Sebastien Ogier nyerte a Monte-Carlo rallyt
WRC

Ma ért véget a 2023. évi rally világbajnokság első fordulója a Monte-Carlo rally.

A program január 19-én csütörtökön reggel kezdődött a bemelegítő shakedown szakasszal . Ezt három próbálkozás után Sebastien Ogier, Kalle Rovanpera, Thierry Neuville, Elfyn Evans, Dani Sordo sorrendben fejezte be a top öt versenyző. Ezt követően este hat óra felé a Monte-Carlo kaszinó előtti puccos rajtceremóniával elkezdődött a verseny ahonnan a mezőny rögtön fel is ment a legendás Turini hágóra és annak környékére és teljesített is már két gyorsasági szakaszt. A napi versenytáv 40 km-t tett ki. Nagy rumliba senki nem keveredett bele, az utak alapvetően szárazak voltak, de néhol jegesedés viccelte meg a párosokat, ennek egyik elszenvedője a Hyundai-os Neuville volt, aki egy balkanyart hibázott el emiatt, de nem történt nagy baj, csak vesztett némi időt. Ogier az útszóró só okozta csúszós útra panaszkodott kissé, míg a Toyotás Katsutának autójában a kézifék rakoncátlankodott minek köszönhetően a visszafordítókat nem tudta jól abszolválni. Rovanpera a napi első gyorsra azt mondta nem teszik neki, nem jó annak ritmusa. Az RC2-es autók közül Oliver Solberg szedett össze egy hátsó defektet emiatt veszített időt. A nap végén Ogier, Evans, Tanak, Rovanpera, Neuville sorrendben fordult az első öt páros.

ozsi_7.jpg

Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezeket kétszer kellett megfutniuk, a napi penzum 105 km körül alakult. Száraz, napos időjárás fogadta a mezőnyt. Hülyén hangzik egy rally VB futamon, de ésszel kellett menni, mert napközben nem volt szervizlehetőség csupán gumicserére és tankolásra volt lehetőségük illetve azzal dolgozhattak a versenyzők amit az autóban magukkal vittek. Az első körben mindhárom gyorsasági megnyerve Ogier megerősítette vezető helyét. Rovanpera és Sordo is megemlítette az útszóró sótól és portól csúszós utakat illetve Sordo egy alkalommal a túlmelegedett gumikat említette problémának. A Fordhoz visszatérő Tanak azt mondta, hogy tanulni akarja az autót, megtapasztalni mire, hogy reagál. A Hyundai-os Lappi és Sordo sem értették, hogy mi a probléma, miért nem jönnek a jó idők, érzésük szerint ők nem mentek lassan, de a stopper mást mutatott. Az első kör és a nap vesztese a Fordos Pierre-Louis Loubet lett, akinek autójában elromlott a kormányszervó és az így nehezen irányítható autóval el is rontott egy balkanyart mindek következtében lepusztult kissé a Ford Puma bal eleje. Mivel nem volt napközben szerviz Loubet végigszenvedte a délutáni három gyorsaságit is, de rengeteg időt vesztett ezzel. A Toyotás Rovanperáért is lenyúltak az égiek, amikor jókora tempóval rontott el egy balkanyart és verte oda a szalagkorláthoz a Yaris jobb hátulját. Szerencséje volt, mert csak a karosszéria és a műanyagok szakadtak el némileg az autóról, a futóműve sértetlen maradt így folytatni tudta a versenyt. Csapattársa Evans defektet kapott ezzel némi időt vesztve és bukva el a második pozíciót. Délutánra Ogier Toyota Yarisában megjavult a hybrid rendszer így nyugodtabban tudta őrizni vezetőhelyét. Sordo a Hyundaiban még mindig nem értette miért nem javulnak a részidői, elmondása szerint minden klappolt autójában, jó gumik voltak rajta, de kissé el volt kenődve. A Toyotás Katsuta jól érezte magát, kezdett több kockázatot is vállalni és némi mechanikai vibrációt leszámítva minden rendben volt az autójával. Tanak azt mondta javultak a tapadási viszonyok, Rovanpera jó időeredményekben bízott. Szegény Loubet végigszenvedte a kormányszervó nélküli Ford Pumával a napot, van benne küzdőszellem az biztos. Péntek este Ogier, Rovanpera, Neuville, Tanak, Evans sorban fordult a top öt versenyző. Loubet műszaki hibájának és Serderidis szerény menet teljesítményének köszönhetően nap végégre két Rally2-es autó is befért az első tízbe. Név szerint Nikolay Gryazin a Skoda Fabia RS Rally2-vel és Yohan Rossel a Citroen C3 Rally2-vel. A nap egyik legnagyobb küzdője Oliver Solberg volt a Skoda Fabia RS Rally2-vel aki az RC2-ben a 21. helyről feljött a 7. helyre.

tneu_1.jpg

Szombaton is három gyorsasági szakasszal folytatódott a verseny melyeket szintén kétszer kellett teljesíteniük, a napi gyorsasági mennyisége majd 112 km-t tett ki. Péntekhez hasonlóan hideg, de száraz időjárás várt a párosokra. A nap vesztese díjat szegény Loubet „érdemelte” ki, aki végig küzdötte a pénteket és a megjavított autóval a szombati első gyorsaságijának célja előtt kb. 30-rel egy balkanyarban odaverte a Ford Puma jobb hátulját minek következtében kiszakadt a futómű és feladni kényszerült ezt a napot.  Dani Sordo a kanyarsebességeivel elégedetlenkedett és a hybrid rendszer is akadozott autójában. Neuville a napi harmadik gyors után azt mondta túl sokat mozog az autó az úton, ami nem tetszik neki. Tanak Ford Pumájában a kettes gyorson a kormányszervó rakoncátlankodott, Katsuta ugyanitt az út egyes részeire kihordott koszt említette problémának. Az élen közben Sebastien Ogier őrizte vezető helyét, ami az első kör végére 30 másodperc volt. Délután többen mondták, hogy (érthető okokból) koszosabbak az utak mint délelőtt ezért jobban kellett figyelniük a tapadásra, de nagy sírás nem volt senki részéről.  Az úrvezető Serderidis egész nap vidáman nyilatkozott, halál jól érezte magát, tudván a helyét a mezőnyben, örült a sok nézőnek és az egész rallynak. A WRC2-ben a Skodás Gryazin nyalt be egy defektet, de így is vezette a kategóriáját. Az RC2-ben Oliver Solberg már az 5. helyen állt, amikor egy jobb kanyarban lecsúszott kissé az útról és odacsapta a Skoda bal hátulját a kőfalnak, benyalva ezzel egy bal hátsó defektet és vesztve némi időt és pozíciót. Az élmezőny szombat este Ogier, Rovanpera, Neuville, Evans, Tanak sorban végzett és fordult rá az utolsó napra.

tanak_5.jpg

A befejező vasárnapi etapra kétszer két gyorsasági szakaszt ütemeztek be a szervezők, ezek szűk 68 km-t tettek ki és szokás szerint a napi utolsó, a Turini hágó volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz. Az első körben Loubet azt mondta nem feszíti a húrt, vigyáz a gumikra amikkel a power stage-re próbált spórolni. Szintén a gumikkal való spórolást említette a Toyotás Katsuta is. Serderidis továbbra is vidám volt, jól érezte magát és mint egész hétvégén most is örült a biztonságos száraz időjárási körülményeknek és útviszonyoknak. Neiville Hyundai-ában a hybrid rendszer bolondozott reggel, Sordo és Lappi pedig még mindig keresték az okokat a nem megfelelő tempóra és időeredményekre. A második gyors után Rovanpera azt mondta sokkal tisztább az út, nem kell takarítania, így jóval gyorsabban tud menni. Csapattársa Katsuta viszont pont azt mondta, hogy néhol ijesztően csúszott az út. Evans egy visszafordítóban hibázott, ami miatt tolatnia kellett, Sordonak pedig elment a hybrid rendszere, ami miatt 100 lóerő hátrányban volt. A harmadik gyorsaságin szinte senki nem feszegette a dolgot, mindenki inkább a power stage-en megszerezhető külön pontokra spórolta autóját, gumiját. Szegény Loubet alatt az etapon megállt a Ford Puma így ő végleg kiesett a küzdelemből. Sordo még mindig küzdött a hibás hybrid rendszer okozta teljesítményvesztés miatt. Az utolsó power stage szakaszon Rovanpera, Tanak, Evans, Neuville, Ogier sorrend alakult ki az élen illetve ezek a versenyzők szereztek ezzel plussz pontokat. A szakaszon szegény Katsuta Toyota Yarisában eltört valami a bal hátsó futóműnél emiatt az a kerék össze vissza bolyongott. Célba értek és szerencséje volt, mert a hatodik helyét ez sem sodorta veszélybe.

A 91. Monte-Carlo rally az alábbi sorrendben fejeződött be,

vege_9.JPG

Az élmezőnyt követő WRC2-es kategóriában az idén nagyon sok komoly versenyző nevezett be. Itt bármelyik futamon lehet indulni, de csak hét futamban értékelik a versenyzőket. Nyilván előre meg kell mondani, hogy az adott versenyen nevez-e a pilóta a WRC2 bajnokságba vagy sem. Például Oliver Solberg is a WRC2 bajnokságban vesz részt az idén és indult is most a Monte-Carlo rallyn, de itt most nem nevezett be a bajnokságba, neki a Svéd rally lesz az első WRC2-es futama. A lényeg, hogy a Monte-Carlo rallyt a pályákon a Nikolay Gryazin-Konstantin Aleksandrov duó nyerte meg egy új Skoda Fabia RS Rally2-vel. Viszont a futam után az őt követő Yohan Rossel csapata megóvta Gryazint egy túlzott kanyarlevágás/pályaelhagyás miatt. A versenybírók Rosselnek adtak igazat és öt másodpercre megbüntették Gryazint így 0,5 másodperccel Rossel nyerte a WRC2-t. 

A mezőny egyetlen magyar párosa a László Zoltán – Zsíros Gábor kettős egy Skoda Fabia Rally2 Evoval az RC2 értékelés 25. helyén értek célba viszont a WRC2 Masters Cup-ban a negyedik helyen végeztek. Ezt a kategóriát 4,3 perc előnnyel a veterán Francois Delecour nyerte meg egy vadiúj Skoda Fabia RS Rally2-vel amit a magyar Eurosol csapat biztosított számára. 

A 2023. évi Monte-Carlo rally gyorsasági szakaszainak össztávja 325 km-t tett ki.

A gumibeszállító Pirelli a P Zero RA minta puha és szuper puha keverékét illetve a Sottozero STZ-B havas utakra való téli mintát vitte szöggel és szög nélkül a Rally1-es autók részére, összesen 800 db-ot. A többiek a P Zero RA7+B és az RA9 mintából választhattak vagy a Sottozero STZ-B havas, téli mintából, mintegy 2.700 db állt rendelkezésükre.

pirelli_rally1.jpg

Az időjárás miatt a Monte-Carlo rally mindig is nagy talány a versenyzők és a csapatok részére. Az idei viszont gyakorlatilag egy száraz aszfalt futam lett, amit csak kevés helyen zavart meg a jegesedés és az útszóró só okozta csúszkálás.

A Monte-Carlo rally nagy kihívása volt az is, hogy a versenynapokon nem volt napközbeni szervizlehetőség, csak tankolni és gumit cserélni lehetett. Miután a versenyzők reggel elhagyták a festői Monaco kikötőjében, a sok millió dolláros hajók előtt, az F1 Grand Prix pálya nyomvonalán felállított szervizparkot már csak ők dolgozhattak az autóikon a járműben szállított szerszámokkal és alkatrészekkel, amíg este vissza nem tértek.

A verseny történetének két legsikeresebb versenyzője Sebastien Loeb és Sebastien Ogier voltak, mindketten nyolcszor nyerték meg a futamot. Ezt döntötte meg az idei győzelmével Ogier aki immár kilencszeres győztesévé vált a Monte-Carlo rallynak.  

A versenyre 75 páros nevezett és minden bizonnyal a száraz útviszonyoknak is köszönhetően mindössze nyolcan kényszerültek feladni a futamot.

gryazin.jpg

A rally világbajnokság a Svéd rallyval folytatódik február 9-12. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toksport WRT, Pirelli  

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr518032030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása