Mivel vészesen közeledik az idei, immáron XII. Rallylegend arra gondoltam írok pár sort a 2013. évi versenyről. Ezt október 10-13. között rendezték meg San Marinóban.
Mivel ez már sorozatban az ötödik alkalom volt, hogy a helyszínen követtük nyomon az eseményeket feltűnt, hogy évről évre egyre nagyobb nézői tömegeket vonz ez a klasszikus, sok mindenben a 15 évvel ezelőtti időkre (pld. itt lehet a gyorsaságik után az út mellett a szervizelni) emlékeztető verseny. Maga a verseny egyébként elég tömören, kompakt módon van megrendezve. A verseny útvonala gyakorlatilag nem hagyja el az egyébként nem túl nagy San Marino területét, hanem azon belül van kialakítva gyorsasági szakaszostul, etap útvonalastul és versenyközpontostul.
A 2012. évi X. jubileumi verseny után 2013-ban sem maradhatott valami évfordulóval összekötött ünneplés nélkül a futam. Mivel 2013-ban volt 40 éves a WRC azaz a rali világbajnokság ezért ennek szellemében rendezték meg az egész hétvégi eseményt. Ennek megfelelően a versenyközpontban ki is állítottak rögtön vagy 16db rallyautót, kezdve a ’70-es évekbeli Lancia Stratostól, bezárva a még mindig modernnek tekinthető Citroen C4 WRC-ig amely példányban viszont valamiért nem volt motor…
Az előfutó autókkal kiegészülve mintegy 160 páros részvételével kezdődő verseny rajtlistáján olyan ismert nevek voltak olvashatóak, mint Jimmy McRae, Sandro Munari, Per Eklund, Harald Demuth, Fabrizia Pons, Gianfranco Cunico, Gigi Galli, Carlos Sainz, Luis Moya, Miki Biasion, Didier Auriol, Gustavo Trelles, Markku Alen, Ilkka Kivimaki. A felsoroltakon kívül ismét rajthoz állt az osztrákok közönség kedvence Christof Klausner a már jól ismert Audi Quattroval és a San Marinoi illetőségű Paolo Diana is a félelmetes hangú és erejű Fiat 131 Abarthjával. Mindketten arról híresek, hogy eszement gyorsan és rendkívül látványosan közlekednek, szerintem a stopper órát sosem figyelik, csak a nézők kegyeiért autóznak. Rajtuk kívül még rengeteg ügyes kezű helyi és külföldi páros indult a versenyen, az idei évben is kiegészülve a nem csekély számú cseh versenyzőkkel akik szintén erőtől duzzadó, főleg a Skoda különböző WRC-it hozták magukkal, de volt a tarsolyukban egy Peugeot 206 WRC is!
A gyári érdekeltségű AUDI TRADITIONnak is köszönhetően a rajtlistán egyébként megtalálhatóak voltak az Audi különböző típusai, de volt egy privát kézben lévő S1 verzió is, a német Michael Gerberrel a volánja mögött, aki évről évre bátrabban halad a kívülről nézve nem túl barátságos viselkedésű szörnyeteggel.
Lanciából gyakorlatilag a komplett típus skála rajthoz állt, láthattunk Stratost, 037-t és a Delták különböző evolúcióit úgy is, mint S4, HF 4WD, Integrale 8V, 16V, EVO.
Voltak különböző Ford Escortok is, MKI, MKII-k, Escort Cosworth Gr.A és WRC, 2008-as Focus WRC, Ford RS200.
Peugeotból a B csoportos 205 T16 és a 206 WRC is megtalálható volt.
Látható és hallható volt a Subaru Impreza WRC-ből több évjárat is, Toyota Celicából volt Twin Cam, ST165, ST185 és ST205 is, sőt láthattunk egy Toyota Corolla WRC-t is. Fiat 131 Abarthból is lehetett látni pár darabot és volt egy Citroen Xsara WRC is.
A verseny főszponzor VW-nek köszönhetően volt a mezőnyben egy gyári építésű VW Golf GTI MkII is. A legmodernebb rally autók kedvelőinek pedig azzal kedveskedett a VW, hogy 2012 után most is csatasorba küldte a legújabb Polo WRC-t Carlos Sainzzal és Luis Moyával a fedélzeten.
Felsoroltakon kívül még rengeteg típus indult a futamon, helyhiány miatt egyszerűen nem lehet őket felsorolni !
Úgy tűnik ez a verseny kezdi vonzani a magyar versenyzőket is mert az elmúlt évekhez hasonlóan idén is voltak magyar indulók a futamon. Szikszay Attila már harmadszorra indult itt Ford Escort RS2000 MKI-vel az idén Zámbó Norberttel az oldalán. A Lévai Ferenc – Schweighardt Gábor kettősnek is már a második futama volt ez, de a 2012. évtől eltérően idén egy Opel Kadett GT/E-vel állt rajthoz. A harmadik Magyar induló pedig első bálozó volt San Marinoban, a Merencsics Árpád – Varga Sándor egy Suzuki Swift GTi-vel sorakozott fel a rajtvonalra.
A versenyközpontban a Rally Village-ben egész napos programok voltak, mindig volt valaki érdekes emberrel interjú, a nagy csapatok itt szervízeltek és itt volt a rengeteg árus is. Lehetett venni modellautókat, utcai csapat ruházatot, matricákat, felvarrókat, posztereket, mindent, ami egy rajongónak fontos lehet. Kiállított a SPARCO cég is, be lehetett náluk szerezni homológ verseny overállt (pld. vadiúj MARTINI RACING-est is), utcai ruházatot, minden féle kiegészítőt.
Most volt 30 éves az egyik leghíresebb rally magazin az olasz Tutto Rally. Ezen alkalomból összeollóztak egy külön kiadványt melyben az elmúlt 30 év híres, nevezetes rallyval kapcsolatos momentumai találhatók. Ezen kiadványt természetesen meg lehetett vásárolni, értékes ereklye lehet ez a későbbiekben.
Voltak itt versenyautó alkatrész gyártók is, mint lengés csillapítók, fékek, kuplungok gyártói.
Itt a Rally Village-ben lehetett találkozni a versenyzőkkel is. Az ember sosem tudhatta mikor botlik egy világsztárba. A versenyen például nem indult de itt bóklászott Christian Geistdörfer is aki ugyebár a legendás Walter Röhrl navigátoraként híresült el. Úgy tűnt mindenki tűrte a rajongók szűnni nem akaró rohamát, ki jobban, ki kevésbé. Feltűnően mosolygós volt Gigi Galli, Sandro Munari, Fabrizia Pons, Miki Biasion is, akik pedig igazi mókamesternek tűntek azok Luis Moya és Harry Toivonen voltak. Igen, igen Toivonen, az 1986-os Korzika Rallyn halálos balesetet szenvedett legendás Henry testvére. Mivel fiatalkorában Ő is rally versenyző volt elég gyorsan terelte a rábízott Lancia 037-et!
A gyorsasági szakaszok minimális kivételtől eltekintve mind aszfalt burkolaton zajlottak és nagyjából ismerősek voltak már az elmúlt évekből, egy igazán új gyorsasági szakasz szerepelt a versenyen, méghozzá a péntek esti kettőből az egyik volt ez. Ezt le is jártuk még napközben és sikerült is egy rendkívül gyors és látványos két ugratót csak egy rövid egyenessel elválasztó szakaszon versenyt nézni. Libabőrössé vált szerintem mindenki akik itt nézték a versenyt! Az első körben több páros néha túlzottan is bátornak tűnt. Persze ez nézői szempontból nagyon jó volt, de pld. Miki Biasionnak és Didier Auriolnak is rezgett a nagy borulás léce. Láthatóan gyors volt még Carlos Sainz a VW Poloval és Paolo Diana a Fiat 131 Abarth-tal. Második körben aztán már nem is voltak annyira elszántak, de lassúnak azért az a produkció sem nevezhető.
Az elmúlt évhez hasonlóan a verseny idén is három napon keresztül zajlott. A péntek délelőtti nem kötelező Shakedown után felsorakoztak az autók a versenyközpont melletti sportpályán ahol közvetlen közelről meg lehetett tekinteni a kiállított autókat. Rendkívüli élmény ez egy rallysport rajongó ember számára. Egy helyen lehet látni a világ gyakorlatilag összes ismert verseny autóját a 70-es évektől kezdve egészen a 2000-es évek végi WRC autókig. E napon este még 2db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre - köztük a fentebb már kicsit részletesebben leírt - mindkettőt kétszer kellet teljesíteni, mindegyiket már sötétben. Vérpezsdítő látványa és hangja van a sötétben reflektorokkal száguldó versenyautóknak, akinek egyszer is volt ilyenben része sosem fogja elfeledni!
Szombaton 3db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre ezeket szintén kétszer kellet teljesíteni. Nézőbarát, kényelmes módon csak 13.33-kor kezdődött a napi penzum de ennek teljesítése is bele csúszott a sötétbe a nézők és valószínűleg a versenyzők ismételt örömére.
Vasárnap már csak 2db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre reggel 8.58 kori rajt idővel és mindkettőt kétszer kellet teljesíteni, 12.00-kor már célba is ért az első páros autója.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is több kategóriára bontották a versenyzőpárosokat. Voltak a WRC mezőnyben indulók, a Historic mezőnyben és a Myth mezőnyben induló csapatok.
A WRC kategóriát a franciák 1994-es rally világbajnoka Didier Auriol nyerte Thierry Barjou-val az oldalán egy félelmetes hangú 2003-as évjáratú Citroen Xsara WRC-vel. A második helyért nagy csata dúlt két cseh páros között. Végül a Stepan Vojtech – Michael Ernst – Peugeot 206 WRC trió ért be a második helyre a Karel Trneny – Stanislav Kafka – Skoda Fabia WRC trió előtt.
A Historic kategóriát a finn Markku Alen – Ilkka Kivimaki páros nyerte Lancia 037-tel. Második az olasz származású, 2011-es Historic Rally Európa bajnok Enrico Brazzoli - Maurizio Barone páros lett szintén Lancia 037-tel. Harmadik helyen a San Marinói illetőségű Giuliano "Lupo" Calzolari - Corrado Costa páros ért célba egy 1979-es Ford Escort RS-el.
A Myth kategóriát a korábbi négyszeres Gr.N-es rally világbajnok, uruguayi Gustavo Trelles - Jorge Del Buono páros nyerte egy gyári “A” csoportos Toyota Celica GT-Four ST205-tel. Második helyezett az olasz Simone Romagna - Dino Lamonato páros lett egy “A” csoportos Lancia Delta Integrale 16V-vel. Harmadik helyen pedig a helyiek és e sorok írójának egyik kedvence ért célba a San Marinói illetőségű Marcello Colombini - Marco Selva páros, idén egy “A” csoportos Lancia Delta Integrale EVO volánja mögött.
Az idei már az ötödik alkalom volt, hogy ellátogattunk a Rallylegendre, de ha tehetjük, nem hagyjuk ki jövőre sem! Mindenkinek, aki egy kicsit is szereti a rallysportot és hiányoznak neki a rég nem látott versenyautók és egykori pilótáik, az valamelyik Októberben mindenképpen látogasson el egyszer a Budapesttől alig 1000km-re található San Marinoba! Felejthetetlen élményben lesz része az garantált!
Fotók: World Rally Xtreme Media, www.wr-x.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.