Csoda a Hungaroringen
Hungaroring Classic 2019

szja1738.JPGEgy év kihagyás után visszatért Magyarországra a francia Peter Auto cég által szervezett klasszik autós versenyszéria, a Hungaroring Classic (2019). Egyben ez volt a versenyszéria negyedik hétvégéje az idei bajnokságban. Mielőtt nekiállnék méltatni az eseményt íme némi statisztika az erre fogékonyaknak. A hétvége során a hat kategóriában a 179 fő versenyző, 170 db versenyautóval kilenc versenyfutamot teljesített. A hétvége során 45.000! ember látogatott ki a Hungaroringre (ami így az F1 után talán a  leglátogatottabb esemény lett). A különféle klubok szervezésében valamint egyénileg megoldva 780 db egyéni gyűjtésű autót, motort, traktort hoztak ki a hétvége során a hazai tulajdonosok. Az eseményre 150 médiamunkást akkreditáltak.

Hirtelen ennyi a dolog hivatalos, statisztikai része, lássuk a saját tapasztalatokat, gondolatokat.

Először is engedjenek meg némi személyeskedést. Roppant szerencsés embernek tartom magam, mert lassan 30 éve járok autóversenyekre és kb. 25 éve külföldre is, mindezt hobbyból. Olyan nagyon sokféle autóversenyt, kiállítást, találkozót láttam már, hogy az amit kishazánkban rendeznek, azok közül nem sok minden tud lázba hozni. Persze ami közel van, oda elmegyek mert ebből nem lehet teljesen kinőni, nekem legalábbis nem sikerül. Szóval túl 23 évnyi rally VB-n, több rallycross VB-n, megannyi Rallylegenden és pár Goodwoodi Festival of Speeden, meg a nem tudom hány „sima” autó kiállításon, az esseni Techno Classicán és a Birminghami Motorshow-n meg egy pár tullni Oldtimer Messén, 2017-ben azt gondoltam, hogy hazai viszonylatban biztos jó lesz valamire ez a Hungaroring Classic. Aztán mikor ott abban az évben a pénteki napon kimentem a Hungaroring Classicra akkor mattot kaptam és három napon keresztül kapunyitástól kapuzárásig a Hungaroringen voltam és nem hittem el, hogy ezért nem kell elutazni 1.000 km-t hanem itt van a lakhelyemtől 40 km-re!

20190713_131745.jpg

A rettenetesen tömény élmények, emlékek alig akartak múlni és nagyon vártam, hogy 2018-ban ismét ide jöjjön ez a fantasztikus autóverseny sorozat, de nem sikerült.

Sebaj, idén, 2019. július 12-14. között megint volt egy Hungaroring Classic hétvége, a 2019-es! És mint két évvel ezelőtt most sem kellett semmiben csalódnia a ringre kilátogató, fentebb már említett 45.000 embernek. Irgalmatlan komoly versenyautókat láthatott a közönség, olyanokat amiket azelőtt (na jó 2017 előtt) csak keveseknek adatott meg. A versenyautókat hat kategóriába sorolták. A 2.0 L Cup-ban tökegyforma Porsche 911-esekkel küzdöttek, a Sixties’ Endurance-ban olyan autók voltak, mint a Shelby Cobra a Jaguar E-Type vagy a TVR Griffith. A Classic Endurance Racing 1-ben volt pár Lola pld. a T70 vagy a T212, de mentek itt Chevron-ok, egy Ford GT40 és egy giga brutál Gulfos Porshce 917-es 1969-ből. A Classic Endurance Racing 2-ben szintén mentek Lolák és Chevronok, de volt itt TOJ, Osella, két Procar BMW M1 vagy egy Martini csíkos Lancia Beta Montecarlo Turbo is. A Group C Racing kategóriában az ex-Le Mans-i autóké volt a főszerep. Rajthoz állt két Silk Cut dekoros Jaguar, egy XJR9 és egy XJR11-es. De volt Porsche 962 CK6 vagy egy Nissan R90 és három Spice is. A Greatest’s Trophy-ban indultak a legvegyesebb és talán legritkább autók. Ferrari 275 GTB, Bizarrini 5300 GT, Ferrari 250 SWB, Porsche 904-esek, egy Maserati 300S vagy Alfa Romeo TZ-k, egytől egyik kőkeményen versenyzésre fogva őket. És végül személyes kedvencem a Heritage Touring Cup ahol többek közt BMW 635 CSi-k, Ford Capri 2600RS-ek, Ford Escort Zakspeed és BMW 3.0 CSL-ek feszültek egymásnak. A felsoroltakon kívül rengeteg más egyéb gyártmány volt. Például Porsche 911-ből én magam nem tudtam nyomon követni, hogy melyik kategóriában hány darab van belőle, nagyon sok. De gyerekkorunk autós kártyáinak mindent vivő Loláiból is annyi féle volt, hogy szombat késő délutánra már kezdtek unalmassá válni:-). 

20190713_090016.jpg

Ennek a rendezvénynek az a legnagyobb vonzereje, hogy nincs elzárva a nézők elől. Akik a boxokban kaptak helyet nagy többségében azok is nyitva hagyták ajtóikat így ott is nyugodtan lehetett nézelődni bárkinek. Sőt, ha valaki egy-egy fotó erejéig bement a boxba a versenyautó mellé arra sem förmedt rá senki. Rettenetes komoly, maradandó élmény volt mikor itt egy pályára kimenetel előtt az adott kategória összes autóját elkezdték beindítani és járatni. Szörnyű hangosak, rotyognak, durrognak, büdösek de ez így van nagyon jól!

20190713_130057.jpg

Akik nem kaptak helyet a boxokban azoknak tök egyforma fehér sátor alatt kellett várakozniuk és adott esetben szerelniük illetve innen mentek a pályára és ide tértek vissza. Ők még annyira sem tudtak elzárkózni a nézők elől mint azok akik a boxokba cuccoltak be. A közönség szeme láttára premier plánban történt minden esemény, beöltözés, motorindítás, beszállás, kigurulás majd a futam végeztével az eufórikus visszatérés a box sátor alá, fantasztikusan ki van ez találva. Példának okáért a PSA csoport (Peugeot, Citroen, Opel) legelső embere Carlos Tavares is itt versenyzett a hétvégén és ő is csak egy ilyen szerény sátor alatt kapott helyet. Az ember csak áll közvetlenül ezek mellett a hihetetlen múlttal és pedigrével rendelkező sok esetben leszerelt karosszériájú versenyautók mellett és nem akarja elhinni, hogy ez tényleg itt történik a Hungaroringen és nem sok száz vagy ezer kilométerre valahol külföldön. És ha még azt is tudja valaki, hogy némelyik autónak több százezer vagy millió Euró a piaci értéke akkor aztán főleg érthetetlennek tűnik, hogy ezeket nem valami hét lakat alá zárt klímatizált garázsban tárolják, hanem itt vannak közvetlenül a nagyközönség előtt, és ha kiírva nincs is, hogy direkt kérik, de nem is förmednek rá az emberre, ha esetleg hozzájuk ér vagy megsimogatja némelyiket!

20190713_132322.jpg

Elképesztő látni ezeket az autókat, hogy micsoda műszaki megoldások voltak abban az időben amikor ezek még éles versenyautók voltak. Rendkívül precíz kis bizbaszok vannak mindegyiken, értek itt 1-1 motortér leszorítót, visszapillantókat, szellőzőket vagy futómű és alváz/karosszéria megoldásokat. Nagyon komoly minden.

20190712_155435.jpg

De mivel ez végtére is egy autóverseny volt szóljunk arról is pár szót. Mindegyik kategóriában elég nagy csaták voltak, de életre halálra, test-test ellen senki nem ment. Főleg azokkal az autókkal melyeknek az értéke a csillagokat verdesi. A relatíve „olcsóbb” mezőnyben mint a Porsche 911-esek alkotta 2.0 L Cup-ban vagy a Heritage Touring Cup-ban egész parázs versenyeket láthattunk, sokszor csúszáshatáron abszolválva a kanyarokat. Szintén nem volt látványos verseny a Group C Racing kategóriában az ex-Le Mans-i autókkal mert azokat biztos nem gyerekjáték uralni és lássuk be itt főleg nagyon gazdag úriemberek „feszültek” egymásnak nem az egykori versenyzők. A Classic Endurance Racing 1. és 2. mezőnyében is meglepően bátran száguldottak a versenyzők, vigyázva egymásra és az autókra, de nem volt ritka egy-egy megpördülés sem. Érdekesség volt, hogy némelyik futamban pilóta csere is szerepelt ezzel színesítve és izgalmassá téve a versengést.  

szja0756.JPG

A versenyautókhoz köthetően nekem egy nagy szívfájdalmam van és volt 2017-ben is. Nem volt itt senki egykori vagy mai nagymenő versenyző. Jó, 2017-ben ment Emanuelle Pirro aki behúzta párszor a Le Mans-t, de az idén Ő sem jött el. Itt volt a német Ralf Kelleners akinek jó hosszú pálya autós múltja van, de Ő sem egy klasszikusan nagy sztár. A Hungaroring Classic 2019 előtti hétvégén volt Goodwood-ban a Festival of Speed ahol viszont annyian voltak jelen, hogy titkon bíztam benne, hogy ha már ott vannak akkor párat átcsábítanak Magyarországra, de sajnos nem így lett. Gondolom, tudom, hogy ezek az emberek ingyen nem vállalnak el semmit és valószínüleg nem fért már bele a szervezési költségekbe az, hogy valamelyiküket vagy akár többüket is ide reptessék. Aki meg nem megy a bajnokságban annak meg nehéz üres autót találni és a Peter Auto nem fog erre áldozni. Én azért nagyon remélem, hogy ha ez a sorozat 2020-ban is eljön a Hungaroringre akkor belefér majd a költségvetésbe egy pár legendás pilóta meghívása is.

szja1142.jpg

Pár sor a hétvége kiegészítő programjairól. Ahogyan két éve a szervezők most is lehetővé tették, hogy az oldtimer vagy klasszikus autók hazai tulajdonosai bemutathassák kincseiket. Rengetegen jöttek el, 780 db autót regisztráltak a hétvége során. A klubok közül egyértelműen a Minié volt a főszerep tekintettel a márka idén 60 éves fennállására. Mögöttük ott volt a hazai márkaképviselet is így tényleg nem lehetett őket überelni. Rengeteg régi Mini volt kiállítva a legkülönbözőbb évjáratban, kivitelben, karosszériában. Folyamatos programokkal várták a hozzájuk látogatókat. Mellettük erős volt az amerikai autók klubjának, a Jaguár klubnak és a Porsche klubnak a felhozatala, szintén nagyon változatos autókkal. De rengeteg szépen felújított egykori szocialista autót is láthatott a közönség, nekem úgy tűnt Ladából volt a legnagyobb választék. Az előbb felsoroltakon felül leírhatatlan mennyiségű egyéb autótípus, traktorok, csettegők, stabilmotorok vártak az elismerő szempárokra. Ők előzetes regisztrációt követően mehettek pár kört a Hungaroring aszfaltcsíkján, gyaníthatóan nagy élményt szerezve ezzel.

20190713_100433.jpg

A másik szekció az új autóké volt. Megjelent a Pappas pár darab vadiúj AMG Mercedes-szel, az Opel, a Ford, a Citroen, a BMW és a Nissan is, mindannyian a mostani termékpalettájukat mutatták be és többüknél szimulátorokkal várták a nézelődőket.

20190712_170005.jpg

A hétvége során képviseltette magát az autós szakma is. Restaurátor vagy autóépítő vállalkozások, alkatrész, kiegészítő vagy kenőanyag kereskedők és a legkülönfélébb ajándék árusok. A restaurátor cégek közül a Mercedes cégé volt a legszebb, kiállítva négy darab gyári újra restaurált és igencsak meglepően borsos árcédulával ellátott autót. Valamint egy felújítás alatt lévő Pagoda SL-t. Az autóépítő cégek közül a Niesz Motorsporté vitte a prímet. Ők elhoztak egy egykori Super Touring Wagen sorozatban szereplő E36 BMW 318iS-t egy Porsche 911 RSR-t, mindkettő gyönyörűen felújítva. Valamint elhozták Cserkúti József egykori E30-as BMW M3 versenyautóját mely éppen felújítás alatt van, de a cégvezető Niesz Ferenc elmondása alapján abszolút korhűen lesz megcsinálva, nem lesz semmi giccses modernkedés vele.

20190712_160531.jpg

A két évvel ezelőtti Hungaroring Classic egyik nagy dobása volt a vendéglátóegységek sokszínűsége. Nem volt ez másképp az idén sem, rengeteg food truck-ot hívtak meg akik a legkülönfélébb ételekkel és italokkal várták a megfáradt embereket. Jól ki volt találva, hogy ezeket a „büféskocsikat” szétszórták a ring látogatható területén így nem egy helyre kellett mindig elballagni, ha megéhezett vagy megszomjazott valaki. Nem mondom volt, hogy sokat kellett sorban állni, de akkor is jó volt ez így.

20190712_151734.jpg

A Hungaroring Classic szervezői nem győzték eleget mondani, hogy aki teheti valamilyen korhű öltözékben és frizurával próbáljon megjelenni. Ennek igen sokan eleget is tettek. Korszakra, szakmára való tekintet nélkül volt itt mindenféle maskara, elegáns úriemberek, repülőgép pilóta és stewardes vagy autószerelő. Nagy gratuláció mindenkinek, aki vette ehhez a fáradságot. Viszont a szervezők azokra is gondoltak akiknek nincs korhű ruhájuk, de szeretnének beöltözni, nekik létesítettek egy klasszikus ruhakölcsönzőt. Aki pedig a frizurájával volt elégedetlen azt ingyen fodrászok várták, hogy korhűre varázsolják a hajukat. Ide kapcsolódott a vasárnap egyik programja amit sajnos elmosott kicsit az eső. Az egykori sztármodell Sütő Enikő szervezésében egy korabeli rockabilly-s divatbemutatót tartottak, kár érte, hogy elmosta az eső… Némiképp a ruhákhoz kapcsolódva vagy inkább nem is azokhoz. A rendezvény egyik médiapartnere a Playboy magazin volt. Ezért a hétvége rajtrács lányai és hoszteszei a klasszikus Playboy jelmezbe öltözött csinos lányok voltak, ők is mármint a csinos lányok is hozzá tartoznak egy autóversenyhez, ebben most nem volt hiba.

20190713_164043_0.jpg

Az autóversenyeken kívül a hétvége során rengeteg program várt mindenkit. Nyitva állt a gokart pálya, körhinták, szimulátorok és helyi kisvasút várt mindenkit.

20190713_132636.jpg

Aki valamiért nem tudott kilátogatni a Hungaroring Classic 2019-re az jó eséllyel nyomon tudta követni az eseményeket ugyanis a Spíler TV mindkét napon, profi módon élőben közvetített minden történést.

20190713_155724.jpg

Megpróbálni összefoglalni a Hungaroring Classic 2019-et, nem fog sikerülni. Túl jó volt, túl sok élmény ért ahhoz, hogy pár sorban írjak erről. Köszönet a két főszervezőnek Szalay Balázsnak és Rákosi Tamásnak, hogy ismét Magyarországra hozták ezt a fantasztikus autóverseny sorozatot és, hogy ekkora show-t rittyentettek köré! Remélem jövőre is lesz folytatás!

Több fotóért keress minket a facebook-on, oda felraktam még jó párat!

Szöveg: Tommy

Fotók: Tommy, https://hungaroringclassic.com/

20190713_091102.jpg

20190713_120457.jpg

20190713_125405.jpg

20190713_092018.jpg

20190713_151645.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr6914968456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.07.18. 11:12:04

Ez egy remek beszámoló lett!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.07.22. 15:04:27

A tűzköpő M1 saját fotó? Elég jó lett...

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása