Kicsit fura de az idén már 25 éves a Subaru Impreza. Tisztán emlékszem még 1993-ra mikor a rally VB-n először mentek ezek és tisztán emlékszem arra is mikor 1994-ben Piero Liatti indult egy A-s Imprezával a Budapest rallyn. Az volt az első élményem, hogy élőben egy profi versenyző által dirigálva láttam rally versenyen a típust. Sokáig nem tértünk magunkhoz a látványtól, a tempótól és főleg a hangjától.
Aztán volt szerencsém 1996-ban elmenni a Sanremoi rally VB futamra. Na ott kaptunk igazán sokkot! A három gyári 555-ös Impreza (meg a többiek is) addig elképzelhetetlen módon száguldottak a murvás és az aszfaltos gyorsaságikon is.
Azóta minden évben el tudtam menni rally VB-futamot nézni és ott majd 20 éven keresztül, 2008-ig volt gyári Subaru csapat. Persze az autók 1997-ben WRC-vé változtak amivel jócskán megváltozott a hangjuk de a tempójuk is. Nyilvánvalóan több karosszéria változat jött az évek során melyeken szinte minden évben változott valami. Akkor valahogy látványosabb volt az évről évre történő fejlesztés. Hol a tetőszellőző formája, hol a külső tükrök száma, hol a légbeömlők formája változott meg. Jó társasjáték volt azon versengeni, hogy ki vesz észre több változást az adott típuson.
A Subaru Imprezával 1994 és 2008 között három csapat bajnoki és három egyéni bajnoki címet szereztek. Az első Colin McRae volt 1995-ben, őt követte Richard Burns 2001-ben majd Petter Solberg volt az utolsó a sorban 2003-ban. Persze a több mint húsz év alatt több neves versenyző próbálta sikerre vinni az Imprézákat. Versenyzett vele Ari vatanen, Juha Kankkunen, Markku Alén, Tommi Makinen vagy Carlos Sainz is.
Sajnos Solberg 2003-as bajnoki címe után már nem ment annyira a Subarunak és több evolúció és több mint húsz év aktív részvétel után 2008 végén a Subaru kivonult a rally VB-ről.
Persze a rally VB-n elért sikerek mellett felsorolhatatlan mennyiségben mentek a nemzeti bajnokságokban is az Imprézák különböző verziói. A hazai rally rajongók sem maradtak Subaru Impreza nélkül, a legutolsó 2008-as WRC-t leszámítva az összes többi verzió megfordult a Magyar rally bajnokságokban és több bajnoki címet ezekkel az autókkal zsebeltek be. Az ex-gyári "A"-s és WRC verziókon felül mindenféle "N" csportos majd R4-es kivitel is szerencsét próbált kis hazánkban.
Szöveg: Tommy
Fotók: internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.