Február 11-14. között rendezték meg a rali VB idei második fordulóját a Svéd ralit.
Közismert, hogy a rali világbajnoki szériában ez az egyetlen futam ahol hóval borított utakon zajlik a versengés. És pont ennek a nevezetes hónak a vészjósló hiánya miatt sokáig úgy nézett ki, hogy 1990 után ismét le kell fújni a versenyt, mert a gyorsaságikon egyszerűen nem volt semennyi hó. A norvégiai szakaszokat leszámítva az utakon konkrétan csupa sár volt minden. Még Sebastien Ogier a háromszoros világbajnok is amellett kampányolt, hogy fújják le a versenyt, de a végén csak jól járt, hogy nem így történt.
Tudni kell, hogy ezen a versenyen speciális szöges gumikkal szerelik a raliautókat. A szögek több mint 1cm hosszúságban kiállnak a gumikból és ha a pályákon nincsen hó és jég a szögek kitöredeznek a gumiabroncsból kisebb-nagyobb gumidarabokkal egyetemben. Innentől kezdve viszont semmi tapadásuk nem lesz, ergó veszélyessé válik a velük való versenyzés. Azonkívül ha ezekkel a szöges gumikkal végigmegy a mezőny a hó és jégmentes földutakon azokat olyan mértékben tönkreteszi, hogy a verseny rendezőit iszonyú anyagi megterhelésnek teszi ki, mire azokat az eredeti állapotúra helyreállítják. Joggal merül fel a kérdés mindenkiben, hogy ha nincs hó, legyen murvás a verseny. Ez sem olyan egyszerű, sőt kivitelezhetetlen ugyanis a rali világbajnokságra egész évre előre le van gyártva vagy gyártásba van helyezve a verseny gumiabroncsok felhasználható kontingense. Tehát a Svéd ralira senki nem tudott volna a szabályoknak megfelelő és mennyiségű gumit adni.
Mivel a gyorsasági szakaszok egy részén volt annyi hó és maradt annyi versenykilométer, hogy értékelhető legyen a futam, úgy döntött a versenyrendezőség, hogy az eredetileg tervezett 21 gyorsaságiból kilencet törölnek így péntek reggel elrajtolhatott a 64. Svéd rali.
A nagyok közül az első kiesők Latvaláék voltak akiknek eltört a bal első féltengely a Polo WRC-ben ezért egy ideig hátsókerék hajtással próbáltak el evickélni az esti szervizig de ez nem sikerült mert egy futómű sérülés miatt fel kellett adnia a pénteki napi küzdelmeket. A következő balszerencsések Neuville-ék voltak, nekik a hátsó differenciálmű tört el minek következtében megszűnt az autó hátsó hajtása. Ugyan végigvergődték a pénteki napot, de a győzelmi esélyeik elúsztak ezzel az incidenssel. Ogier is hibázott egyet, de komoly baja nem lett az autónak csak a bal első sárvédő pusztult le az autóról, ami nem igazán hátráltatta őt a száguldásban. Kris Meeke odaverte a DS3 WRC jobb első kerekét egy útszéli kőhöz minek folytán szétszakadt a futóműve így ő is a pálya szélére kényszerült.
A Monte Carlo rali után a WRC2-ben ismét Elfyn Evans remekelt így ő zárta az élen a kategóriát.
A pénteki nap után az alábbiak szerint alakult az első tíz helyezett sorrendje,
- Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 1:03:10.6
- Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) +26.9
- Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +33.7
- Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +34.8
- Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +38.2
- Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +42.0
- Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +1:36.9
- Breen / S. Martin (Citroën DS3 WRC) +1:38.8
- Camilli / N. Klinger (Ford Fiesta RS WRC) +2:43.5
- Bertelli / S. Scattolin (Ford Fiesta RS WRC) +3:08.6
Szombaton Latvala, Meeke és Neuville is visszaállt a csatába és remekül mentek is, de a pénteki malőrök miatt az ő versenyüknek már vége volt, maximum becsületből és kötelességből teljesítették a verseny hátralévő részét, vérmes reményeik nem maradtak. Viszont sok hó hullott a napot megelőző éjszaka így az élen induló Ogier takaríthatott, minek következtében a szombati nap végére a majd fél perces előnye 17 másodperc körülire csökkent. A második helyre a Hyundaios Paddonék zárkóztak fel, akik volt, hogy 8,8 másodpercre is megközelítették az élen álló Ogiert. Paddon mindenkit megnyugtatott, hogy nem fogja támadni Ogiert hanem az őt üldözőket fogja figyelni és a második helyét akarja bebiztosítani. Sordo benyalt egy defektet a nap folyamán, a Ford fiatal franciája Camilli pedig bemutatott egy tisztességes esést és alaposan leamortizálta a Fiesta WRC-t. Neuville-nek becsúszott egy lengéscsillapító törés, ami nem segítette őt a jó szereplésben.
Szombaton aztán ez lett a verseny állása,
- Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 1:52:04.7
- Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) +17.1
- Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +42.3
- Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +1:07.4
- Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +1:31.6
- Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:56.3
- Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +2:17.2
- Breen / S. Martin (Citroën DS3 WRC) +2:20.8
- Evans / C. Parry (Ford Fiesta R5) +4:44.7
- Tidemand / J. Andersson (Škoda Fabia R5) +5:02.6
A foghíjas Svéd rali utolsó napjára egyetlen gyorsasági maradt, ami a Power Stage is volt egyben. Ezt és a versenyt is annak rendje és módja szerint Ogier megnyerte így eddig két versenyből kettőt megnyerve kezd szépen elmenni a többiektől az összetett táblázatban. Jól szerepelt Paddon is, aki itt versenyzett először az új Hyundai i20 WRC-vel. A viszonylag eseménytelen hétvégéjét az utolsó napon megkoronázta egy kis parával. Történt, hogy a Power Stage-en egy jobb kanyarban nekiment egy útszélét jelző fa karónak, ami megrongálta kissé az autó hűtőrendszerét. Ezt az etapon meg tudták csinálni annyira, hogy elvergődjenek a majd 90km-re lévő célba.
A WRC2-t Elfyn Evans ismét megnyerte, mögötte Tidemand és Lappi következtek a két Skoda Fabia R5-tel.
A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,
- Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 1:59:47.4
- Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) +29.8
- Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +55.6
- Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +1:10.8
- Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +1:50.7
- Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +2:24.0
- Solberg / I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) +2:40.0
- Breen / S. Martin (Citroën DS3 WRC) +2:44.6
- Evans / C. Parry (Ford Fiesta R5) +5:17.0
- Suninen / M. Markkula (Škoda Fabia R5) +5:31.6
Szöveg: Tommy
Fotók: VW Motorsport, M-Sport, Hyundai Motorsport, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.