Elkezdődött a 2016. évi rali világbajnokság, közismert nevén a WRC szezon. Az első verseny tradicionálisan a Monte Carlo rali volt melyet 2016. január 21-24. között tartották a mini állam és főleg dél Franciaország területén.
A verseny négy napja alatt 16db gyorsasági szakaszt kellett teljesítenie a mezőnynek melyek hossza kicsivel több, mint 377km-t tett ki.
Azt már tavaly év végén tudni lehetett, hogy a Volkswagen és a Hyundai is 3-3 autóval, változatlan versenyző párosokkal (csak Mikkelsennek lett új navigátora) részt vesz az idei évi küzdelmekben, de a Ford és a Citroen háza táján voltak bizonytalanságok. A Citroennél sokáig nem lehetett tudni, hogy 2017-től a WTCC-ben vagy a WRC-ben maradnak. Nagy nehezen bejelentették, hogy a WRC-t azaz a rali VB-t választották, de azt is elmondták, hogy gyártó csapatként 2016-ban nem kívánnak részt venni a világbajnokság küzdelmeiben. A végén azért a szurkolók és egyes számú pilótájuk Kris Meeke is megnyugodhatott egy kicsit, mert ha nem is gyári csapatként és nem is mindegyik futamon, de ott lesznek a rali VB-n és mellette gőzerővel fejlesztik az új szabályok által építendő és 2017-ben csatába küldendő versenyautójukat. A Fordnál is volt egy kis bizonytalanság az évaddal kapcsolatban. Ők a két versenyző párosukat viszonylag hamar megnevezték, de aggodalmukat fejezték ki a tizennégy futamosra növelt bajnokság extra költségei miatt. Az új futam pedig nem más, mint a Kína rali ami logisztikailag egy újabb agyrém az európai csapatok számára. Ráadásul nekik is fejleszteniük kell az új WRC-t és mint egy olyan „gyári” csapatnak, akik mögött nincs gyári támogatás ez nem is olyan egyszerű. Így aztán a 3db VW a 3db Hyundai és a 2db Ford mellett csupán az Észt Ott Tanakék neveztek gyári csapatként a Monte Carlo ralira. Sem Kubicáék sem Bertelliék nem neveztek be a gyári csaptok közé. Hosszú idő után hiányzott a rajtlistáról a cseh Martin Prokop is, igaz ő igazoltan volt távol, mert rajthoz állt az idei Dakar ralin.
A versenyautók között egy igazi újdonság volt, a Hyundai csapat új i20 WRC-je. Ezen a futamon Neuville és Sordo indultak ezekkel, Paddon most még a tavalyi autóval vágott neki a megmérettetésnek, de a Svéd ralitól kezdve Ő is az új típussal száll csatába. A VW-nél pár dolgot finomítottak a Polo WRC-n de náluk a legfeltűnőbb dolog az új dekoráció lett. A Fordnál és a Citroennél maradtak a tavalyi autók. A Fordnál az új evolúciójú R5-ös volt az újdonság, amivel a tavaly még gyári WRC-t hajtó Elfyn Evans állt rajthoz.
A nézők soraiban felfedezhettük a négyszeres finn rali világbajnokot Tommi Makinent is. Őt a tavalyi évben nevezték ki a 2017-ben a rali VB-re visszatérő Toyota csapat első emberének. Ennek fényében Makinen jelenléte a Monte Carlo ralin az erőviszonyok egyfajta felméréseként, kémkedéseként, tapasztalat szerzésként is felfogható.
De ami a lényeg, hogy január 21-én csütörtökön elrajtolt a 84. Monte Carlo rali mezőnye. Az első napon 2db gyorsaságit kellett megtenni kb. 41km hosszban. Túl nagy drámák nem voltak, az élmezőny itt még talpon maradt és a Citroenes Kris Meeke zárta az élen a napot.
Az első nap végén az alábbiak szerint alakult az élmezőny sorrendje,
- Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, 25m 32.1s
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 6.9s
- Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 20.0s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 31.4s
- Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 34.9s
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 35.3s
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 38.7s
- Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford, + 45.8s
- Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 48.6s
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 51.8s
A következő pénteki nap már keményebb feladat elé állította a versenyzőpárosokat. Hat szakasz várt rájuk mely három gyorsaságiból adódott össze, amiket kétszer kellett a mezőnynek teljesítenie. A napi első gyorson Kubica egy jobb kanyart nem tudott abszolválni és leesett az út mellé a fák közé. Később Elfyn Evans az R5-ös Fiestával ugyanitt megcsúszott és autóját Kubica Fiesta WRC-je támasztotta meg. Evans tovább tudott menni Kubica autója viszont lejjebb csúszott még két métert az árokba. Ugyanezen a gyorson a Hyundaios Paddon ütötte meg az i20 WRC bal hátsó kerekét-futóművét amivel nem tudott elvergődni a szervizig így kiesett a pénteki küzdelmekből. Sordo és Neuville az új i20 WRC túl puha futóművére panaszkodtak. A napi negyedik szakaszon Bertelliék a Fiesta WRC-vel eltaláltak egy falat, a gyári Fiesta WRC-vel versenyző Camilliék pedig beestek a fák közé és olyan szerencsétlenül ütötték meg az autó bukócsövét, hogy végleg kiestek a versenyből. A Citroenes Lefebvre DS3-jában eltört egy stabilizátor aminek a javítása elhúzódott ezért kaptak 20 másodperc büntetést.
A második versenynap végén az alábbi sorrend alakult ki,
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 1h 29m 06.1s
- Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, + 9.5s
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 1m 08.1s
- Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 33.8s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1m 47.8s
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 2m 18.5s
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 3m 07.8s
- Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 3m 32.0s
- Bryan Bouffier/Victor Bellotto (F/F), Ford, + 4m 18.6s
- Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5m 25.8s
A szombat volt a verseny maratoni napja, mert majdnem 174 gyorsasági kilométer várt a mezőnyre. Ezek között volt egy több mint 51 km-es melyet kétszer is meg kellett futnia a mezőnynek. A nap első gyorson Sordo verte oda az i20 WRC bal hátsó kerekét, aminek következtében eltört valami a futóműben amit az etapon próbáltak megjavítani. Ez nagyjából sikerült nekik, de a következő gyorson a kormányváltó kezdett el vacakolni ezért a padlóváltót kellett használniuk. A napi negyedik gyorson a VW-s Latvala adta fel a küzdelmeket, mert autójában tönkre ment az egyik felfüggesztési elem. Kiesése előtt Latvala kicsúszott a pályáról és egy a cuccait menteni próbáló fotóst elütött. Látszólag nem lett baja az embernek de Latvaláék behibázták, hogy nem álltak meg megnézni rendben van-e az ember. Ezért a versenybíróság később 5.000.-€-os pénzbüntetésre és egy versenyes eltiltással büntette a versenyzőpárost. A napi utolsó gyorson a VW-s Ogierrel egyedül versenyben lévő Citroenes Kris Meeke autójában megadta magát a váltó így ő is a verseny feladására kényszerült. Ogier közben szép csendben, de biztosan növelte előnyét és a harmadik nap végére már megalázó két perc előnnyel zárta a napot csapattársa Mikkelsenék előtt.
A harmadik nap végén az alábbi módon állt az élmezőny sorrendje,
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3h 19m 05.7s
- Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 59.7s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 2m 12.2s
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 25.9s
- Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 7m 29.4s
- Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 10m 42.3s
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 10m 44.5s
- Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 17m 14.5s
- Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda, + 19m 26.4s
- Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 19m 38.1s
A befejező vasárnapi napra három gyorsasági maradt. A napi elsőt és a Power Stage-t is megnyerte Ogier aki így maximális pontszámmal fejezte be az évadnyitó Monte Carlo ralit. A négy nap alatt szépen elvérzett az élmezőny egy része így a 8-9-10. helyekre már 1-1db R5-ös autó ért be.
Szépen sikerült az új Hyundai i20 WRC debütálása. Thierry Neuville jóvoltából szombaton két szakaszgyőzelmet is felírhatnak a típus neve mellé illetve a verseny végén a dobogó legalsó fokára is felfértek Neuvillék az új autóval. A másik autóval Dani Sordóék is tisztességgel helytálltak, az abszolút értékelés hatodik helyén végeztek.
Jól sikerült a Ford Fiesta R5 Evo bemutatkozása is hiszen Elfyn Evansékkal a fedélzeten gyakorlatilag végig uralták a WRC2 kategóriát és azt így természetesen meg is nyerték.
Verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3h 49m 53.1s
- Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 54.5s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 3m 17.9s
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 47.7s
- Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 7m 35.6s
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 10m 35.5s
- Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 11m 39.9s
- Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 18m 30.8s
- Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 20m 41.0s
- Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda, + 20m 43.9s
A szokásoknak megfelelően szép és küzdelmes, változékony körülményekkel bíró futam volt a 84. Monte Carlo rali. Ahogy lenni szokott sokszor igazi lutri volt a megfelelő gumiabroncs választás. A gyári csapatok ugyan használhatnak pályakémeket, akik több órával a mezőny előtt végigmennek a gyorsaságikon és ellenőrzik az itinerek helyességét illetve próbálnak jó tanácsot adni a gumiválasztáshoz. Itt ahol az időjárás és ezzel együtt az utak állapota is percről percre változik, még ez sem mindig segít így nagyon fontos volt a versenyzőpárosok tapasztalata.
A rali világbajnokság következő futama a Svéd rali lesz február 11-14. között.
Szöveg: Tommy
Fotók: VW Motorsport, M-Sport, Hyundai Motorsport, internet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.