Az elmúlt vasárnap tartották meg az idei Országos Rally Bajnokság első fordulóját, a Salgó rallyt, ahol rajthoz állt a Rally1, a Rally1 ORC, a Rally1 Historic és a Rally2 mezőnye is, valamint ez volt a Szlovák rally bajnokság első futama is egyben.
A sok mezőnynek köszönhetően népes versenyzőgárda képviseltette magát, annyira sok, hogy emiatt az időtervet is módosítani kellett, de a lényeg, hogy több mint 170 versenyautó vágott neki az egynapos, három gyorsasági szakaszos Salgó rallynak. Terv szerint a Rally1 és a Historic mezőny háromszor, míg a Rally2 mezőny kétszer teljesítette a három gyorsasági szakaszt.
A három gyorsasági szakasz a Salgótarján-Kazár közötti, a Bátonyterenye-Mátraalmás (körgyors) és a Mátraszentimre-Mátrakeresztes szakaszok voltak. Ezek 4.64, 26.24 és 9.55km hosszan voltak kijelölve. Az első és a harmadik gyorsasági mondhatni jó minőségű aszfalton zajlott, de a szakmai berkekben igazi rally pályaként számon tartott és hosszú évek után visszatérő második gyorsasági útburkolata tartogatott némi kivetnivalót maga után. Az, hogy az erdei/erdészeti útként, a közforgalom elől elzárt útnak az aszfalt minősége alapból nem volt valami fényes az egy dolog. Viszont a megelőző napoknak és még vasárnap is meg, megjelenő esőnek köszönhetően a kihordott sártól estére ordenáré módon csúszott az út. Nem lehetett egyszerű a három gyorsaságira futómű beállítást találni és megfelelő gumit választani. A hozzáértők szerint erre a hosszú gyorsaságira kellett mindent összpontosítani, mert itt dőlhetett el minden. Ez valószínűleg így is volt, a gyorsasági szakasz nagyobb része hivatalosan a nézők elől elzárt terület volt, ennek ellenére szerintem volt annyi ember a pálya mellett mintha hivatalosan is ott tartózkodhattak volna. És sok versenyzőnek ez volt a szerencséje, mert sokan lecsúsztak az útról, és ha mindenkit nem is lehetett visszatolni az árokból, de akin lehetett azon segítettek a nézők.
A Rally1-nek az összes – kilenc – gyorsasági szakaszát értékelni lehetett és még a nap végére az utolsó előtti gyorsaságira sem csúszott meg nagyon az időterv, kb. 20 percet. Ellenben a Rally2-nek a tervezett hat gyorsaságiból csak négyet tudtak értékelni. Az első kazári pályát a nézők rendetlenkedése miatt kellett etappá nyilvánítani, míg a második bátonyterenyei hosszú gyorsot egy baleset miatt vették ki, mert be kellett küldeni a mentőt is az esethez.
Rally1-ben egészen az ötödik gyorsasági kezdetéig a tavalyi bajnok Vincze Ferenc - Bacigál Igor kettős állt az élen, de itt (az ötödiken) Turán Frigyesék nagyon letaláltak és több mint 20 másodpercet adva a második helyezettnek is átvették a vezetést. Innentől annyira beindultak, hogy a legutolsó, 9. gyorsaságit leszámítva mindet megnyerték, így a Turán Frigyes – Bagaméri László kettős a VW Polo R5-tel megnyerte a Salgó rallyt. Második lett Vincze Ferenc - Bacigál Igor páros egy Skoda Fabia R5-tel míg a dobogó legalsó fokára a Velenczei Ádám – Szőke Tamás duó ért fel szintén Skoda Fabia R5-tel.
A Rally1 Historic versenyt a Hoffer Zsolt – Bunkóczi László kettőse nyerte egy Opel Kadett GSi-vel, második lett Balogh Sándor és Taskó András egy Fiat 131 Racing-gel míg a Kreicsi Bálint – Lieszkovszky Gábor páros lett a harmadik BMW 320-szal.
A kissé rövidre sikerült Rally2-t a Foczkó Ákos – Madarász Szabolcs kettőse húzta be egy Lada VFTS-sel, második lett Fábián Donát és Bnecsik István egy Lada 2107-tel, a harmadik helyen pedig a Ruszó Krisztián – Geró Gábor páros végzett szintén Lada 2107-tel. A Rally2-vel kapcsolatban szeretném megjegyezni, hogy ahol mi a hosszú gyorsaságin néztük a versengést, ott az nagy élményt nyújtott. A Ladások szinte egytől egyik jó értelemben véve eszetlenül mentek, nagyon élték a dzsuvás, csúszós körülményeket. Sokkal jobban mint sokan a Rally1-ből..
A Szlovák bajnokságból egyedül Martin Kocit tudom megemlíteni, aki egy Skoda Fabia R5-tel tudott úgy ahogy pariban lenni a magyarokkal, értem itt az időeredményeket és a látványt is. A többieket nem akarom bántani, mert egyszerű kívülről okosnak lenni, de marha gyenge volt az egész produkciójuk.
Nagyban emelte a Salgó rally fényét, hogy Formula 1 hazai nagydíja miatt éppen Budapestre látogató FIA elnök Jean Todt elfogadta az MNASZ elnök Oláh Gyárfás meghívását és ellátogatott a rajtceremóniára Salgótarjánba. Lehet emiatt fanyalogni és nyilván szerencse is kellett ehhez, hogy Jean Todt épp Magyarországon tartózkodott, de sport szakmai szempontból ez egy rendkívül nagy dolog volt, nem sok nemzeti rally bajnoki futamot rajtoltat el az FIA elnöke!
Összességében és mivel már tavasz óta vártunk egy igaz rallyt jó mulatság volt az idei Salgó rally. Főleg bent a bátonyterenyei hosszú gyorsasági ahol a körgyors részen duplán lehetett látni a mezőnyt és az egymás elé rajtoltatás miatt nem egyszer komoly üldözéses verseny is kialakult.
Következő verseny elvileg a Miskolc rally lesz augusztus 15-16-án, bízzunk benne, hogy nem változik addig semmi a vírus járvánnyal kapcsolatban és tényleg meg is tartják a futamot.
Szöveg: Tommy
Fotók: Tommy, Turán Motorsport facebook, www.duen.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.