Thierry Neuville nyerte a Szardíniai WRC fordulót

01_2016-wrc-06-tw1-3649.jpg

Az elmúlt hétvégén, 2016. június 9-12. között zajlott a tizennégy futamos rali világbajnokság, közismert nevén a WRC sorozat idei hatodik futama a Szardínia rali.

A verseny közismerten murvás utakon zajlik, az idén 19 db gyorsasági szakasz és majd 323 gyorsasági kilométer várt a mindössze 45 versenyző párosra. Portugália után a Szardínia ralit kihagyta a jövő évi visszatérésre készülő Citroen csapat így megint csak három gyári különítménynek lehetett szurkolni. A legutóbbi portugál futam után itt is rajthoz állt a WRC2 mezőnyben a Turán Frigyes – Zsíros Gábor kettős egy R5-ös Ford Fiesta R5-tel.

17a784a7-1324-4bae-9e65-dbce652be2d9.jpg

A versenyközpontnak és a szervizparknak a sziget észak-nyugati partján fekvő Alghero adott otthont immár harmadik éve. Itt Algherohoz közel volt a szokásos csütörtök esti 2km-es prológ szakasz is.

A rali szakaszai gyorsak de keskenyek, az utak mentén sziklák és fák vannak amik nem kegyelmeznek, itt nem nagyon van helye a kicsúszásnak, aki hibázik az jó eséllyel ki esik a versengésből.  A szakaszok kemény köves utak de jókora homok vagy inkább por réteg fedi őket ami a napi első körben a mezőny elején autózó „takarító” versenyzőknek jelentős időveszteséget jelenthet és jelentett is. Klassz nyári idő szokott lenni itt a Szardínia ralin, 30 C fok körüli hőmérséklettel, de ez a versenyautókban tűzálló alsó ruházatban és  overállban ülő versenyzőknek nem akkora öröm.    

6db81f2d-fa47-4c98-860e-b8d2999758f6.jpg

A verseny első gyorsaságija csütörtök este egy 2km-es prológ volt ahol sok említésre méltó dolog nem történt. Illetve annyi, hogy a cseh Martin Prokop kapott öt perc időbüntetést, mert a Ford Fiesta WRC hátsó difijének a plombáját nem találtak épnek. Martin nagyon mérges volt az ellenőrökre a büntetés mértéke miatt, de becsületére váljon, hogy így is rajthoz állt és végigvergődte a ralit.

A rali első igazi versenynapján pénteken nyolc gyorsasági, közel 105 km hosszban várt a mezőnyre. Ez gyakorlatilag négy pályát jelentett kétszer teljesítve azokat.  Az első gyorsot JML nyerte meg, míg az uralkodó világbajnok Ogier a takarító autó szerepében csak a negyedik helyig jutott. El is mondta, hogy neki, mint első takarító autónak nagyon csúszik az út, de ezen nem lepődött meg. A WRC2 mezőnyéből itt, rögtön az első rendes gyorsaságin és ugyanott de elvérzett Gorban és Yazzed is. A hármas gyorsot Ogier hozta míg a negyedik és az ötödiken a Hyundaios Neuvillék győzedelmeskedtek amivel a pénteki első kör végére átvették a vezetést. A szerviz utáni hatoson JML győzött és visszavette a vezetést, de a hetediket ismét Neuville húzta be és ismét az abszolút első helyre állt amit a verseny végéig már nem engedett ki a kezéből. Folytatódott a Hyundaios Paddonék balszerencse sorozata mert az emlékezetes portugáliai tűzkár után most a hetedik gyorson lecsúszott az útról és olyan rondán összetörte az i20 WRC hátulját, hogy az javíthatatlanná vált így még szuperralival sem tudott visszaállni a versenybe.

fb_img_1465756350547.jpg

A magyar érdekeltségű WRC2 kategóriában teljes Skoda Fabia R5 uralom zajlott az első napon. Az élmezőnyben az első öt autó Skoda volt, Scandola, Lappi, Suninen, Fuchs, Kopeczky sorrendben míg hazánk fiai Turán Frigyesék a kategória 10. helyére értek be.

A pénteki napi száguldás után az abszolút sorrend első tíz helyezettje az alábbiak szerint alakult,

  1. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) 1:14:03.2
  2. J. M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +11.1
  3. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +40.3
  4. A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +57.5
  5. M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +58.5
  6. D. Sordo / M. Marti (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:18.6
  7. U. Scandola / G. d’Amore (Škoda Fabia R5) +2:29.1
  8. H. Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +2:32.5
  9. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +2:35.6
  10. E. Lappi / J. Fern (Škoda Fabia R5) +2:39.2
  • 02_2016-wrc-06-dr1-4342.jpg 

Amint az lenni szokott a szombat volt a verseny leghosszabb napja. Ugyan „csak” három gyors várt a párosokra, amiket kétszer kellett teljesíteni de ezekből kettő több mint 22km voltak míg a harmadik 44km, az pedig már tréfa. A napi gyorsasági össztáv majdnem 178km-t tett ki.

A napelső gyorsot a Hyundai tesztembere Kevin Abbring nyerte meg, mögötte az eddig nem túl sikeres Eric Camilli végzett a gyári Ford Fiesta RS WRC-vel. A következőn Tanak volt a leggyorsabb, míg a hosszún Ostberg diadalmaskodott, mögötte JML lett a második 44km után mindössze 2,0másodperccel lemaradva tőle! A délelőtt híre volt, hogy műszaki okok miatt kiestek Lappiék a Skodával és hűtési bajok miatt a szintén Skodás Scandoláék is feladni kényszerültek a bajvívást. A Ford Fiesta WRC-vel versengő Lorenzo Bertelliék baleset miatt álltak ki a raliból.  A napi első kör után Neuville, JML, Ogier sorrendben várták a délutáni menetet. A második kör végére a dobogósok sorrendje nem változott, nagyjából ők uralták a gyorsokat bár pld. Camilli a Fiestával ismét alkotott egy harmadik helyezést. A tizenhármas gyorson a VW-s Mikkelsen késés miatt kapott 10másodperc büntetést majd a napi utolsó egyébként 15. gyorson Ostbergék Fiesta WRC-jében állt meg a motor így ők is kiestek a versengésből. A Hyundaios Abbring i20 WRC-jében elsötétedett az előtte lévő kijelző, ami sok más miatt azért volt kellemetlen mert nem láthatta, hogy éppen milyen fokozatban van a váltó illetve a váltásjelzőt sem láthatta.

56e89ebc-0167-4e8c-bc8b-dd4a48475fee.jpg

A WRC2-ben maradt a Skoda uralom csak a nevek változtak így Suninen, Kopeczky, Fuchs sorrendben alakult a napi dobogósok névsora. Turán Frigyesék egy helyet javítva a kategória 9. helyéről várhatták a vasárnapi szakaszokat.

A verseny abszolút sorrendje így nézett ki két nap versengés után,

  1. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) 3:07:35.2
  2. J. M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +16.1
  3. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +1:15.0
  4. D. Sordo / M. Marti (Hyundai New Generation i20 WRC) +2:19.2
  5. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +4:50.6
  6. H. Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +5:32.4
  7. E. Camilli / B. Veillas (Ford Fiesta RS WRC) +5:38.5
  8. M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +11:14.0
  9. K. Kruuda / M. Jarveoja (Ford Fiesta R5) +11:35.3
  10. M Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +12:33.1

 

prokop_1.JPG

A befejező vasárnapi etapra mindössze két gyorsasági maradt melyeket megint csak kétszer kellett abszolválniuk a párosoknak. Az első gyors 14km-es volt, míg a második 6km-es, a második körben ez volt a külön pontokért zajló Power Stage is egyben. A napi gyorsasági össztáv egy kurta 40km volt mindössze.

Az első gyorson a Fordos Camilli abszolvált egy harmadik időt, míg a következőt megnyerte az azt követőn pedig negyedik lett így az abszolút értékelés hatodik helyén ért célba. JML azt mondta, hogy ha Neuville nem hibázik képtelen lesz őt utolérni ezért a biztos célba érkezést szem előtt tartva próbálja befejezni a versenyt. Az utolsó egyben a Power Stage szerepét is betöltő gyorsaságin Ogierék, Abbringék és Latvaláék jutottak extra pontokhoz. Végül a 11. helyen ért célba a cseh Martin Prokop aki elmondta, hogy ez a kedvenc rali VB futama de az 5 perc időbüntetés miatt az elejétől kezdve küzdöttek. Ezek után el fogja hagyni a rali VB-t és nem tudja még, hogy visszatér-e valaha, rettentően csalódott és boldogtalan emiatt a szituáció miatt.

04_2016-wrc-06-dr1-4593.jpg

A WRC2-ben a Suninen, Kopeczky, Kruuda triumvirátus állhatott fel a dobogó fokaira, míg a magyarok, Turán Frigyes és Zsíros Gábor a WRC2 nyolcadik helyén fejezték be a Szardínia ralit.

A 2016. évi Szardínia ralit a Hyundai i20 WRC-vel versengő belga kettős Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul nyerte meg.

2db4058f-41ba-4690-a106-bb5ff50edbdf.jpg

A verseny utáni technikai átvizsgáláskor kiderült, hogy a győztes páros versenyautójában a két hátsó oldalablak nem felel meg a homologizációban leírtaknak. Ami a lényeg, nem zárták ki Neuvillékat és nem kaptak időbüntetést sem így megtarthatták a győzelmüket, de ez a Hyundai Motorsportnak jó sokba került, nevezetesen 50.000.-€! büntetést szabott ki rájuk a felügyelő testület!

A verseny végeredmény az alábbiak szerint alakult ki,

  1. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) 3:35:25.8
  2. J. M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +24.8
  3. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +1:37.8
  4. D. Sordo / M. Marti (Hyundai New Generation i20 WRC) +2:54.0
  5. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +5:26.4
  6. E. Camilli / B. Veillas (Ford Fiesta RS WRC) +5:59.8
  7. H. Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +6:22.2
  8. T. Suninen / M. Markkula (Škoda Fabia R5) +8:57.4
  9. J. Kopecky / P. Dresler (Škoda Fabia R5) +9:47.0
  10. K. Kruuda / M. Jarveoja (For Fiesta R5) +13:28.5

 

A rali VB sorozatban a Szardínia rali után így néz ki a versenyzők és a csapatok állása,

  1. Ogier 132 pont / D. Sordo 68 / A. Mikkelsen 67 / M. Østberg 58 / H. Paddon 57 / J. M. Latvala 56 / T. Neuville 48 / O. Tanak 34 / K. Meeke 26 / E. Camilli 22 / H. Solberg 14 / S. Lefebvre 10 / M. Prokop 10 / T. Suninen 7 / E. Evans 6 / M. Ligato 6 / C. Breen 4 / L. Bertelli 4 / E. Lappi 2 / P. Tidemand 2 / K. Abbring 2 / J. Kopecky 2 / N. Fuchs 2 / A. Kremer 1 / V. Gorban 1 / K. Kruuda 1

Volkswagen Motorsport  178 pont / Hyundai Motorsport 108 / M-Sport World Rally Team 90  / Hyundai Motorsport N 78 / Volkswagen Motorsport II 74 / DMACK World Rally Team 40 / Jipocar Czech National Team 18 / Yazeed Racing 5

A következő verseny a szintén murvás, de tejesen más stílusú Lengyel rali lesz június 30 – július 03. között.

27500_ita16-tanak.jpg

5a1e9337-0d44-474e-b96b-a3821cba039c.jpg

aeb3c37a-2882-4947-bfc6-2b823bf18bb8.jpg

fb_img_1465756308797.jpg

fb_img_1465756360005.jpg

be7b767f-ac88-4c39-8d7d-b8663783bd2c.jpg

fb_img_1465810921443.jpg

img_20160613_214837.jpg

dbd8f310-c888-4d37-b862-d869728ee22f.jpg

fb_img_1465742749188.jpg

d377c5dd-d807-477f-8183-f34d3bcceecd.jpg

Szöveg: Tommy

Fotók: M-Sport, VW Motorsport, Hyundai Motorsport, www.wrc.com, internet

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr938807448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása