Az elmúlt hétvégén, november 9-11. között rendezték a hazai rallybajnokság utolsó futamát, a Nyíregyháza rallyt ahol az ORB, az ORC, a Rally2 és a Historic mezőnye is rajthoz állt.
Az ORB, az ORC és a Historic mezőnye péntektől vasárnapig versenyzett bár a Historic valamivel kevesebb gyorsaságit teljesített mint az első két kategória. A Rally2 mezőnye pedig pénteken és szombaton küzdött a bajnoki pontokért. Azon bajnoki pontokért amiknek több kategóriában is komoly jelentősége volt, ugyanis ezen a versenyen dőlt el a bajnokság végkimenetele, többek között az abszolút első hely sorsa sem volt még lejátszva. Ráadásul mivel a verseny bekerült a jövő évi rally EB, az ERC ideiglenes naptárába a futamot az EB szisztéma szerint rendezték meg, ami a jóval hosszabb gyorsasági össztávban is megmutatkozott. Emiatt ezen a versenyen 1,5 szeres szorzóval számolták a megszerezhető bajnoki pontokat.
A versenyre szépszámú versenyző gárda tette tiszteletét a Nyírségben illetve főleg a Zempléni pályákon. Végül 13 db R5-ös autó rajtolt el valamint sok visszatérő, a hazai bajnokságokban már régóta nem induló versenyző is visszatért erre a versenyre. Többek között Bútor Róbert és ifj. Tóth János valamint Botka Dávid is 1-1 Peugeot 208 R2-vel, ifj. Érdi Tibor egy Skoda Fabia R5-tel, de rajthoz állt a régóta nem látott, egykor rendszeres résztvevő Markovics György is egy BMW M3-mal. Az ORB/ORC mezőny előfutója volt Turi Tamás és Spitzmüller Csaba is, de a Rally2 előfutói között láthattuk Szajky Istvánt és Balázs "Öcsi" Józsefet, akik csak utcai autóval vettek részt feladatuk ellátásában.
A verseny pénteken egy városi gyorsaságival kezdődött, majd szombaton és vasárnap folytatódott az igazi verseny a Zemplénben. Szombaton négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, amit kétszer kellett megfutniuk. Ezek elég hosszúak is voltak ugyanis 25 km, 16 km, 11 km és 10 km hosszban kanyarogtak a Zemplén dombjain. Vasárnap szintén négy gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, amit ismét kétszer kellett teljesíteniük. Ezek 10 km, 13 km, 11 km és 10 km hosszúak voltak.
Mikor nyár környékén kiderült, hogy a Zemplén rally helyett Nyíregyháza rally lesz és ráadásul pályáznak a rally EB-n való részvételre és ennek érdekében a kormány is garanciát vállalt „jó szokás” szerint elkezdett fröcsögni az internet és a facebook népe. Jöttek az okoskodások, hogy miért pont itt lesz EB? Miért nem Veszprémben vagy a Mecsekben lesz az EB? És különben is milyen gyorsaságik vannak a Nyíregyháza környéki alföldi részeken? És így tovább bla, bla, bla. Valószínűleg azt elfelejtették, hogy ha nem is a szomszéd faluban, de mégiscsak relatíve közel van a Zemplén, ahol pedig vannak rally versenyzésre alkalmas útszakaszok. És így is lett. Részben az egykori Zemplén rallyk részben új szakaszok kijelölésével, de a Zemplénben illetve a Tokaji vidéken zajlott a verseny. Ami igaz az igaz, kellett etapot menni gazdagon, a legközelebbi gyorsasági is 40 km-re volt a nyíregyházi szervizparktól, a legtávolabbi pedig 90 km körül.
Amint azt röviden említettem a verseny EB naptárába való bekerülése és több éven keresztül való ottmaradása érdekében a kormány garanciát vállalt. E nélkül ezt valószínűleg nem is lehetne bevállalni, mert igen sok pénzről van szó, nem ingyen adják oda egy rally EB futam rendezési jogát. Mivel ez a futam egyfajta kandidáló futamként is funkcionált a rendezők és az MNASZ nem győzte hangsúlyozni, hogy milyen sok energiát, pénzt, műszaki és emberi létszámot fektettek a versenybe a sikeres lebonyolítás érdekében. Hallottunk már sok mindent egy-egy versenyrendezőtől meg az MNASZ-től is, de itt vasárnap estére az derült ki, hogy valószínűleg tényleg odatették magukat. Jelentős mértékű csúszások nem voltak, az élő közvetítésben megszólaltatott versenyzők néhány kivételtől eltekintve azt nyilatkozták, hogy élvezik a versenyt és jól érzik magukat, ergó a rendezést és a versenyt nem nagyon szidták. Volt akinek nem tetszett valamelyik gyorsasági, de ez előfordul, nem lehet mindenkinek mindenben a kedvében járni.
Volt egy dolog amiről senki nem tehetett és nem tudott rajta változtatni, ez az időjárás. Az igencsak hosszúra nyúlt vénasszonyok nyara és a szokatlanul enyhe, csapadékmentes időjárás pont a Nyíregyháza rally előtt ért véget. És elég agresszíven tette mindezt. A péntek esti városi gyorsaságin már olyan erős köd volt, hogy a versenyzők többsége alig talált végig a pályán, sőt az erős köddel együtt járó szitálástól igencsak csúszóssá vált az aszfaltburkolat minek következtében akadtak túlcsúszások vagy éppen megforgások. Ennek vált áldozatává például Turán Frigyes is, aki lehet, hogy itt bukta el a bajnoki címét. A ködös, párás időjárás kitartott szombat reggelig, az első két gyorsaságit még bőven ködös időben kellett teljesíteni. Napközben aztán felszállt a köd, sőt még a nap is kisütött, de este folytatódott a ködös ámokfutás. A délutáni kör első három gyorsaságiján még végigment az ORB és az ORC mezőnye, de a negyediket kivették, etappá nyilvánították. A Rally2 mezőnynek szintén az erős köd miatt a második kör 2. és 4. gyorsaságiját törölték el, így ők kettővel kevesebb gyorsaságit teljesítettek.
Nem tudom milyen időjárás volt a gyorsaságikon, amelyiken és ahol én jártam ott nem volt annyira gáz a helyzet. De szombat este hat óra tájban Telkibányáról indulva Nyíregyházáig jó esetben volt 20 m a látótávolság, de nagyrészt inkább 10 m-t lehetett előre látni. Szóval így kívülállóként nehéz megmondani, hogy jó döntés volt-e a gyorsaságikat törölni vagy sem. Az élő közvetítésben többen mondták, hogy szörnyűek a látási viszonyok, de akadt ember akinek meg nem volt baja a köddel. Mindenesetre elismerésem mindenkinek, aki a tejködben végig üvegelte a gyorsasági szakaszokat.
Vasárnap az elmúlt két nappal ellentétben tiszta, száraz, ködmentes sőt napos idő fogadta a mezőnyt. Megtartották az összes gyorsaságit, és aki végig harcolta a három napot az átgurulhatott a nyíregyházi céldobogón.
A gyorsaságikon történt csatákba nem mennék bele részletesen, inkább csak pár személyes megjegyzésemet írnám le. Az ezen a versenyen rajthoz álló Bútor Róbert és ifj. Tóth János két sötét ló volt mindenkinek, senki nem tudta mire lesznek képesek az R2-es autókkal. Kettejük közül Janikáról nem tudtunk meg semmit, mert a szombati első gyorson eltrafáltak egy rönköt a jobb első kerékkel, ami lerendezte azt is, meg a futóművet is, így ők bukták azt a napot. Vasárnap a megjavított autóval a szuper rally szabállyal újra indultak, de megint nem jutottak messzire, az első gyors után ismét kiálltak. Bútor viszont szépen helytállt és bár kapott gazdagon a kategória nyertes Klausz Kristóftól, de csak odaért a kategória 2. helyére. Jó volt őt újra versenyben látni, ráadásul egy elsőkerekessel, amikkel ő igazán nagy király volt annak idején.
Az élmezőnyben Hadik András volt a Nyíregyháza rally ura. Elsőként fordult péntek és szombat este is és a power stage-et is megnyerve behúzta a Nyíregyháza rallyt és a 2018-as abszolút rally bajnoki címet is. Tette mindezt igencsak nagy magabiztossággal. A megtartott 16 gyorsaságiból 10-et megnyertek, ráadásul a szombat délutáni/esti horror ködben nagyon elkalapálta az ellenfeleit. Amelyik gyorson nem ő nyert ott Turán Frigyesék diadalmaskodtak, ők ketten kimagaslottak a mezőnyből. Ez látszott a végeredményen is, mert a végén Hadikék 29,3-mal verték el Turánékat ami nem kevés, viszont a harmadik Vincze Ferencék már több mint három és fél perces ruhát kaptak Hadikéktól. A többiek gondolkozhatnak a télen, hogy és miként kéne javulniuk, versenyképesebbé válniuk, bár ez a nagy ruha most valószínűleg a rendkívüli ködnek is köszönhető, mert ekkora idő különbség nem szokott kialakulni a párosok között. Ez igaz volt például az R2-es autók mezőnyére is. Amint azt írtam már a második Bútor is majd két percet kapott Klausztól de ott a harmadik páros már kevés híján nyolc percet kapott Klauszéktól.
Az ORB/ORC végeredménye az alábbiak szerint alakult,
A Rally2-es mezőny versenye így ért véget,
A Historic pedig így végzett,
Amit láttam, tapasztaltam a helyszínen, amit láttam, hallottam az interneten azok alapján egy jól sikerült verseny volt a Nyíregyháza rally. Nyilván voltak fogyatékosságok és nem minden versenyzőnek tetszett minden gyorsasági, de a lebonyolításban talán nem volt eget rengető hiba.
Most már csak ki kell várni december 5-ét amikor véglegesítik a 2019. évi rally EB naptárat. Ha bekerül a naptárba a Nyíregyháza rally akkor a nyolc futamos bajnokság nyolcadik futama lesz. A nyolc futamból négy murvás lesz, négy pedig aszfaltos, ezek egyike lehet a hazai versenyünk, bízzunk benne, hogy számunkra pozitív irányba fog dönteni az FIA.
Szöveg: Tommy
Fotók: MNASZ/Szabó-Jilek Ádám, DUEN
Eredmények: https://rallylive.hu/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.