Andreas Mikkelsen nyerte a II. Rally Hungary ERC futamot
ERC, ORB

05-niki-mayr-melnhof-scaled.jpg

A múlt hétvégén tartották a II. Rally Hungary ERC azaz rally Európa bajnoki futamot Nyíregyházi központtal, egy pénteki máriapócsi szuperspeciállal, de valójában zempléni és Tokaj környéki gyorsasági szakaszokkal.

Az idei évi vírus járványnak „köszönhetően” elmaradt rally versenyek miatt igen szépszámú és komoly nevezés érkezett a versenyre, nagyjából 30 db Rally2 (R5) kategóriájú csúcsgépet neveztek be csak az ERC mezőnybe. Mivel még több embernek, több kategóriában is lehetett bajnoki esélye ezért tényleg eljött mindenki akinek ez fontos volt, sőt.

p1019794.jpg

Az ERC mezőnyből itt volt Alexey Lukyanuk, Oliver Solberg, Grégoire Munster vagy Craig Breen. Eljött a rally VB-ről jól ismert többszörös VB futam győztes norvég Andreas Mikkelsen akinek az idén ez a verseny volt az első rallyja. Itt volt a lengyel bajnok Miko Marczyk, az ERC3 Junior tavalyi bajnoka Efrén Llarena, tavaly után megint eljött a cseh Erik Cais és rajthoz állt a 4x-es magyar bajnok Herczig Norbert is.

De újra eljött a 2x ERC Junior bajnok német Marijan Griebel, a 2x francia aszfalt bajnok Yoann Bonato, a finn Emil Lindholm illetve sok hazai versenyző is nevezett az ERC mezőnybe. Köztük a 2019-es magyar bajnok Vincze Ferenc vagy a tavalyi Rally Hungary győztese Turán Frigyes.

Hét páros nevezett az ERC2 kategóriába, köztük a 2x bajnok Érdi Tibor aki nem titkoltan a harmadik bajnoki címére hajt az idei évben. Ismét itt voltak a látványos hátsókerék meghajtású Fiat 124 Abarth R-Gt-k is.

Az ERC3 Juniorban nagy csata volt Ken Torn és Josep Bassas között, a többiek itt kicsit lemaradtak.

A versenynek pénteken és szombaton III. Nyíregyháza rally néven része volt a hazai ORB és Historic bajnokság is valamint vasárnap I. Pálháza rally néven a hazai Rally2 bajnokság.

p1019894.jpg

A Historic mezőnyben egy Ford Escort RS2000 MKII-vel elindult a Formula1-et is megjárt cseh Tomas Enge aki végül nem ért célba.

A vírus járványra hivatkozva, biztonsági okokból az idén péntek délelőtt nem rendeztek shakedown-t és rajthely választó gyorsaságit.

A program péntek kora este a rajtceremónia után a Rabócsiringen, a versenybe is beleszámító szuperspeciállal kezdődött ahol rallycross betétfutamokkal és Kiss Norbert kamion show-val is szórakoztatták a közönséget. A rallycross autók mint mindig most is brutálisan mentek, csühög, rotyog, durrog, lángol mindegyik. Ami nagy meglepetés volt az Kiss Norbert produkciója az MAN versenykamionnal. Személy szerint nem gondoltam volna, hogy a kamion számára szemre szűknek tűnő pálya nyomvonalon ilyen show-t tud majd előadni! Nagyon komolyan végig „driftelte” a Rabócsiringet, félelmetes volt ahogy a nézőktől néhol csak 10m-re száguldott el a rallyautókhoz mérten hatalmas szerkezet. Nagy élmény volt az a pár kör, amit Kiss Norbert produkált, köszönjük neki.

20201106_171115.jpg

Ugyanitt az ERC mezőny fordított sorrendben, míg az ORB mezőny rendes sorrendben teljesítette a gyorsaságit. Tudásához és autójához mérten mindenki próbált gyorsan és többé kevésbé látványosan menni, ez nagyjából sikerült is mindenkinek.   

A rallycross Supercar-ok köridejét sokáig nem tudta senki überelni, de a végén 6-8 autónak csak sikerült felülmúlnia az addig elérhetetlennek tűnő időket. Az ERC élmezőny rettenetesen gyorsnak bizonyult már itt is megalapozva ezzel a hétvége kimenetelét is.

Szombaton aztán elkezdődött az igazi hadd el hadd a Zemplén útjain. Négy darab gyorsasági várt az ERC, az ORB és a Historic mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesítenie mindenkinek. Az már a legelején látszott, hogy a hazai nagymenőknek itt nem sok beleszólása lesz a végeredménybe. A pályák ismerete gyakorlatilag semmi előnyt nem jelentett számukra, úgy lépte át őket az ERC mezőny, hogy nyekkeni nem maradt idejük! Hadiknak és Csomósnak jött össze egy-egy 2. hely, a többiek inkább e fölött tudtak végezni a gyorsaságikon. A tavaly egész jól kezdő Vincze Ferenc Skodájában a 2. gyors rajtja után 200m-rel elfüstölt a motor míg Velenczei Ádám a szombat esti 6. gyorson csapta oda úgy a Skoda Fabia jobb hátsó kerekét egy betonfalnak, hogy nem kellett már tovább mennie.

p1019806.jpg

Az élen eközben Mikkelsen, Breen, Solberg, Munster és Lukyanuk csépelte egymást mígnem Lukyanuk navigátora be nem küldte pilótáját öt perccel korábban az időellenőrzőbe. Ezért meg is kapták az ezért járó 5 perc időbüntetést amivel alaposan visszacsúsztak a nap végi összetett állásban. A délutáni körben Solberg is gyűjtött egy defektet így ő is hátrébb csúszott némileg. Jól és látványosan mentek a többiek is, akár Griebel, akár Cais vagy Mayr-Melnhof és a francia Bonato valamint a spanyol Llarena és a finn Lindholm is. Kívülről nézve nem tűnt sokkal lassabbnak Hadik, Turán, Csomós vagy Csucsu produkciója, de a stopper könyörtelen különbséget mutatott. Még ha ehhez Solberg és Lindholm hibája is kellett, de a legjobb magyar Herczig Norbert lett szombat estére aki a negyedik helyről várhatta a vasárnapot. Utána Hadik a 12., Turán a 19. és Csucsu a 20. helyről fordult a vasárnapra majd jöttek sorban a többiek is.

p1019870.jpg

Vasárnap még 3db gyorsaságit kellett teljesítenie az ERC mezőnynek, mindegyiket kétszer. Sőt, az első kör végén még várt rájuk egy városi gyorsasági is Nyíregyháza belvárosában. Ezen a napon a Rally2 mezőny ugyanazt a  3db gyorsaságit nyomta végig ugyanúgy kétszer mint az ERC csak más sorrendben kezdték meg a versengést.

A nap egyik rossz híre volt, hogy mivel szombaton Turánék a magyar értékelésben a 4. helyen végeztek, ugyanitt Hadik nyert és Vincze valamint Velenczei kiesett nekik is elérhető közelségbe került a magyar bajnokság megnyerése, ami Turánnak még hiányzik a tarsolyából. Ezért arra hivatkozva, hogy az ERC-ben igazából mindegy neki hol végez, inkább a decemberi Mikulás rallyra spórolja meg az itt elköltendő pénzt így leadta az ERC menetlevelét is és kiállt a versenyből. A másik rossz hír volt, hogy a 3. gyorson motorhiba miatt kiállni kényszerült az addig félelmetesen menő Craig Breen is, kár érte, mert nagyon ment, öröm volt nézni.  

A szombaton vastag büntetést kapó Lukyanuk viszont rendes attakot vágott le, három gyorsaságit is megnyerve (meg persze az ellenfelek hibái miatt is) a verseny végére feljött a pontszerző 13. helyre. Herczig Norbertnek egy ideig úgy tűnt meg lesz a harmadik hely, de az utolsó előtti gyorson kapott defekt ezt meghiúsította így legjobb magyarként a hatodik helyen ért célba. Vasárnapi teljesítménye miatt meg kell említeni a pénteken pálya elhagyás miatt alaposan (öt perccel) megbüntetett Csomós Miklóst is, aki az első Erdőbénye szakaszon ment egy második időt!

pb0800051.jpg

Az az igazság, hogy a sokat tapasztalt Andreas Mikkelsen jött látott és alaposan győzött a II. Rally Hungary-n. Amíg nem kapott büntetést Lukyanuk még tudta vele tartani a lépést valamint a később kiesett Breen aki méltó ellenfele volt Mikkelsennek, nagyon más ligában játszik ő. És ez nem szégyen a többiekre nézve, főleg nem a magyar pilótákra. Egyszerűen Mikkelsen és az ERC élmezőnyének nagyon mások a lehetőségei, rengeteg versenyt és tesztet mennek, sokkal nagyobb költségvetésből gazdálkodnak és ez ilyenkor nagyon megmutatja magát. Az azért látszott, hogy a sokak által sokszor szidott Herczig Norberték voltak azok, akik hellyel közzel fel tudták venni a versenyt az élmezőnnyel. Azzal az élmezőnnyel ahol döntő többségében 19 - 30 éves vérprofi és kőkemény sportemberek harcolnak a bajnoki címért a fentebb már említett anyagi helyzetben. Ellenük roppant nehéz eredményesnek lenni, úgyhogy meg kell becsülni azt amit elértek a hazai versenyzők, még ha titkon csodát is várnak tőlük a hazai rajongók.

01-rally-hungary-podium-scaled.jpg

Ami az időjárást illeti. Idén nagy mákja volt versenyzőnek, nézőnek egyaránt. Ugyan a versenyt megelőző napokban (hetekben?) esett az eső dögivel a hétvége során már száraz és néha szikrázó napsütés fogadott mindenkit aki valamilyen minőségében kilátogatott a II.Rally Hungary-ra. Na jó, vasárnap délutánra, estére elég ordenáré köd ereszkedett le emiatt a versenyzők kaptak is valami engedményt mert nem büntették meg őket ha emiatt késtek az időellenőrzőből.

Az ERC mezőny a hétvége során 191 gyorsasági km-t teljesített, a többiek ennél 1-1 nappal kevesebbet. A versenyen voltak csúszások, sajnos ezt nem mindig lehet megúszni, de azt gondolom, hogy nem volt olyan borzasztó ennek a mértéke.

p1019840.jpg

A gyorsasági szakaszok állapota… Mint tavaly az idén is volt aki ezek miatt hisztizett kicsit. A fő hisztérika idén is Lukyanuk volt, de Mikkelsen és Breen is vakarta a fejét a pályabejárás után, hogy s mint lesz ez a hétvége. Oliver Solberg egyenes a brit rallyhoz hasonlította némely gyorsasági minőségét. Ezek a kritikák egy murva versenyen nem számítottak volna semmit, de a Rally Hungary hivatalosan aszfalt verseny volt, hivatalosan. Ugyanis a szűk erdei részeken a keskeny, egyébként sem jó minőségű aszfalt utakon a sok levágás miatt néhol akár 15cm vastag sár is keletkezett. A szélesebb országutakon nem volt ilyen gond vagy nem ilyen mértékű, de a feltételek mindenkinek egyformák voltak, ez egy ilyen futam idővel majd reméljük megszeretik a versenyzők. Ahogy a verseny elkezdődött igazából nem panaszkodott már senki, élvezték a nehéz körülményeket és igyekeztek abból a legjobban kijönni. Mondták persze, hogy nehéz meg ilyet még nem láttak, de azt nagyjából mindegyik hozzátette, hogy ez is a tanulás része és még élvezetes is.

pb080012.jpg

Néhol a nézők túlzott közelsége adott okot panaszra. Igen, ez a verseny nézőkkel volt megtartva ellentétben a sok külföldi „zártkapus” futammal, persze a határzár miatt külföldi szurkolók nemigen tudtak jönni, bízzunk benne, hogy jövőre rendeződik a világ és visszaáll minden a rendes kerékvágásba. Így a vírusjárvány közepén remélhetőleg nem lesz rossz vége, hogy a rendezők ilyen bátrak voltak. A nézők jó része viselt maszkot a pályák mellett is, de voltak renitensek is bőven, akik viszont nem. Ők valószínűleg arra blazíroztak, hogy amikor esznek vagy isznak akkor nem kell a maszk, ezért főleg inkább ittak ami alaposan meglátszott pár emberen. A hangosbemondó autó mindig elmondta, hogy ez kötelező, a nézők pedig vagy szót fogadtak neki vagy nem.

A járvány miatt az ERC és az ORB nyíregyházi szervizparkja a nézők elől elzárt terület volt, oda most nem engedtek be senkit akinek nem volt ott hivatalosan is valami dolga, még a médiások is csak az interjúzónában dolgozhattak. A Rally2 Pálházán kialakított szervizparkjára más szabályok vonatkoztak, oda be lehetett menni bárkinek.

p1019850.jpg

A győztes Mikkelsennek ez volt idén az első versenye, ezidáig csak teszteket hajtott végre. Ő a magyar Topp Cars vadiúj Skoda Fabiájával nyert és nagyon boldog volt amiért meghívták és amiért megnyerte a versenyt. Az autója hibátlan volt és a csapatban is mindenki tudta a dolgát.

Szintén egy hazai gárda az Eurosol Racing adta a Skoda Fabiát Oliver Solbergnek. Amennyire tudni lehet náluk is minden remekül működött a csapat és az autó körül egyaránt.

Akinek a nevét szerintem érdemes lesz megjegyezni az a 20 éves norvég Ola Nore aki egy gyakorlatilag tök széria Rally5-ös kategóriájú Renault Clio RSR-rel versenyben volt a jóval erősebb Rally4-es autók ellen is. Ami abból az autóból telt ahhoz képest tök jól ment ahol láttam, lendületesen, rendes féktávokat véve, ügyes volt.

14-ola-nore-jr-scaled_1.jpg

További érdekességek. Ami köztudott, de hátha valakinek mégis újdonság, hogy Oliver Solberg a rally és rallycross világbajnok Petter Solberg fia. Ő újszülött kora óta a rallysportban él, rendkívül tudatosan építik fel a karrierjét, ahol tud ott rajthoz áll, tökmindegy, hogy aszfalton vagy murván, Skodával vagy Volkswagennel, ne adj isten egy Subaruval az amerikai bajnokságban.

04-oliver-solberg-scaled.jpg

A másik rally fióka a finn Emil Lindholm. Az ő apja nem más mint Sebastian Lindholm aki 7x Finn rally bajnok nem mellesleg Marcus Grönholm unokatestvére és mint ilyen sokat dolgozott Grönholmnak amíg ő aktív részese volt a rally világbajnokságnak. Emil Lindholm Skoda Fabiáját pedig az egykori gyári WRC menő Toni Gardemeister csapata biztosította.

A luxemburgi Gregoire Munster édesapja pedig Bernard Munster akinek a neve szintén ismerős lehet a rallyt ismerőknek. Ő is ment szinte mindennel. A-s Opel Corsával, Renault Clio és Megane Maxival, mindenféle Subaru Imprezával, Skoda Octavia WRC-vel, mostanában pedig főleg historic versenyeken vesz részt Porsche 911-gyel.

02-gregoire-munster-scaled.jpg

A II. Rally Hungary végeredménye az alábbiak szerint alakult,

erc_vege.JPG

A III. Nyíregyháza rallyn így végeztek a párosok,

orb_vege_1.JPG

Az I. Pálháza rallyn ez lett a végeredmény,

rally2_vege.JPG

A III. Nyíregyháza rally – Historic mezőny pedig így ért célba,

historic_vege_4.JPG

A sok külön értékelésben az alábbi versenyzők állhattak fel a dobogó tetejére.

Az FIA ERC2-t az ifj. Érdi Tibor / Csökő Zoltán duó nyerte Mitsubishi Lancer Evolution X-zel.

12-tibor-erdi-jr-1-scaled.jpg

Az FIA ERC3-at az észt Ken Torn / Kauri Pannas kettős húzta be Ford Fiesta Rally4-gyel.

13-ken-torn-2-scaled.jpg

Az FIA ERC1 Juniorban a luxemburgi Grégoire Munster és belga Louis Louka páros nyerte meg egy Hyundai i20 R5-tel.

Az FIA ERC3 Juniorban szintén Ken Tornék diadalmaskodtak.

Az Abarth Rally Cup-ban pedig az olasz Andrea Mabellini / Nicoló Gonella páros volt a legsebesebb mivel mással mint egy Abarth 124 rally-val.

A jelenlegi menetrend szerint a következő futam a Rally Islas Canarias lesz Gran Canarián, November 26-28. között, reméljük nem kell törölni.

Szöveg: Tommy

Fotók: Mohácsi László, Tommy, https://www.fiaerc.com/

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr416281412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása