Ezen a héten (április 09.) pénteken kezdődik és (április 11.) vasárnapig tart a 2025. évi nyolc futamos rally Európa bajnokság, azaz az ERC második fordulója, a Veszprém központú 6. Rally Hungary, ami másodszor látogat el a Veszprém környéki murvás utakra.
A Rally Hungary, a nagy abszolút értékelés mellett beleszámít az FIA ERC3, az FIA ERC4, az FIA Junior ERC és az idén újonnan bevezetésre FIA ERC Masters bajnokságba is.
A futam másfélszeres szorzóval idén is része lesz a hazai rally bajnokságnak és az ERC-hez hasonlóan az ORB-nek is ez lesz a második felvonása (a Diósgyőr rally után).
A Rally Hungaryt az idén is Veszprém városa látja vendégül és ennek okán a tavalyi évhez hasonlóan az idén is a város környéki, Balaton felvidéki murvás utakon jelölték ki a gyorsasági szakaszokat.
A versenyközpont és a szervizpark is a Veszprém Arénánál lesz kialakítva.
A kvalifikációs szakasz a pénteki napon, 6 km hosszban Hajmáskéren lesz lebonyolítva, ez 14:01-kor kezdődik majd. Ezt követi 15:13-kor ugyanitt a shakedown szakasz. Ugyanezen a napon 18:05-kor kezdődik a 2.05 km hosszú szuperspeciál mely az első mért gyorsasági szakasz is lesz egyben. Ezt a tavalyi évhez hasonlóan Királyszentistvánon tartják majd.
Szombaton három gyorsasági vár a mezőnyre melyeket két körben kell teljesítenie a párosoknak.
A gyorsaságik név szerint lesz a Hegyesd 18.75 km hosszban (9:18-kor és 14:59-kor) ezt követi a Kislőtér 25.80 km hosszal (10:46-kor és 16:27-kor) és végül a Várpalota, ami az idén 8.8 km-t tesz majd ki (11:44-kor és 17:25-kor). Lesz a gyorsaságik nyomvonalában és irányában némi változás a tavalyihoz képest. Reggel, napközben és este is lesz szerviz lehetőség valamint a napközbeni tankoló zónák várnak a párosokra. A napi össztáv majd 455 km lesz, ebből közel 109 km-t tesz ki a gyorsaságik aránya.
Vasárnap ismét három gyorsasági vár a mezőnyre melyeket itt is két körben kell teljesíteniük. A nap a 15.34 km hosszú Iszkával kezdődik (9:27-kor és 13:59-kor), utána jön a 10.25 km-es Tés (10:35-kor és 15:07-kor) majd a 15.54 km hosszú Nagylőtér zárja a kört (11:35-kor és 17:05-kor). A második alkalommal ez lesz a külön pontokért is zajló power stage szakasz is egyben. Szombathoz hasonlóan ezen a napon is háromszor lesz szerviz lehetőség, reggel, napközben és délután. A napi össztáv 344 km lesz, ebből 82.26 km a gyorsasági szakaszok aránya.
A három nap alatt 828 km-t autózik majd a mezőny, ebből 193 km körül lesz a mért gyorsasági szakaszok mennyisége.
A Rally Hungary murvás gyorsasági szakaszai igencsak különböző minőségűek és stílusúak. A hozzáértők a szombati hegyesdi pályát a jobb minőségű skandináv utakhoz, pld, a Finn rallyhoz hasonlítják, míg a lőtéri gyorsaságik közül van, ami az Akropolisz rallyra emlékeztet és van olyan, ami pedig a portugál vagy szardíniai utakhoz hasonló minőségű. Alapvetően jó poros utak szoktak ezek lenni, de ha komolyabban esik az eső akkor rettenetes dagonya kerekedhet rajtuk. Az előrejelzések szerint állandóan változó, de inkább borús, esős, hűvös időjárás várható a hétvégére, szükség lehet az esőjelmezre.
A rally világbajnoksággal, a WRC-vel ellentétben a rally Európa bajnokságon, az ERC-n több gumigyártó is beszállít a bajnokságba, így a Michelin, a Pirelli, a Hankook vagy az MRF gumi kínálatából válogathatnak a versenyzők.
A verseny ERC értékelésébe 65 nevezés érkezett. Elég komoly kis mezőny jön idén is a Rally Hungary-re. Többek között a 2023-as WRC3-as bajnok Roope Korhonen, a WRC2-es világbajnok Mads Østberg, az egykori gyári WRC menő, Ázsia-Óceánia bajnok, brit F2-es bajnok Alister McRae fia Max McRae és az egykori F1 menő Jos Verstappen is rajthoz állnak, de itt lesz a rengeteg hazai bajnok is, akik közül többeknek elég szép nemzetközi eredményei is vannak.
A részletes nevezési lista itt van:
Összesen 38 db Rally2-es autó lesz, ebből 29 db-ot neveztek be az ERC értékelésbe lesz. 14 db Rally3-as autó lesz, ebből 13 db megy az ERC-ben, 29 db a Rally4-es járgány, ezekből 22 db nevezett az ERC-be és lesz még egy darab Rally5-ös is. Viszont a magyar bajnokságban, az ORB/ORC értékelésben ott van Bútor Róbert neve is, aki idén újra a Citroen C3 WRC-vel versenyzik
A Citroën, a Hyundai, az M-Sport Ford, az Opel, a Peugeot, a Škoda, a Toyota, a Renault és a Lancia révén kilenc különböző autómárka képviseli majd magát a különböző kategóriákban.
A futam, mint „Veszprém rally” egyúttal a hazai ORB1/ORC mezőnyének is a második fordulója lesz. Ők a pénteki szabadedzést, a kvalifikációt és a shakedownt kivéve ugyanazt a programot teljesítik, mint az ERC mezőnye, ami jóval több, mint egy hazai rally bajnoki futam ezért az 1,5x szorzóval számít bele a hazai rallybajnokság értékelésébe. A csupán a hazai értékelésbe számító Veszprém rallyra 33 db nevezés érkezett, nem sok, de egy Veszprém rallyn sosem volt nagy tolongás a rajtvonalon.
A földrajzi adottságai miatt a Veszprém rally mindig is a jobban nézhető futamok közé tartozott. Mivel itt lesz nagyjából a komplett Európa bajnoki mezőny és egy murvás rally mindig is látványos dolog, aki csak tud, menjen és nézze élőben a versenyt. Akinek ez nem sikerül annak marad az élő közvetítés a https://www.rally.tv/getting-started oldalon.
A Rally Hungary beleszámít az FIA rally Európa bajnokság versenyzői és navigátori értékelésébe, az FIA rally Európa bajnokság csapat értékelésébe, az FIA rally Európa bajnokság gumi beszállítóinak bajnokságába, az FIA ERC3 bajnokság versenyzői és navigátori értékelésébe, az FIA ERC4 bajnokság versenyzői és navigátori értékelésébe, az FIA Junior ERC bajnokság versenyzői értékelésébe és az FIA Master ERC bajnokság versenyzői értékelésébe.
További információkért keresd a hivatalos weboldalt, https://rallyhungary.com/ és az https://www.fiaerc.com/en/events/erc-rally-hungary-2025-ot
Szöveg: Tommy
Fotó: www.fiaerc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.