65. WRC Neste Oil Rally Finland

blogba_3_1.jpg

Július 30. és augusztus 02. között rendezték az idei évi rali világbajnokság nyolcadik futamát a 65. Neste Oil Rally Finland-ot.

Az idei évben sajnos egy Magyar egység sem állt rajthoz, ellenben a szerelők közül több Magyar fiúval is találkoztunk a szervizparkban, többek között Jarkko Nikara, Martin Koci és a Drive Dmack kupás Ford Fiesta R2 autói körül. Mindannyian régi jól ismert arcok a rali VB világából, van aki előtte a Suzukinak dolgozott és van aki hosszú évek óta WRC-ket és vagy nagy összkerekes autókat szerel. Mindannyian nagy tudású, sokat tapasztalt szakemberek akikre méltán büszkék lehetünk már csak egy megfelelő tudással és háttérrel rendelkező vitéz magyar páros kellene akinek adott esetben ők tudnák szerelni a versenyautóját. Kéne már egy Zengő Zoltán módjára elhivatott menedzser, aki fantáziát és üzletet lát a WRC körforgásában..

blogba_8_1.jpg

Visszatérve a Finn ralihoz, ez az egyik legnépszerűbb fordulója a világbajnokságnak mind a versenyzők mint a nézők körében. Annak ellenére, hogy nem aszfalton hanem murván zajlik a versengés ez a sorozat egyik leggyorsabb átlagsebességű futama. Az itt található murvás utak nem olyanok mint például Szardínián vagy Portugáliában hanem rendkívül kemények, nem igazán kátyúsodnak ki ezért aztán az autók futóműve sincsen nagyon megemelve mert nem „terepjárósak” a gyorsaságik, ellenben rettenetesen sok ugratót találni rajtuk. Ez meg is nehezíti a versenyzőpárosok dolgát, komolyan kell venni a pályabejárást mert még utcai tempóval sem lehet tudni, hogy egy-egy kanyarból kijövet vagy bukkanó után mi fog következni. A gyorsasági szakaszokra igyekvő nézőként is nagy élményt jelent ezeken a Finn utakon való autókázás, itt minden mellékút bármikor lehetne gyorsasági szakasz, mindegyiknek jó az útminősége és rendkívül dinamikusak, jól autózhatóak.

blogba_4_1.jpg

De a lényeg, a versenyzőpárosokra a négy nap alatt 20db gyorsasági szakasz várt 320km hosszban. Csütörtök reggel a szokásos bemelegítő shakedown szakasz várt a mezőnyre ahol pár ember rögtön vizsgáztatta is a karosszéria lakatosait, szerelőit. Köztük volt a Hyundai-os Thierry Neuville és a Peugeot-val induló Craig Breen is. Mindkettőnek nagy szerencséje volt illetve jól képzett szerelőik, mert a nap esti első gyorsaságin már rajthoz tudtak állni. Ez egyébként egy nagyjából 2,3km-es városi libakergetés volt aszfalton murvagumival. Ez elvileg még látványos is lehetne most nem volt az, annyira nem, hogy péntek este már nem is néztük meg még egyszer.

blogba_14.jpg

Pénteken viszont azt meg is kellett érni, hogy a párosok itt elrajtolhassanak és ez nem volt egyszerű feladat. Sosem az, de itt a pénteki napot, amely 9db gyorsaságit 160km távban jelentett napközbeni szerviz nélkül kellett teljesíteni, csak a gumicsere és a tankolás volt megengedett! Úgy, hogy ezen a napon volt a hétvége két leghosszabb szakasza is melyet kétszer is teljesítenie kellett a mezőnynek. Az egyik közülük a több mint 34km-es hírhedt Ouninpohjai gyorsasági szakasz.

El is vérzett a mezőny egy része már az első napon, sokan annyira összecsukták versenyautóikat, hogy még a szuper rali szabályait sem tudták igénybe venni és nem tudtak másnap rajthoz állni. Köztük volt két gyári autó is a VW-s Mikkelsen és a Hyundai-os Paddon.

blogba_12_1.jpg

blogba_13.jpg

Rajtuk kívül szinte mindenki panaszkodott valamire vagy az abroncsok tapadására vagy valamilyen műszaki problémára. Több autóban a futómű valamelyik része sérült meg valamilyen szinten, volt akinek váltó, hajtás, töltés gondja akadt. Nemhiába, egy ilyen kemény versenynap szerviz nélkül kegyetlenül megviseli a versenyzőket és az autókat is.

Egy VB futamon értelemszerűen a WRC mezőny ígéri a legtöbb látnivalót de egy murvás futamon másnak is teremhet babér. Itt többen is voltak közülük, de a legnagyobb királyok a Skoda Fabia R5-tel versenyző Esapekka Lappiék és Pontus Tidemanddék voltak. A nézőként egy kicsit túl halknak tűnő autókkal ez a két ember de főleg Lappiék irgalmatlan tempót diktáltak, látványosan semmitől sem félve száguldottak egész nap. Olyannyira jól sikerült mindez, hogy a nap végére több WRC-t és RRC-t is megelőzve Lappiék már az abszolút 9. helyen álltak Tidemandék pedig a 11-en.

blogba_1.jpg

Az élmezőnyben ismét Volkswagen dominancia kezdett eluralkodni. A napot  JML zárta az élen mögötte Ogier végzett mindössze 2.6 másodperc hátránnyal. A harmadik helyezett Citroenes Meeke már 24 másodpercre volt JML-től.

A pénteki napon az első tíz helyezett az alábbi sorrendben végzett,

  1. M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 1:16:19.2
  2. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +2.6
  3. Meeke / P. Nagle (Citroën DS3 WRC) +24.0
  4. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +34.1
  5. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:49.6
  6. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +1:52.3
  7. Hänninen / T. Tuominen (Ford Fiesta RS WRC) +2:22.5
  8. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +2:46.6
  9. Lappi / J. Ferm (Škoda Fabia R5) +3:18.5
  10. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +3:30.2

 

Azoknak akik túlélték a pénteki hardcore napot vagy a szerelőik össze rakták autóikat szombaton folytatódott a bajvívás. Nyolc gyorsasági szakaszt kellett teljesíteni kb. 130km hosszban, de itt már volt napközbeni szerviz lehetőség. Az első két helyen JML és Ogier ütötte vágta egymást, egyik sem tudott nagyon ellépni a másiktól de nap végéig megmaradt a JML, Ogier sorrend. Egyedül a Citroenes Meeke tudta némelyest tartani velük a lépést egészen a 16. gyorsaságig ahol odaverte a DS3 WRC bal elejét egy fának és fel kellett adnia a szombati napi harcot. Helyére csapattársa a norvég Mads Ostberg jött fel, de a nap végére a hátránya már 1perc 28másodperc volt a versenyt vezető Latvalához képest. A nap esését talán Robert Kubica produkálta a szombati utolsó gyorsaságin aki egy balos kanyart nézett be és esett egy tőle már megszokottat ezért már az ő autóját sem kellett megjavítani a vasárnapi két záró szakaszra. Cserébe már itt Finnországban megkezdték az autó felújítását, hogy a két hét múlva esedékes Német ralira már rajtkész állapotba kerüljön.  

blogba_2_1.JPG

WRC2-ben folytatódott a Skoda hegemóniája, Lappit és Tidemandot senki sem tudta megállítani. Lappi még csapattársát is megalázta egy szombat estére begyűjtött 1perc 23másodperc előnnyel de Tidemand mögött a harmadik helyezett Lefebvre már több mint három perc lemaradásban volt Lappitól egy az R5-nél elvileg sokkal jobb DS3 RRC fedélzetén.

blogba_7_1.jpg

A szombati nap végére aztán az alábbiak alapján alakult az első tíz helyezett sorrendje,

  1. M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2:20:20.6
  2. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +13.2
  3. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:28.0
  4. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +3:26.5
  5. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +4:19.1
  6. Hänninen / T. Tuominen (Ford Fiesta RS WRC) +4:21.0
  7. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +5:41.2
  8. Lappi / J. Ferm (Škoda Fabia R5) +6:32.6
  9. Tidemand / E. Axelsson (Škoda Fabia R5) +7:55.9
  10. Bertelli / L. Granai (Ford Fiesta RS WRC) +8:56.8

 

Csütörtöktől szombatig meglehetősen szeszélyes időjárás keserítette meg a versenyzők és a nézők életét is. Nagyjából 15-20 Celsius fok volt egész hétvégén és amikor nem esett az eső és véletlenül még a nap is kisütött teljesen jó idő volt. De amikor elkezdett esni akkor nagyon esett, monszunszerű özönvíz zivatarok voltak ezek, amik ellen semmilyen esőkabát vagy hiperszuper bakancs nem védte meg az ember fiát.

Valószínűleg az esőfelelősök is érezték már, hogy kicsit messzire rúgták a pöttyöst, mert a befejező vasárnapra maradt két gyorsasági szakasz verőfényes napsütésben telt el (miután véget ért a verseny, délután azért esett még egy kiadósat nehogy baj legyen).

blogba_6_1.jpg

A két befejező gyorsasági gyakorlatilag egy volt melyet kétszer egymás után kelletet megfutnia a mezőnynek. A második kör szokás szerint a külön pontokért zajló Power Stage volt.

Túl sok érdekesség ezen a napon már nem történt, itt már nem akart hibázni senki. A Power Stage-n kapható külön pontokat Ogier, Latvala, Meeke sorrendben osztották ki. A versenyt szoros csatában de megnyerte a Jari-Matti Latvala–Miikka Anttila páros a VW Polo R WRC-vel, második lett csapattársa az Ogier-Ingrassia kettős, a dobogó legalsó fokára pedig a Citroen DS3 WRC-t hajtó Mads Ostberg-Jonas Andersson páros állhatott fel. Szegény Latvaláéknak már nagyon kellett ez a győzelem a katasztrófálisan alakuló idei szezonjukban, akik ezzel a futamgyőzelemmel fel is jöttek a bajnokság második helyére, de egyre inkább biztosnak látszik Ogierék sorozatban harmadik világbajnoki győzelme. Akár már a következő Német ralin bár ott eddig nem sok babár termett a Volkswagennek.

blogba_9_1.jpg

Többiek közül a Hyundainak egy negyedik hely termett Neuville jóvoltából, a Fordtól Tanak az ötödik helyen végzett. Utánuk R5-ös autók illetve ugyan a gyári csapatok közé nevezettek de mégiscsak privát versenyzők végeztek, a többi gyári WRC vagy elvérzett a hétvégén vagy pontot már nem érő helyen értek célba.

A WRC2-t toronymagasan megnyerte a szintén finn Esapekka Lappi-Janne Ferm páros a Skoda Fabia R5 fedélzetén, második helyen végeztek csapattársáék Pontus Tidemandék a harmadik helyre pedig Lefebvre ért be a Citroen DS3 RRC-vel de őt kizárták mert unfrankó motorvezérlő szoftvert használt. Így az ukrán Jurij Protasovék ölébe hullott a harmadik hely dicsősége, ők egy Ford Fiesta RRC-vel versenyezték végig a hétvégét.

blogba_sk.JPG

A verseny végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2:33:03.8
  2. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +13.7
  3. Østberg / J. Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:36.8
  4. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +3:58.7
  5. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +4:29.3
  6. Hänninen / T. Tuominen (Ford Fiesta RS WRC) +4:44.3
  7. Prokop / J. Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +6:20.3
  8. Lappi / J. Ferm (Škoda Fabia R5) +7:11.2
  9. Tidemand / E. Axelsson (Škoda Fabia R5) +8:52.2
  10. Bertelli / L. Granai (Ford Fiesta RS WRC) +9:37.4
  11. Sordo / M. Martí (Hyundai i20 WRC) +10:17.8

blogba_10_1.jpg 

Személyes véleményem szerint ismét egy kiváló Finn ralit láthattunk, remek rendezéssel, remek pályákkal és eszement versenyzőpárosokkal akik minden körülmények között irgalmatlan tempót diktáltak négy napon keresztül.

Vasárnap még maradt időnk, hogy a négyszeres rali világbajnok Juha Kankkunen házához tegyünk egy zarándok kirándulást. Az egyébként murvás út mellett van KKK háza ami kívülről nézve semmi extrát nem mutat, a ház elől viszont aszfalt csík vezet Kankkunen legendás autógyűjteményéhez egy fehér hangárhoz. Ide természetesen már nem merészkedtünk be mert nem akartunk ujjat húzni a szigorú Finn rendőrséggel. Mindenesetre a Juha Kankkunenről elnevezett utcában átszellemülten fogyasztottunk el egy általunk a helyszínen elkészített kávét, csináltunk pár fotót emlékbe majd elindultunk haza.

blogba_5_1.jpg

Szöveg: Tommy

Fotók: Tommy, M-Sport, Hyundai Motorsport, VW Motorsport, Citroen Racing, internet

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr557697432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

süti beállítások módosítása