A múlt hétvégén, augusztus 12-14. között zajlott Veszprém környékén a Hungarian Baja tereprali verseny. A futam az elmúlt évekhez hasonlóan idén is az FIA Cross Country világkupa kilenc futamos sorozatába tartozott, melyből a magyar a hatodik volt a sorban. Sokan talán nem is sejtik, hogy a Hungarian Baja is egy FIA által felügyelt versenysorozat, gyakorlatilag egy világbajnoki széria egyik futama. Ezzel a Formula1, a WTCC és a Kamion EB után ez a negyedik rangos autó/motor versenysorozat, ami évente egyszer Magyarországra látogat.
A rajtlistán valamivel több mint 70 nevező szerepelt, ebbe beletartoztak az autók, a motorok, a quadok és a kamionok is. Ahhoz képest, hogy ez egy világkupa futam volt, nem sikeredett túl húsosra a lista, de ez van ennek kellett örülni. Jó lenne ha valamilyen szabályváltozással rákényszerítenék a versenyzőket, hogy mindenkinek minden versenyen részt kell vennie, akkor hozzánk is népesebb társaság látogatna el. Jó esetben láthatnánk a komplett Peugeot csapatot Sainzostúl, Loeböstül vagy a Kamazokat. Amíg ez nem lesz, addig jön, aki jön, eddig Nasser Al-Attiyah volt a Hungarian Baják húzóneve de ő az idén Rióban nyomult az olimpián a skeetlövő számban. A 2016-os Hungarian Baja legnagyobb neve a finn Mikko Hirvonen volt. Mikko lenyomott több mint tíz évet a rali VB-n azaz a WRC-ben, több csapatnak volt gyári versenyzője és ugyan világbajnokságot nem nyert de többször végzett az év végi összetett második helyén és közben megnyert 15db VB futamot. Mostani navigátora sem akárki, hanem a francia Michel Perin aki számos embernek navigált már a Dakar ralikon többek között Pierre Lartigue-nak és Carlos Sainznak is, de a nyolcvanas években nyomult a normális ralikon is Francois Chatriot oldalán.
A versenyt megelőző csütörtökön volt egy shakedown ahol megismerkedhettek a versenyzők az autóikkal és a helyi körülményekkel. Hirvonen már itt megjegyezte, hogy nagyon tetszenek neki a körülmények, nagyon ralisak a pályák és bár még csak ismerkedik a terepralival azért ha felveszi a sisakot nincs más célja mint, hogy futamot nyerjen.
A versenyzőkre három versenynap várt, amiből az első pénteki csak egy nem egészen 12km-es prológ volt. Ezt a lengyel Marcin Lukaszewski nyerte meg BMW-vel míg Hirvonen lett a második.
A versenyen igazából egy gyorsasági várt a mezőnyre mely szombaton Farkasgyepű magasságában rajtolt és a Hajmáskéri 0 pontnál ért véget 148km után… Szombaton ezt kétszer kellett megfutni vasárnap pedig egyszer, de akkor fordított irányban mentek rajta, azaz Hajmáskér – Farkasgyepű irányban. Szombaton mindkét gyorsot Hirvonenék nyerték meg, aztán ha már így belelendültek behúzták a vasárnapra maradt fordított irányban zajlót is. Ezzel Mikkor Hirvonen pont Magyarországon nyerte meg élete első tereprali világkupa futamát. A legjobb magyar az alapvetően rali versenyző és itt negyedik helyen végző Osváth Péter lett, akinek most Farnadi Ágnes diktálta az itinert. Ők Fazekas Károly BMW X6 RR-ével nyomták végig a hétvégét.
A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,
Nézői szemmel is jó kis futam volt a 2016-os Hungarian Baja, látványosan versenyző járgányokkal legyen szó motorról, autóról, quadról vagy kamionról. Ahogy minden sorozatban itt is a mezőny eleje volt a legkeményebb, azok mentek a leggyorsabban. A külföldiek közül Hirvonen, Bryce és Lukaszewski mentek feltűnően jól, míg a hazaiak közül Osváth Péterék és Lónyai Pálék voltak a látványfelelősök. Tényleg nagyon jó lenne ha jövőre több gyári vagy félgyári csapat képviselné magát mindegyik járműkategóriában. Nagyon komoly versenysorozat ez a tereprali világkupa, sok pénz van ebben is, ebből eredően nagyon komoly járgányokkal. Sajnos a nevezési listához hasonlóan a nézők sem voltak túl sokan, bár ennek részben oka maga a sportág is. Tudvalevő, hogy a terepralikon nem lehet előre tréningezni a pályákat, minden versenyző a rajtceremónia előtt pár perccel kapja meg az itinereket. Emiatt a nézők sem tudhatják, hogy egy-két nézői pontot leszámítva merre fog menni a verseny, nem nagyon tudnak ők sem rákészülni. A nézői pontok pedig (látvány szempontjából) nem mindig a legjobb helyekre vannak kijelölve.
Végül is mindent összevetve egy szórakoztató verseny volt a 2016. évi Hungarian Baja is, bízom benne, hogy jövőre is sikerül megrendezni és még több külföldi nagymenő és jókezű hazánkfia áll csatasorba.
Szöveg: Tommy
Fotók: Tommy
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.