Elkezdődött az idei Portugál rali VB futam és 2001 után először ismét az ország északi részén, Porto város környékén a régi klasszikus pályákon folyik a harc a stopper óra ellen. A pályabejárások után a versenyzők egyöntetű véleménye az volt, hogy nagyon jók a régi - új pályák, tempósak, szélesek és jó a dinamikájuk.
A versenyre nevező versenyzők és autóik közül három említésre való újdonság van. Egyik a Skoda Fabia R5 verziója mely az előző generáció S2000-es verzióját váltja, a másik a Ford Fiesta R2 új kis lökettérfogatú turbó motoros verziója. Ezeken felül ha kívülről nem is tűnik fel de műszakilag a Ford Fiesta RS WRC újult meg szinte teljes mértékben. Vadiúj, az M-Sport által fejlesztett motor van benne, újak a difik, a kábelezés és még egy pár dolog. Malcolm Wilson M-Sport vezér nagy reményeket táplál az autó iránt melyen a 2011-es bemutatkozása óta ez a legnagyobb mérvű fejlesztés. Erre a versenyre öt darab új Fiesta készült el, két darab a gyári pilótáké és egy-egy darabot "kapott" Martin Prokop, Robert Kubica és Lorenzo Bertelli.
A futam beleszámít a WRC2 és a Junior WRC azaz a WRC3 küzdelmeibe, és itt van is rögtön egy magyar érdekeltség mégpedig a Lukács Kornél - Mesterházi Márk kettős jóvoltából akik egy Citroen DS3 R3T Max-szal indulnak a WRC3 mezőnyben.
A verseny itinerében 16 db gyorsasági szakasz szerepel, ebből egyet tartottak csütörtök este és három darabot kétszer a mai pénteki napon. Volt egy kis riadalom mert egy erdőtűz miatt úgy nézett ki törlik a mai szakaszokat. Ezt a tüzet végül sikerült eloltani de az előfutó autó kigyulladása okozta erdőtűz miatt a napi negyedik gyorsot végül törölték. A mezőny és főleg az élmezőny egyébként talpon maradt a mai napon, műszaki problémái több embernek is voltak de nem esett ki senki.
WRC2-ben két Ford Fiesta RRC áll az élen Nasser Al Attiyah-al és Yazeed Al Rahjival, utánuk az új R5-ös Fábiát hajtó Pontus Tidemandék következnek.
Lukács Kornélék kategóriájukban a tizennégy autóból a kilencedik helyre értek be a mai nap végére.
Az első tíz helyezett az alábbi sorrendben végzett,
- J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 1:07:19.4
- K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +11.1
- A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +16.0
- O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +17.8
- D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +21.8
- S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +25.9
- M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +31.3
- H. Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +40.0
- T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:08.0
- R. Kubica / M. Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) +1:29.1
Szombaton ismét három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett megfutni összesen 163km hosszban. Rögtön a napi első szakaszon kiesett a Hyundaios Neuville miután balesetet szenvedett és ugyanezen a gyorson esett ki a Fordos Evans is, neki kiszakadt a jobb első kereke plusz még egy kis tűz is keletkezett a Fiesta RS WRC-ben. Vasárnap a szuper rali szabályoknak megfelelően mindketten folytatják a versenyt. A mezőny elejében ment az adok-kapok, az első szakaszt Mikkelsen nyerte, a következő kettőt Meeke majd a szerviz utáni hármat Ogier aki ezzel feljött Latvala nyakára a második helyre. Jól elcsatázgatott egymással a Hyundai két talpon maradt legénysége Sordo és Paddon amiből a nap végére Sordo jött ki jobban. A gyári Forddal versenyző Tanak az ötödik helyen zárta a mai napot.
WRC2-ben Nasser Al Attiyah-ék magabiztos 59 másodperc előnnyel vezetnek, második és a harmadik helyen állnak az új Skoda Fabia R5-ök, Lappival és Tidemanddal.
A WRC3 mezőny magyarjai Lukács Kornélék a napi második gyors után a kategória tizenhárom autójából már a hatodik helyen álltak de az ezt követő szakaszon sajnos kiestek. Reméljük vasárnap tudják folytatni a versengést.
A szombati nap után az alábbiak szerint alakult az összetett első tíz helyezett állása,
- J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2:56:19.9
- S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +9.5
- K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +20.0
- A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +21.1
- O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +1:11.1
- D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +1:50.4
- H. Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +2:01.0
- M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +2:05.0
- R. Kubica / M. Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) +3:06.9
- M. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +5:49.7
Az utolsó vasárnapi szakaszra három gyorsasági szerepelt a programban, ezekből a napi első és a harmadik egyben powerstage a hírhedt Fafei gyors volt, most kicsivel több mint 11km hosszban. A napi második gyorsasági pedig egy több mint 32km-es példány volt ami azért már nem gyerekjáték. A két Fafei gyorsot így a powerstage-t is Ogier nyerte aki így gazdagabb lett plusz három ponttal is, a középső hosszút pedig JML húzta magához. Ogier így megtartotta a tegnap kiharcolt második pozícióját Mikkelsen pedig a harmadikat ezért megint született egy nem egyedi VW hármas győzelem.. Utánuk jöttek a többiek, Meeke a Citroennel, Tanak a Forddal, Sordo a Hyundai-jal és sorban a többiek. A tegnap kiesett Neuville a Hyundai-jal és Evans a Forddal visszaálltak ugyan a mai napon de a kihagyott gyorsaságikért kapott tetemes időbüntetés miatt Neuville a 38. míg Evans a legutolsó 69. helyre tudtak beérni.
Az abszolút első tíz helyezett végeredménye így alakult,
- J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 3:30:35.3
- S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +8.2
- A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +28.6
- K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +48.7
- O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +1:56.8
- D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +2:27.9
- M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +2:32.2
- H. Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +2:54.3
- R. Kubica / M. Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) +4:39.1
- M. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +7:31.2
WRC2-ben az első Fafei gyorson a nagy ugrató után egy szerencsétlen landolás miatt a Ford Fiesta R5-tel versenyző finn Jari Ketomaa esett egy embereset. A végeredményt tekintve a szombat esti álláshoz képest nem változott a dobogós emberek névsora, nyert a Nasser Al Attiyah-Mathieu Baumel páros Ford Fiesta RRC-vel, második lett a finn Esapeka Lappi-Janne Ferm páros egy új Skoda Fabia R5-el, a dobogó legalsó fokára a svéd Pontus Tidemand-Emil Axlesson kettős szintén az új Skoda Fabia R5-el. Jellemző az első három teljesítményére, hogy a győztestől a második helyezett 12 másodpercet kapott, a harmadik 37,8 másodpercet de a negyedik helyezett páros már majdnem három percet!
WRC3-ban a mai napra visszaálltak Lukács Kornélék de csodát tenni már ők sem tudtak főleg, hogy az első gyorsot átlagolták az egész kategóriának a maradék kettő pedig már kevés volt az üdvösséghez. Így a célba érő tizenöt autóból a tizenkettedik pozícióban végeztek. Nyert Quentin Gilbert, második lett Pierre-Louis Loubet a harmadik helyezett pedig Henri Haapamaki.
Szöveg: Tommy
Fotók M-Sport World Rally Team, Hyundai Motorsport, VW Motorsport, Citroen Racing, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.