Holnap kezdődik a 93. Monte-Carlo rally
WRC, WRC2, WRC3

Holnap délután, azaz január 22-én szerdán 16:01-kor a Gap város közelében kialakított, 3.28 km hosszú bemelegítő shakedown szakasszal elkezdődik a 2025. évi rally világbajnoki szezon, hagyományosnak mondhatóan a Monte-Carlo rallyval.

plakat.jpg

A szezonnyitó rallynak ismét a dél kelet franciaországi Gap városa lesz a versenyközpontja, ez kb. 300 km-re van Monaco-tól. Ez azt jelenti, hogy január 23-án, csütörtök délután a 14:30-as Monacoi rajtceremónia után a mezőny rögtön Gap irányába fog autókázni majdnem 170 km-t és annak közelében Digne-les-Bains-ban egy gumicsere zóna után 18:05-kor a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságival kezdetét veszi 93. Monte-Carlo rally. Ezt követi 19:53-kor a 21.2 km hosszú Faucon-du-Caire / Bréziers gyorsasági, majd 21:06-kor a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus-val fejeződik be a nyitónap illetve lesz még egy 48 perces napvégi szerviz lehetőség. A napi össztáv 374.6 km, ebből 54.2 km a gyorsaságik mennyisége.

Január 24-én pénteken, egy reggeli 18 perces szerviz után három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 18.7 km hosszú Saint-Maurice / Aubessagne, a 16.7 km hosszú Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve és a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet elnevezésű gyorsasági szakaszok. Reggel, napközben és este is lesz szerviz lehetőségük. Napközben - a két kör között - és este hét körül is lesz 1-1, 45 perc körüli szervizlehetősége a párosoknak. A napi versenytáv közel 423 km-t tesz majd ki, ebből 107.3 km a gyorsaságik össztávja.

Szombaton, január 25-én ismét egy reggeli 18 perces szervizzel kezdődik a nap majd újabb három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre melyeket ezen a napon is kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek a 27 km hosszú La Motte-Chalancon / Saint-Nazaire, a 20.85 km hosszú Aucelon / Recoubeau-Jansac és a 17.85 km hosszú La-Batie-des-Fonts / Aspremont elnevezésű gyorsasági szakaszok. Péntekhez hasonlóan ismét napi három szerviz lehetősége lesz a csapatoknak, versenyzőknek, reggel, délben és este. Ezen a napon majdnem 484 km-t autókáznak majd a párosok, ebből 131.4 km-t tesz ki a gyorsaságik mennyisége, ezzel ez lesz a leghosszabb versenynap.

A záró napon, január 26-án, vasárnap reggel egy 18 perces szervizt követően a 13.97 km hosszú Avancon / Notre-Dame du Laus és a 19 km hosszú Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsaságikkal folytatódik a bajvívás. Utána egy tankoló zóna majd egy 120 km-es etap szakasz következik, melyen a mezőny elindul Monaco irányába és az ahhoz közeli 17.9 km-es La Bollène-Vésubie / Pira-Cava gyorsasági szakasszal fejeződik be a Monte-Carlo rally. Ez utóbbi lesz a külön pontokért is zajló power stage is egyben. És ez utóbbi az egyik leg legendásabb gyorsaságija a Monte-Carlo rallynak, bármi is volt a haladási iránya és bármerre is mentek az autók a Turini hágói elágazásban.

A 2025. évi Monte-Carlo rally össsztávja a tervek szerint 1630 km-t tesz majd ki, ebből 344 km körül lesz a gyorsasági szakaszok mennyisége.

A rallyvilágbajnokságon idén kezdi meg hivatalos gumibeszállítói feladatait a dél-koreai Hankook gumigyártó óriás.

Ide a Monte-Carlo rallyra a Ventus Z215-öt hozzák majd lágy és szuper lágy kivitelben a száraz, nedves útviszonyokra és persze lesz egy klasszikus „Montés” téli gumi is a havas, jeges utakra, ez a Winter i*cept SR20-as szöggel vagy szög nélkül.

Az ismét Gap környékén megrendezendő versenyen várhatóan télies, kiszámíthatatlan lesz az időjárás, így kiemelten fontos lehet a megfelelő gumiválasztás. 

hankook_wrc_gumik.jpg

A rally világbajnokság lebonyolítása nem változott tavaly óta, a pontrendszer azonban igen. A 2024-ben bevezetett és sokat kritizált rendszert elég alaposan átdolgozták.

A Monte-Carlo rally-tól kezdve az egyes rally futamok végén kiosztott bajnoki pontok egy leegyszerűsített skálát követnek, e szerint 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 pontot kap a legjobb 10 versenyző. 2024-től eltérően a versenyzők a szombati eredményeik után nem kapnak bajnoki pontokat.

Viszont azok, akik valamiért kiesnek a pénteki és vagy a szombati versenynapon, de a szuperrally szabállyal vissza tudnak állni és vasárnap jól mennek, továbbra is esélyesek lesznek az (szupervasárnapon) elért eredményük után, - az öt leggyorsabb páros - 5-4-3-2-1 bajnoki pontot begyűjteni. (Nyilván erre azok is jogosultak lesznek, akik nem esnek ki, és nem szuperrallyznak hanem tisztességgel végig csinálnak egy rallyt).

Továbbra is megmarad az ikonikus Power Stage, mely a rally utolsó gyorsaságija, és amelyen változatlanul az öt leggyorsabb versenyző páros kaphat, 5-4-3-2-1 plussz bajnoki pontot.

Ezek a frissítések azt jelentik, hogy minden rallyn maximum 35 pontot lehet begyűjteni – ami az előző rendszerben 30 volt –, és nagyobb hangsúlyt fektetnek a győzelem értékére, miközben megtartják a valamiért kiesettek visszatérésének lehetőségét és megmarad a stratégiázás opciója is.

A WRC2-es bajnokságban egyetlen számítással jutalmazzák a versenyzőket: a győztes 25 pontot, a második 17 pontot, a harmadik 15 pontot, a negyedik 12 pontot, az ötödik 10 pontot, a hatodik 8 pontot, a hetedik 6 pontot, a nyolcadik 4 pontot, a kilencedik 2 pontot kap és végül a tízedik 1pontot.

pontok_2025.jpg

A versenyre 70 páros nevezését fogadták el. Ebből 10 db lesz az immár csupán belső égésű motorral hajtott Rally1-es csúcsgép. Ebből öt Toyota Yaris lesz, amiket a finn világbajnok Kalle Rovanera, a tavalyi második helyezett brit Elfyn Evans, a 8x világbajnok francia Sebastien Ogier, a japán Takamoto Katsuta és a tavalyi WRC2-es világbajnok finn Sami Pajari fog vezetni. Az első négy pilóta a Toyota Gazoo Racing WRT színeiben indul míg Pajari a Toyota Gazoo Racing WRT2 neve alatt.

A három Hyundai i20-szal a tavalyi világbajnok belga Thierry Neuville, a 2019-es világbajnok észt Ott Tanak és a Fordtól átigazolt francia Adrien Fourmaux fog versenyezni.

Az M-Sport Ford színeiben csupán két Ford Puma áll rajthoz. Ezeket a tavalyról a csapatnál maradt luxemburgi Grégoire Munster és a frissen igazolt ír Josh McErlean fogja vezetni.

A három Rally1-es csapat közül egyedül az M-Sport Ford újította meg a dekorációját. A Hyundai és a Toyota gyakorlatilag változatlan maradt, a Hyundai konkrétan úgy mutatta be idei autóit, hogy a Ctrl C / Ctrl V feliratot rakta azok fotói alá.

szinek.jpg

A hybrid rendszer nélkül a Rally1-es autók önsúlya 1260 kg-ról 1180 kg-ra csökkent, de ezzel egy időben a turbószűkítőt is csökkentették 36 mm-ről, 35 mm-re, hogy súly/lóerő arány megmaradjon.

Szokás szerint a Rally2-es autókból lesz a legtöbb, szám szerint 33 darab, ebből 24-en neveztek a WRC2 bajnokságba is. Az élmezőny pilótái között ott lesz a svéd Oliver Solberg Toyotával (nem nevezett a WRC2-be), a bolgár színekben induló Nikolay Gryazin Skoda Fabiával, a francia Yohann Rossel Citroen C3-mal, a brit Gus Greensmith Skoda Fabiával és a francia Eric Camilli Hyundai i20-szal. De itt indul az olasz hölgy, Rachelle Somaschini is egy Citroen C3 Rally2-vel. És egy Skoda Fabia Rally2 Evoval itt indul a francia legenda, a Monte-Carlo rally specialista Francois Delecour mindössze 17 éves fia, Eliott Delecour is. Ő még nyilván nem a futamgyőzelemért fog harcolni, de kíváncsian várjuk, hogyan fog helytállni egy rally VB futamon.

A következő géposztályban a Rally3-ban mindössze 12 darab autót láthatunk majd, ezekből nyolcan neveztek a WRC3-as bajnokságba, négy Ford Fiesta és négy Renault Clio, köztük a tavalyi WRC3-as világbajnok paraguay-i Diego Domingez.

Lesz még hat darab Rally4-es autó, főleg Peugeot 208-ak és egy Renault Clio. És neveztek még hat darab Rally5-ös Renault Cliot és három darab RGT Alpine A110-et. Ezen géposztályok egyikét sem értékelik a rally világbajnokságon.

Magyar versenyző nem nevezett a Monte-Carlo rallyra.

A Monte-Carlo rally a WRC sorozat ékköve és a legrégebbi verseny a naptárban. Először 1911-ben rendezték meg és Monte-Carlo turisztikai célpontként való népszerűsítésére szolgált. Akkor a versenyzők még csillagtúra jelleggel, Európa különböző városaiból indultak ki mielőtt Monacóban összegyűltek.

Az időjárás miatt ez a futam a szezon legkiszámíthatatlanabb versenye szokott lenni. A verseny alapvetően egy aszfaltos rally a francia Alpokban, de lehet itt száraz, eső, hó, jég és ezek keveréke is. Nagyon fontos a megfelelő gumiválasztás. A Svéd rallyt nem számítva ez a bajnokság egyetlen futama ahol a versenyzők szöges gumit is választhatnak a szárazra és az esőre való kivitelek mellé. A furfangos időjárási körülmények és a változatos útviszonyok miatt sokszor kell kompromisszumot kötni a gumiválasztással és emiatt egyes részeken néha feltűnően lassan kell menniük a versenyzőknek, hogy túléljék azt a részt, utána viszont mehet tovább a tüzijáték.

A verseny kiemelt eseményeinek számít a csütörtök esti rajtceremónia Monte-Carlo híres kaszinója előtt. A csütörtök esti tüzijátékokkal tarkított esti/éjszakai gyorsasági szakaszok, a vasárnapi power stage szakasz, ami felkanyarog a Turini hágóra és természetesen a délutáni célceremónia Monaco-ban ahol általában Monaco uralkodója, Albert herceg adja át a díjakat.

Ennek a rallynak a legsikeresebb versenyzője Sebastien Ogier aki kilencszer nyerte meg a futamot.

Aki nem olyan szerencsés, hogy a helyszínen élőben nézheti a futamot azok a https://www.rally.tv/live_tv oldalon némi fizettségért cserébe élő adáson keresztül követhetik nyomon a versenyt. Egyéb hasznos információkat a https://www.wrc.com/c/event/K1Lg_Rallye-Monte-Carlo?menu=overview_details_menu oldalon találhatunk.

Szöveg: Tommy

Fotók: www.wrc.com, Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Hankook

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6318779948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (1) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (1) Lancia Corse (1) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (271) WRC2 (140) WRC3 (88) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása