Az elmúlt hétvégén rendezték az idei rali világbajnokság 2. futamát a Svéd ralit. A versenyen mindössze 41db versenyautó állt rajthoz. A Monte Carló ralihoz képest újdonság volt, hogy elkészült a negyedik 2017-es Ford Fiesta WRC is melyet a Martin Prokop/Mads Östberg által gründolt csapat kapott meg és amivel Mads Ostbergék álltak rajthoz. A Toyotánál egyenlőre nem lett több autó, a Citroennél most Craig Breen ülhetett be az új autóba míg Stéphane Lefebvre visszaült a DS3 WRC-be.
A Hyundainál semmi változás nem történt, a sajnálatos Monte Carlói nézőbaleset után Hayden Paddonék ismét versenybe szálltak. A WRC Trophyba két nevezés érkezett, Lorenzo Bertelliék a tavalyi Fiesta WRC-vel és Valerij Gorbanék a Mini WRC-vel. A WRC2-es mezőnyben 13db autót találtunk, 2-2db Skoda Fabia R5 és Citroen DS3 R5 volt a rajtlistán, a többiek Ford Fiesta R5-tel indultak. A gyári Skoda különítményt most csak Pontus Tidemandék képviselték.
A lebonyolítás a szokásos rendben zajlott, csütörtök reggel shakedown, este szuperspeciál majd péntektől vasárnapig ment a hadd el hadd. A mezőnyre több mint 331 km-nyi gyorsasági várt, a pénteki nap volt a leghosszabb majd a szombati és végül a vasárnapi a legrövidebb. A tavalyi hó hiányos évből okulva a szervizparkot és a gyorsaságikat is elköltöztették Torsbyba és környékére a Norvég határ közelébe. Hó hiány idén nem volt, mindenhol klassz havas utak vártak a mezőnyre.
A csütörtöki nem egészen 2km-es karlstadi szuperspeciált Latvala nyerte meg a Toyotával, de ez nem egy mérvadó teljesítmény. Az új gumiszabályoknak köszönhetően miszerint a shakedownon használt gumik is beleszámítanak a felhasználható kontingensbe, többen a reggeli gumikkal rajtoltak el az esti szuperspeciálon. Emiatt pld. Ogier és Neuville is látványosan spórolósra vette a tempót nem kis bosszúságot okozva ezzel a nézőknek.
Pénteken, aztán mint Monte Carlóban, ismét eljött a Hyundaios Neuville-ék ideje. Öt gyorsot megnyerve a nap végére rendes 28 másodperces előnyt szedtek össze Latvalával szemben. Mögöttük Tanak, Meeke és Ogier még lőtávolban voltak a többiek pedig egyre jobban elszakadtak az élmezőnytől. Az élmezőnyből Hanninen megint eltrafált egy fát, aminek köszönhetően megsérült a Yaris WRC hűtője így feladta a pénteki küzdelmeket (lassan lehet, hogy vissza kéne őt rakni tesztpilótának, a tesztpilótának szerződtetett Lappit pedig berakni pontszerző versenyzőnek). A privát 2017-es Ford Fiesta WRC-vel induló Ostbergnek volt egy váltócseréje amivel elkéstek és emiatt időbüntetést kaptak. Majd egyszerűen elrepült a Ford Fiesta WRC hátsó szárnya minek köszönhetően szinte irányíthatatlanná vált az autója így ő is feladta a pénteki napot. Szerencséjére a nézők visszavitték neki a hátsó szárnyat nem egy rajongó szobájába került relikviának.
A WRC2-ben a gyári Skodával Pontus Tidemand alaposan elhúzta a többiek nótáját, a nap végére már 45 másodperc előnye volt a Fordos Teemu Suninen előtt, őt követte a norvég Ole Christian Veiby.
A pénteki nap végére az alábbiak szerint alakult az élmezőny sorrendje,
- Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) 1:16:24.7
- Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +28.1
- Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +49.7
- Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +51.8
- Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +55.7
- Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:17.8
- Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +1:40.3
- Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +1:54.3
- Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +3:01.6
- Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +3:23.6
Szombaton az első három gyorsot Tanakék nyerték meg. Ebből a nap elsőn több mint 137km/órás átlagot mentek, amivel túllépték az FIA ingerküszöbét így ezt a gyorsot a délután nem rendezték meg még egyszer, hanem kivették a versenyből. Ugyan Neuville csak egy gyorsot nyert meg, de a keresztbe verések miatt az utolsó szakasz előtt már 45 másodperc előnyre tett szert. Mögötte JML, Tanak és Ogier volt még úgy ahogy lőtávolban a többiek már nagyon messze kerültek az élmezőnytől. A Vargasen-i gyorson a Colin Crest ugratónál idén Ostberg volt a király, 44 métert repült a Fiesta WRC-vel! A szombati utolsó karstadi két km-es szuperspeciálon aztán Neuville megidézte Monte Carló szellemét. A biztos előnye birtokában sikerült a bal első kerékkel eltalálnia egy a pályát szegélyező merev tereptárgyat. Ennek köszönhetően eltört a kormányösszekötője és az i20 Coupe WRC irányíthatatlanná válva nem tudott lejönni a gyorsról így Neuville-ék kiestek a versenyből. Azaz a szombati napot nem tudta befejezni így szégyenkezve reménykedhetett abban, hogy a vasárnapi külön pontokért zajló Power Stage-et behúzza esetleg és javít valamit a renoméján. Előtte a 14. gyorson Meeke nézett el egy balkanyart és le esett a C3 WRC-vel az útról. Nyolc percébe került mire a nézők visszarakták őket az útra így az ő versenyének is lőttek.
Neuville hibájának köszönhetően az újonc Toyota csapat és sokat tapasztalt pilótájuk JML került az élre. Már csak imádkozni kellett, hogy ő bírja ki a verseny végéig, mert ő is többször hibázott már az élen állva.
A WRC2-ben maradt a Pontus Tidemand, Teemu Suninen, Ole Christian Veiby sorrend.
Az élmezőny állása pedig így nézett ki szombat estére,
- Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) 2:04:59.3
- Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +3.8
- Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +16.6
- Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +1:39.5
- Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +2:04.5
- Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +3:44.7
- Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +5:00.2
- Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +5:37.0
- Tidemand / Andersson (Skoda Fabia R5) +6:36.7
- Suninen / Markkula (Ford Fiesta R5) +7:52.9
- Veiby / Skjaermoen (Skoda Fabia R5) +7:58.2
- Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +9:09.2
Vasárnapra mindössze három gyorsasági maradt. Sokan féltek tőle és farkast kiáltva jósolták, hogy JML és Tanak hibázni fog az első két helyen, aminek köszönhetően a rutinos Ogier a harmadik helyről megnyeri a Svéd ralit. Ez annyira nem vált be, hogy JML mindhárom gyorsot megnyerte köztük a power stage-et is míg Tanak kétszer is a második helyen végzett. Szegény Neuville csak a harmadik lett a power stage-en így nem sok pontot gyűjtött össze.
A Svéd ralin megint az a három versenyző állhatott dobogóra, mint Monte Carlóban, csak most JML győzött, Tanak lett a második és Ogier a harmadik. Ahhoz képest, hogy a szezon előtt JML óvatosan azt nyilatkozta, hogy tavaszra örülne már néhány dobogós helyezésnek, a második futam után vezeti a világbajnokságot. A rali VB-re 18 év után visszatérő Toyota csapat pedig 18 év után (Auriol 1999-es kínai győzelme) tudott ismét futamgyőzelmet aratni. Tanak és Ogier stabil jó szereplésének köszönhetően az M-Sport vezeti a gyártók bajnokságát, ilyen nagyon rég volt, már ha volt is ilyen egyáltalán..
A Citroen kicsit megint bénázott, csak az 5., 8. és 12. helyig jutottak, ami picit csalódásnak tűnik, talán majd a murvás és a full aszfaltos futamokon magukra találnak.
Attól függetlenül, hogy Neuville kettőből kétszer hibázott úgy néz ki, hogy irgalmatlan jó autó lett az idei Hyundai i20 WRC. Amíg Neuville ment addig nem igazán akadt ellenfele. A kiváló versenyzők mellett valószínűleg jó lóra tett a Hyundai azzal is, hogy a Peugeot egykori sikerkovácsára Michel Nandanra bízták a csapatvezetést. Ha Neuville le tud nyugodni kicsit valamint Paddon is magához tér a murvás futamokon és Sordo az aszfalton, nehezebb dolguk lesz a többieknek a Hyundai-jal szemben.
A WRC2-ban az alábbi, végső sorrend alakult ki, Pontus Tidemand, Teemu Suninen, Ole Christian Veiby, azaz maradt minden úgy, ahogy az három napon keresztül volt.
A 2017-es Svéd rali végeredménye így alakult,
- Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) 02:36:03.6
- Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +29.2
- Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +59.5
- Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +2:11.5
- Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +2:51.2
- Evans / Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +5:26.6
- Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +5:31.2
- Lefebvre / Moreau (DS 3 WRC) +7:14.7
- Tidemand / Andersson (Skoda Fabia R5) +9:11.1
- Suninen / Markkula (Ford Fiesta R5) +10:02.9
- Veiby / Skjaermoen (Skoda Fabia R5) +10:18.5
- Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) +10:28.7
Két futam után így néz ki a világbajnokság versenyzőinek állása,
- Jari-Matti Latvala - 48 pont
- Sébastien Ogier - 44 pont
- Ott Tanak - 33 pont
- Dani Sordo - 25 pont
- CRAIG BREEN - 20 pont
- Elfyn Evans - 18 pont
- STEPHANE LEFEBVRE - 10 pont
- Thierry Neuville - 8 pont
- Hayden Paddon - 7 pont
- Andreas Mikkelsen - 6 pont
- Jan Kopecky - 4 pont
- Juho Hanninen - 3 pont
- Pontus Tidemand - 2 pont
- KRIS MEEKE - 2 pont
Az tisztán látszik, hogy a Citroenes Meeke-nek és a Hyundai-os Neuville-nek (meg a csapattársaiknak is) alaposan össze kell kapniuk magukat, ha nem akarnak teljesen kiesni a világbajnoki címért folyó harcból. Messze még a szezon vége, de amíg ők elbénázták az első két versenyt addig az élmezőny jól ellépett tőlük.
A gyártók bajnoksága pedig emígyen néz ki két futam után,
- M-Sport WRT - 73 pont
- Toyota Gazoo Racing WRT - 53 pont
- Hyundai Motorsport - 40 pont
- Citroën Total Abu Dhabi WRT - 26 pont
Szöveg: Tommy
Fotók: Hyundai Motorsport, Citroen Racing, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.