték meg. 2008-ban és 2010-ben (2009-ben nem volt Japán rally) az esemény központja Hokkaido régiója volt, míg Sapporo volt a házigazda város.

2004-ben a Subaru-s Peter Solberg nyerte az első rallyt. 2005-ben a Peugeot-s Marcus Grönholm nyert, míg 2006-ban Sébastien Loeb diadalmaskodott a Citroënnel. Majd a finn Mikko Hirvonen duplázott 2007-ben és 2008-ban a Ford Focus WRC-vel, mielőtt Sébastien Ogier a Citroen C4 WRC-vel megnyerte volna az utolsó versenyt 2010-ben. Ezek a Japán rallyk még murvás utakon zajlottak.

A bemelegítő shakedown szakasz helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik, ez egy majd 2,8 km-es mini gyorsasági lesz. Ugyanezen a napon este 19:05-kor a Toyota Stadionban egy 2,1 km-es gyorsasági szakasszal elkezdődik az éles mért verseny is.

Pénteken reggel egy rövid szerviz után ahol három gyorsasági vár a versenyzőkre, 23:60 km, 19:38 km és 22:53 km hosszban, ezeket kétszer kell megfutniuk. A napi első gyorsasági 7:04-kor rajtol majd. Három gyorsasági után lesz egy gyűjtő és egy napközbeni szerviz. A két versenykör végén az esti szerviz park következik, majd a nap zárásaként az előző napi 2,1 km-es Toyota Stadionbéli összecsapással zárul a péntek. A napi versenytáv bő 135 km-t tesz ki, ezzel ez lesz a rally leghosszabb napja.

Szombaton a reggeli szerviz után összesen nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Ezek egy 20,32 km-es és egy 14,78 km-es gyorsaságiból állnak melyeket kétszer kell teljesíteniük. Ezeken felül lesz egy 3,18 km-es városi gyorsasági, szintén kétszer valamint egy 6,7 km-es városi összecsapás és az előző két napi Toyota Stadionbéli 2,1 km-es gyorsasági.  Szombaton nem lesz napközbeni szerviz csak gumicsere zóna vár rájuk. Este a Toyota Stadion szakasz előtt lesz a napvégi 45 perces szervizlehetőség. A napi versenytáv 85,3 km-t tesz ki.

Vasárnap három gyorsasági vár a talpon maradt párosokra. Ezek 7,52 km, 22,92 km és 11.60 km hosszúak lesznek és szintén kétszer kell ezeket teljesíteni. A második körben az utolsó gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló power stage. Reggel lesz csak szervizlehetőség utána napközben átcsoportosítók és gumicsere zóna vár a versenyzőkre. A célceremónia 16:00-tól kezdődik a Toyota Stadionban. A vasárnapi versenytáv 84 km-t tesz ki, a négy nap alatt majd 305 km lesz a 22 db gyorsasági hossza.

sordo_4.jpg

Az abszolút bajnoki cím és a többi kategória bajnoki címe is, mint a WRC2 és a WRC3 is korábban eldőlt már. Abszolútban a dobogó 2., 3. helye még nyitott, azokért várhatóan parázs csaták várhatóak Elfyn Evans, Thierry Neuville és Ott Tanak között.  

Tavaly Neuville és Tanak révén kettős győzelmet aratott a Hyundai míg Sordo autója kigyulladt és rommá égett. Ez utóbbira idén biztos nem vágynak, de a dupla győzelmet szeretnék megismételni.

A Toyotának (a finn bázis mellett) a másik hazai versenye a Japán rally és az idén ők is a győzelemre hajtanak. Tavaly Katsuta, Ogier és Evans révén a 3., 4. és 5. helyen végeztek míg Rovanpera csak a 12. lett, ezen kívánnak az idén javítani.  

Az M-Sport Fordnál 2022-ben Greensmith a 6. helyen ért célba, míg a szuper rallyzó Breen csupán a 24. helyen végzett. Ők ennél biztos sokkal jobb szereplésben bíznak. Ebben most Ott Tanak és Adrien Fourmaux lehet segítségükre.   

A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 36 db autó szerepel, ebből 9 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag négy Toyotát (Rovanpera, Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Sordo) valamint két Fordot (Tanak, Fourmaux) jelent.

Lesz még 11 db Rally2-es autó, ezek nagy része mindenféle bajnokságba van nevezve úgy is, mint WRC2, WRC2 Masters vagy WRC2 Challenger.

Lesz még pár Rally3-as, Rally4-es és Rally5-ös autó valamint néhány nemzeti homologizációval rendelkező csodagép.

toyota_6.jpg

A rally világbajnoki sorozat hivatalos gumiabroncs beszállítója a Pirelli erre a futamra is leszállítja a jól bevált versenygumijat. Az előrejelzések szerint, 4 – 18 C fok nappali hőmérséklet várható, csapadékot inkább péntekre és szombatra jósolnak. Ennek ellenére főleg a hegyi szakaszokon egész hétvégén, de főleg a reggeli, délelőtti időkben nedves, csúszós utak várnak a mezőnyre. A nem túl jó minőségűnek mondott aszfalt burkolat és az ősz okozta falevélhullás miatt váltakozó, de inkább rossz tapadási körülmények várhatóak. Ezt erősítheti a kanyarlevágások okozta kő, sár és falevél kihordás az útburkolatra. Fentiekre való tekintettel pénteken szinte csak a Cinturato nevű esőgumi használatára lehet számítani. A másik két versenynapon inkább a P Zero Hard (kemény) gumi lehet a főszereplő, amely a szezon során nagy sokoldalúságot mutatott, és ami még nem teljesen száraz aszfalton is megbízhatóan működik. A Pirelli egyébként ezt javasolja a Japán rallyra mint elsődleges gumiabroncs. Van ennek egy P Zero Soft (lágy) verziója, amely alkalmasabb arra az esetre, ha nedvesebbek a körülmények, és ha a tapadás hiánya is nagyobb lesz a vártnál. Természetesen ezt is választhatják a pilóták.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli P Zero RA WRC abroncsot kapják száraz útburkolatra. Elsősorban az HA jelölésű kemény keveréket ajánlja a gyártó, de ha valaki úgy kívánja van ennek a guminak egy SA jelölésű lágy keverékű verziója is. Amennyiben esni fog az eső (erre pénteken és szombaton van nagy esély) és vizesek lesznek a gyorsasági szakaszok akkor a Pirelli P Zero Cinturato WRC RWB esőgumit választhatják a versenyzők.

A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Mindenkinek 28 db P Zero RA WRC HA, 18 db P Zero RA WRC SA és a 12 db Cinturato WRC RWB áll majd rendelkezésre, ebből kell ügyesen kiválasztani a felhasználni kívánt 28 db-ot.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) autók a Pirelli P Zero RA gumikat kapják, RA5A kemény jelöléssel és RA7+B lágy jelöléssel. Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a Cinturato RWB-t választhatják. A WRC2-ben mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során. Ezt a rendelkezésre álló 26 db kemény és 18 db lágy keverékből valamint a 12 db eső gumiból kell kiválogatniuk.

pirelli_6.jpg

A nagy időeltolódás miatt innen Európából nehéz lesz élőben nyomon követni az eseményeket, de aki nagyon ráér erre az a https://www.rally.tv/live_tv -n élőben nézheti a versenyt.  

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1218258327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása