Finn győzelem az ERC Rally Hungary futamon
ERC, ORB, Rally Hungary

Az elmúlt hétvégén, május 9. - 11. között zajlott a 2025. évi nyolc futamos rally Európa bajnokság, azaz az ERC második fordulója, a Veszprém központú 6. Rally Hungary, ami másodszor látogatott el a Veszprém környéki murvás utakra.

A Rally Hungary, a nagy abszolút értékelés mellett beleszámított az FIA ERC3, az FIA ERC4, az FIA Junior ERC és az idén újonnan bevezetésre FIA ERC Masters bajnokságba is.

A futam másfélszeres szorzóval idén is része volt a hazai rally bajnokságnak és az ERC-hez hasonlóan az ORB-nek is ez volt a második felvonása (a Diósgyőr rally után).

A Rally Hungaryt az idén is Veszprém városa látta vendégül és ennek okán a tavalyi évhez hasonlóan az idén is a város környéki, Balaton felvidéki murvás utakon jelölték ki a gyorsasági szakaszokat.

A versenyközpontot és a szervizparkot is a Veszprém Arénánál alakították ki.

korhonen_2jpg.jpg

A Rally Hungary murvás gyorsasági szakaszai igencsak különböző minőségűek és stílusúak. A hozzáértők a szombati hegyesdi pályát a jobb minőségű skandináv utakhoz, pld, a Finn rallyhoz hasonlítják, míg a lőtéri gyorsaságik közül van, ami az Akropolisz rallyra emlékeztet és van olyan, ami pedig a portugál vagy szardíniai utakhoz hasonló minőségű. Alapvetően jó poros utak szoktak ezek lenni, az idén is azok voltak, nem volt a környéken komolyabb esőzés vagy csak gyorsabban száradt fel minden, de nem volt dagonya.

A rally világbajnoksággal, a WRC-vel ellentétben a rally Európa bajnokságon, az ERC-n több gumigyártó is beszállít a bajnokságba, így a Michelin, a Pirelli, a Hankook vagy az MRF gumi kínálatából válogathattak a versenyzők.

A program péntek 11:00-kor a szabadedzéssel kezdődött melyet azon a 6 km-es, Hajmáskér melletti szakaszon tartottak ahol ugyanezen a napon 14:01-kor a kvalifikációval folytatódott a menetrend. Az itt elért eredmények alapján az első 15 versenyző választhatott magának rajthelyet a szombati versenyzéshez. Ennek egy murvás rallyn nagy jelentősége van, mert nem az elől haladónak kell az utat takarítani. Ezt követte 15:10-kor ugyanitt a shakedown szakasz, amin már az összes ERC-be nevezett páros indulhatott. Ugyanezen a napon 18:05-kor kezdődött a 2.05 km hosszú szuperspeciál mely az első mért gyorsasági szakasz is volt egyben. Ezt a tavalyi évhez hasonlóan idén is Királyszentistvánon tartották.

Alább a futam hivatalos, pénteki sajtóanyagát olvashatjátok.

Párhuzamos pálya, dupla élvezet! A királyszentistváni szuperspeciállal elrajtolt a Staff House Rally Hungary, amelyre 67 páros adta le a nevezését (a magyar mezőnnyel kiegészülve pedig összesen 92 páros méreti meg magát a viadalon).  A „bemelegítés”, amelyen az izgalmak fokozása érdekében fordított sorrendben rajtolt a mezőny,  a szakaszon Simone Tempestini volt a leggyorsabb, a legjobb magyar Herczig Norbert hatodikként végzett.

A verseny egyébként is estébe nyúlt volna, és egy kicsit még nyújtotta is, hogy a középmezőnyben az egyik lengyel versenyző kilökött a honfitársa elé egy beton elválasztó elemet – előbbi pilótának kiszakadt a bal első futóműve, a másik épphogy megállt a beton előtt. És a verseny is állt vagy fél órát.

Ugyanezt megismételte Max McRae néhány perccel később, hatalmas szerencséjére a vele párban rajtoló Csomós Miklós ki tudta kerülni a betonelemet, és ezek után boldogan nyilatkozhatta a célban, hogy köszöni a szurkolóknak a biztatást, és alig várja a szombatot, amikor igazából elkezdődik a verseny.

No igen, a szuperspeciálon nyerni nem lehet sokat, veszíteni viszont annál többet.

Ez azonban nem akadályozta meg az élmezőnyt abban, hogy a tűzcsóvák között autózva elképesztő tempót diktáljon. A verseny tavalyi győztese, Simone Tempestini volt a leggyorsabb, de nem tulajdonított ennek túl nagy jelentőséget. „Ez csak az első szakasz, de az, hogy valójában miként alakulnak az erőviszonyok, csak holnap derül ki. Most csak annyi derült ki, hogy gyorsak vagyunk. Jó, és szoros versenyre számítok.”

A legjobb magyar Herczig Norbert volt, aki a hatodik helyen végzett a szakaszon: „Jó kis szakasz volt, ez a show része, de az igazi verseny csak holnap kezdődik – mondta Herczig. – Szeretek itt versenyezni, ez a második otthonom, és nagyon jól ismerem a pályákat, huszonegy éve itt arattam az első abszolút bajnoki futamgyőzelmemet egy Octavia WRC-vel.”

A háromszoros magyar bajnok Hadik András aligha számított rá, hogy valaha Jos Verstappennel vív majd párharcot, de megtörtént, és némi meglepetésre az első murvás futamát teljesítő holland volt a gyorsabb. „Egyvalamiben biztos vagyok: sokat fogunk tanulni ezen a hétvégén” – mondta Verstappen, aki egyébként a második a Master-értékelésben, megelőzi őt Turán Frigyes, aki 14. az abszolút sorrendben, míg a korábbi F1-es pilóta 16.

STAFF HOUSE RALLY HUNGARY, AZ EB 2. FUTAMA

Szuperspeciál: 1. Simone Tempestini, Sergiu Itu (román, Skoda Fabia RS), 2. Mabellini, Lenzi (olasz, Skoda Fabia RS) 0.3 másodperc hátrány, 3. Armstrong, Byrne (ír, Ford Fiesta) 1.3 mp h., …6. Herczig Norbert, Ferencz Ramón (magyar, Skoda Fabia RS) 2.4 mp h.

tempestini_1.jpg

Szombaton három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket két körben kellett teljesítenie a párosoknak.

A gyorsaságik név szerint voltak a Hegyesd 18.75 km hosszban (9:18-kor és 14:59-kor) ezt követte a Kislőtér 25.80 km hosszal (10:46-kor és 16:27-kor) és végül a Várpalota, ami az idén 8.8 km-t tett ki (11:44-kor és 17:25-kor). Volt a gyorsaságik nyomvonalában és irányában némi változás a tavalyihoz képest. Reggel, napközben és este is adódott szerviz lehetőség valamint a napközbeni tankoló zónák vártak a párosokra. A napi össztáv majd 455 km-t tett ki, ebből közel 109 km volt a gyorsaságik aránya.

A nap történéseinek hivatalos összefoglalóját alább olvashatjuk.

Andrea Mabellini elképesztően gyors volt, és elkerülte a bajt – ez sok ellenfelének nem sikerült – a Staff House Rally Hungary-n, így az eseménydús szombati nap végén ő vezet a magyar Európa-bajnoki futamon.

Hat trükkös gyorsasági szakasz várt a Staff House Rally Hungary mezőnyére szombaton, amelyből négyet a Racing Factory olasz versenyzője, Andrea Mabellini nyert meg egy Skoda Fabia RS volánja mögött, így 10.6 másodperces előnnyel vezet Roope Korhonen és 30.8 másodperccel Simone Tempestini előtt.

Mabellini a második szakasz megnyerése után vette át a vezetést, és attól kezdve ki sem adta a kezéből, pedig neki is akadt egy kis gondja: a Kislőtéri szakaszon egy hatalmas ugrató utáni földet érésben alaposan megütötte magát a navigátora, Virginia Lenzi. Az erős hátfájdalommal küszködő navigátornak persze esze ágában sem volt feladni a harcot vezető pozícióból – valódi harcosként, fegyelmezetten folytatta.

„A csapat remek munkát végzett, mert az autó nagyon jól működött, és elég gyorsak is voltunk, ahhoz képest, hogy tavaly július óta nem versenyeztem murván. A tempó nagyon magas, és rengeteg kilométer vár még ránk holnap, de természetesen megpróbálunk nyerni, hiszen van rá esélyünk. A navigátorom, Virginia jobban van a délelőtti nagy becsapódás után, köszönhetően a Fit4Race szakembereinek – meglátjuk, mi lesz holnap.”

Roope Korhonen 4,0 másodperccel Mabellini mögött kezdte a második kört, ám úgy tűnt, a győzelmi esélyei csökkennek, amikor Jon Armstrong porában volt kénytelen autózni, az ír ugyanis defektet is kapott, és megállt kereket cserélni. Korhonen 29.5 másodpercet veszített, ám korrigálták az idejét, így visszakapaszkodott a második helyre. 

„Tiszta és jó napunk volt, elkerültük a hibákat és elkerültek minket a nagyobb problémák, ami egyáltalán nem volt könnyű ilyen nehéz szakaszokon – különösen a második körben, amikor bármelyik méteren lehetett defektet kapni – mondta Korhonen. – Az volt a titok, hogy kicsit lassabban kellett menni, és betartani, amit felírtunk. A csapat jó munkát végzett, a gumik is jól bírták.”

A verseny tavalyi győztese, és a napot éllovasként kezdő Simone Tempestini a harmadik helyről várja a folytatást: „Nagyon jó nap volt, jó szakaszok – élvezem a versenyt. Örülök, hogy gond nélkül megúsztuk ezt a hosszú napot, az a terv, hogy a folytatásban is így maradjon, és ugyanígy szerepeljünk, vagy még jobban!”

A magyarok közül hárman vannak a top tízben, közülük is a legjobb a nyolcadik László Martin: „Problémamentes napon vagyunk túl, elkerült minket a defekt és a gondok is, remélhetőleg így is folytatjuk – mondta László. –  A top tízes helyezést aláírtam volna a verseny előtt. A kedvenc pályám ma a Kislőtér volt, bár ezt is óvatosan kell kezelni, mert akkorákat ugrottunk a második körben, hogy az egyik leérkezésnél Vityának úgy megütődött a gerince, hogy alig kapott levegőt, alig tudta mondani az itinert, de azért persze mondta. Holnap még egy elég hosszú nap lesz, sokat lehet nyerni és veszíteni is, remélem, velünk az előző történik majd.”

Német Gábor, aki elsősorban a magyar bajnoki pontversenyre koncentrál, az ERC-értékelés kilencedik helyén áll: „Ezek a pályák könnyen megtizedelik a mezőnyt – hála Istennek velünk minden rendben volt. Egy felnink eltört a második hegyesdi gyorsaságin, de megúsztuk – jó lenne, ha ez a jó széria holnap is kitartana. Összességében próbáltunk ma beosztással menni, egy jó közepes tempóban, hogy az autó egyben maradjon a végéig. Alapvetően nagyobb rontásunk nem volt, persze menet közben érzi az ember, hogy hol maradnak bent tizedek, másodpercek, de nem lehetünk elégedetlenek, itt vagyunk az első tízben. Nekünk egyébként is az országos bajnokság számít jobban, arra koncentrálunk.”

Ollé Sándor maga sem gondolta, hogy fel tud zárkózni a tizedik helyre: „Jó napunk volt! Az utolsó körben légüres térben autóztunk, mert vagy felborultak előttünk, vagy a nézőknek volt rumlija, de se előttünk se mögöttünk nem volt autó, és csak mentünk. Az eredményünk elég jó volt, nagyon sokat gyorsultunk, nem gondoltam, hogy ennyire fel tudunk zárkózni. Az egyes, hármas gyorsaságit elfinomkodtuk, az összes többit jó erős tempóban lenyomtuk. Összejött minden, nem volt defektünk, szerencsénk is volt, de itt az is nagyon kell.”

Ollé egyébként vezeti a Master-kategóriát, méghozzá a mezőnyben vitézkedő korábbi Formula–1-es pilóta, Jos Verstappen előtt, aki élete első raliversenyét teljesíti murván. A holland megúszta nagyobb gond nélkül a napot, és rengeteget tanult – tulajdonképpen ezért jött ide.

„Nagyon sok hasznos tapasztalatot szereztem ma arról, hogyan kell murván vezetni, mert eddig csak aszfaltos tapasztalatom volt nemcsak a vezetés, de az itiner-írás tekintetében is – mondta Verstappen. – Nagyon élveztem ezt a napot, bár nagyon sok időt veszítettem a második kislőtéri szakaszon, mert a porban szinte semmit sem láttam. De ez is a tanulási folyamat része, hiszen négy-öt murvás versenyünk lesz az idén, muszáj ebben is fejlődni. S hogy mi a terv? Hogy befejezzük a versenyt.”

A mieink közül sokáig a négyszeres bajnok Herczig Nobert állt a legjobb pozícióban, ám a második kislőtéri szakaszon defektet cserélt, ami négy percébe került. De ő legalább tudja folytatni, nem úgy, mint Csomós Miklós, aki az első és a második szakaszon is defektet kapott, de csak egy pótkerék volt nála (vasárnap szuperralizik, vagyis büntetéssel visszaáll), vagy Turán Frigyes, aki felborult, és bár a szurkolók talpra állították, megsérült az autója, esetleg a háromszoros abszolút bajnok Hadik András az utolsó előtti szakaszon kapott dupla defektet…

STAFF HOUSE RALLY HUNGARY, AZ EB 2. FUTAMA, VESZPRÉM

Abszolút sorrend 7 gyorsasági szakasz után: 1. Andrea Mabellini, Virginia Lenzi (olasz, Skoda Fabia RS) 1:01:17.9, 2. Korhonen, Viinikka (finn, Toyota GR Yaris) 10.6 másodperc hátrány, 3. Tempestini, Itu (román, Skoda Fabia RS) 30.8 mp h., …8. László Martin, Bán Viktor (magyar, Skoda Fabia RS) 2:04.3 p h., 9. Német Gábor, Németh Gergely (magyar, Skoda Fabia RS) 2:27.4, 10. Ollé Sándor, Ollé Rebeka (magyar, Skoda Fabia Evo) 3:39.3 p h.

mabellini.jpg

Vasárnap ismét három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket itt is két körben kellett teljesíteniük. A nap a 15.34 km hosszú Iszkával kezdődött (9:27-kor és 13:59-kor), utána jött a 10.25 km-es Tés (10:35-kor és 15:07-kor) majd a 15.54 km hosszú Nagylőtér zárta a kört (11:35-kor és 17:05-kor). A második alkalommal ez utóbbi volt a külön pontokért is zajló power stage szakasz is egyben. Szombathoz hasonlóan ezen a napon is háromszor volt szerviz lehetőség, reggel, napközben és délután. A napi össztáv 344 km körül alakult, ebből 82.26 km-t tett ki  a gyorsasági szakaszok aránya.

A három nap alatt 828 km-t autózott a mezőny, ebből 193 km körül volt a mért gyorsasági szakaszok mennyisége.

A futam utolsó napjának hivatalos beszámolóját ezután olvashatjátok.

Roope Korhonen és navigátora, Anssi Viinikka finn hidegvérrel teljesítette az elképesztően kemény murvás szakaszokat, amelyek mind a versenyzőket, mind pedig az autókat rendkívüli módon próbára tették. A finn páros 30.1 másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt a második helyezett Mads Østberg előtt.

Miko Marczyk a drámai fordulatokkal teli nap végén a dobogó harmadik fokára állhatott fel, hátránya mindössze 1.3 másodperc volt mentora. Ostberg mögött.

„Nehéz verseny volt, de nekünk tetszettek a pályák, szinte mindegyik más stílusú, abban azonban hasonlítanak, hogy nagyon nagy csatákat vívtunk rajtuk – mondta Korhonen, aki első nemzetközi győzelmét aratta Veszprémben. – Az utolsó gyorsasági, a nagylőtér a szezon egyik legnagyobb kihívása, de ott már nem kellett kockáztatnunk. Nagyon örülök a győzelemnek.”

Korhonen végig lenyűgöző teljesítményt nyújtott, a 13 gyorsasági szakaszból ötöt megnyert, a győzelemhez vezető útja azonban nem volt mentes a drámáktól. A finn a szombati napot Andrea Mabellini mögött zárta 10.6 másodperces hátránnyal, majd a vasárnapi első kör mindhárom szakaszát megnyerve 1.9 másodpercre felzárkózott az olasz mögé.

Korhonen nagy rohamát azonban megtörte a felügyelőtestütet döntése, amelynek értelmében 10 másodperces büntetést kapott lassító-érintésért. Ez azonban nem szegte a kedvét, és a következő szakasz után már ő vezette az összetett értékelést. Ekkor jött a drámai fordulat: Mabellini 26.2 másodpercet veszített defekt miatt, így már Korhonen volt jobb 0.7 másodperccel, pedig az ő szakasza sem volt problémamentes.  

Sajnos utóbb kiderült, hogy Mabellini autójának felfüggesztése is megsérült, így a szombaton végig vezető olasz a tizenegyedik gyorsasági után a verseny feladására kényszerült. Mindez nemcsak Mabellini nagyszerű menetelésének vetett véget, hanem azt is eldöntötte, hogy nem zajlik majd az utolsó méterekig kiélezett küzdelem az első helyért.

A magyar versenyzők közül a Német Gábor, Németh Gergely kettős végzett a legjobb pozícióban, méghozzá az ötödik helyen – a hazai értékelésben pedig övék lett a győzelem.

„Kétszer is aláírtam volna, ha valaki a verseny elején azt mondja, hogy legjobb magyarként az ERC top ötben végzek – mondta Németh. – Fantasztikus érzés, igazából még fel sem fogtam teljesen, annyira dolgozik bennem az adrenalin. Az kicsit frusztrált, hogy az utolsó szakasz, a power stage elején, amelyen nyugodtan szerettünk volna átjönni, egy szikla úgy megütötte az autó jobb első kerekét, hogy azt hittem, megint defektet kaptunk. Kénytelen voltam visszavenni, de szerencsére „csak” a felni hajlott el. Küzdelmes, húzós verseny volt, és nyilván ehhez az eredményhez a többiek problémája is kellett – de ez a rali. Nagyon örülünk az eredménynek.”

Az ERC Master-értékelésben (vagyis az 50 év fölötti pilóták különversenyében) magyar siker született: az Ollé Sándor, Ollé Rebeka kettős legyőzte a korábbi Formula–1-es pilótát, Jos Verstappent, aki ahhoz képest, hogy most először versenyzett murván, figyelemreméltóan gyors volt.

„Elképesztő, hogy ebben a nemzetközi mezőnyben megnyertük a Master-kategóriát! – mosolygott Ollé. – Gyorsan, de biztonságosan autóztunk, úgy érzem, ez a murvás talaj nekünk való – korábban már nyertem itt Veszprémben abszolútban is, és most újra előjöttek az akkori emlékek. Annak idején is a nagylőtéren sikerült megszerezni a győzelmet, így most mondtam a lányomnak: nem finomkodunk, letoljuk rendesen – be is jött. Egyetlen technikai problémánk volt a hétvége során: az egyik ugrató után sziklára érkeztünk, ami szétrepesztette az önindítót – szerencsére ez már csak Várpalota után történt.”

Az első napon defektet kapó, és a kereket a szakaszon kicserélő, emiatt több mint négyperces hátrányba kerülő Herczig Norbert is a top tízben végzett az ERC-értékelésben, még úgy is, hogy az utolsó szakaszon eltört az autója jobb első lengéscsillapítója.

„Az iszkai gyorsaságin eltört a jobb első lengéscsillapítónk, onnantól kezdve kissé vészüzemmódban kellett folytatnunk, az utolsó gyorsaságit is így teljesítettük – mondta Herczig. – Ennek ellenére itt vagyunk, és megkezdtük az idei pontgyűjtést. Bevallom, érezhető volt, hogy két évet kihagytunk, bizonyos helyeken sokkal óvatosabb voltam, mint szoktam lenni. Lépésről lépésre építettük fel magunkat, és hiba nélkül teljesítettük a két napot. Ha technikai problémák nem hátráltatnak, jó eséllyel az első öt között végezhettünk volna – ami parádés eredmény lett volna egy ilyen erős mezőnyben.”

STAFF HOUSE RALLY HUNGARY, AZ EB 2. FUTAMA, VESZPRÉM

Abszolút végeredmény: 1. Roope Korhonen, Anssi Viinikka (finn, Toyota GR Yaris) 1:50:30.7, 2. Ostberg, Eriksen (norvég, Citroen C3) 30.1 másodperc hátrány, 3. Marczyk, Gospodarczyk (lengyel, Skoda Fabia RS) 31.4 mp h., …5. Német Gábor, Németh Gergely (magyar, Skoda Fabia RS) 5:17.6 mp h., …7. Ollé Sándor, Ollé Rebeka (magyar, Skoda Fabia Evo) 6:33.9 p h., …9. Herczig Norbert, Ferencz Ramón (Proformance Service, Skoda Fabia RS) 8:24.5 p h.

A futam, mint „Veszprém rally” egyúttal a hazai ORB1/ORC mezőnyének is a második fordulója volt. Ők a pénteki szabadedzést, a kvalifikációt és a shakedownt kivéve ugyanazt a programot teljesítették, mint az ERC mezőnye, ami jóval több, mint egy hazai rally bajnoki futam ezért az 1,5x szorzóval számít bele a hazai rallybajnokság értékelésébe. A csupán a hazai értékelésbe számító Veszprém rallyra 33 db nevezés érkezett, nem sok, de egy Veszprém rallyn sosem volt nagy tolongás a rajtvonalon.

A hazai ORB értékelést végül a Német Gábor/Németh Gergely duó nyerte meg egy Skoda Fabia RS-sel. Második lett az Ollé Sasa/Ollé Rebeka kettős szintén Skodával, de egy régebbi EVOval míg a dobogó legalsó fokára a Tóth Tibor/Szabó József páros ért fel, ők is Skodával, de az új RS-sel.

Szöveg: Tommy és Rally Hungary

Fotó: Rally Hungary – MGR Images

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8118857746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása