WRC ADAC Rallye Deutschland 2014, verseny beszámoló

2014. Augusztus 21 – 24. között rendezték meg az idei rali világbajnokság kilencedik futamát, a német ralit.

A verseny lebonyolításában annyi változás történt, hogy visszarakták a rajtceremóniát Trierbe és csütörtökön csak a shakedown volt illetve este a rajtceremónia a belvárosban, majd péntektől vasárnapig ment a hadd el hadd a gyorsaságikon.

IMG_2395.JPG

A shakedown igazából egy érdekes dolgot produkált mégpedig azt, hogy a végső győzelemre is esélyes Thierry Neuville egy elvétett bal kanyarban alaposan meghempergette a Hyundai I20 WRC-t a szőlő lugasban aminek köszönhetően egy időre veszélybe került a versenyen való rajthoz állása is. Miután az autót visszavitték a szervízparkba azt az FIA illetékesei megvizsgálták és mivel a nem javítható biztonsági rendszerek (bukócső) nem sérültek az autóban, áldásukat adták a rajthoz álláshoz. Innentől kezdve már csak a Hyundai csapat jól képzett szakember gárdáján múlt, hogy Neuville versenyzik-e a hétvégén vagy sem.. Személy szerint semmit nem láttam, hogy mi folyik a Hyundai mobil szerelő csarnokában mivel Neuville autóját teljesen eltakarták de, hogy a Hyundai csapat összes flexsze dolgozott az tisztán hallható volt és ezzel együtt az égett fém szaga is igen intenzív volt.. 19 órányi megfeszített munkával de kész lettek időben!

20140821_180029.jpg

IMG_2390.JPG

 Mindenesetre Neuville az esti rajtceremóniára ugyan gyalogosan, de jókedvűen megérkezett és végülis „elrajtolt” a 2014-es német VB futamon!

click.jpg4.jpg

Maga a rajtceremónia nagyon jó hangulatban telt, bent volt Trier városközpontjában a sok vendéglátóhely közelében ahol lépten nyomon bele lehetett botlani valamelyik rajtceremóniára igyekvő versenyzőbe.

Péntek reggel aztán hűvös de száraz időjárási körülmények között megkezdődött a 2014-es német WRC futam. A nevezett 17db WRC-ből 16db elrajtolt, a 17. Craig Breen lett volna de őt a Finn ralin elszenvedett sérülése miatt végül nem engedték rajthoz állni.

IMG_2466.JPG

Az első pénteki napon 3db gyorsaságit rendeztek meg két körben, ezekből egy volt az amelyik teljesen új volt a versenyek történetében. Az ötödik gyorsaságiig túl sok említésre érdemes dolog nem történt, estek- keltek a párosok de ki nem esett senki. Ment minden a már megszokott módon, a két VW pilóta Ogier és JML uralta a pénteki napot. A hatodik gyorsasági rajtjához Ogier 5,5 mp előnnyel állt oda JML előtt. Itt viszont elkövette a hétvégi első hibáját mert nem sokkal a rajt után le esett az útról és meg sem állt az alsó útig ami viszont sajnos nem vezetett vissza a gyorsaságira. Ezért aztán bár sem a legénységnek sem az autónak nem esett különösebb baja nem tudták folytatni a versenyt ezért a Super rally szabályai szerint jelentős időbüntetés terhe mellett állhattak vissza a versenybe a szombati napon.

IMG_2422.JPG

IMG_2366.JPG

IMG_2445.JPG

A VW-s JML lett az első, csapattársa a norvég Mikkelsen pedig a negyedik helyig jutott az első napon. A Citroen legjobbja Kris Meeke volt aki a második helyen zárta a pénteki napot, csapattársa Mads Ostberg pedig a nyolcadik helyen végzett. A Hyundaiosok közül Dani Sordo a harmadik helyen állt, Neuville az ötödiken, Bouffier pedig a kilencediken. A Fordos Hirvonen és Evans a hatodik és hetedik helyig jutottak a pénteki napon. A pontszerző helyekből a tizedikre ért be a cseh Martin Prokop Ford Fiesta WRC-vel.

A pénteki napon hat gyorsasági és 103 gyorsasági km után a pontszerző helyeken az alábbiak szerint alakultak a helyezések,

  1.       J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 59:36.8
  2.       K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +37.0
  3.       D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +42.6
  4.       A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +45.6
  5.       T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +53.1
  6.       M. Hirvonen / J. Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +55.0
  7.       E. Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +1:00.2
  8.       M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:01.9
  9.       B. Bouffier / X. Panseri (Hyundai i20 WRC) +1:35.6
  10.   M. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +2:07.1 

IMG_2339.JPG

 Szombati napon aztán az éjszakai esőzések után igen hideg időben és nedves aszfalton négy gyorsaságin (melyeket kétszer kellet teljesíteni) folytatódott tovább a verseny. Az első gyorsaságin nem történt különösebb érdekesség, amit egyébként Kubica nyert meg. A következő nyolcadik gyorsaságin aztán megint robbant a bomba, a VW szupersztárja, Sebastian Ogier nem sokkal a rajt után elvesztette uralmát autója felett és egy tempós bal kanyarban az út jobb oldalán lévő szalagkorlátot átszakítva eldobta autóját. Szerencsére sem Ogiernek sem pedig navigátorának Julien Ingrassiának nem esett semmi baja de az autó sérülései és a kapható időbüntetések miatt nem álltak vissza a versenybe. Biztonsági okokból mindkét versenyzőt bevitték a kórházba, hogy megvizsgálják őket de utána távozhattak is. Ezt a gyorsot aztán a mentési munkák miatt ki is vették a versenyből és a mezőny tovább állt a híres, hírhedt Panzerplatte nevezetű pokolba. Innentől pedig aztán eljött JML nagy lehetősége, hogy hozzon pár pontot Ogieren a VB pontversenyében és esélyes legyen a VB címért vívott harcban. Ment is az adok-kapok főleg a második Meeke, harmadik Neuville és negyedik Sordo között. Különösebb fetrengés nem is történt egészen a nap esti utolsó 14. gyorsaságig ahol aztán a Hyundai harmadik autóját kormányzó francia Bryan Bouffier el nem talált az I20WRC először a jobb elejével majd a bal hátuljával egy híres hinkelsteint, egy betonkockát. A betonkockákkal való találkozás a várakozásoknak megfelelően alaposan lerendezte a Hyundai I20 WRC futóműveit és karosszériáját emiatt aztán Bouffier bukta is a szombati napot és csak a szuperrally szabályai szerint állhatott vissza a vasárnapi rajtvonalra.

IMG_2526.JPG

IMG_2503.JPG

IMG_2523.JPG

IMG_2537.JPG

IMG_2490.JPG

IMG_2529.JPG

IMG_2591.JPG

Érdekes volt látni és hallani a szombat esti első három helyezett pilóta nyilatkozatát akik sorrendben a következőek voltak, JML, Meeke, Neuville. Hármójuk közül egyedül Neuville volt az, aki igazán felszabadultan válaszolt minden kérdésre és igazán optimistán állt a vasárnapi befejező naphoz. Meeke azt mondta, hogy mindent meg fog tenni, hogy megtartsa a második helyét de mivel nincs aláírt szerződése a 2015-ös évre ezért felesleges kockázatokat nem akar majd vállalni. Ha át kell adni a második helyet Neuville-nel át fogja adni.. Ugyan JML nem volt ennyire meghunyászkodó de nagyon látszott rajta a nyomás, nem tűnt túl felszabadultnak.

A VW-s JML fordult az első helyen szombat este, csapattársa Mikkelsen az ötödik lett a Citroenes Meeke a második, míg Ostberg a nyolcadik lett. A Hyundaitól Neuville a harmadik helyen zárta a napot, Sordo pedig a negyediken. A Fordtól Hirvonen a hatodik helyig jutott Evans pedig a hetedikig. Prokop kilencedik lett Kubica pedig a tízedik mindketten Ford Fiesta WRC-vel.

Szombat este aztán az elvileg nyolc, de gyakorlatilag hét gyorsasági és 136 gyorsasági km után az alábbiak szerint alakult az abszolút pontszerzők állása,

  1. J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2:19:00.7
  2. K. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +56.6
  3. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:00.9
  4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +1:26.8
  5. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +1:37.0
  6. M. Hirvonen / J. Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +1:53.2
  7. E. Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +1:58.1
  8. M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:59.3
  9. M. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +4:09.6
  10. R. Kubica / M. Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) +6:39.1

 

Az utolsó vasárnapi napon két gyorsasági várt a mezőnyre melyet kétszer kellett teljesíteniük. Ebből az utolsó volt a külön pontokért is zajló Power Stage.

Na kérem szépen a napi első gyorsaságin aztán komoly vérfürdő vette kezdetét! Először a VW-s Mikkelsen forgott meg egy tempós bal kanyarban de óriási mákja volt és tovább tudott menni. Aztán egyszer csak megérkezett a versenyt magabiztos 56 másodperces előnnyel vezető JML. És ugyanott ahol nem sokkal előtte Mikkelsen is megforgott, lesodródott az útról és lecsúszott a szőlőtőkék között a gyorsasági azon részére ahol nem sokkal ezelőtt már elhaladt. Talán nem is lett volna semmi baj ha nem teker magára sok száz méter feszítődrótot és nem várja a domb alján egy kb.1,5m magas támfal.. Ha ezek nincsenek talán tovább tudott volna haladni és ha a versenyt nem is nyeri meg de talán befért volna az elejébe. De, a raliban nincsen ha és talán! Ezért aztán JML és a VW a tavalyi évhez hasonlóan elbukta a 2014-es évet is és ugyan Mikkelsen harmadik helyével szereztek egy dobogós helyet mégis csak lógó orral távozhattak Trierből.. 

20140824_081616.jpg

 

JML kiesése után az angol Meeke ölébe hullott a nagy lehetőség, hogy megszerezze élete első VB futamgyőzelmét és, hogy megőrizze a Citroen eddigi veretlenségét a német VB futamon. Ez az eufória nem tartott sokáig mert a napi második szakaszon egy jobb kanyart benézve odaverte a Citroen DS3 WRC bal hátsó futóművét és kiesett a versenyből. Ezek után a nevető harmadik a Hyundaios Thierry Neuville ölébe hullott a győzelem reménye. Ezt a pozíciót aztán a belga srác király meg is védte a verseny végéig és bár a power staget nem ő nyerte de a versenyt igen! És ez a lényeg, mert így Ő lett az első pilóta aki WRC futamot tudott nyerni a Hyundai WRC-k történetében. És kilenc évvel Francois Duval győzelme után ő lett a második belga versenyző akinek sikerült WRC futamon győzedelmeskednie. Második helyezett lett a tavalyi győztes idén szintén Hyundai I20 WRC-vel versenyző spanyol Dani Sordo, harmadik pedig a VW norvég pilótája Andreas Mikkelsen. A Hyundai harmadik számú versenyzője a francia Bryan Bouffier sajnos ezt a napot sem tudta befejezni és JML-hez hasonlóan ő is a szőlőtőkék között fejezte be a versenyt.

Első komplett WRC évében tehát a Hyundai WRT megszerezte az első kettős győzelmét a Neuville és Sordo által irányított I20 WRC-kel, a VW egy nem lebecsülendő harmadik helyet szerzett Mikkelsen jóvoltából. A Citroen sajnos leszerepelt egy kicsit mert Meeke vezető helyről esett ki míg Ostbergnek csupán egy hatodik helyre futotta. A Fordosok közül nyert gyorsaságit Hirvonen és Evans is aki rögtön a Power Stagen diadalmaskodott így övé lett a három bónusz pont. Egyébként Evans az abszolút negyedik lett míg Hirvonen az ötödik helyen zárta a német ralit.

Hetedik lett Prokop, nyolcadik Kuipers a kilencedik, tizedik helyekre pedig már 1-1 WRC2 kategóriás autó jutott be, név szerint a svéd Pontus Tidemand és az észt Ott Tanak. Kettejük között mindössze 1,8 másodperc döntött!

A ralin egy magyar páros állt rajthoz és versenyezte is végig Lukács „Csucsu” Kornél – Mesterházi Márk személyében akik a WRC3 kategória kilencedik helyén fejezték be a futamot a Citroen DS3 R3 T-vel.

IMG_2565.JPG

122923_Neuville09D14aa250(1).jpg

A verseny végeredménye pedig az alábbiak szerint alakult,

  1. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC)  3:07:20.2
  2. D. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +40.7
  3. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +58.0
  1. E. Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +1:03.6
  2. M. Hirvonen / J. Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +1:10.5
  3. M. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:22.7
  4. M. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +4:52.8
  5. D. Kuipers / R. Buysmans (Ford Fiesta RS WRC) +9:18.1
  6. P. Tidemand / E. Axelsson (Ford Fiesta R5) +11:35.4
  7. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta R5) +11:37.2

A világbajnokságon a pilóták összetett állása a német rali után,

S. Ogier 187 pont / J.M. Latvala 143 pont / A. Mikkelsen 110 pont / M. Østberg 74 pont / T. Neuville 73 pont / M. Hirvonen 73 pont / E. Evans 57 pont / K. Meeke 54 pont / M. Prokop 37 pont / H. Solberg 26 pont / J. Hänninen 20 pont / B. Bouffier 18 pont / D. Sordo 18 pont / R. Kubica 12 pont / O. Tanak 11 pont / B. Guerra 8 pont / H. Paddon 8 pont / C. Atkinson 6 pont / P. Tidemand 6 pont / J. Melicharek 4 pont / D. Kuipers  4 pont / N. Al-Attyiah 3 pont / M. Gamba 2 pont / C. Breen 2 pont / J. Protasov 2 pont / L. Bertelli 2 pont / J. Ketomaa 1 pont / K. Al Qassimi 1 pont / K. Kruuda 1 pont

A világbajnokságon a gyártók összetett állása a német rali után,

Volkswagen Motorsport 305 pont / Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 138 pont / Hyundai Motorsport 131 pont /  M-Sport World Rally Team 128 pont / Volkswagen Motorsport II 109 pont / Jipocar Czech National Team 42 pont / RK M-Sport World Rally Team 21 pont / Hyundai Motorsport N 12 pont

 

A versenyen induló autókkal kapcsolatban engedjenek meg egy személyes megjegyzést is. Ugyan csak előfutó autóként de itt volt a világpremierje a Toyota GT-86 R3 típusnak. Ez a típus azért számít érdekesnek, mert ez az első R3 kategóriájú rali autó amely hátsókerék hajtású ezért aztán sok ember nagyon várta már, hogy milyen lett. Hát nem is tudom, a szervízparkban iszonyat csinnadratta volt a sátrukban, minden vadiúj volt, a szerszámok a berendezések, az autóban minden benne van ami a ralisportban számít, Reiger gátlók, Alcon fék, szekvenciális váltó, hidraulikus kézifék, nagy központi display de az autó mozgása és hangja hagyott némi kívánnivalót maga után.. Nem tudom, hogy ez mi miatt volt, az autó pilótája ezen a versenyen a német Isolde Holderied volt akinek azért van némi tapasztalata a ralisportból. Ennek ellenére úgy tűnt, hogy vagy ő jött ki a gyakorlatból vagy még az autó nem az igazi de ez így ebben a formában engem nem győzött volna meg, hogy e mellett a típus mellett kellene le tennem a voksom ha el akarok költeni 80.000.- Eurot egy R3-as autóra..

Ami viszont pozitív élmény volt és nagyon távolinak tűnik innen Magyarországról az az Opel Adam Cup-a. Igaz, hogy nem 300 lóerős Evók és STI-k és még csak nem is R2-es kategóriájú autók ezek, de ami kell bennük van. Szekvenciális Sadev váltó, hidraulikus kézifék, nagy fék elől-hátul. Gyakorlatilag egyenlő feltételek az utánpótlás kineveléséhez többek között az ADAC a  német autóklub hathatós közreműködésében (gondoljuk ide a Magyar Autóklubot…). Egyforma szerviz sátrak, hiper-szuper vendéglátó hely a versenyzőknek és a szponzoroknak, minden ami kell! Volna mit tanulnunk innen is!

IMG_2608.JPG

World Rally Xtreme Media

Szöveg: Tommy

Fotók: Hajdú Tamás, M-Sport, HSWRT, ADAC Rally Official

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr316653283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása