Szaúd-Arábia munkarendjéhez, munkahetéhez igazodva, rendhagyó módon a múlt hét szerdától szombatig zajlott a 2025-ös FIA WRC rally világbajnoki szezon utolsó fordulója, a Szaúd-Arábia rally mely az idén először került megrendezésre, mint FIA WRC rallyvilágbajnoki futam. A verseny az ország sivatagos, murvás útjain került lebonyolításra. A promóter cég és a szaúdi szervezők több éves megállapodást írtak alá még 2024-ben, úgyhogy egy jó pár évig még ez a futam lesz a rallyvilágbajnokság szezonzáró versenye.
A gyorsasági szakaszoknak kijelölt utak helyenként sima felületűek és gyorsak voltak, de hamar durvább, koptatósabb felületre tudtak váltani, ahol az óvatosság kulcsfontosságúvá volt. Ez a verseny egy vadonatúj kihívás volt a csapatok és a mérnökök számára egyaránt, nem nagyon voltak adatok és jegyzetek a versenyt illetően.

A verseny hivatalos programja már kedd este, helyi idő szerint 20:00-kor kezdetét vette a WRC Welcome - Corniche Parade-val ami egy bemutató ünnepség volt.
Utána szerdán, helyi idő szerint 11:01-kor kezdődött a 4,56 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz.
Ezen Kalle Rovanpera, Takamoto Katsuta, Elfyn Evans (mindhárman Toyota Yaris Rally1), Adrien Fourmaux és Ott Tanak (mindketten Hyundai i20 Rally1) sorrendben végzet a top öt pilóta a többiek szép sorban utánuk.
Ezt követően 19:31-kor a csapatbemutatókkal egybefűzött hivatalos rajtceremónia vette kezdetét.
A napot végül 20:35-ös kezdettel a verseny első mért gyorsasági szakasza az 5,22 km hosszú Jameel Motorsport Super Special és az azt követő 15 perces szervizpark zárta. Ez egy szinkronpályás gyorsasági volt ahol kettesével indították az autókat, látványos volt, de nem dőlt el itt semmi. Ott Tanak (Hyundai) volt a leggyorsabb, őt követte Sebastien Ogier (Toyota), Martins Sesks (Ford), Thierry Neuville (Hyundai) és Elfyn Evans (Toyota) majd a többiek.
Az első rendes versenynap csütörtökön volt. Ezen a napon hét gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ami három gyorsasági kétszeri teljesítéséből és az előző napon megismert szuperspeciál napvégi megfutásából állt.
A napi gyorsaságik voltak a 19,36 km-es Al Faisaliyah (8:08 és 14:22), a 20,12 km-es Moon Stage (9:06 és 15:20) valamint a 11,33 km hosszú Khulais (10:04 és 16:18) és persze az elején megírt 5,22 km-es Jameel Motorsport Super Special (20:31). Napközben és este volt egy 40 és egy 45 perces szervizpark, a napi össztáv 563,4 km körül alakult, míg a gyorsaságik hossza közel 112 km-t tett ki.
Ahogy azt már előre is sejteni lehetett ennek a versenynek a sok gumidefekt lehet a rákfenéje és ez rögtön az első gyorsaságin látszott is. Itt hárman összeszedtek belőle, a Rally2-es Gryazin és Virves valamint a Rally1-es McErlean is. Mint egy rally VB futam első versenynapján mindig, most is a bajnokság állása szerint rajtoltak a párosok, emiatt ahogyan az várható volt az elől rajtolók szenvedtek a takarítással ezért aztán nem is ők voltak a leggyorsabbak. A szakaszt Sesks (Ford) nyerte, őt követte Pajari (Toyota) és Ogier (Toyoyta), na jó, ő másodikként rajtolt és tudott gyorsan menni…
A következőn újra Sesks volt a leggyorsabb a két Hyundai-os, Fourmaux és Tanak előtt. Többen panaszkodtak, hogy nem lehetett látni a kijelölt gyorsasági nyomvonalát, nem volt tapadása a gumiknak és sok volt az utak menti szikla, kő. Ennek esett áldozatul a Hyundai-os Neuville aki benyalt egy lassú jobb hátsó defektet, de így is lejött hatodiknak.
A délelőtt harmadik gyorsaságiján Pajari (Toyota), Fourmaux, Neuville (mindketten Hyundai) sorban végzett a top három. A nagymenők közül Rovanpera (bal hátsó) és Munster szedtek össze egy-egy gumidefektet. Evans és Sesks pedig ugyanazt az elágazást nézte el és fordult rossz irányban, ami bajt nem okozott, csupán némi időbe került. Mindenki próbálta óvni a gumijait, de közben küzdöttek a tapadás hiánnyal és a durva útminőséggel.
A csütörtök napközbeni szervizbe Martins Sesks (Ford), Adrien Fourmaux (Hyundai), Sami Pajari (Toyota), Ott Tanak és Thierry Neuville (mindketten Hyundai) sorrendben ért be az élmezőny.
A délutáni elsőn a Fordos Nasser Al-Attiyah egy ugratót követő landoláskor elhagyta a Rally1-es Ford Puma komplett csomagtér ajtaját, szárnyastul, mindenestül. Ogier, Neuville és Evans is azt mondták, hogy most jobb volt, mint reggel, jobb volt a tapadás és kevésbé volt durva az út. Egyébként Sesks, Pajari, Foumaux sorban végzett az első három.
A következőn Sesks, Al-Attiyah és Katsuta szedett össze egy-egy defektet. Itt most Pajari, Katsuta és Fourmaux sorrendben végzett az eleje majd érkeztek a többiek is.
A napi hatodik gyorsaságin a Rally2-ben versenyző Jan Solans Toyotájának váltóproblémája akadt, Gryazin újfent defektet kapott. Evans és Ogier is azt mondta, hogy most még rosszabb volt ezen a szakaszon a takarító szerep, mint az első körben. A többiek próbálták óvni a gumikat és az autót. Nyert Tanak, utána Neuville és Fourmaux következtek (mindhárman Hyundai). A napvégi szuper speciálon ahogy várható volt nem történt semmi említésre méltó, egyedül Kajetanowicz kapott 1 perc büntetést, mert késett az időellenőrzőről.
A csütörtököt Fourmaux (Hyundai), Pajari (Toyota), Sesks (Ford), Tanak és Neuville (mindketten Hyundai) sorrendben fejezte be az élmezőny. Jó volt ezt látni, hogy a Ford újra versenyben tud lenni a Toyotával és a Hyundai-jal és végre újra három különböző autó állt az első három helyen. Az RC2-es géposztályt Oliver Solberg vezette derék egy perc előnnyel, de a WRC2-es mezőnyben Gus Greensmithék álltak az élen a Skoda Fabiával.

Pénteken három gyorsaságit kellett kétszer teljesíteniük. Ezek voltak a 11,69 km-es Alghulah (8:26 és 13:51), a 30,58 km-es Um Al Jerem (9:19 és 14:47) és a lerövidített 24,9 km hosszú Wadi Almatwi (10:35 és 16:05). A napi versenytáv 422,98 km volt, ebből végül 134,34 km lett a gyorsaságik aránya, ezzel ez volt leghosszabb versenynap. Reggel, napközben és este is volt 1-1, 15 perces, 40 perces és 45 perces szervizpark.
Az elsőn Fourmaux, Pajari és Sesks sorrendben végzett a top három. Evans, Ogier, Neuville, Rovanperam Munster, McErlean is küzdöttek a puha homokkal, mert nem volt tapadása a gumiknak, míg Pajari a nyomvályúkkal küzdött, de nagyobb baj nem ért senkit.
A napi másodikon McErlean Fordja lefulladt, Katsutáék az átbeszélővel nyűglődtek, míg Neuville autójában a lengéscsillapító működése akadozott. Fourmaux, Ogier és Al-Attiyah élvezték a szakaszt amit Tanak nyert Sesks és Pajari előtt.
A péntek délelőtti harmadikat újfent Tanak nyerte Sesks és Pajari előtt. Evans és Rovanpera defektet kaptak, Neuville autójában pedig eltört a bal hátsó lengéscsillapító. A napközbeni szervizbe Fourmaux (Hyundai), Sesks (Ford), Pajari (Toyota), Tanak és Neuville (mindketten Hyundai) sorrendben ment be az élmezőny. Az RC2-es géposztályt továbbra is Oliver Solberg vezette, a WRC2-es mezőnyben pedig még mindig Gus Greensmithék álltak az élen a Skoda Fabiával.
A péntek délutáni elsőn Tanak, Sesks és Fourmaux voltak az első három, míg Al-Attiyah és Ogier is defekttel küzdöttek. Katsuta lecsúszott az útról kissé, a Fordos Munster pedig a nyomvályúkkal küzdött.
A következőn, a 30 km-esen Sesks volt a leggyorsabb Neuville és Katsuta előtt. Tanak, McErlean, Pajari, Virves és Kajetanowicz is megállt defektes kereket cserélni.
A pénteki utolsón Rovanpera, Neuville és Katsuta sorrendben ért célba az első három. Ezen a gyorsaságin Neuville, Katsuta, Ogier, Tanak, Fourmaux, Sesks és Munster mind defektet kaptak. Mindenki nagyon ki volt már ettől és nem annyira élvezték a versenyzést ilyen körülmények között. Al-Attiyah Fordjában a kormányszervó állt meg, Evans pedig a Munster okozta porban kényszerült menni. A gyorsaságit követő etapon Tanak Hyundai-ban eltört az egyik lengéscsillapító, ami miatt nem ért be a szervizbe és kiesett a napi küzdelmekből, csapattársa Fourmaux pedig korán érkezett az időellenőrzőbe, ami miatt kaptak egy perc büntetést.
Péntek este Martins Sesks (Ford), Thierry Neuville (Hyundai), Takamoto Katsuta (Toyota), Adrien Fourmaux (Hyundai) és Kalle Rovanpera (Toyota) sorrendben végzett az élmezőny. Az RC2-ben és a WRC2-ben nem történt változás, előbbit Oliver Solberg vezette, utóbbit pedig Gus Greensmithék a Skoda Fabiával.
Az utolsó versenynapra, szombaton került sor, ekkor három gyorsaságit kellett teljesíteniük. Ezek voltak a 16,29 km-es Thahban (9:05 és 13:15) és a 33,28 km-es Asfan (10:21). A nap és a verseny utolsó gyorsaságija volt a különpontokért is zajló power stage szakasz. Ezen a napon nem volt már szervizlehetőség, csupán a tankoló és technikai zónák vártak a versenyzőkre. A szombati össztáv majd 226 km-t tett ki, ebből közel 66 km volt a gyorsasági szakaszok hossza.
A napi elsőn mondhatni, hogy probléma nélkül átment mindenki, csupán a rally2-es Kajetanowicz állt meg valamiért, de 15 perc után továbbment. Kategóriatársa Daniel Chwist viszont kiesett a Skoda Fabia RS Rally2-vel. A szakaszról Fourmaux, Rovanpera, Neuville sorrendben jött le az első három.
A második gyorsasági, a 33 km-es viszont kiosztott pár pofont a mezőny tagjainak. Köztük a versenyen addig második helyen álló Fordos Sesks-nek aki két defektet is összeszedett és még az autójának is lett valami műszaki problémája, úgyhogy ő ezután ki is állt a versenyből, két napnyi remek vezetés után, egy gyorsaságival a cél előtt, ez a méreg nem a cián. A Toyotás Katsuta Yarisa beleállt a mély homokba és tetőre borította az autót, de ők tovább tudtak menni. Csapattársa Rovanpera bal első defektet kapott, ő sem volt boldog a szakasz végi interjúnál. Többen, pld. Tanak, Al-Attiyah, Munster és Ogier is azt mondták, hogy túl sok volt a padlógázas egyenes, olyan volt mintha a Dakar rallyn mentek volna. A Hyundai-os Fourmaux pedig utolérte Sesks-et az egyik kerékcseréje után és 10 km-t a porban kellett utána autóznia, ami miatt sok időt vesztett. Ezt meg is kifogásolták és jóvá is írtak nekik némi időt, így Fourmaux maradt a második helyen.

A mindent eldöntő, a rallyvilágbajnoki szezon és a Szaúd-Arábia rally utolsó gyorsaságiján, a külön pontokat is érő power stage-en Elfyn Evans, Sebastien Ogier (mindketten Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Kalle Rovanpera és Takamoto Katsuta (mindketten Toyota) sorrendben jött le az első öt versenyző így ők kapták az ezért járó plussz 5.,4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot. Akik célba értek mind úgy nyilatkoztak, hogy örülnek, hogy vége lett ennek a rallynak és, hogy azt sikeresen be is fejezték. Annak ellenére, hogy a futam mindenkinek új volt, a pályák pedig kegyetlen minőségűek a 39 rajthoz állt autóból 32 célbaért, tehát olyan nagyon nem tizedelődött le a mezőny.
Az idei rallyvilágbajnok immár kilencedik alkalommal Sebastien Ogier lett, Vincent Landais-val a jobbján. Ogier a kilenc VB címét három különböző gyártóval (VW, Ford, Toyota) szerezte meg. Ez rajta kívül eddig csupán épp a mostani csapatfőnökének Juha Kankkunen-nek sikerült, ő a Gr.B-s Peugeot 205-tel, a Gr. A-s Lancia Deltával és a Gr. A-s Toyota Celicával nyert világbajnoki címeket. Ogier a jelenlegi bajnoki címével egyúttal a legidősebb ember is a sportág történetében, aki rally világbajnoki címet tudott nyerni, 4 évesen és 347 naposan.
Amint azt már tudhatjuk az idei szezon végén két világbajnok is elhagyja a rally VB-t. A Toyotás Kalle Rovanpera az együléses formula autók világába igazolt el, míg a Hyundai-os Ott Tanak visszavonul kissé, és egyelőre a magánéletével, a családjával szeretne több időt tölteni.
Az első FIA WRC rallyvilágbajnki futamként értékelt Szaúd-Arábia rallyn az alábbi végeredmény született:
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) 3h21m17.3s
2. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +54.7s
3. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +1m03.3s
4. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1m51.7s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1m59.9s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3m43.9s
7. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +5m31.5s
8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +7m07.2s
9. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +8m30.5s
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10m00.6s
A tavalyi, 2024-es világbajnok párosnak, Thierry Neuville-éknek ez volt az idei egyetlen futamgyőzelmük, az idén nem ment nekik túl jól.
A leggyorsabb Rally2-es páros az Oliver Solberg/Elliott Edmondson duó lett, akik már Chilében megnyerték a WRC2-es bajnokságot, azóta csak rutinszerzés miatt indultak el az összes rally VB futamon a Toyota GR Yaris Rally2-vel. Ők jövőre már a Rally1-es Toyota Yaris-szal versenyezhetnek.
A WRC2-őt itt és most a Gus Greensmith/Jonas Andersson páros nyerte Skoda Fabia RS Rally2-vel.

A WRC3-ban nyert az olasz Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi kettős egy Ford Fiesta Rally3-mal.
A 2025. évi. 14 futamos FIA WRC rallyvilágbajnokság versenyzőinek bajnoksága az alábbiak szerint végződött:
1. Sébastien Ogier 293 pont
2. Elfyn Evans 289 pont
3. Kalle Rovanperä 256 pont
4. Ott Tänak 216 pont
5. Thierry Neuville 194 pont
6. Takamoto Katsuta 122 pont
7. Adrien Fourmaux 115 pont
8. Sami Pajari 107 pont
9. Oliver Solberg 71 pont
10. Grégoire Munster 40 pont
A 2025. évi. 14 futamos FIA WRC rallyvilágbajnokság gyártóinak bajnoksága pedig így ért véget:
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 735 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 511 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 205 pont
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 158 pont
A 2025-ös Szaúd-Arábia rally négy napja alatt 1221 km-t autókázott a mezőny, ebből 320 km körül volt a gyorsasági szakaszok aránya.
A nevezési listán 39 db autó szerepelt a különböző kategóriákban, melyekből 12 db volt a csúcs kategóriás Rally1-es autó, 20 db Rally2-es autó és 5 db Rally3-as autó indult még, valamint 2 db Rally4-es autó is szerencsét próbált.
Magyar egység nem indult ezen a rallyn (sem).
A rally világbajnoki sorozat hivatalos gumiabroncs beszállítója a Hankook erre a futamra a lágyabb összetételű Dynapro R213W WRC7-et jelölte meg elsődleges választásnak. De lehetett még a keményebb keverékű Dynapro R213W WRC3-at is választani.
A szervizpark és a versenyközpont Jeddah városában a Jeddah Corniche Circuit versenypálya parkolójában került kialakításra.
Most egy másfél hónapos téli szünet következik, de január 22-25. között a Monte-Carlo rallyval elkezdődik a 2026. évi rallyvilágbajnokság.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
