Ma este kezdődik a hullámvasút rally Finnországban
WRC, WRC2, WRC3

Ma este a rajtceremóniával kezdődik el és vasárnapig tart a 2024. évi rally világbajnokság aktuális fordulója a 73. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei helyszíne.

Ez a futam a rally versenyzők és a rally rajongók mekkája, az egyik, ha nem a leggyorsabb rallyvilágbajnoki verseny, óriási a tempó és óriásikat ugratnak a nagyrészt széles és kemény felületű murvás utakon, amik az első körben elég csúszósak a felületükön lévő kavicsok miatt.

msport_1.jpg

A WRC sorozat egyik legrégebbi versenye ez, 1951-ben rendezték meg először és 1973 óta része a világbajnoki naptárnak. A Finnországban található rengeteg tó miatt sokáig Ezer tó rallynak hívták. A rallyt sokáig, főleg a finn versenyzők uralták, akik a 72 eddigi versenyből 55-öt nyertek meg. A ranglista élén Hannu Mikkola és Marcus Grönholm áll hét-hét győzelemmel.

A Finn rally a világ egyik leggyorsabb tempójú versenye, ez 2016-ban csúcsosodott ki amikor Kris Meeke 126,62 km/h átlagsebességgel nyerte meg a rallyt. Az erdők és tavak között kanyargó kemény, de sima felületű, főleg szélesebb, de néhol szűkebb és technikásabb kavicsos utakon rengeteg a természetes, nem ember építette gyomorforgató ugrató.

Ezt a versenyt mindegyik pilóta meg akarja nyerni, ehhez a bátorság és az elszántság fontosabb, mint bárhol máshol. A verseny elejétől a végéig padlógázon, sokszor tiltáson kell menni, ha nyerni akar valaki. Még nézni is félelmetes nemhogy bent ülni egy rallyautóban! A tíz leggyorsabb rally világbajnoki futam közül kilenc a Finn rally volt, nem hiába hívják Finn Nagydíjnak is. Nagy rutin kell ahhoz is, hogy az ugratókra milyen helyzetben érkezzen az autó, hogy a földet érés jól sikerüljön és az autó ott már irányba álljon a következő kanyarra. Az ugrásokat meg kell tanulni. Ha például a sebesség túl nagy, az autó aerodinamikája lenyomja a hátulját, az eleje pedig felemelkedik. A jó taktika az, hogy „felszállás” előtt bele kell picit fékezni és utána teljes gázzal menni az ugratóra.

Az itinernek tökéletesnek kell lenni, nem lehet hibázni, mert a tempó miatt abból biztos nagy baj lesz. A sebesség nagy, az időkülönbségek pedig kicsik, így ha hibázik valaki, kevés lehetőség van az elveszett másodpercek visszanyerésére. Az egyik legnehezebb rally ez a navigátorok számára is mivel a nagy sebességhez állandóan, pontos ütemben kell mondani az itinert.

A hagyományos nyári rallyk után ez már szinte őszinek mondható így némileg alkalmazkodni is kell ehhez. Ha száraz az idő a kemény, de sima felületű, kavicsos utak kivételes tapadást adnak, de ha nedves az időjárás, akkor a víztől felpuhul az utak felülete és ez durvább körülményeket hozhat.

A versenyközpont és a szervizpark Jyväskylä város központjában, a Paviljonki nevű kiállítási központban található. A gyári WRC csapatok a kikötő közelében, a kiállítási terület „főutcáján” sorakoznak fel, míg az alsóbb kategóriájú csapatok a zárt csarnokokban kapnak helyet. A Paviljonki mindössze néhány perces sétára található a város üzleteitől, bárjaitól és éttermeitől.

lapopi.jpg

A program helyi idő szerint szerda este 19:00-kor kezdődik Jyvaskyla városban a rajtceremóniával.

Utána csütörtök reggel 10:01-kor kezdődik a Ruuhimaki shakedown szakasz, ez 4.12 km hosszú lesz, majd este 19.05-kor a 3.48 km-es Harju városi szuperspeciállal kezdetét veszi a verseny. A nap egy esti szervizzel zárul.

Pénteken nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből állnak, plussz este itt is teljesíteni kell a városi Harju szakaszt. A gyorsaságik a Laukaa 17.96 km hosszban, a Saarikas 15.93 km hosszban, a Myhinpää 15.51 km hosszban és a Ruuhiumäki 7.76 km hosszal. Az első kör után lesz egy 40 perces szervizpark majd a városi Harju gyorsasági után egy 45 perces szervizpark vár a mezőnyre és ezzel zárul a nap.

A napi össztáv majd 555 km lesz, ebből bő 116 km a gyorsaságik hossza.

A csapatok szombaton jobban eltávolodnak Jyväskylä-tól, a Jämsa régióba mennek, ahol három gyorsasági szakasz vár rájuk, szintén két körben. Ezek lesznek a Västilä 18.94 km hosszban, a Päijälä 20.19 km hosszban és a legendás és hírhedt Ouninpohja a híres ugratóval a sárga háznál és a rettenetes tempójú kanyarjaival, 32.98 km hosszban. Az Ouninpohja-i szakasz utoljára 2016-ban szerepelt a programban, de akkor az ellenkező irányban kellett azt teljesíteni. Itt napközben és este lesz lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák várnak rájuk. A szombati össztáv 580 km körül alakul, ebből 144 km a gyorsaságik hossza.

Az utolsó napra, a szupervasárnapra már csak két szakaszon küzdenek meg a versenyzők, a 14.27 km-es Sahloinen-Moksi-n és a 4.35 km-es Laajavuori-n. Ezeket is kétszer kell teljesíteni és a második körben az utolsó gyorsasági lesz a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz. Utána Jyväskylä kikötőjében kerül sor a pódiumünnepségre és a pezsgő locsolásra. A napi össztáv 230 km-t tesz ki, a gyorsaságik össztávja nem egészen 42 km-t tesz ki. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere lesz, szervizlehetőség már nem.

Az Finn rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, kb. 306 km hosszban. A rally össztávja 1373 km-t tesz ki.

A verseny végleges, rajtszámos nevezési listáján 77 db autó szerepel, ebből 10 db a csúcs kategóriás Rally1-es autó. Ez öt Toyotát (Rovanpera, Ogier, Evans, Katsuta és Pajari), három Hyundai-t (Neuville, Tanak és Lappi) valamint két Fordot (Fourmaux, Munster) jelent. A Toyotánál érdekesség, hogy erre a versenyre mind az öt Rally1-es Yarist más-más színre dekoráltak. Rovanperáét és Ogierét például a róluk elnevezett utcai sport Yarisok színvilágára matricázták.

tgr.jpg

Lesz még 38 db rally2-es autó, ezekből 30 db-ot neveztek a WRC2-es bajnokságba is. Olyan pilóták fognak itt indulni, mint Rossel, Solberg, Gryazin, Solans, Loubet, Lindholm és a Toyota rally csapatának vezére Latvala is próbára teszi magát a Rally2-es Toyota Yaris-szal és ne feledkezzünk meg a többiekről sem.

Van még a nevezési listán 25 db Rally3-as autó, 5 db Rally4-es és 1 db Rally5-ös is.

A rally világbajnoki sorozat gumiabroncs beszállítója a Pirelli szokás szerint erre a futamra is elvisz pár ezer darab versenygumit.

A Rally1-es hybrid csúcs gépek a Pirelli Scorpion KX WRC abroncsot kapják HB – kemény és SB – lágy kivitelben. A 13-23 C fok körül várható esős időjárás és az utak minősége miatt a Pirelli elsősorban a lágy SB jelölésűt ajánlja, de ha valakinek a keményebb HB keverék kell az is rendelkezésre fog állni. A Rally1-es pilóták 28 db gumit használhatnak el az elsődlegesen ajánlott lágy keverékből és 8 db-ot a kemény keverékből. Amennyiben szeretnék, ezt a 8 db-ot meg lehet változtatni 12 db-ra, de akkor 4 db-bal csökken a lágy keverékű kontingens.

A Rally2-es autók pilótái a Scorpion K6B (lágy) és az új K4C (kemény) gumiból választhatnak, míg a Rally3-as versenyzőknek a K6A (lágy) és a K4A (kemény) gumik állnak rendelkezésükre. Ők 26 db lágy és 8 db kemény keverékűt használhatnak el és nekik is van lehetőségük, hogy a lágy kontingens kárára növeljék a kemény keverékek számát.

previewfinland-02.jpg

A https://www.rally.tv/live_tv -n lesz élő közvetítés, aki tudja nézze, jó verseny lesz ez is.

Szöveg: Tommy

Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport, Pirelli

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr1118457793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (1) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (1) Lancia Corse (1) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (271) WRC2 (140) WRC3 (88) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása