Október 22-25. között rendezték az idei rali világbajnokságnak, a WRC-nek a tizenkettedik, utolsó előtti futamát a spanyolországi Barcelonától délre fekvő Costa Daurada üdülőterület környezetében. Tudni kell a Spanyol futamról, hogy jelenleg ez a rali VB egyetlen vegyes talajú versenye, ami komoly felkészülést igényel mind a versenyzőktől mind a szerelőktől.
Jó hír, hogy hosszú idő után ismét volt magyar résztvevője egy rali VB futamnak. Ők nem voltak mások, mint a 2010-ben ugyanitt majdnem bravúros eredményt elérő Turán Frigyes – Zsíros Gábor kettős. Friciék akkor a második nap végére az abszolút értékelés hetedik helyére jöttek előre! Sajnos a befejező vasárnapi napot egy ronda eséssel kezdték, amit követően kiestek a versengésből. Pedig ha azt befejezik a magyar ralisport történetének egyik legjobb eredményét érhették volna el..
Visszatérve az idei évre, a mezőnyre a csütörtök esti bohóc gyorsaságit is számolva négy nap alatt 23 db gyorsasági szakasz várt, több mint 331km hosszban.
A csütörtök esti városi show szakasz után pénteken egy kőkemény murvás nap várt a versenyzőpárosokra. Bő 131 kilométernyi gyorsasági szakasz, négyfelé bontva kétszer teljesítve, napközben csak gumicserével és tankolással, de szerviz lehetőség nélkül. Ráadásul ezen a napon tartották a verseny leghosszabb gyorsaságiját is a több mint 35 km-es Terra Alta-t.
A versenyzők közül több párosnak akadt kisebb-nagyobb műszaki gondja. Volt ezek között defekt, féktúlmelegedés, féktörés és volt, akinek a differenciálművével akadt problémája. Az olasz Bertelliék pedig a második gyorsaságin felborultak. Az első körben többen mondták, hogy kevés volt a tapadás, ami miatt értelemszerűen sokat csúszkáltak. A napi második körre már valószínűleg letakarították az utakról a „csapágygolyókat” mert több páros is elmondta, hogy sokkal jobb volt menni rajtuk, mint a reggeli körben. Ennek ellenére akadtak problémák több párosnak is, ezek főleg defektek voltak.
Az első nap végén az élmezőny állása az alábbiak szerint alakult,
- Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 1:24:58.4
- M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +4.0
- Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +11.3
- Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +26.9
- Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +29.7
- Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +37.4
- Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +38.3
- Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +59.4
- Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:03.8
- Evans / D. Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +1:09.2
A WRC2 mezőnyét Tidemandék zárták az élen, Kopeckyék lettek a másodikak és Lappiék a harmadikak. Mondanom sem kell, hogy mindhárman a kategória egyre inkább legjobbjává érő Skoda Fabia R5-öt hajtják. A WRC3-at Quentin Gilberték zárták az élen. Turán Frigyesék az abszolút 24. helyre értek be a nap végére.
Mivel este az autókat át kellett szerelni murváról aszfalt specifikációra mindenkinek egy óra tizenöt perces szerviz állt lehetőségre.
Szombaton már aszfalton folytatódott a bajvívás. Nyolc gyorsasági várt a versenyzőkre 123km hosszban, napközbeni szervizlehetőséggel.
Több páros küzdött fékproblémákkal, Kopeckyéknek a kormányszervó romlott el. Paddon egy követ talált el az egyik kanyar belső ívén, Meeke pedig a saját a ritmusával volt elégedetlen. Később Tanakék Fiesta WRC-jének bal első kereke kiszakadt a helyéről minek köszönhetően kiestek a versenyből. Lappiék elnéztek egy kanyart és beestek a fák közé. Szerencsére nem lett bajuk, de a Fabia R5 összetört és nem tudták folytatni a versenyt. Paddon az autó alulkormányozottságára panaszkodott. Később a Fordos Evansék estek be egy út menti árokba így ők is kiestek a szombati versengésből. Neuville a Hyundaitól pedig a túl lassú itinerére panaszkodott. Craig Breennek a Peugeot 208 R5-tel a differenciálmű hibája miatt kellett feladnia a küzdelmet.
Egy izgalmakban gazdag szombati aszfalton száguldás végén az alábbiak szerint állt az élmezőny sorrendje,
- Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 2:34:56.4
- M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +54.0
- Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) +56.9
- Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +1:01.4
- Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +1:42.2
- Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:43.7
- Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:56.5
- Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:56.5
- Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +4:22.9
- Tidemand / E. Axelsson (Škoda Fabia R5) +7:12.6
A WRC2-ben maradt a Tidemand, Kopecky sorrend, de Lappi kiesése után a Ford Fiesta R5-öt hajtó Eric Camilliék lettek a harmadikok. A WRC3-ban maradtak Quentin Gilberték a vezető pozícióban. Turán Frigyesék szépen jöttek fel, már az abszolút 18. helyen álltak a szombati nap végén.
A befejező vasárnapi napra három gyorsasági szakasz maradt melyeket kétszer kellet megfutnia a mezőnynek és a szokásoknak megfelelően az utolsó gyorsasági maradt a külön pontokért zajló Power Stage.
Az utolsó napon is ment a száguldás, de többen próbáltak egy kicsit spórolósabban menni. Latvala és Mikkelsen nem tartozott közéjük. Ütötték-vágták egymást a verseny végéig, amiből most Mikkelsen jött ki győztesen. Szó szerint, ugyanis Ogier utolsó gyorsaságin való kiesése után a korábbi IRC bajnok norvég fiú megnyerte élete első WRC futamát. Latvalának volt egy defektje is, ezért sem tudott most Mikkelsennel mit kezdeni.
A mezőnyben többen panaszkodtak a sok porfelhordásra, amitől igencsak csúszkáltak az autók. Neuville-nek fékezés közben eltört a váltója, emiatt kicsit ki is sodródtak, de be tudták fejezni a futamot. Kubicának is a váltóval akadt baja, eltűnt belőle a második fokozat.
A verseny utolsó gyorsaságiján történt az, amire valószínűleg senki nem számított, de egy ralinak a célban van a vége. Történt ugyanis, hogy a külön pontokkal jutalmazott Power Stage-n az immár háromszoros világbajnok Ogier túl gyorsan jött ki egy kanyarból és beleálltak az út melletti szalagkorlátba, ami kiszakította a Polo WRC futóműveit így Ogierék a vége előtt nem sokkal kiállni kényszerültek. Ogieréket megfigyelésre kórházba szállították de szerencsére semmi bajuk nem esett.
A 2015. évi Spanyol WRC futamnak végül az alábbiak szerint alakult a végkimenetele,
- Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen Polo R WRC) 3:21:04.8
- M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +3.1
- Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +21.2
- Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:06.3
- Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +1:08.2
- Paddon / J. Kennard (Hyundai i20 WRC) +1:23.3
- Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +4:12.2
- Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +8:01.9
- Tidemand / E. Axelsson (Škoda Fabia R5) +8:56.8
- Kopecky / P. Dresler (Škoda Fabia R5) +9:07.5
A WRC2-t megnyerte a svéd Tidemand Skoda Fabia R5-tel, második lett Kopecky szintén Skoda Fabia R5-tel míg a dobogó legalsó fokára Nasser Al-Attiyah állhatott fel aki most szintén Skoda Fabia R5-tel indult. A WRC3-t Quentin Gilbert nyerte meg Citroen DS3 R3T Max-szal. Turán Frigyesék szépen, megbízhatóan autózva az abszolút értékelés 16. helyén értek célba. Ezzel az RC2-es kategória hatodik helyén és a kategória legjobb privát párosaként fejezték be a ralit.
Szöveg: Tommy
Fotók: M-Sport, Hyundai Motorsport, VW Motorsport, Citroen Racing, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.