Nani Roma nyerte a 21. HunGarian Baját
Hungarian Baja

Festői környezetben, impozáns rajtceremónia nyitotta meg Várpalotán a Thury-vár előtt a HunGarian Baját. A három napos rendezvényre immár 21. alkalommal gyűltek össze itt a tereprali nagyjai. Az autósok számára a Baja idén is az Európa-kupa része, míg a motorosok, quadosok a Baja világkupában gyűjthetik a pontokat.

A 515,85 kilométer össztávú versenyen 383,77 kilométer volt a két szelektívből és egy prológból álló mért szakasz, aminek a kötelező programok után 27 motoros és 52 autós vágott neki. Azt gondolhatnánk, hogy egy ilyen múltú futamot nehéz évről-évre megújítani, de a verseny fő szervezőjét, Garamvölgyi Zoltánt épp ez inspirálja arra, hogy mindig valami újdonsággal rukkoljon elő. Nyugodtan mondhatjuk, hogy ez most is sikerült. Idén visszatértünk kicsit a kezdetekhez, az ikonikusnak számító lőtér újra szerepel a programban – ez a szakasz méltán kedvence a mezőnynek. A HunGarian Baja most visszatérő különlegessége egy tizenöt éve nem használt komolyabb hurok, amelyet a verseny régi motorosai igencsak hiányoltak, az újonc szereplők pedig kíváncsian vártak.

naniroma.jpeg

A Várpalota környéki katonai terület hatalmas ugratói, ritmusváltásokkal teli tempós szakaszai igazi kihívást jelentettek a versenyzőknek. Ez a színes és változatos terep sokakat megihletett és versenyre hívott: óriási büszkeség, hogy az M-Sport és a Ford Performance közös szülöttét a Ford Raptor T1+-t itt vetették be első alkalommal versenykörülmények között. Ezt a csemegét a Fordos csapat még azzal is fokozni tudta, hogy nem mást ültetett a kormány mögé, mint a kétszeres Dakar-győztes Nani Romát, aki nem mellesleg kétszer volt a HunGarian Baja abszolút győztese. A spanyol legenda és csapata a 2025-ös Dakarra itt készült, és nagy örömmel vett részt ebben a hatalmas projektben, ezzel az ikonikus márkával.

A Dakar-győztes mellett a 2022-es portugál Európa Kupa bajnok João Ferreira is rajthoz állt, aki jelen pillanatban vezeti a bajnokságot. „Mindehhez az kell, hogy ilyen összetett csapat álljon mögöttem, mint ami van. Így szelhetjük át a leggyorsabban a célszalagot.” – nyilatkozta Ferraira a verseny előtt. Az autósoknál nem hiányozhattak a kategória éllovasai sem, mint például João Diaz, aki a Challengerben áll az élen, és az Italian Baja-n elért győzelme után a HunGarian Baja elsőségére hajtott, vagy Fidel Castillo Ruiz, aki a tereprali mellet a pályaversenyeken is sikeres.

A magyar színeket az Európa Kupa mezőnyében a T1-seknél Lónyai Pál, a T3-asoknál Trébitsch Miklós, a T4-eseknél pedig az új Yamahát bemutató apa-fia páros Lukács András és Csucsu képviselték.

A motorosok/quadosok versenyében elindult a portugál többszörös Európa-bajnok és világkupa győztes Pedro Bianchi Prata, aki már több ízben tiszteletét tette a Baja magyar állomásán. A spanyol Bajáról érkező versenyző igazi veteránként indult, mindent megtett annak érdekében, hogy a tavalyi harmadik helyét előkelőbbre cserélje. A FIM pódiumra vágyott a magyar Hodola Richárd is. Az egyesült arab emírséget képviselő Mohammed Al Balooshi is rendszeres résztvevője a Baja Világkupának, és itt volt az első világbajnoki címet nyert indiai motorosnő, Aishwarya Pissay is.

A verseny központja a Thury vár volt, ide tért vissza körről körre a mezőny, pénteken és szombaton különleges zenés programok, meglepetések várták a nézőket.

grajekwlodzimierz.jpg

Harc az első helyért – Nani Roma az élen a 21. HunGarian Baján

A 21. HunGarian Baja első versenynapját a spanyol legenda, Nani Roma teljesítette a leggyorsabban, aki itt tette először próbára a vadonatúj Ford Raptort. A spanyol legenda összességében elégedett volt a körülményekkel. „Az első kör nagyon pozitív volt, jó alapot adva a folytatáshoz. A csapat remekül dolgozott, az autó jól teljesített, így összességében egy jó napot zártunk – értékelte a HunGarian Baja pénteki napját Nani Roma, aki a világ azon három versenyzője közé tartozik, aki motorral és autóval is győzni tudott már a legkeményebbnek kikiáltott tereprali versenyen, a Dakaron.

A portugál João Ferreira -Filipe Palmeiro páros az Európa-kupa összetett versenyének élén állva érkezett a magyarországi állomásra, hogy tovább gyűjtögesse pontjait. Ez eddig sikerült, a Fordos csapat után ők állnak az élen több mint két perces előnnyel. „A második alkalommal vagyunk itt Magyarországon. A pályák szokás szerint fantasztikusak, szuper buckásak, gyorsak voltak, amit nagyon élveztünk, különösen az utolsót” – mesélte fülig érő szájjal Ferreira. „Holnap igazi csata várható, ezért kicsit állítottunk az autón, és az a cél, hogy hozzuk ki magunkból a maximumot. Megpróbáljuk növelni az előnyünket az Európa-kupában és utolérni Nanit”- tette hozzá a portugál éllovas.

Az összetett harmadik helyére a Toyota Hilux-ot irányító Francisco Barreto-Carlos Silva kettős zárkózott fel. „Másodikak vagyunk, de az első helyre pályázunk. Holnap 160 kilométert autózunk, mindent megteszünk, hogy sikerüljön.” – nyilatkozták a nap végén a versenyzők.

A Challenge kategóriában, az Otavio Sousa – Valter Cardoso brazil kettős volt a leggyorsabb. Ők is először vannak Magyarországon, számukra az első nap ideális próba volt. A kategória második helyén a portugál João Dias áll.

martimventura.jpeg

A legjobb magyar Lónyai Pál a tizedik helyen ért célba, ő az ULTIMATE kategóriájában az ötödik helyet szerezte meg. A több mint tíz éve versenyző pilóta, aki itt kezdte terepralis pályafutását, ezt a helyezést reális eredménynek tartja ebben az erős mezőnyben.

A magyar tereprali bajnokság állandó cseh szereplője, Miroslav Zapletal, aki minimális alvással indult a pénteki versenynapnak, jelenleg az első helyen áll a TROB kategóriában Molnárék előtt. „Nem gondoltuk, hogy ilyen jól szerepelünk, mert nem kockáztattunk, kényelmesen autóztunk. Egyelőre ismerkedünk az autóval, állítgatjuk a futóművet. Most már kevesebbet tankoltunk, és a rugós tagokon is állítottunk, mert korábban picit leért a kocsi hátulja.” –mesélte a mai napról a Can-Am R-es páros.

A motorosok világkupa-versenyét Martim Ventura nyerte meg. A Husqvarna-val versenyző pilóta annak ellenére is az élen végzett a pénteki napon, hogy motorjával akadt némi problémája. Őt honfitársa David Megre követi, harmadikként Mohammed Al-Balooshi teljesítette a szakaszt.

A legjobb magyar motoros Hodola Richárd volt, aki a hetedik helyen végzett a FIM-értékelésben. Ő a balesete után tért vissza egyik kedvenc versenyére, amin nem titkolt szándéka felállni a dobogóra.

A quadosok mezőnyében Wilkolek Marcin fordul elsőként a szombati napra.

A pénteki versenynap erősen megtizedelte a 21. HunGarian Baja mezőnyét, de a terepraliban ez egyáltalán nem szokatlan, a versenyzők pedig szeretik a kihívásokat. A prológ utáni első szakasz még a tapogatózásé volt a kora délutáni órákban, az utána következő szakaszokon azonban már bekeményítettek az autósok és a motorosok, hol bírta a figyelem és a technika a tempót, hol nem. A nap folyamán egyetlen veszélyesebb kiesés történt, Kus Adam G Rally OT3-as autója kigyulladt. Csucsuéknak két defektjük volt, de csak egy pótgumiszettet vittek, ezért kellett kiállniuk a szakaszról, ami sajnos már hagyománynak mondható, hiszen eddig egyszer sem ment zökkenőmentesen a hazai Európa-kupa futam. Igazából nekik nem is kellett volna annyira spórolniuk a súllyal, mert a Yamaha kicsit könnyebb, mint a többi autó. Ők most begyűjtik a büntetést, holnap visszatérnek a versenybe. Trébitschéknek kitört a gátlójuk a nyolcadik kilométernél, ezért kellett kiállniuk az első szakaszon.

Szombaton a Várpalota, Gyulafirátót és Újmagyar környéki pályákon folytatódik a küzdelem.

Az Európa-kupa éllovasa nyerte a 21. HunGarian Baját

Tesztnek és versenynek is kiváló volt a 21. HunGarian Baja. A Várpalota környéki Európa-kupa futamra a világ számos országából érkeztek versenyzők, hogy igazán változatos körülmények között tegyék próbára magukat és versenygépeiket.

Nani Roma tesztelni jött Magyarországra, ezért eredménye a 2025-ös Ford Raptorral nem számított bele az összetett értékelésbe, azonban teljesítményével abszolút az élen járt. Csodájára jártak annak, ahogyan a spanyol bajnok a sivatagi kalandra, a Dakarra készülő új technikát terelgette.

A Joao Ferreira-Filipe Palmeiro és a Mini alkotta trió végig magabiztosan uralta a terepet és a 2022-es harmadik helyét most győzelemre cserélte. Ez várható volt, mert a Minis kettős folyamatosan fülig érő szájjal versenyzett, és imádta a változatos vonalvezetésű, buckás és gyors szakaszokat. Ezzel az abszolút elsőséggel a portugál páros az Európa-kupa értékelésében tovább növelte előnyét.

A harmadik helyre Grajek Wlodzimierzék léptek fel, miután az első napi dobogós Francisco Barretoékat diszkvalifikálták nem megengedett szervizelés miatt. A legjobb magyar a Lónyai Pál-Tóth György duó lett, Porschéval, ők a hatodik idővel érkeztek a célba.

ferreira_0809.jpg

Nyilatkozatok a verseny végén:

Nani Roma – Alex Haro (Ford M-Sport) Ford Raptor: „Jó volt, élveztük az autót és a jó időt. Jó élményekkel és élményekkel fejeztük be a versenyt. Sok néző volt a pályák szélén, boldogok vagyunk. Igazán jó teszt volt ez a verseny az új autónak, a Ford Raptor T1+-nak, jól is működött. Tovább kell fejlődnünk.”

Joao Ferreira – Filipe Palmeiro (X-Raid Mini JCW Team) Mini John Cooper Works Rally Plus: „Ma a tegnapi pályán mentünk végig az ellenkező irányban, csak ma több kilométert autóztunk. Annyira nyomtuk, amennyire tudtuk, azonban annyira nem tudtunk menni, mint Nani, aki ma szupergyors volt. Az Európa-kupában ez nem rossz eredmény, de ezt a versenyt azért meg szerettük volna nyerni. Tovább kell dolgoznunk, hogy tartsuk magunkat a versenyben.”

Lónyai Pál – Tóth György (LP Racing Kft.) LPR Porsche Macan: „Nagyon boldog vagyok, jó munkát végeztünk, jól versenyeztünk. Itt vagyunk a sokkal nagyobb költségvetésű csapatok között, örülünk.”

Molnár Balázs – Molnár Gabriella (M1 Autó- és Motorsport Egyesület) Can-Am: „Az autó nagyon jól vizsgázott az első versenyén, nagyon boldogok vagyunk. Nagyon élveztük a versenyt.”

Liszi Norbert – Kapitány Dorottya (M1 Autó- és Motorsport Egyesület) Can-Am:: „Az utolsó szakasz tetszett nekünk a legjobban. Tegnap megvolt az első defektünk és az első kerékcsere is, ami kicsit kizökkentett minket. A legnehezebb tegnap este volt, amikor sötétben, porban kellett menni az erdőben. Mentünk volna tovább, de most ez van. Még tanuljuk ezt az egészet, ez az első idényünk.”

Kánnár Szilárd – Béres Dávid (Garilla Racing Kft.) Can-Am: „Ha nincs a tegnapi defekt, jó időnk lett volna. Az ötvenedik kilométernél mondtam is Dávidnak, hogy nem fékezünk, nem megyünk úgy be a kanyarokba, nem fékezünk ki. Sajnos ma csak a neutrális zónáig jutottunk.”

A 21. HunGarian Baja végeredménye az alábbiak szerint alakult:

  1. Nani Roma – Alex Haro, Ford Raptor 4:02:58,1 óra
  2. Joao Ferreira – Filipe Palmeiro, Mini John Cooper Works R.P. +01:36,4 perc
  3. Grajek Wlodzimierz – Michal Goleniewski, Toyota +23:15,3 perc

…7. Lónyai Pál – Tóth György, LPR Porsche Macan                             +41:04,9 perc

Szöveg és fotók: Hungarian Baja official

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr2518464425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (2) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (2) Lancia Corse (2) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (273) WRC2 (142) WRC3 (89) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása