Április első hétvégéjén rendezték a 2016. évi magyar ralibajnokság első fordulóját a 11. Eger ralit.
A hosszú téli autóverseny mentes időszak után nagy várakozás előzte meg a futamot. A rali az elmúlt évekhez hasonlóan része volt a Szlovák bajnokságnak is így még több csúcskategóriát jelentő R5-ös, egy mostani és néhány régebbi WRC autó állt rajtvonalhoz és a legtöbbjükben nem ügyetlen versenyzők ültek.
A rali 1-en és a Szlovák bajnokságon kívül rajthoz állt a Historic és a rali 2 mezőnye is.
A rali 1-ben a Magyar és a Szlovák mezőnyt összeszámolva végülis több mint száz darab autó állt rajthoz. Péntek este a szokásos rajtceremónia volt majd szombaton tíz, vasárnap pedig hat gyorsasági szakasz várt a versenyzőpárosokra. A verseny össztávja 456km körül alakult, a gyorsaságik hossza 144,5 km-t tett ki. Mindegyik szakasz aszfaltburkolatú volt bár azok minősége között igen nagy különbséget lehetett látni. Az Eger környéki pályák jórészt széles és egész jó minőségű burkolatúak, míg a szombati két mátrai gyorsasági szakaszon voltak cudar részek. Személy szerint a Szuha – Parádsasvár pályán voltam ahol a céltól gyalogoltam fel versenyt nézni. Ott elég cudar állapotban volt az egyébként klasszikus keskeny nyomú pálya, mert körülbelül úgy nézett ki mintha valami vasúti követ szórtak volna le útburkolat gyanánt..
Élőben csak a szombati napon követtem nyomon a versenyt, vasárnapra az internet maradt. Tetszett a verseny időbeosztása és a szakaszok elhelyezkedése, a szombati tíz gyorsaságiból négy különböző helyen láttam a mezőnyt és még az esti nagy szervizre is maradt idő.
Jó tempós volt az Egerszalók - Verpelét közepe/vége táján a hidas jobbos kanyar, ugyanezt az élményt adta a Sirok- Egerbakta rajtja utáni rész. A Szuha – Parádsasváron egy olyan helyen néztem a versenyt ahol igen komoly lejtőn jöttek lefelé a versenyzők és komoly, technikás kanyarok követték egymást. Nem sok jót reméltem a mezőnytől, de a nagy többség minden várakozásomat felülmúlta. Bátran, gyorsan és látványosan szaladtak le a fentebb már leírt körülmények között. A negyedik nézői pontom a nap utolsó szakasza a Sirok –Egerbakta végén a cél előtti kanyargós rész. Széles jó minőségű aszfaltburkolat és rengeteg néző várta a versenyzőket. A mezőny nagy többsége itt is látványosan, nagy tempóval és gyorsan haladt el a nézők sorfala előtt.
Ami a versenyzőket illeti. A külföldiek közül nekem csalódás volt a Melicharekéktől látottak, egy WRC-től többet szoktam várni, de nyilván ezt vezetni is tudni kell nem csak birtokolni, de legalább ő sem a focira költi a pénzét.
A többiek közül tetszett Herczig, Grzyb, Botka,Valousek, Janika, ifj. Kiss László és Bútor menetelése is. Nagy királyság, hogy Bútor Robiék megvették ezt a Peugeot 306 Maxit mert ugyan Faltusz Péteréknek köszönhetően volt már ilyen (formájú) raliautó az országban de legyünk őszinték az egy másik kávézó volt. Ez egy úgynevezett EVO2-es verziója a 306 Maxinak, iszonyat erős és nagyon látványos versenyautó. Volt szerencsém annak idején ezeket a rali VB-n látni és mindig jó érzés nosztalgiázni egy kicsit, ha az akkori raliautókból látok néhányat. Az is nagyon jó, hogy Bútoréknak belefért, hogy az egykori gyári dekort rakták az autóra, és még a verseny kötelező szponzorait is megváltották így semmi nem csúfította el autójukat.
Rajtuk kívül sok mindenki ment még szépen, mind a négy helyen mosolyt csalt az ember arcára az előfutó Ladás Jana teljesítménye. Erőteljesen szól és szemre gyorsan is mentek Lángi Attilláék is a BMW Z4 M Coupéval. Szépen kikupálódni látszik a magyar ralibajnokság, immár nyolc R5 kategóriás raliautó van, köztük Skoda Fabia, Ford Fiesta és Peugeot 208 is. Ha valamelyik versenyen elindulna Botka Dávid vagy Szabó Gergő a Citroen DS3 R5-tel akkor nem sok gyártó maradna, akinek egy példánya ne futna a Magyar ralibajnokságban! A látottak alapján a nagy többség ért is hozzá és látszik rajta, hogy tud gyorsan és olykor látványosan is menni ezekkel a versenyzésre gyártott tehát nem széria autókból átalakított raliautókkal.
Személy szerint 1991 óta járom a magyarországi ralipályákat és sokszor mondtam, hogy elég volt, nem megyek többet. Amikor a WRC-k eltűntek, kitiltották őket a bajnokságból akkor tényleg nagyon minimálisra vettem az itthoni futamok megtekintését. Évente egy, maximum kettő versenyt voltam hajlandó megnézni, de ezután az Eger rali után lehet, hogy megint többet fogok itthon ralira járni. Nem tudom másnak, hogy sikerült a versenynézés, én nagyon jól szórakoztam, jó helyeken sikerült versenyt nézni, minden klappolt a szombati napon még a nap végére összegyűlt félóra csúszás sem volt zavaró.
A országos ralibajnokság értékelésébe számítók közül Herczig Norberték magabiztos versenyzéssel nyerték meg az Eger ralit. Második helyen végeztek Hadik Andrásék a Ford Fiesta R5-tel, míg Kazár Miklósék szintén Ford Fiesta R5-tel a dobogó legalsó fokára állhattak fel. A hétszeres Magyar ralibajnok ifj. Tóth János nem járt sikerrel, mert az ötödik gyorsasági után a Peugeot 208 R5 motorja feladta a szolgálatot így Janikáék kiálltak a versengésből.
A 2016. évi Eger ralin az alábbiak szerint alakult a verseny végeredménye,
- Herczig Norbert – Bacigál Igor
Škoda Fabia R5 1:12:03.3
- Hadik András – Kertész Krisztián
Ford Fiesta R5 1:12:30.6 +27.3
- Kazár Miklós – Ferencz Ramón
Ford Fiesta R5 1:13:00.4 +57.1
- Vincze Ferenc – Kuti Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX R4 1:13:22.1 +1:18.8
- Spitzmüller Csaba – Béres László
Mitsubishi Lancer Evo X R4 1:13:23.0 +1:19.7
- Botka Dávid – Bazsó Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX R4 1:13:32.8 +1:29.5
- Balogh János – Holczer Dániel
Mitsubishi Lancer Evo IX 1:13:44.7 +1:41.4
- Ollé Sándor – Tóth Zsolt
Ford Fiesta S2000 1:14:05.9 +2:02.6
- Velenczei Ádám – Farnadi Ágnes
Mitsubishi Lancer Evo IX R4 1:14:25.9 +2:22.6
- Trencsényi József – Verba Gábor
Ford Fiesta R5 1:14:36.0 +2:32.7
A bajnokság következő állomása a Miskolc rali lesz április utolsó hétvégéjén.
Szöveg, fotók: Tommy
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.