A Fordé a Chile rally, de a Toyotáé a világbajnoki cím
WRC, WRC2, WRC3

Az elmúlt hétvégén, szeptember 28. – október 1. között zajlott a rally világbajnokság aktuális fordulója, a dél amerikai Chile rally, ami egy friss verseny a rally világbajnokságon ugyanis 2019-ben rendezték meg először, utána három évig, többek között a Covidnak is köszönhetően nem volt náluk WRC futam, de most visszatért a mezőny Chilébe.

A verseny rajtszámos nevezési listáján 51 db autó szerepelt, ebből 10 db-ot tett ki a csúcs kategóriás Rally1-es autó száma. Ez három Toyotát (Rovanpera, Evans és Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Lappi és Suninen) valamint négy Fordot (Tanak, Loubet, Heller és Munster) jelentett.

A program helyi idő szerint csütörtök reggel 8:01-kor kezdődött a bemelegítő shakedown szakasszal, ez 5.75 km hosszú volt. Itt Elfyn Evans (Toyota), Kalle Rovanpera (Toyota), Pierre-Louis Loubet (Ford), Teemu Suninen (Hyundai) és Takamoto Katsuta (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny.

Utána este 19.00-kor Los Angeles városában az ünnepélyes rajtceremóniával zárult a nap.

tanak_18.jpg

Pénteken hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek három gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak. A gyorsaságik hossza 2x 19.77 km (Pulperia), 2x 13.34 km (Rere) és 2x 23.32 km (Rio Claro). A versenyzőknek napközben és este volt szervizlehetőségük, valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A pénteki napi össztáv 516 km-t tett ki, ebből majd 113 km volt a gyorsaságik hossza.

Az első gyorsot Ott Tanakék nyerték a Ford Pumával, őket követte Suninen, Evans, Loubet, Rovanpera. A futam egyik legnagyobb esése is ehhez a gyorsaságihoz köthető, ennek elszenvedője a Hyundai-os Esapekka Lappiék voltak, akik a szakasz vége felé túl nagy tempóval érkeztek egy balkanyarhoz, az autó ívbelső első kereke felkapott valamire és felborultak, de nem kicsit, hanem nagyon és többször is forogtak a levegőben. A versenyzők megúszták, de az autó javíthatatlanná vált így ők feladták a versenyt. A szakasz után többen is a folyamatosan változó tapadási körülményekre panaszkodtak. A másodikon Tanakék produkáltak egy kemény földet érést egy nagy ugrató után ami őket is megviselte, de a Ford Pumát is, ugyanis egy kis időre elment belőle a hybrid rásegítés és ha ez nem lett volna elég még meg is forogtak. Munster a Ford Puma turbójára panaszkodott, a Hyundai-os Suninen egy hidas átkelésnél vesztett némi időt majd a vége felé odaverte kissé az autóját, de nem lett baj. Katsuta csak saját magára haragudott, Evans a laza útfelületet említette mint akadályt, de érezte, hogy fog tudni gyorsulni. A napi harmadik gyorson a Pierre-Louis Loubet nullázta le a Ford Pumát miután benézett egy jobb kanyart és lement az útról. Az ő autóját sem kellett itt Chilében megjavítani, egy rakás rom lett belőle. Suninen élvezte a versenyzést és bízott benne, hogy tud még gyorsulni. Katsuta még mindig azzal szenvedett, hogy nem találja a ritmust, nem tetszett neki az itiner, nyűgös volt. A Fordos Tanak azt mondta nagyon trükkös a pálya, a hybrid rendszer nem üzemelt, az autó túl kemény és, hogy valami lengéscsillapító baja van, örült, hogy vége az első körnek. A Hyundai-os Neuville azt mondta félelmetes volt itt autózni, sokat küzdött az i20-szal és sok meleg helyzete adódott. A Toyotás Rovanper a Yaris túlkormányozottságával küzdött és azzal, hogy sokat kell az utat takarítania. Csapattársa Evans a tapadási viszonyokkal birkózott, trükkösnek nevezte a délelőttöt. Három gyorsasági után, a napközbeni szervizbe Evans, Suninen, Tanak, Rovanpera, Neuville sorrendben érte be az élmezőny.

A délutáni három gyorsaságiból egyen Teemu Suninen volt a leggyorsabb a másik kettőn pedig Ott Tanak. A Toyotás Katsuta azt mondta a szervizben állítottak ezt - azt a Yarison így most jobban élvezte a vezetést. Tanak Fordján a gumik melegedtek el egy alkalommal, a Toyotás Rovanpera azt mondta, hogy már nem kell annyit takarítania, de a kis autók okozta nyomvályukban szenvedett a szélesebb Yaris-szal. A délutáni második után Suninen alapvetően meg volt elégedve mindennel, Katsuta azt mondta volt egy meleg pillanatuk a gyorsasági vége felé. Ott Tanak most elspórolta az ugratót ami reggel őket és a Ford Pumát is megviselte. Rovanpera és Neuville is megemlítette, hogy meglepően sokat kell még délután is takarítaniuk, utóbbi küzdött az autójával, de nem értette igazából mi baj van azzal. A napi utolsó után Tanak azt mondta, hogy a kemény úton sokat mozgott alattuk a Ford Puma, de ezt leszámítva sima menet volt. A Hyundai-os Neuville autójában megállta hybrid hajtás, de azt mondta, hogy ezen most nem nagyon hiányzott neki, viszont a gumijai elmelegedtek kissé. Rovanpera megforgott egyszer a Toyotával és azt mondta, hogy ezen a kemény úton nem tudott jobban teljesíteni. Péntek délután Ott Tanak (Ford), Teemu Suninen (Hyundai), Elfyn Evans (Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Kalle Rovanpera (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-ben a finn Sami Pajari uralta a pénteket egy Skoda Fabia RS-sel.

neuville_9.jpg

Szombaton ismét hat gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek a péntekhez hasonlóan három darab kétszeri teljesítéséből álltak. A napi gyorsok hossza 2x 27.33 km (Chivilingo), 2x 21.09 km (Rio Lia) és 2x 28.72 km (Maria de las Cruces). A péntekihez hasonlóan itt is napközben és este volt lehetőségük a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várták őket. A szombati össztáv 520 km körül alakult, ebből 154 km a gyorsaságik hossza, ezzel ez volt a verseny leghosszabb napja.

A napi első két gyorson Evans megelőzte Suninent míg Tanak megerősítette vezető helyét, mögöttük Neuville és Rovanpera voltak még lőtávolban, de az első három páros kezdett egyre inkább elhúznia a többiektől. A napi harmadik gyorson aztán Evans szedett össze egy dupla hátsó defektet így visszacsúszott a negyedik helyre, míg Suninen feljött másodiknak és Neuville harmadiknak. Az első gyors után Tanak azt mondta nem volt benne biztos, hogy jól választott gumit, de mire leért a szakaszról megnyugodott, hogy jól döntött. Ugyanitt Neuville-nek volt egy defektje, csapattársa Suninen pedig a Hyundai i20 alul és vagy túlkormányozottságával szenvedett. A hátrébb rajtolók pedig a hatalmas porral, hiába indultak egymás után három percre az autók a por nem ült el. Ennek volt az egyik áldozata a WRC2-ben induló Oliver Solberg aki egy alkalommal megforgott a Skoda Fabia RS-sel. A második gyorsasági után Evans azt mondta, hogy nagyon óvatosan ment (már amennyire ez lehetséges), de ennek ellenére nagyon csúszkált alatta a Toyota Yaris. Tanak vegyes keverékű gumikat rakatott a Ford Pumára, ami itt szörnyen viselkedett, de bízott benne, hogy a napi harmadik gyorsaságin jó lesz az elgondolása. Munster azt mondta, hogy sokat ment keresztben a Ford Pumával és ez valamint az alacsony tapadás ellenére is jól érezte magát, jó gyakorlásnak fogta fel.  Neuville azért aggódott, mert az előzőn elszenvedett gumidefektje miatt már csak egy pótkereke volt az autóban. A harmadik gyorsasági után Neuville azt mondta ez volt neki a hétvége első normálisan sikerült gyorsaságija, amikor jól érezte magát az autóban is. A Toyotás Katsuta cserélt egy bal hátsó defektes kereket, és így járt csapattársa Evans és Rovanpera is. Utóbbi elmondta, hogy szerencsés, hogy el tud vergődni a szervizig és, hogy nagyon elbénázta a délelőtti gumiválasztást. A Fordos Alberto Heller szintén dupla hátsó defektet gyűjtött be. A szombati napközbeni szervizbe Tanak, Suninen, Neuville, Evans, Rovanpera, Katsuta sorrendben ért be az élmezőny. Délután az első gyorsot Kalle Rovanpera nyerte meg a másik kettőt Ott Tanak. A napi negyedik gyorsasági végén Tanak azt mondta, hogy nagyon küzdött a Ford Puma túlkormányozottságával. A Toyotás Evans azt mondta próbál simán, gond nélkül menni, úgy érzi sikerült. Rovanpera megint csak a gumikra panaszkodott és azon dolgozott, hogy élje túl a szombatot. A délutáni második után Suninen azért aggódott, mert nagyon koptak a gumik és hátra volt még egy gyorsasági. Evans azt mondta próbáltak ügyesen és rendezetten menni, de nem tudta, hogy ez mennyire sikerült jól. Neuville próbált vigyázni a gumikra és úgy érezte jól ment. A szombati utolsó gyorsasági után Tanak azt mondta, hogy nagyon jó nap volt ez nekik, ahol kellett lassítottak, ahol kellett ott pedig gyorsak tudtak lenni. Elégedett volt az autóval, a csapattal és magával is, de tudta, hogy még hátravan a vasárnap. Suninen kissé sokat spórolt a gumikkal, de összességében meg volt elégedve a délutáni körrel. A Fordos Munsterék kicserélték a gyorsaságin mindkét jobb oldali kereküket, eközben Katsuta elment mellettük majd visszajöttek Rovanpera elé, akit ezzel alaposan feltartottak. A versenyirányítás rájuk is szólt Munsterékre, hogy engedjék el Rovanperát, de nem tették, emiatt kaptak is egy 500 Eurós felfüggesztett büntetést. Az előzőek miatt Rovanpera azt mondta úgy érezte magát, mint a Super Marioban amikor a gokartban Mario nem lát semmit az elé dobált banánhéjok és bombák miatt. Rovanpera sok időt veszített ezzel, de végül jóváírtak neki valamennyit. Katsuta végre elégedett volt a Toyotával, a csapatával és magával is. Neuville pedig lefulladt a rajtban. Szombat este Ott Tanak a remek gumiválasztásnak is köszönhetően majd egy perc előnnyel végzett az élen, mögötte Suninen, Neuville, Evans, Rovanpera, Katsuta sorrendben ért be a szervizbe az élmezőny. A WRC2-ben Oliver Solbergék átvették a vezetést a Skoda Fabia RS-sel.

evans_3.jpg

Az utolsó vasárnapi napra is maradt még négy gyorsasági szakasz a talpon maradt párosoknak, ezek két gyorsasági szakasz kétszeri teljesítését jelentették. Szokás szerint a verseny utolsó gyorsaságija volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. A vasárnapi gyorsasági szakaszok hossza 2x 13.20 km (Las Pataguas) és 2x 13.86 km (El Ponen) volt. Itt csupán napközben akadt egy szervizlehetőségük és volt két tankoló zóna is. A napi össztáv majd 197 km volt, ebből mindössze 54 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.

A nap első három gyorsaságiján Thierry Neuville bizonyult a leggyorsabbnak a Hyundai i20-szal, ezzel alaposan megizzasztotta az egész hétvégén jól teljesítő és Neuville előtt álló csapattársát Teemu Suninent. Annyira, hogy a harmadik gyorsaságin a nagy igyekezetben Suninen egy jobb kanyarban odaverte az autó jobb első futóművét ami kiszakadt kissé a helyéről és a következő bal kanyarban le is csúsztak az útról, úgyhogy csúfos véget ért az egész hétvége remek teljesítménye. Az első gyorsasági után Tanak azt mondta, hogy trükkös volt és várhatóan a második is az lesz. Suninen szerint nem volt elég jó a menet, csapattársa Neuville jól érezte magát, sokat ment a limiten, de az autója remekül működött. Munster pedig valami vibrációt érzett a Ford Puma hátuljában. A vasárnapi második jobban tetszett Tanaknak, kevésbé volt szűk és trükkös. Suninen sokat takarított emiatt csúszkált és sok időt vesztett, Neuville ezért is tudott nála gyorsabb lenni. Evans szerint nagyon laza volt az útfelület, sokat csúszkált, nem volt tiszta menet, sokat kellett takarítania. Rovanperának nem tetszet a gyorsasági és mivel a második körben ez lesz a power stage nem volt nyugodt, hogy ott jól tud majd menni.  A napi harmadik gyorsasági nagy vesztese az addig remekül teljesítő Hyundai-os Teemu Suninen aki amint már fentebb írtam kitörte az autó jobb első kerekét és leesett vele az útról is. A futam végén a Hyundai csapatfőnöke, Cyril Abiteboul rendesen le is teremtette Suninent aki nyilván bocsánatot kért, de sovány vigasz ez a három autóból kettőt (az másikat Lappi kukázta le még pénteken) elvesztő csapatnak. Neuville megjegyezte, hogy sajnálja Suninent, míg Tanak azt mondta ugyanolyan trükkös, rossz volt a gyorsasági mint az első körben.
A Chile rally utolsó, különpontokat is érő 16. gyorsaságiján a power stage-en a Toyota két pilótája Kalle Rovanpera és Elfyn Evans futott be az 1. és a 2. helyen, míg a Hyundai-os Thierry Neuville a 3. helyen ért célba. A 4. helyen végzett a Fordos Ott Tanak aki 2019. után ismét megnyerte a futamot, ezzel az idei második WRC versenyét nyerve a februári Svéd rally után. A power stage utolsó pontot érő 5. helyén a Toyotás Takamoto Katsuta ért célba. Ezzel ez az öt pilóta kapta meg a helyezésért járó 5., 4., 3., 2. és 1. plussz bajnoki pontot. Mivel két Toyota végzett a power stage első hét helyén és a versenyben is több Toyota ért célba mint Hyundai ezért a hátralévő két rally VB futamtól függetlenül a Toyota Gazoo Racing csapata zsinórban harmadszorra, egyébként negyedszerre, abszolútban pedig a Toyota hetedszerre nyerte meg a csapatbajnoki címet. És az is biztos, hogy az egyéni cím is az övék lesz, már csak az a kérdés, hogy ezt Rovanpera vagy Evans nyeri meg. A Hyundaios Neuville még lehet összetett második, de ehhez Evansnak kell balszerencsésnek lennie. Matematikailag még Tanaknak is van esélye a bajnoki második helyre, de erre vajmi kevés esély van, ahhoz mind Evansnak mind Neuville-nek nagyot kell hibáznia és Tanaknak mind a két hátralévő futamot meg kéne nyernie.

A WRC2 értékelésben Oliver Solberg, Gus Greensmith és Sami Pajari sorrendben végeztek a dobogósok.

solberg.jpg

A Chile rally három napja alatt mindösszesen 16 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 321 km hosszban. A rally össztávja kb. 1233 km-t tett ki.

A versenyközpontot és a szervizparkot Chile második legnagyobb városában Concepción-ban alakították ki, a magyar nyelvben vidám hangzású Bio Bio régióban.

Chile egyébként a 32. ország a világon aki vendégül látta a rally világbajnoki sorozatot. Az első, 2019-es futamot az Ott Tanak/Martin Jarveoja kettős nyerte, akkor még Toyota Yaris WRC-vel. Mostani, már Ford Puma Rally1-gyal elért futamgyőzelmével az Ott Tanak/Martin Jarveoja páros a WRC Chile rally történetének legsikeresebb kettőse. A Chile rallyval a mezőny az idén harmadszorra (Mexikó és Kenya után) hagyta el az európai kontinenst, ezen kívül még a Japán rally lesz Európán kívüli futam.

Következő rally világbajnoki összecsapás az aszfaltos burkolatú, vadiúj, cseh, német és osztrák  szervezésű, mindenkinek ismeretlen, passau-i versenyközpontú Közép-Európa rally október 26-29. között.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Oliver Solberg

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1118226843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása