Goodwood, a Sebesség fesztivál, korra és nemre való tekintet nélkül minden valamirevaló autó és motor bolondnak a mennyország egy szelete.
Négy nap tömény benzingőz inger bevitel, négy nap folyamatos fejkapkodás, négy nap folyamatos - jó értelemben vett - idegeskedés nehogy az ember lemaradjon valami felejthetetlenről, négy nap rohanás egyik látnivalótól a másikig. Négy olyan nap amikor az emberrel bármikor szembejöhet egy valamikori (Emerson Fittipaldi) vagy egy aktív (Kimi Raikkonen) autó vagy motorversenyző netán egy híres színész (Rowan Atkinson azaz Br.Bean) vagy zenész (Nick Mason – Pink Floyd).
A sebesség fesztivál, ami az idén már a huszonegyedik alkalommal került megrendezésre köszönhetően Lord March-nak. Lord March, a száguldás mániás sebesség őrült nemes ember, aki saját birtokán rendezi meg minden évben a száguldás és sebesség őrült emberek zarándokhelyét a Festival of Speed-et.
Nem mellesleg az elmúlt huszonegy év alatt az idei Festival of Speed volt a leglátogatottabb 200.000 nézővel!
Mikor az ember első alkalommal jár Goodwoodban jó eséllyel ijedhet meg attól, hogy ennek a megtekintéséhez egy hét sem lesz elegendő nemhogy négy nap. Egyszerűen túl dimenzionáltnak tűnik mindez egy hétvégi programnak. Bármerre jár vagy néz az ember a rendezvény területén mindig akad valami látnivaló.
Többek között és legfőképpen van itt egy aszfaltozott hegyi versenypálya és annak céljában a dombtetőn egy murvás felületű erdei rally gyorsasági szakasz is. A hétvége folyamán ezen a két helyszín zajlott a fesztivál legtöbb programja.
Volt itt minden, ami a sebességhez a száguldáshoz az autókhoz, motorokhoz vagy a repülőkhöz köthető. Voltak kiállítva repülőgépek, helikopterek melyekbe természetesen be is lehetett ülni, meg lehetett nézni mindegyiket kívül, belül és amelyekhez természetesen mindenféle kiegészítőt is meg lehetett vásárolni. Ha pedig az ember késztetést érzett rá és volt erre kerete is el lehet menni helikopteres sétarepülésre, amiről pompás kilátás nyílt az fesztivál egész területére.
A rendezvény központjában helyezkedik el Lord March kastélya a Goodwood House.
Ennek környezetében lehetett megtalálni a fesztiválon résztvevő rengeteg autónak és motornak fenntartott paddockokat, a Bonhams aukciós ház kiállítását, a Cartier Style et De Luxe autógyűjteményt, a Drivers Clubot és a média centert. Ezen a környéken voltak felállítva a meghívott vendégeknek és a különböző klubok tagjainak fenntartott rendkívül elegáns VIP sátrak a hozzájuk tartozó teraszokkal ahonnan remek kilátás nyílt a hegyi pályán száguldó járművekre.
A Goodwood House-hoz kapcsolódó talán még manapság is használatban lévő és nem mellékesen nagyon szép lovarda udvarán volt a Maserati kiállítása ahol a manapság kapható összes típus mellet ki volt állítva pár darab autó az 50-es, 60-as évekből és volt egy prototípus is, ami már a Maserati által elképzelt jövőt vetítette elénk illetve itt parkolt az egyik Maserati MC 12 GT1 versenyautó is.
A Maserati standhoz közel volt kialakítva a Michelin Supercar Paddock ahol tágra nyitott ajtókkal és mindenféle felhajtás nélkül fogadta a látogatókat a manapság utcai autóként megvásárolható méregdrága típusok tömkelege. Itt olyan gyártmányokkal illetve típusokkal találkozhattunk mint a McLaren P1, a Pagani Huayra, a Ferrari LaFerrari amiből rögtön volt egy piros és egy zöld színű is, a zöld példány tulajdonosa Jay Kay a Jamiroquai zenekar frontembere.
Láthattunk még BMWi8-at, Mercedes Benz SLS AMG Black Series-t, Koenigsegg Agera One:1-t, Rolls Royce Wraith-ot, kisszériás Sin R1-et, Ginetta G60-at és még hosszan lehetne sorolni.
A rendezvényen induló autókat és motorokat kategóriákba sorolva indították a hegyi pályán. Az itt induló autókat és motorokat lehetetlenség felsorolni, gyakorlatilag a világháború előtti időktől kezdve a 2014-es LeMansi versenyen abszolút első helyezést elért Audi R18 E-Tron Quattro-ig bezárólag minden versenyágból volt valamilyen típus.
Indult a rali világbajnokság legújabb résztvevője a Hyundai i20 WRC is a hétvégi felfutásokon. Az autókat olyan nevek kormányozták a hegyre mint a Formula1 világából ismert többszörös futamgyőztes Mark Webber és Felipe Massa, a 2009-es világbajnok Jenson Button, a 2x F1 bajnok és 1x Champ Car bajnok brazil Emerson Fittipaldi, a 3x F1 bajnok skót Sir Jackie Stewart, 2007 F1 bajnoka Kimi Raikkonen vagy a 7x gyorsasági motor és 1x F1 világbajnok John Surtees.
A sokszoros DTM bajnok Klaus Ludwig és honfitársa Michael Bartels. A NASCAR legendás alakja Richard Petty is felszáguldott párszor a hegyre egy 1967-es Plymouth Belvedere GTX NASCAR szörnyeteggel.
A gyorsasági motorsport egykori nagymenői Freddie Spencer és Wayne Gardner, a fiatalok közül Leon Haslam vagy az ötszörös Dakar rally győztes Cyril Neveu szintén részt vettek a hétvégi „hegymászásban”.
A rallysport egykori csillagai közül indult a hegyen az 1983-as világbajnok finn Hannu Mikkola egy Audi Quattro S1-el, az 1994-es világbajnok francia Didier Auriol egy hibátlan állapotú Toyota Corolla WRC-vel.
A birtokon található murvás erdei rally gyorsaságin pedig olyan nevek állt rajthoz mint a 9x-es rally világbajnok Sebastien Loeb egy Citroen DS3 WRC-vel. A Citroen és a Mini egykori és a jelenleg a Hyundai Shell World Rally Team WRC csapatánál versenyző spanyol Dani Sordo pedig megmutatta jelenlegi játékszerét a Hyundai i20 WRC-t. / Ugyanezen a hétvégén zajlott a Lengyelországi WRC futam is ahol 3db Hyundai i20 WRC állt rajthoz, tehát szépen gyarapodik a Hyundainál is az autók száma /.
Björn Waldegard, 1979 rally világbajnoka egy régebbi Porsche 911-el mutatta meg, hogy nem kopott még meg a gyorsasága. A Minivel egykoron Monte Carlo rally futamgyőzelmet arató Rauno Altonen és Paddy Hopkirk is rajthoz álltak 1-1 klasszikus Minivel. A legendás Colin McRae öccse Alistar McRae egy Toyota Overdrive Racing Hilux PickUp-pal száguldozott a szűk erdei pályán.
Sebastien Loeb az erdei rally pályán kívül, megmutatta kivételes tehetségét a hegyi pályán is a 2013-ban épített és pályarekordot felállított rettenetes hangú és erejű Peugeot 208 T16 Pikes Peak autójával a szombati napon Goodwoodban is ment egy pályacsúcsot!
Ha a hétvége folyamán valamikor valamiért éppen nem száguldozott senki, sem a hegyi-, sem a rally pályán akkor meg lehetett csodálni a freestyle motocross, mountain bike és BMX bemutatókat ahol természetesen megint volt egy pár húzó név, mint a spanyol Edgar Torrenteras a cseh Petr Pilat és a brit Kye Forte.
Fentebb leírtakon felül naponta tartott bemutatót a Brit Légierő vadászgép flottája ezzel is felejthetetlen élményt nyújtva a fesztiválra kilátogató nézőseregnek.
Lord March kastélyával - Goodwood House - szemben a hegyi pálya túloldalán kapott helyet az a rendezvény terület ahol a nagy britanniai autóimportőrök közül huszonketten iszonyatos méretű és formájú többemeletes mobil kiállító csarnokokat állítottak fel, ahol a prototípusokat leszámítva minden autóba be lehetett ülni, meg lehetett őket tapogatni kívül - belül.
Szinte mindenhol volt valami program akár a felnőtteknek akár a gyerekeknek. Szimulátor verseny, csúszda a három szintes Ford pavilon tetejéről ahol mindenkiről fotót készítettek és azt egy nyakba akasztható tokba helyezve ingyen átadták az embernek. A BMW standon távirányítós autókkal lehetett versenyezni a Skoda stand tetejére pedig rögtönzött bringaverseny keretében lehetett feltekerni.
Az új autókat bemutató kiállító csarnokok mögött kaptak helyet a megszámlálhatatlan és bejárhatatlan mennyiségű árusok. Lehetett itt kapni mindent mi szem, szájnak és pénztárcának ingere. Modellautók tömkelegét, a szokásos csapatruházati cuccokat, elegáns ruházatot, egyedileg méretre gyártható utazó táskákat-bőröndöket, mindenféle az autózáshoz szükséges és szükségtelen kiegészítőt. Jelen volt itt minden valamirevaló tuning illetve restaurátor cég, újság és könyv kiadók, gyakorlatilag mindent meg lehetett venni.
Innen a dombon felfelé haladva lehetett megtalálni a Porsche, az Audi Quattro, a Honda és a Land Rover illetve a Bowler különböző módon kialakított terep pályáit ahol lehetőség nyílt mindenki számára, hogy rendes terepkörülmények között kipróbálhassa mit is tudnak ezek az összkerék hajtású autók, ha el kell hagyniuk az aszfaltburkolatú utakat. Szemmel láthatóan nagyon ügyesen mozogtak és jól is állt az összesnek, hogy kicsit porosak és sarasak lettek az egyébként mindig csak tisztán látható autócsodák.
A fesztivál szívétől, Goodwood House-tól a rally pályáig a gyalogtúra bő negyed óra, de inkább húsz percet is eltarthat. Ezért ha valaki nem akart ennyit gyalogolni annak rendelkezésre állt egy jópofa shuttle járat, mégpedig jól megtermett New Holland traktorok után kötött személyszállító pótkocsik formájában melyekre díjmentesen lehetett felülni és azokkal hozták-vitték a nézőközönséget. A rögtönzött pihenő mellett azért is megérte ezt a szolgáltatást igénybe venni, mert így lehetőség nyílt egy kicsit nézelődni Lord March birtokán és találgatni hol is lehetnek annak határaiJ.
Goodwood, a Festival of Speed egy iszonyatosan profi módon és láthatóan - érezhetően irgalmatlanul sok pénzből megszervezett rendezvény. Az autópályáktól folyamatosan ki voltak táblázva a megközelítési utak, amelyek reggelente a rendezvény irányába, záróra után pedig pont fordítva voltak egyirányusítva, a tömeg minél hatékonyabb mozgatása érdekében. Rengeteg parkoló volt kialakítva a nézők, a különféle meghívott vendégek és a sajtó munkatársai részére és a legjobb az egészben, hogy megfelelő létszámú személyzet segített reggel feltölteni este pedig kiüríteni a parkolókat miáltal gördülékenyen ment minden, lehet tőlük tanulni..
A vastag pénztárcájú nézők részére volt egy külön Supercar parkoló kialakítva.Nem tudtam meg, hogy mi ide a belépőszint de láttam itt is Lamborghini Aventadort, McLaren P1-et, Ferrari F40-t és a szokásos Porsche 911, Bentley Continental, Aston Martin, Ferrari 458 felhozatalt.
Feltűnő volt a rengeteg VIP személyt szállító autó melyek a fesztiválon és annak környékén mozogtak. Csak a rend kedvéért ezek sem „holmi” egyterűek vagy transzporterek hanem vadonatúj Mercedes Benz S500 és S600 típusok, Audi Q7-esek, Toyota Land Cruiser V8-ak és hasonlóak voltak! A versenyigazgató egy Rolls Royce Wraih-tal furikázott fel s alá. A hegyi pályán a pályanyitó és záró feladatok elvégzésére illetve a Medical Car céljára a Mercedes Benz AMG típusaiból volt összeválogatva a flotta.
A rendezvény területén megszámlálhatatlan mennyiségű vendéglátóhely volt, ezeknél mindenhol lehetett bank kártyával is fizetni.
Rengeteg, vízöblítéses illemhelyiség konténer volt kihelyezve kézmosási vagy legalább fertőtlenítési lehetőséggel is ellátva, pár percnél többet sem itt sem a büféknél nem kellett sorban állni!
Egy szó mint száz, Goodwoodot, a Festival of Speedet egyszer minden autó és motor bolondnak meg kell néznie mert csak akkor fogja felfogni az ember mi zajlik ott ha élőben látja mindazt!
Szöveg: Tommy
Fotók: Milbich Mária, Goodwood Press and Media
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.