2015. január 8-11. között rendezték meg a nagy-britanniai Birmingham városában az immár 25. Autosport International – The Racing Car show-t, Európa legnagyobb autósporttal foglalkozó szakkiállítását.
Ez nem egy klasszikus autószalon, mint a párizsi, genfi vagy frankfurti. Itt 90%-ban csak versenyautók és a versenysporthoz kapcsolódó gyártó cégek vannak jelen, több mint hétszáz kiállító fogadja a látogatókat. Volt persze egy pár darab a manapság kapható sorozatban gyártott autók közül, de azok is mind a méregdrága sportautók közül került ki. Ilyenek voltak a Ferrari LaFerrari, a Noble, a Lamborghini Hurracán, a BMW i8, a Ginetta, a Sin, a McLaren, a Radical, a Lotus, a kombi Jaguar XFR-S, és a Zenos.
Rengeteg különféle autóépítő,- átépítő és tuning céget lehetett megtalálni. Volt köztük Land Rover Defenderre specializálódott, favázas veteránautó restauráló, VW csoport specialista, Lotus Super Seven építők és iszonyú terepjárókat építő cég.
Láthattunk jó pár darab luxus lakóbuszt is melyek nagy része amerikai gyártmányú, európai mércével mérve borzasztó méretű szerkezetek voltak. Mindegyikük oldala kitolható kivitelű volt, ezzel is további bővítési lehetőséget adva az egyébként sem szűk beltérnek.
A Coys aukciós háznak is szép nagy területe volt ahol a kiállításon árverésre kerülő autókat állították ki. Itt is inkább a sportos típusok domináltak mint pld. Fiat 650 Abarth, Marcos, első generációs BMW M5, vagy Ford Escorth Cosworth de volt pld. Bentley kabrió is.
Több szigetországbeli egyetem is részt vett a kiállításon és bemutatták, hogy s mint zajlik az autózáshoz kapcsolódó egyetemi képzés. Volt akik egy utcai Toyota Celica Turbo 4WD ST185-ből építettek rallyautót, volt akik Le Mans-ra csináltak versenyautót teljes karbon monocoque vázzal és volt akik egy iszonyat komoly szimulátor programot fejlesztettek, abszolút élethű képpel és kormányreakcióval.
De ami ennek a rendezvénynek mégis csak a lényege az az autósport. Az pedig itt szinte feldolgozhatatlan mértékben volt jelen.
Itt lehetett először élőben látni az M-Sport World Rally Team 2015-ös évre dekorált Ford Fiesta RS WRC-jét és persze itt volt az egyik versenyzőpáros is az Elfyn Evans – Daniel Barritt kettős. Szintén itt állította ki az M-Sport az új R2-es kategóriájú Ford Fiestájukat amelyben immár 1,0 literes három hengeres turbómotor dolgozik és amellyel a Drive DMACK Fiesta Trophy versenyzői fognak harcolni a bajnoki címért. Az M-Sport-hoz köthető hír még, hogy elkészült a 100. darab R5 kategóriájú Ford Fiestájuk melyet szintén elhoztak Birminghambe és ezen alkalomból szép arany színűre dekoráltak.
Mindenféle csinnadratta nélkül az egyik standon ott állt a Mitsubishi új R5 kategóriás rally autója melynek versenyeztetéséről nincs túl sok információ, egy svéd cég építette meg.
Egy külön szekcióban volt kiállítva a Formula 1 mai autóinak nagy többsége, körbe voltak kerítve de azért jó közel lehetett menni hozzájuk.
Volt itt Bentley Continental GT pálya autó, a Renault RS 01 típusa, Petter Solberg RX világbajnoki Citroen DS3-a, BTCC Honda Civic Aerodeck, a néhai Colin McRae gr.A-s és WRC Subaru Imprezája, hiper-szuper go-kartok, iszonyú komolyan kidolgozott Ford Escort MK2 RS rally és pálya versenyautók, Nelson Piquet egykori Brabham-je, dragsterek, drift autók, quadok. Volt itt mindenféle, valamilyen angliai kupás autókból is jó pár darab.
Az autósport technikai beszállítóinak kiállítási területe is szép nagyra sikeredett. A válság valamilyen jele ugyan megmutatkozott, mert több ismert cég (Sparco, OMP, OZ, Speedline, Braid) saját standdal nem volt jelen, de kereskedő cégeknél meg lehetett találni a termékeiket. Ki lehetett próbálni a kiállított termékek nagy részét, lehetőség volt üléspróbát venni (Cobra, Corbeau), kézbe venni a kormányokat (MOMO, OMP, Sparco), féktárcsákat (PFC, AP, Willwood), kuplungokat (AP,Tilton), futóműalkatrészek (Eibach, Öhlins, Penske, Powerflex) mindenféle darabját. Lehetőség nyílt a szekvenciális váltók (Quaife) kipróbálására, mind mechanikus mind félautomata verzióban.
Voltak fémmegmunkáló gépek, ezeket működés közben is meg lehetett tekinteni. Itt voltak az elektronikai rendszereket gyártó cégek nagy többsége (Motec, Bosch, Stackk, Racelogic, Gems), náluk mindenhol volt versenyt szimuláló demó program így lehetett látni működés közben a különféle LCD kijelzőket.
Felsoroltakon felül itt voltak a mindenféle üzemanyag, fék és egyéb csövek (Goodridge, Samco) gyártói, náluk minden van minden méretben és rengeteg színben. Hűtő és hűtőrendszerek (Spal), üzemanyag tartályok (ATL), szilentblokk (Powerflex), bukócső gyártók (Custom Cage), autószállító tréler gyártók (Brian James), tűzoltó rendszerek (LifeLine), kommunikációs rendszerek (Kenwood), GL szem, rugók, csavarok, hővédő anyagok, bevonat technikás, versenymotor (Judd), vezérműtengely, turbó feltöltő gyártók.
Volt olyan cég aki csak a Ford Escort MK1 és MK2 átépítéséhez kínált különböző kiegészítőket. Van náluk komplett első és hátsó futómű vagy ezek összetevőinek bármelyikét meg lehet venni darabonként is.
A lényeg, senkinek nem kell semmit otthon barkácsolnia, hanem mindent meg lehet venni, de tényleg mindent és mindenhez, aztán már csak össze kell legózni az alkatrészeket. Ehhez pedig az internet mellett nagy segítséget tud nyújtani az, hogy rengeteg cégnek nagyon profi módon összeállított, sok száz oldalas színes katalógusa van melyeket nagy többséggel ingyen el lehetett vinni.
Természetesen mint minden valamire való kiállítás ez sem telhetett volna el a legkülönfélébb ajándékstandok nélkül. Itt is volt minden mi szem szájnak ingere, modellautók, csapatruházat, autósporthoz kapcsolódó festmények, autó alkatrészekből csinált szobrok, bútorok, könyv és újság kiadók, tisztító és polírozó szerek és a maradék többé-kevésbé fontos kacat.
A közönség szórakoztatására szétszórtak jó pár autós szimulátort, némelyek három darab LCD kijelzővel az ember teljes látási perifériáját lefedték, de volt olyan amihez már csak be kellett ülni az ülésbe, kapott az ember egy 3D-s maszkot és azon látott mindent, monitor már nem is volt.
Egy ilyen kiemelten fontos és messze földön híres rendezvény nem múlhat el a sztárok jelenléte nélkül. Itt volt Malcolm Wilson, Petter Solberg, Gordon Shedden, Elfyn Evans, Daniel Barritt, Kris Meeke, Paul Nagle, David Coulthard, Allan McNish, Matt Neal, Rob Huff, Colin Turkington, Anthony Davidson, Andy Priaulx. A hivatalos anyagokban nem volt benne a neve, de a pénteki napon a közönség között sétálgatott 1984 rally világbajnoka Stig Blomqvist. Több helyen megállt, nézelődött, beszélgetett a kiállítókkal, jó volt őt is itt látni. Mint a Stilo bukósisakok angliai képviselője itt volt Nicky Grist, több egykori nagymenő navigátora.
A rendezvény egyik nagy attrakciója az, hogy egy csarnokban a Live Action Arena-ban élő autós bemutatók voltak, többek között Petter Solberg rally és rallycross világbajnok szórakoztatta a közönséget Citroen Xsara WRC-jével.
Méretileg ugyan a kiállítás nincs túl dimenzionálva mint egy hagyományos autószalon de üzletileg roppant fontos. Egy kiállítótól származó információ szerint a négy nap alatt kb. egy milliárd angol font körüli üzlet kötődik! Mindenesetre ha valaki a rengeteg kiállítót mind fel akarja keresni, meg akarja tapogatni a termékeiket és még az élő autós show műsort is látni szeretné akkor bizony rá kell szánni két napot a kiállításra.
A kiállítási terület az autópályáról pofon egyszerűen megközelíthető, a birmingham-i repülőtér szomszédságában helyezkedik el. Jelenleg Magyarországról sajnos nincs közvetlen repülőjárat ezért a London Luton reptérre kell repülni majd onnan bérautóval kb. 120km-t kell megtenni. Ha lenne repülőjárat Budapestről akkor a helyszínen autót sem kellene bérelni mert a reptérről vonattal el lehet jutni a kiállításra, és hotel szintén van a közelben.
Bárkinek aki az autósporthoz valamilyen módon kötődik vagy csak egyszerűen szereti ezt, esetleg van valamilyen hobby autója annak mindenképpen csak ajánlani tudom, hogy egyszer vágjon neki és nézze meg az Autosport Internationalt, magyarul a Biminghami Motorshow-t!
Szöveg és fotók: Tommy
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.