Ott Tanak nyerte a havas Finn rallyt
WRC, WRC2

Az elmúlt hétvégén azaz február 26-28. között zajlott az idei rally világbajnokság második fordulója a korábban törölt Svéd rally helyébe lépő Arctic rally Finland ami a szezon egyetlen igazán komoly havas futama volt.

Az évek óta hóhiánnyal küzdő Svéd rally helyébe lépő versenyen nem volt probléma a hóhiánnyal. A versenyközpont Rovaniemiben volt, ami jócskán északra fekszik, többek között ez a Mikulás lakóhelye is. Ennyire északi részen még sosem rendeztek eddig rally világbajnoki futamot. A hómennyiséggel nem is volt probléma, de nem lett annyira cudar hideg mint amit korábban jósoltak. Ez az utakon lévő hóminőségre volt rossz hatással mert helyenként sokkal jobban elkopott a hó az utakról ahol nem ott pedig nem volt elég kemény. Mindkét dolog rossz hatással volt a versenyen használt, egyféle gumiabroncsra. Ugyanis a nagy szögek hamarabb kiestek a gumikból ami a tapadásra nincs túl jó hatással. Félreértés ne essék nem volt mediterrán meleg és az utak sem romlottak el annyira mint az előző évi Svéd rallykon, de nem úgy alakult ahogy mindenki várta a messzi északi futamon.

A versenyen klasszikus nagy szöges gumikkal indultak az autók. Ezek 15"-os felniken feszülnek, a gumik 205 mm szélesek és 384 db 7 mm hosszú szöggel vannak ellátva amik garantálták a megfelelő tapadást a jeges havas úton akár gyorsuláskor akár féktávon. A gumikat a Pirelli szállította, ezekből a 13 WRC autó mindegyike 20db-ot a használhatott el a hétvége során illetve plussz négyet a shakedown-on.

tanak.jpg

A Covid helyzet miatt ez a verseny is nézők nélkül került megrendezésre ami a Monte után ismét sivár képet festett az élő közvetítések során és a versenyzők többsége is hiányolta a nézőket. Főleg akkor amikor némelyik beleállt a hófalba és jó esetben saját maguk kiásták az autójukat és tovább tudtak menni. Azelőtt ez elképzelhetetlen volt. Szinte mindenhol volt annyi ember akik vontatókötéllel felszerelkezve azonnal kihúzták a póruljárt versenyzőpárosokat, most nem volt ilyen szerencséjük ők ástak vagy vártak a technikai személyzetre.

A futam péntek délután kezdődött, egy 31km-es gyorsasági szerepelt a műsorban, amit kétszer kell megfutni a mezőnynek. Mindkettőt Ott Tanakék nyerték meg a Hyundai i20 Coupe WRC-vel így a pénteki napon ők zártak az élen. Mögöttük, Breen, Rovanpera, Neuville, Evans, Suninen, Katsuta, Solberg, Ogier és Greensmith alkották a top tízet. Jól ment a fiatal Oliver Solberg is akinek ez volt az első WRC-s futama a Hyundai i20 Coupe WRC-vel. A napi második gyorson már ment is egy negyedik időt úgy, hogy a héten kapott egy új navigátort aki még a teszten sem ült mellette mert későn ért csak a helyszínre. Solberget maga a csapatfőnök Andrea Adamo és Ott Tanak navigátora Martin Jarveoja próbálta eligazítani a WRC autó rejtelmeibe a verseny előtt.  

teemu.jpg

Többeknek okozott gondot a tapadási határ megtalálása, a gumikra való vigyázás, az autók alul vagy éppen túlkormányozottsága. A második körben pedig már a hó alól elő-elő bukkanó murva is gondot jelentet a tapadás miatt. Aki látott már rally VB-t a közvetítések során, ne adj isten volt szerencséje egy ilyet élőben látni az azért máshogy gondol ezekre a panaszokra, nem úgy mint egy átlag utcai kocaautós. Ezek a srácok 5., 6. fokozatban padlógázon mennek olyan körülmények között amiről a halandó ember el sem tudja képzelni, hogy ezt így is lehet! A gyorsaságin a top versenyzők 116km/óra átlag! sebességet mentek, az azért masszív 170 - 200km/óra ahol csak lehet!

Szombaton három gyorsasági várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteni a párosoknak. A gyorsaságik bő 24, majd 20 illetve közel 28km hosszúak voltak. Az első körben Ott Tanak dominált a háromból kettőn ő bizonyult a leggyorsabbnak megerősítve ezzel összetettbeli előnyét. A második körben már csak egy gyorsaságit nyert meg, de nap végét így is 24 másodperc előnnyel zárta. Oliver Solberg folytatta jó szereplését, a napi elsőn gyorson a harmadik helyen ért célba az utolsón viszont elhagyta a szemüvegét és elmondása szerint úgy jött egy 5. időt, hogy semmit nem látott! Ugyanitt Ogier nézett be egy kanyart és állt bele úgy a hófalba, hogy fel kellette adnia a napot és csak szuperrallyval folytathatta a vasárnapot.

wrc_2021_rd2_214.jpg

Ezen a napon kettes és a hármas gyorsaságin is 130km/óra átlag körül jött le az élmezőny, az azért már nagyon durva, gyakorlatilag padló 200km/óra végig, 20 és 28km-en keresztül a hóban a fák között!

A napi sorrend a következők szerint alakult, Tanak, Rovanpera, Neuville, Breen, Evans, Solberg, Katsuta, Suninen, Greensmith és Lappi.

Az utolsó napon, vasárnap egy majd 22 és fél km hosszú gyorsasági várt a mezőnyre amit az előző napokhoz hasonlóan szintén kétszer kellett teljesíteniük. Ebből a második lett kinevezve a külön pontokért zajló Power Stage-ként. Az elsőn Evansék domináltak míg a másodikon a Power stage-et Rovanpera húzta be, mögötte Breen, Neuville, Tanak és Ogier voltak a plussz pontot nyerő versenyzők.

Az első Arctic Rally Finland-on az alábbiak szerint alakult a végeredmény,

1

O. Tänak

M. Järveoja

Hyundai i20 Coupe WRC

2:03:49.6

2

K. Rovanperä

J. Halttunen

Toyota Yaris WRC

+17.5

3

T. Neuville

M. Wydaeghe

Hyundai i20 Coupe WRC

+19.8

4

C. Breen

P. Nagle

Hyundai i20 Coupe WRC

+52.6

5

E. Evans

S. Martin

Toyota Yaris WRC

+1:01.5

6

T. Katsuta

D. Barritt

Toyota Yaris WRC

+1:37.8

7

O. Solberg

S. Marshall

Hyundai i20 Coupe WRC

+1:39.0

8

T. Suninen

M. Markkula

Ford Fiesta WRC

+2:09.0

9

G. Greensmith

E. Edmondson

Ford Fiesta WRC

+3:39.4

10

E. Lappi

J. Ferm

Volkswagen Polo R5

+6:07.0

 

 

 

 

 

A WRC2 mezőnyben Lappi és Mikkelsen csépelték egymást egész hétvégén, de a Monte után most Mikkelsen nem tudott nyerni. Most Esapekka Lappi volt a leggyorsab a VW Polo R5-tel, mögötte végzett Mikkelsen a Skoda Fabia Rally2-vel majd Gryazin, Asunmaa és Kaur alkották az első ötöt. Volt pár ismerős név még ebben a kategóriában. Egyszer a rallycross világbajnok Johann Kristoffersson aki kategória 17. lett míg a szintén rallycross világbajnok és DTM bajnok Mattias Ekström a 10. helyen ért célba. Visszatért a rally VB-re a korábban rendszeres résztvevő cseh Martin Prokopp is, aki egy vadiúj Ford Fiesta Rally2-re cserélte elöregedetett WRC-jét és a 11. helyen ért célba.

lappi_1.jpg

Jó kis verseny volt ez az Arctic Rally Finland a meleg szobából nézve. Terveztük, hogy élőben nézzük meg a bajvívást, de a szűnni nem akaró vírus cirkusz miatt ez most nem sikerült. Lehet, hogy savanyú szőlőnek fog ez most tűnni, de lehet, hogy nem is baj, hogy így alakult. A verseny mindössze 251km gyorsaságit tartalmazott ami nem sok, és elég béna is volt a gyorsaságik beosztása. Túl sokat nem lehetett volna látni a futamból ha a helyszínen tekintettük volna meg, a korábbi Svéd rallykon nem volt ritka a napi négy, öt néha hat gyorsaságim megnézése sem. Erre itt esély nem lett volna, ahhoz meg drága mulatság egy Finn rally, hogy napi két, három alkalommal lássa csak az ember a versenyt.

Következő rally VB futam a WRC-ben debütáló Horváth rally lesz április 22-25. között. Ez a Magyarországhoz legközelebbi rally VB futam amit valaha is rendeztek, nagyon jó lenne ha normalizálódna addigra a helyzet és ki lehetne oda utazni.

Szöveg: Tommy

Fotók: M-Sport, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, Esapekka Lappi official 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8016446282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása