E hétvégén lesz a WRC Japán rally!
WRC, WRC2, WRC3

Csütörtökön kezdődik és vasárnapig tart a rally világbajnokság aktuális,- az idei szezon utolsó fordulója, a Japán rally mely az ország déli, - főszigetén, Honshu-n kerül megrendezésre. A verseny Aichi és Gifu régió hegyeiben zajlik majd, sorban ez lesz a harmadik év, amikor ebben a régióban rendezik a Japán rally VB futamot.

A rally a régiók nem éppen hibátlan minőségű és minden bizonnyal lehullott falevelekkel színesített aszfaltos utjain zajlik majd. A gyorsaságik némelyikét keskeny alagutak is tarkítják. Mint aszfaltos rally ez lesz a szezon negyedik ilyen jellegű összecsapása.

toyota_9.jpg

A Japán rally 2004-ben szerepelt először a WRC sorozatban és egészen 2007-ig a hokkaidói Tokachi-Obihiro régióban rendezték meg. 2008-ban és 2010-ben (2009-ben nem volt Japán rally) az esemény központja Hokkaido régiója volt, míg Sapporo volt a házigazda város.

2004-ben a Subaru-s Peter Solberg nyerte az első rallyt. 2005-ben a Peugeot-s Marcus Grönholm nyert, míg 2006-ban Sébastien Loeb diadalmaskodott a Citroënnel. Majd a finn Mikko Hirvonen duplázott 2007-ben és 2008-ban a Ford Focus WRC-vel, mielőtt Sébastien Ogier a Citroen C4 WRC-vel megnyerte volna az utolsó versenyt 2010-ben. Ezek a Japán rallyk még murvás utakon zajlottak.

A bemelegítő shakedown szakasz - mely Kuragaike Park névre hallgat - helyi idő szerint csütörtök reggel 9:01-kor kezdődik, ez egy majd 2,8 km-es mini gyorsasági lesz. Ugyanezen a napon este 19:05-kor a Toyota Stadionban egy 2,1 km-es gyorsasági szakasszal elkezdődik az éles mért verseny is.

Pénteken reggel egy rövid szerviz után három rendes gyorsasági szakasz vár a versenyzőkre. A 23.67 km-es Isegami Tunnel, a 19.38 km-es Inabu/Shitara és a 17.41 km-es Shinsiro, ezeket kétszer kell megfutniuk. A napi első gyorsasági 7:44-kor rajtol majd. Három gyorsasági után lesz egy gyűjtő és egy napközbeni technikai zóna. A két versenykör végén lesz még egy 2.54 km-es mini gyorsasági az Okazaki melyet kétszer egymás után kell megfutniuk és ezeket követően lesz az esti szerviz park. A napi össztáv majd 388 km lesz, ebből 126 km a gyorsaságik össztávja, ezzel ez lesz a rally leghosszabb napja.

neuville_14.jpg

Szombaton a reggeli szerviz után összesen hét gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. Ezek a 16.47 km-es Mt. Kasagi, a 11.60 km-es Nenoue Kougen és a 22.79 km hosszú Ena, ezeket kétszer kell teljesíteniük. Ezeken felül lesz még egy 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban, aminek frappáns módon a Toyota Stadium nevet adták. Szombaton sem lesz napközbeni szerviz csak gumicsere és technikai zóna vár rájuk. Este a Toyota Stadion szakasz előtt lesz a napvégi 45 perces szervizlehetőség. A napi első gyorsasági 8:05-kor kezdődik majd. A napi össztáv ismét 388 km körül alakul, ebből majd 104 km-t tesz ki a gyorsaságik hossza.

Vasárnap egy 15 perces szerviz után három gyorsasági vár a talpon maradt párosokra. Ezek a 20.23 km-es Nukata, a 13.98 km-es Lake Mikawako. Ezeket kétszer kell teljesíteniük, de az utolsó power stage előtt lesz még egy szervizpark és a szombatról megismert 2.15 km-es szuperspeciál a Toyota Stadionban.  A célceremónia 15:30-tól kezdődik. A vasárnapi össztáv bő 235 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja pedig bő 70.57 km lesz. A négy nap alatt 1020 km-t autókázik majd a mezőny, ebből közel 303 km lesz a 21 db gyorsasági hossza.

Az abszolút bajnoki cím és a WRC2-es bajnokság is itt fog eldőlni. Az abszolútban már csak Hyundai-os pilóta lehet bajnok, a belga Thierry Neuville vagy az észt Ott Tanak, de Neuville-nek sokkal több pontja van, szám szerint 25-tel. Ha Neuville nem hibázik akkor Tanaknak nem lesz könnyű dolga. Ugyanitt a csapatbajnokságban viszont még lehet bajnok a Hyundai és a Toyota is, ez még nyitott meccs. Abszolútban a versenyzők között a 3., 4., 5., helyért lehet még némi csata Elfyn Evans, Sebastien Ogier és Adrien Fourmaux között, de Evans akár még a második helyért is megküzdhet.  

A WRC2-ben is két ember között dőlhet el a bajnoki cím, vagy a Skodás Oliver Solberg vagy a Toyotás Sami Pajari lesz a WRC2-es világbajnok. A kategória szabályai szerint Solbergnek itt már nem kell indulnia, ő már lefutotta a hét versenyét, vezet is, de ha Pajari jó helyen ér célba, legalább harmadik lesz, akkor övé a 2024-es WRC2-es világbajnokság.

Tavaly Evans, Ogier és Rovanpera révén hármas hazai győzelmet aratott a Toyota, ezzel biztos kibékülnének az idén is, de Rovanpera például nem is indul, helyette Katsutának kéne ehhez brillíroznia.

A verseny rajtszámos nevezési listáján mindössze 44 db autó szerepel, ebből 8 db csúcs kategóriás Rally1-es autót láthatunk majd. Ez gyakorlatilag három Toyotát (Evans, Ogier, Katsuta), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Mikkelsen) valamint két Fordot (Fourmaux, Munster) jelent. Ezeknek a hybrid rendszerrel kiegészített Rally1-es autóknak ez lesz az utolsó fellépésük, mert 2025-től már nem lesz bennük a hybrid rendszer, csupán a belső égésű motor fogja őket hajtani. Az autók egyébként 2026. év végéig megmaradnak, de már hybrid rendszer nélkül.

Lesz még 18 db Rally2-es autó, ezek nagy része a WRC2-es bajnokságba van nevezve és lesz még két Rally3-as autó is.

Ezeken felül mindenféle nemzeti homologizációs autó fog indulni többnyire Toyota Yarisok. Ezek egyikével fog indulni 1994 rally világbajnoka a francia Didier Auriol aki ezzel ünnepli meg, hogy épp az idén van 30 éve, hogy 1994-ben egy Toyota Celicával megnyerte a rally világbajnokságot. Auriolnak most Denis Giraudet fog navigálni, akivel annak idején sokat versenyeztek együtt.

ford_15.jpg

A rally világbajnoki sorozat hivatalos gumiabroncs beszállítójának a Pirellinek ez lesz az utolsó WRC futama ahol hivatalos beszállítóként szerepelnek ugyanis az év végén lejár a szerződésük és jövőre a Hankook lesz a gumibeszállító.

De ide Japánba azért még elvitt a Pirelli pár versenygumit. A körülmények nem lesznek egyszerűek, különösen a kora reggeli órákban és a hegyi szakaszokon, ahol az aszfalt állapota miatt amúgy sem túl jó a tapadás, sőt gyakran nagyon gyenge is lehet. A pilótáknak nem szabad alábecsülniük a szennyeződéseket, köveket és lehullott leveleket és a felszínre kerülő útbarázdákkal kapcsolatos kockázatokat. Nagyon oda kell figyelni az időjárásra, amely sokszor kiszámíthatatlan, állandó esővel, sőt hóval is fenyegethet, ami tavaly például váratlanul belepte a hegyi gyorsasági szakaszok egy részét.

A Rally1-es hybrid csúcs gépeknek az elsődleges gumikeverék a PZero RA WRC HB, a kemény gumi lesz, de lesz a puhából is, ez a PZero RA WRC SB nevezetű. Ha komoly eső lesz, akkor pedig a Cinturato WRC RWB-t biztosítják.

A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el a hétvége során, ebbe beszámít a shakedown is. Mindenkinek 28 db PZero RA WRC HB, 18 db PZero RA WRC SB és a 12 db Cinturato WRC RWB áll majd rendelkezésre, ebből kell ügyesen kiválasztani a felhasználni kívánt 28 db-ot.

Az alsóbb kategóriás Rally2-es (R5) autók a Pirelli PZero RA gumikat kapják, RA5A kemény jelöléssel és RA7+C lágy jelöléssel. Esős, vizes körülményekre a Rally2-es autók a Cinturato RWC-t választhatják. A WRC2-ben mindenki 26 db gumival gazdálkodhat a hétvége során. Ezt a rendelkezésre álló 26 db kemény és 18 db lágy keverékből valamint a 12 db eső gumiból kell kiválogatniuk.

A Rally3-as autók a PZero RA5-öt kapják kemény keverékként és a PZero RA7+A-t lágy keveréknek. Esőre a CINTURATO RW1C-t választhatják.

previewjapan02-2.jpg

A szervizpark a Toyota Stadionban lesz kialakítva, a rally bázisán olyan szórakoztató műsorok lesznek mint freestyle motocross (FMX) bemutató, különböző élő művészek, a pályaséták és a rallyautózások, valamint a Blue Impulse műrepülő bemutató csapat akrobatikus repülő bemutatói.  A verseny négy napja nem csak a megrögzött rallyrajongóknak, hanem az első rally nézőknek és a családoknak is remek alkalom lesz arra, hogy jól érezzék magukat.

A nagy időeltolódás miatt innen Európából nehéz lesz élőben nyomon követni az eseményeket, de aki nagyon ráér erre az a https://www.rally.tv/live_tv -n élőben nézheti a versenyt. 

Szöveg: Tommy

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1518733764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (1) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (1) Lancia Corse (1) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (271) WRC2 (140) WRC3 (88) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása