Harminc évvel azután, hogy a Lancia Delta S4 versenyben először megjelent és rögtön a rallysport kiránynője lett, az idei Rallylegenden egy újabb esélyt kap a típus, hogy élőben és működés közben mindenki megcsodálhassa. Ezzel az eseménnyel is történelmi és felejthetetlen pillanatokat akarnak szerezni a versenyre kilátogató nézők ezreinek.
A nyolcvanas évek elején a rally VB-n a Lancia szembekerült a korszak négykerékhajtású újdonságaival mint a Peugeot 205 T15 vagy az Audi Quattro. Annak ellenére, hogy 1983-ban a Lancia 037-tel a gyár megnyerte a csapatbajnoki címet tisztán látszott, hogy a csupán hátsókerék meghajtású 037-es nem fogja tudni tartani a lépést az összkerékhajtású konkurenciával.
Ezért a Lancia – Abarth sport részlegének vezetői, élükön Cesare Fiorio csapatvezetővel, Claudio Lombardi és Sergio Limone műszaki vezetőkkel kifejlesztették a Lancia Delta S4 versenyautót. Az autóval egyetlen céljuk volt, mégpedig az, hogy átvegyék az uralmat a rallysportban.
Az elkészült versenyautónak semmi köze nem volt a nagyszériában gyártott Deltákhoz de a kor homologizációs szabályainak megfelelően le kellett gyártani 200db utcai Delta S4-et. Ezek az autók ma már a gazdag autógyűjtők féltett kincseivé avanzsáltak.
Két évvel a nagyratörő projekt elkezdése után az új autók az 1985-ös RAC rallyn debütáltak. Az egyik autót a Toivonen-Wilson kettős dirigálta a másikat pedig az Alén-Kivimaki páros. Jól debütált az autó, mert Toivonen, Alén sorrendben kettős győzelmet szereztek. A következő 1986-os szezonban négy győzelmet szerzett a Delta S4, Monte Carlóban, Argentínában az USÁban és San Remóban. A Lancia csapat szempontjából briliáns szezont sajnos több tragédia is beárnyékolta de ami őket személyesen érintette az a Henri Toivonen – Sergio Cresto páros Korzikai halálos balesete volt. Leestek az útról, a csupa műanyag autó felgyulladt és porig égett a versenyzőpárossal együtt, Henriéknek esélyük sem volt a menekülésre..
A rally Vb viszont nem állhat meg, Markku Alénék tovább meneteltek a világbajnoki cím felé. A San Remói verseny után megóvták a Peugeot csapatot a szabálytalan szárnyai miatt, amik többlet leszorító erőt állítottak elő. Tizenegy nap után a FISA döntést hozott, igazat adott a Peugeotnak, eltörölte a komplett San Remói eredményeket és az az előtti bajnokság állását figyelembe véve a Peugeot ölébe hullott az 1986. évi rally VB cím.
Mivel 1986 végén betiltották a rally VB-n a B csoportot a Delta S4 rövid, mindössze tizenhárom hónapos, de igen intenzív karrierje úgy ért véget, hogy nem sikerült a VB címet megnyerniük. Vigaszként Dario Cerratónak és Fabrizio Tabatonnak köszönhetően megnyerték az olasz bajnokságot és az Európa bajnoki címet is.
A Lancia a Delta S4-el szerzett tapasztalatokat is felhasználva az új kor előírásainak megfelelően 1987-ben bevetette az A csoportos Lancia Deltát melynek különböző evolúcióival megszámlálhatatlan bajnoki címet gyűjtöttek be, de ez már egy másik sztori…
A 2015. évi XIII. Rallylegenden a Lancia Delta S4 emlékműsor keretében a Rally Village-ban ki lesz állítva a versenyen résztvevő összes Delta S4. Egykori versenyzők, gyári mérnökök és csapatvezetők segítségével fogják megidézni a típus legendás pillanatait.
A szombati The Legend gyorsaságin Miki Biasion és Markku Alén fog egymásnak feszülni egy-egy Delta S4 kormánya mögött. A vasárnapi The Legend gyorsaságin is indulni fog az összes San Marinóba érkezett Lancia Delta S4.
Szöveg: Tommy
Fotók: Rallylegend Official, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.