E hétvégén lesz a Svéd rally VB futam
WRC, WRC2, WRC3

Most hétvégén, február 9-12. között rendezik a rally világbajnokság egyik leg heavy metálabb versenyét, a szezon egyetlen igazi havas és hideg versenyét az immár 70. Svéd rallyt.

Ez a verseny a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki még nem látta élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők. 2022-ben a futamgyőztes Kalle Rovanpera 121.52 km/ó átlagsebességet ért el a futamon! A spéci nagy szöges hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és talán komolyabb féktávokat tudnak venni mint egy murvás futamon, de a vezetőknek hozzá kell szokniuk, hogy ezzel együtt olyan érzésük van az autóban mintha lebegnének az út felett. 

Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rally ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.

wrc-rally-sweden_2023_d3528_frz_1400x788.jpg

A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba. A versenyzők, ha tehetik az utat övező hófalnak támasztják autóikat, hogy az segítse bevezetni azokat a kanyarokba. De ha a kelletténél melegebb a hőmérséklet a hófalak állaga megváltozik, és ahogy a versenyautó hozzáér az ütközés hatására azok szétesnek és az autók beszorulhatnak a hóba.

A másik baj ha nagyon felmelegszik az idő az az, hogy a versenygumi szegecsei felszakítják az útfelületet az így előkerülő kavicsok pedig letépik azokat az abroncsokról így elvész a gumik tapadása. Az akár –25°C-ig is süllyedő hőmérséklet pedig a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.

A Svéd rally lesz az idei Junior WRC bajnokság első állomása így idén először itt feszülnek egymásnak a fiatal versenyzők az M-Sport Poland által gyártott Ford Fiesta Rally3 autókkal.

A szervizpark Umea városában lesz kialakítva a Nolia Exhibition Centre-ben.

yaris_2.jpg

Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.

1973-ban szerepelt először a bajnokságban és 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans voltak akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.

Az idei Svéd rally a szokásos és már unalomig ismert módon lesz lebonyolítva. Azaz csütörtök reggeli órákban shakedown majd este egy 5 km-es sprint gyorsaságival indul az időmérés. Pénteken kétszer három gyorsasági plussz az előző napi sprint szakasz vár a mezőnyre. Szombaton is kétszer három gyorsasági plussz egy negyedik vár a mezőnyre. Vasárnapra pedig mindössze két gyorsasági marad, ezekből az elsőt egymás után kétszer teljesítik majd a másik gyorsasági lesz a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage szakasz.

A verseny nevezési listáján 52 autót számolhatunk meg. Ebből mindössze 9 db a Rally1-es csúcsgép, 26 db az ilyen olyan WRC2 bajnokságokba nevezett Rally2-es autó, 13 db a JWRC-be nevezett Rally3-as autó és lesz még 4 db Rally4-es kisautó is.

i20_3.jpg

A rally VB (a WRC) sorozat hivatalos gumibeszállítója a Pirelli az érvényben lévő szabályoknak megfelelően egyféle mintázatú gumiabronccsal készül a Rally1-es és a Rally2-es autókkal versenyzők részére. Ez a Pirelli Sottozero Ice J1B. A havas és jeges felületekre tervezett, aszimmetrikus mintázatú gumiabroncsok mindegyike 384 db volfrám végű szöget tartalmaz melyek mindegyike hét milliméternyire nyúlik ki a futófelületből. Az összesen 20 milliméter hosszú szögek a Pirelli által szabadalmaztatott vulkanizálási eljárásnak köszönhetően a gyártás során kerülnek bele a gumiabroncsba nem utólag helyezik be azokat a kész abroncsba.
A Rally1-es autók pilótái legfeljebb 28 db abroncsot használhatnak a verseny alatt, míg a Rally2 versenyzők legfeljebb 24 db-ot. Mindkét kategóriában a shakedown-on használt gumik nem képezik az előzőekben leírt mennyiség részét, tehát végülis annyival több gumiabronccsal gazdálkodhatnak a versenyzők. 

A Junior WRC bajnokság Rally3-as autói a Pirelli Sottozero Ice WJA abroncsot használják majd amely a J1B-vel közös tulajdonságokkal rendelkezik, mint például az asszimetrikus mintázat, a 20 milliméteres szögek és a Pirelli egyedi vulkanizálási technológiájával történő gyártási mód.
A Junior WRC pilóták legfeljebb 22 db abroncsot használhatnak a verseny alatt viszont nekik ebből kell a shakedown-ra is választaniuk. 

previewsweden02.jpg

Aki nem olyan szerencsés, hogy elutazzon a versenyt a helyszínen megnézni azok a https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/ oldalon tudják majd nyomon követni a történéseket.

Szöveg: Tommy és https://www.wrc.com

Fotó: Pirelli, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, https://www.wrc.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6218042380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

Dakar rally (1) DTM (1) ERC (30) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (1) FIA (1) Formula 3 (1) Formula E (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) Hungaroring (2) J-WRC (1) Kamion EB (1) Mikulás rally (1) MNASZ (10) Nyirád (1) ORB (12) Rally (3) Rally1 (16) Rally1 ORC (1) Rally3 (3) Rallycross (2) Rallylegend (15) Rally 2 (3) Rally EB (5) Rally Európa Bajnokság (4) Rally raid (2) RX (1) Szilveszter rally (1) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) WRC (109) WRC2 (39) WRC3 (10) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása