Ogier és a Toyota a rally világbajnok
WRC

Az elmúlt hétvégén zajlott a 2021. évi rally világbajnoki sorozat utolsó futama a Monza rally. A verseny tavaly és az idén is tartalék futamként szerepelt a versenynaptárban és ahogy tavaly, úgy idén is a Covid járvány miatt törölt Japán rally helyett iktatták be.

A verseny alapvetően aszfaltos utakon zajlott, de a Monzai pályán belüli részeken azért előfordult murvás felület is.

so.jpg

A versenyen 81 páros rajtolt el, ebből tíz WRC autó mely autóknak ez volt a búcsúfellépése ugyanis 2022-ben hybrid Rally1-es autók jönnek helyettük. A tíz WRC legénységében nem volt meglepetés. A családi okok miatt visszalépő Ott Tanak helyett a finn Teemu Suninen indult a Hyundai i20 WRC-vel. Érdekesség, hogy ez a verseny volt az utolsó kétkerék meghajtású autóknak is kiírt rally VB futam, mert jövőre már csak összkerék meghajtású gépeknek írnak ki világbajnoki sorozatot. Úgy is, mint a WRC utód Rally1-eseknek, az R5-ről Rally2-re átkeresztelteknek és az egyelőre csak a Ford kínálatában szereplő Rally3-as autóknak. A mezőnyben egy magyar páros indult, a László Zoltán – Hanyik Gergely duó egy Ford Fiesta Rally3-mal próbált szerencsét.

A Pirelli 5.000 db gumit szállított Monzába. Köztük a Spanyol rallyn sikeresen bemutatkozott kemény keverékű PZero abroncsot. A WRC autóknak száraz utakra a PZero RA WRC gumit adták kemény (HA) és puha (S) kivitelben. Esőre a Cinturato RWB állt rendelkezésre, míg ha leesett volna a hó, mint tavaly, akkor a szög nélküli Sottozero STZ-B-t lehetett volna igénybe venni, de erre szerencsére nem került sor. A Rally2-es (R5) autóknak a PZero RA5-öt adták kemény keverékkel és az RA7+-t puha keverékkel.

ds.jpg

A program csütörtök este hatkor kezdődött a shakedown-nal mely a Monza pályán került lebonyolításra. A mindössze 4 km-es szakaszon három nekifutásból a Toyotás Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb, de amint az várható volt ez semmit nem mutatott a hétvégén várható csatákból.

Pénteken reggel két gyorsasági erejéig felment a mezőny a Bergamo feletti hegyekbe és ott tette próbára magát. A két gyorsaságit kétszer kell teljesíteniük és nem volt a két kör között szervíz lehetőség csak tankoló zóna illetve átcsoportosító. Az első gyorsasági rendben lement, de a másodikon 26 autó után félbeszakadt a verseny, mert egy néző leesett az út melletti sziklás árokba és be kellett érte küldeni a mentőt. A mezőny többi résztvevője etapként teljesítette a gyorsaságit mely után megállapított időt kaptak. Mindkét gyors után azt nyilatkozta a versenyzők többsége, hogy a ködös részek trükkösek voltak, nem tapadtak jól a gumik, trükkös volt az úton maradás. Neuville pedig a fékeire is panaszkodott a második gyors után. A két gyorsasági után egyébként Ogier, Evans, Neuville, Sordo, Solberg volt az élmezőny állása. A második körben az első gyorsasági megint lement baj nélkül azt leszámítva, hogy a Fordos Fourmaux felborult a Fiesta WRC-vel. A második gyorson az első öt autó lement majd megint egy nézőhöz kellett beküldeni a mentőt. Hajnalban ébredő nézőként igen bosszantó dolog ez bármi is történt az emberkével.. A második kör után általánosan az volt a vélekedés, hogy javultak a tapadási viszonyok, a köd is el, eltűnt és hát az itinereken is tudtak pontosítani. Délután a mezőny visszatért Monzába ahol még három gyorsasági várt a mezőnyre. Itt Evans felé billent a siker nyelve és nap végére átvette a vezetést így Evans, Ogier, Neuville, Sordo, Solberg volt az élmezőny. Hozzá kell tenni, hogy Evans és Ogier között volt 1.4 másodperc míg Neuville már majd 20 másodpercre jött utánuk, hozzá képest Sordo még lőtávolban volt, de az őt üldözőknek már fél perc hátránya volt, egy nap alatt! Egyébként viszonylag szép idő fogadta a versenyzőket és a nézőket egyaránt. Néhol ködös, párás, de volt napsütés is. Reggel és este cidri volt, de napközben egész kellemesre fordult az idő, nem volt meleg, de nem kellett megfagyni a pályák mellett. A napi versenytáv bő 106 km-t tett ki.

ee.jpg

Szombat reggel szintén a Bergamohoz közeli hegyeken kezdett a mezőny és a péntekihez hasonlóan szintén kétszer két gyorsasági szakaszt kell teljesítenie a párosoknak. Az is hasonlított a pénteki naphoz, hogy a két kör között nem volt szerviz lehetőség csak tankoló zóna illetve egy átcsoportosító. A Ford össze tudta rakni Fourmaux előző napon összetört Fiesta WRC-jét így a szuper rally szabályoknak megfelelően visszaállt a versenybe, és ha pontot már nem is tudott szerezni legalább a nézők örülhettek, hogy nem lett kevesebb a WRC autók száma. A két bajnok aspiráns Evans és Ogier ütötték, vágták egymást, hol Evans hol Ogier állt az élen. A négy hegyi gyorsról Ogier jött le győztesként, de hátra volt még két Monzai gyorsasági szakasz. Neuville a második gyorson megpördült és orral nekiment a szalag korlátnak. Nagy mákja volt, mert csak a műanyag (kevlár, karbon) burkolatok szakadtak le az autó elejéről és folytatni tudta a versenyt, de időt vesztett és hátra csúszott Sordo mögé a negyedik helyre. A két Monzai gyorsasági után a nap végén Ogier, Evans, Sordo, Neuville, Solberg sorrendben állt az élmezőny. A Toyotás Rovanpera, ahogy pénteken úgy szombaton sem brillírozott, nem csatázott az élmenőkkel mert azt a feladatot kapta, hogy érjen célba, nem veszélyezteti senki az év végi pozícióját, de ő sem fog tudni előrébb lépni viszont a Toyota csapatbajnoki címe miatt jó lenne ha ott lenne lőtávolban, pontszerzőként. Szenvedett is szegény épp eleget, azt mondta ez a legrosszabb, amikor mesterkélten kell magát visszafogni és nem tudja a saját tempóját autózni.  A szombati versenytávjuk egyébként majd 109 km-t tett ki.

gg.jpg

A vasárnapi befejező napon nem ment fel a mezőny a hegyekbe, hanem csak Monzában kergette egymást három gyorsasági szakaszon keresztül, ebből a harmadik a külön pontokért is zajló power stage volt.  A nap nem volt unalmas. Katsuta a másodikon kiütötte a Toyota bal első futóművét amit szerencséjére meg tudtak csinálni a 15 perces szervízben. Evans is hibázott, de ő csak lefulladt kétszer. Solberg szintén a másodikon forgott meg, épp előttünk. Az utsó gyorson - ami a külön pontokért is zajló power stage volt - Solberg kétszer is lefulladt, Rovanpera pedig forgott kettőt a nézőknek. A plussz pontokat Neuville, Katsuta, Sordo, Evans és Ogier húzták be. A záró napon nem egészen 40 km várt a talpon maradt párosokra.

A futamot szoros csatában, 7.3 másodperc előnnyel a Sebastien Ogier – Julien Ingrassia kettős nyerte meg és ezzel immár nyolcadik alkalommal lettek a rally világbajnoki cím nyertesei is. Velük együtt csapatuk a Toyota Gazoo Racing WRC alakulat is bezsebelte a csapatbajnoki címet.

wrc_2021_rd_12_263.jpg

A 2021. évi Monza rally végeredménye így alakult,

  1. S. Ogier J. - Ingrassia      Toyota Yaris WRC                  2:39:08.6
  2. E. Evans - S. Martin         Toyota Yaris WRC                          +7.3
  3. D. Sordo - C. Carrera       Hyundai i20 Coupe WRC             +21.3
  4. T. Neuville - M. Wydaeghe Hyundai i20 Coupe WRC           +32.0
  5. O. Solberg - E. Edmondson Hyundai i20 Coupe WRC      +1:32.0
  6. T. Suninen - M. Markkula   Hyundai i20 Coupe WRC         +2:22.6
  7. T. Katsuta - A. Johnston     Toyota Yaris WRC                    +2:34.5
  8. G. Greensmith - J. Andersson    Ford Fiesta WRC             +2:50.2
  9. K. Rovanperä - J. Halttunen    Toyota Yaris WRC               +4:49.6
  10. A. Crugnola - P. Ometto       Hyundai i20 N Rally2              +9:06.9

ts.jpg

A 2021. évi rally világbajnokságra nevezett csapatok az alábbiak szerint végeztek a bajnokságban,

  1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 522 pont
  2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team   463 pont
  3. M-Sport Ford World Rally Team              202 pont
  4. Hyundai 2C Competition                           62 pont

af.jpg

A 2021. évi versenyzők/pilóták pedig az alábbiak szerint végeztek a bajnokságban,

  1. S. Ogier              230 pont
  2. E. Evans             207 pont
  3. T. Neuville          176 pont
  4. K. Rovanperä     142 pont
  5. O. Tänak            128 pont
  6. D. Sordo               81 pont
  7. T. Katsuta             78 pont
  8. C. Breen               76 pont
  9. G. Greensmith      64 pont
  10. A. Fourmaux         42 pont

A WRC2 kategória bajnoki címét korábban már megnyerte Andreas Mikkelsen aki ugyan elindult itt is, de csak a második lett, a kategóriát a Ford Fiesta Rally2-vel most debütáló Jari Huttunen nyerte meg.

jh.jpg

A WRC3-ban Andrea Crugnola diadalmaskodott egy Hyundai i20 N Rally2-vel.

ac.jpg

László Zoltánék az egyedüli Rally3-as autó legénységeként az 51. helyen értek célba.  

Szöveg: Tommy

Fotók: M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7616763726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása