Hétvégén lesz a WRC Szafari rally
WRC, WRC2

Most hétvégén lesz a 2024. évi rally világbajnokság aktuális fordulója az immár 72. Szafari rally melynek a kelet afrikai Kenya ad otthont. Ez lesz az idei rally világbajnokság harmadik helyszíne. A program szerdán kezdődik és vasárnapig tart.

A Szafari rally sok évtizeden keresztül a világ talán leghírhedtebb, legnehezebb rallyversenye volt, ami akár 5-6 napig is eltartott, a versenytáv akár 5000 kilométer is lehetett, és ami hol giga forróságban és szörnyű porban, vagy esőben és tetőig érő sárban zajlott. Annak idején a rallyt nyilvános utakon, tehát nem a forgalom elől elzárt gyorsaságikon tartották és a rally világbajnokság legnehezebb fordulója volt. Jó pár éve már a Szafari rally is egy lett a szezon egyen versenyei közül, nyilván megtartva az olyan helyi sajátosságokat, hogy egy zsiráf vagy egy zebra bármikor átmehet a versenyautó előtt. De maga a futam nem biztos, hogy nehezebben teljesíthető mint egy Szardínia vagy Akropolisz rally csupán jóval messzebb van Európától ami sok versenyzőnek és csapatnak azért nem mindegy sem anyagi, sem logisztikai okból.

kenya2024_elozetes.jpg

Az is igaz, hogy némelyik gyorsasági minősége annyira sziklás, hogy szinte csak gyalogtempóban érdemes rajta átmenni. A pilótáknak nagyon nehéz megállniuk, hogy ezeket az utakat ne úgy kezeljék mint egy másik, pld. európai murvás versenyt mert akkor gyorsan bajba kerülhetnek. Az itt előforduló heves esőzés pedig nagyon gyorsan csúszós sarat varázsol az alapvetően mély, poros utakból. Egyébként pedig azt mondják, hogy számítani kell a kiszámíthatatlanra. Kenyában bármi megtörténhet!

Az autók futóműve itt jóval magasabbra vannak állítva, mint a többi murvás rallyn annak érdekében, hogy elkerüljék az autók alján a sérüléseket. Az elmúlt pár év után a Szafari rallyt az idén átrakták márciusra, ami a régi klasszikus időpontja volt az eseménynek. A verseny előtti európai teszteken mindhárom gyári, Rally1-es csapat autóin láthattuk a Szafari rallyra jellemző légbeszívó csövet, pipát mellyel az autó A oszlopának felső részéről jut levegőhöz a motor. Erre azért van szükség, mert ha nagy esőzések lesznek, és nagy vízfolyásokon kell átkelniük akkor nehogy vizet szívjon a motor, mert az nem jó neki. 

A Szafari Rallyt először 1953-ban rendezték meg, a Kelet-Afrikai Koronázási Szafariként Kenyában, Ugandában és Tanganyikában II. Erzsébet királynő megkoronázásának ünnepeként. 1960-ban átnevezték Kelet-Afrikai Szafari Rally-ra és ezt a nevet 1974-ig megtartotta, amikor is Kenya Szafari Rallyvá változott.

A kenyai Shekhar Mehta öt futam győzelemmel vezeti a Safari rally VB ranglistáját.

i20_2023.jpg

A 2024-es program szerda 10:01-kor kezdődik az 5.4 km hosszú Loldia nevű shakedown szakasszal. Ezt követően csütörtök 12:26-kor lesz a start ceremónia majd 14:05-kor a Kasarani nevezetű 4.84 km-es szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny.

Pénteken három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer (a Loldia 19.17 km, a Geothermal 13.12 km, és a Kedong 31.5 km) kell teljesíteniük.  A versenyzőknek reggel, napközben és este is lesz szervizlehetőségük. A napi gyorsasági össztáv közel 128 km lesz.

Szombaton ismét három gyorsasági szakasz (a Soysambu 29.32 km, az Elmenteita 15.08 km és a Sleeping warrior 36.08 km) vár a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteniük. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervízelniük. A szombati gyorsasági mennyisége majd 161 km-t tesz majd ki.

Az utolsó vasárnapi napra is marad három gyorsasági szakasz (a Malewa 8.33 km, az Oserengoni 18.33 km és a Hell’s Gate 10.53 km hosszban) a talpon maradt párosoknak melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteniük. A verseny és a nap utolsó gyorsaságija lesz a külön pontokért is zajló Power Stage. A napi gyorsasági össztáv bő 74 km-t tesz majd ki. Ezen a napon csupán egy napközbeni szervízlehetőség jut a versenyzőknek, ezenkívül tankoló és technikai zónák lesznek.

A Szafari rally három és fél napja alatt mindösszesen 19 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, majd 368 km hosszban. Részletesebben itt van információ, https://enhance-storage-stack-prod-wrcmediafilestorage-g3z2hg3urwff.s3.amazonaws.com/8df4b466-fea1-4c87-b7fb-410de6f8c2ba_safari-rally-2024-itinerary-1.pdf

A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 29 db autó szerepel, ebből 9 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez három Toyotát (Rovanpera, Evans, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Lappi) valamint három Fordot (Fourmaux, Munster és Serderidis) jelent. Rajtuk kívül nevezett még 14 db Rally2-es autó, 1db Rally3-as Ford Fiesta és 6 db helyi menő, főképp régebbi Mitsubishikkel. Részletek itt találunk, https://enhance-storage-stack-prod-wrcmediafilestorage-g3z2hg3urwff.s3.amazonaws.com/d85b5a59-cd63-4612-8e3e-669c032390a6_wrckenyaentry-list2024v1.pdf

A Szafari rallyn nem lesz magyar egység, akinek szurkolhatnánk.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli, szokás szerint erre a futamra is jó pár darab versenygumival készül.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HA – kemény és SA – lágy kivitelben. Ha meleg és száraz lesz az idő akkor a Pirelli elsősorban a keményebb keverékű HA jelölésű gumit ajánlja. Amennyiben alacsonyabb lesz a hőmérséklet és még az eső is eleredne akkor pedig inkább a lágyabb keverékű SA jelölésűt.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) és a Rally3-as autók a Pirelli Scorpion K gumikat kapják szintén kemény (K4B jelöléssel a Rally2-es autóknak és K4A jelöléssel a Rally3-as autóknak) és lágy (K6B a Rally2-es autóknak és K6A a Rally3-as autóknak) keverékben.

A https://www.rally.tv/live_tv -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, biztos jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Pirelli, www.wrc.com

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr5018362981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása