Az augusztus 1-4.-i hétvégén zajlott a 2024. évi rally világbajnokság aktuális fordulója a 73. Finn rally, amely a versenynaptár kilencedik idei fordulója volt.
A program helyi idő szerint szerda este 19:00-kor kezdődött Jyvaskyla városban a rajtceremóniával.
Utána csütörtök reggel 10:01-kor kezdődött a Ruuhimaki nevezetű shakedown szakasz, ezt 4.12 km hosszan jelölték ki. Ezen Esapekka Lappi (Hyundai), Kalle Rovanpera, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier (mindhárman Toyota) és Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben végzett az élmezőny.
Ezt követően este 19.05-kor a 3.48 km-es Harju nevezetű városi szuperspeciállal, az első gyorsaságival kezdetét vette az igazi versengés. Már az elsőként rajtoló autóknál is nedves volt az út, több helyen tócsákkal tarkítva, de a Rally1-es autók után egyre jobban rákezdett az eső, úgyhogy elég csúszóssá vált az út. Itt Thierry Neuville (Hyundai), Takamoto Katsuta (Toyota), Ott Tanak (Hyundai), Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera (mindketten Toyota) sorban végzett az élmezőny. A csütörtök egy 15 perces nap esti szervizzel zárult.
Pénteken nyolc gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek négy gyorsasági kétszeri teljesítéséből álltak, plussz este itt is teljesíteni kellett a városi Harju szakaszt. A gyorsaságik a Laukaa 17.96 km hosszban, a Saarikas 15.93 km hosszban, a Myhinpää 15.51 km hosszban és a Ruuhiumäki 7.76 km hosszal várták a párosokat. Az első kör után, napközben volt egy 40 perces szervizpark majd a napi legutolsó városi Harju gyorsasági után még egy 45 perces szervizpark várt a mezőnyre és ezzel zárult a nap.
A napi össztáv majd 555 km-t tett ki, ebből bő 116 km volt a gyorsaságik hossza.
Az éjszakai esőzést követően délelőtt is párás, esős idő várta a mezőnyt, a napi első gyorsaságit Elfyn Evans nyerte meg. Gyakorlatilag szinte mindenki panaszkodott a körülményekre, az utak állapotára, arra, hogy hol van tapadás, hol nincs, hát ilyen ez a rallysport. A másodikon ismét egy Toyotás, ezúttal Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb. Ezen a gyorsaságin a Hyundaios Ott Tanakék estek egy jókorát, amikor egy tempós bal kanyarban túlfordult alatta a Hyundai i20, és amikor az az oldalára fordult az autó aljával telibe vágtak egy nagy fát. Látványos esés volt, de mégsem tűnt olyan veszélyesnek, viszont mindkét versenyzőt kórházba vitték kivizsgálásra és a navigátor Martin Jarveojaának sajnos megsérült a háta, így ha az autójuk menthető is lett volna, ők nem tudták folytatni a versenyt. A napi harmadikon, a végig szakadó esőben ismét Elfyn Evans volt a leggyorsabb. A Hyundaios Lappi azt mondta, hogy úgy esett az eső, hogy az ablaktörlők nem győzték azt törölni. A WRC2-ben vitézkedő és azt vezető Skodás Oliver Solberg azt mondta, hogy rettenetesen csúszott az út. A délelőtti utolsó gyorsaságin újra a Toyotás Kalle Rovanpera ért át a leggyorsabban és át is vette a vezetést. Csapattársa Takamoto Katsuta viszont eltalált a Yaris-szal egy fát, ami kifordította az autó hátsó kerekét, futóművét, de valahogy sikerült azt vissza igazítani a helyére, össze spaniferezték és be tudtak vele vergődni a szervizparkig. A bajnokságot vezető Hyundaios Neuville szenvedett az első rajtpozíciójával, de azért itt lejött másodiknak. Ogier pedig a nagy sebességnél nem igazán létező tapadási viszonyokra panaszkodott. A péntek napközbeni szervizbe Kalle Rovanpera, Elfyn Evans, Sebastien Ogier (mindhárman Toyota), Esapekka Lappi és Thierry Neuville (mindketten Hyundai) valamint Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben ért be az élmezőny.
Ahogyan az várható volt a délutáni körben igencsak ki nyomvályúsodott útviszonyok vártak a mezőnyre, ennek esett áldozatul a Hyundaios Esapekka Lappi is. A napi 5. gyorsaságin, egy erdős szakaszon - ahol 30 – 40 cm mély nyomvályúk voltak - egy helyen kiugrott az i20 a nyomvályúból és a jobb hátsó kerekét nekivágta egy fának, ami kiszakította azt a helyéről és utána egy másik fát még emblémára is vett. Ennek köszönhetően Lappi bukta a pénteki napot és már csak a szuperrally szabállyal folytathatta szombaton a versenyt. Ezt a gyorsaságit egyébként Kalle Rovanpera nyerte, őt követte három csapattársa Sami Pajari, Elfyn Evans és Sebastien Ogier sorban. A következőn, a napi 6. gyorsaságin ismét Rovanpera nyert, a WRC2-es Greensmith baleset miatt kiesett a versenyből. A megkérdezett versenyzők szinte mindegyik azt mondta, hogy nagyon trükkös menet volt ez, saras levágásokkal, mély nyomvályúkkal és kevés tapadással. A pénteki 7. gyorsaságit a Hyundai belgája Thierry Neuville húzta be Ogier és Evans előtt. A versenyzők nagy többsége élvezte ezt a gyorsaságit, amiért jó a ritmusa és a vonalvezetése, csupán a pocsolyák és a nyomvályúkban lévő vizek miatt panaszkodtak páran. A napi utolsó rendes gyorsaságin, a 7.76 km-es Ruuhiumäki-n a Rally1-es Toyotában most debütáló finn Sami Pajari bizonyult a leggyorsabbnak, akinek ez volt élete első abszolút szakaszgyőzelme és ennek érthetően nagyon örült is. Esőmentes volt az időjárás, az utak is eléggé felszáradtak ennek köszönhetően a tapadási viszonyok is sokat javultak és ennek minden versenyző nagyon örült. A napvégi, 2 km-es városi gyorsot, a Harjut melynek többnyire nedves volt a burkolata, az állapota Ogier nyerte meg Neuville és Evans előtt. A pénteki napon Kalle Rovanpera, Elfyn Evans, Sebastien Ogier (mindhárman Toyota), Thierry Neuville (Hyundai) valamint Adrien Fourmaux (Ford) sorrendben ért célba az élmezőny. A WRC2-ben a Skodás Oliver Solberg magabiztosan vezetett a Toyota csapatfőnöke, az erre az egy versenyre visszatérő Jari-Matti Latvala és a szintén Skodás Robert Virves előtt.
A csapatok szombaton jobban eltávolodtak Jyväskylä-tól, a Jämsa régióba mentek, ahol három gyorsasági szakasz várt rájuk, ezen a napon is két körben. Ezek voltak a Västilä 18.94 km hosszban, a Päijälä 20.19 km hosszban és a legendás és hírhedt Ouninpohja a híres ugratóval a sárga háznál és a rettenetes tempójú kanyarjaival, 32.98 km hosszban. Az Ouninpohja-i szakasz utoljára 2016-ban szerepelt a Finn rally programjában, de akkor az ellenkező irányban kellett azt teljesíteni. Itt napközben és este volt lehetősége a versenyzőknek szervizelniük valamint a napközbeni tankoló zónák vártak rájuk. A szombati össztáv 580 km körül alakult, ebből 144 km-t tett ki a gyorsaságik hossza.
A napi első gyorsaságin, ami enyhén nyirkos, pocsolyás volt és az eső is esett kissé a Fordos Munster esett egy tisztességeset és alaposan lepusztította a Ford Pumáról az összes karosszéria elemet, futóművet, miegyebet kiesve ezzel a napi száguldásból. A gyorsaságin Rovanpera, Evans, Ogier és Pajari révén négy Toyota ért be az elsők között, a Hyundaios Neuville és az 5. Toyotás Katsuta valamint a Fordos Fourmaux előtt. A következőn gyorsasági még nedvesebb, még pocsolyásabb volt, mint az azt megelőző és itt kezdődött el a Toyotás Evans Finn rallys balszerencse sorozata egy kardántengelytörés kíséretében. Több versenyző is úgy nyilatkozott, hogy nagyon saras volt a pálya, sokat csúszkáltak és kevés illetve váltakozó volt a tapadás. Itt egyébként ismét Rovanpera volt a leggyorsabb Lappi és Katsuta előtt. A szombati harmadik gyorsasági volt a verseny leghosszabbika, a világ egyik leghírhedtebbike a majd 33 km-es Ouninpohja, ezt is Rovanpera nyerte meg Ogier és Katsuta előtt. A szakaszon beiktattak egy virtuális sikánt is, az időjárás viszonylag napos volt, de a szakasz utolsó részét egy merő pocsolya tarkította. A Hyundaios Lappi benyalt egy defektet, a Toyotás Evans küzdött a hajtás problémával, míg a szintén Toyotás Pajari nagyon élte Ouninpohját a Rally1-es Yaris-szal. A nagy ugratónál Thierry Neuville ugrotta a leghosszabbat, 46 métert! A szombat napközbeni szervizbe Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier (mindketten Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Adrien Fourmaux (Ford) és Sami Pajari (Toyota) sorrendben ért be az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is a Skodás Oliver Solberg vezetett a Toyota csapatfőnöke, az erre az egy versenyre visszatérő Jari-Matti Latvala és a szintén Skodás Robert Virves előtt.
A délutáni elsőn, a Rally3-as Renault Clioval a francia Matteo Chatillonék estek egy óriásit, de komolyabb sérülés nélkül kiszálltak az autóból. Ezen a rendesen ki nyomvályúsodott és igencsak csúszós gyorsaságin Rovanpera, Ogier, Neuville, Pajari, Lappi sorendben jött le az élboly. A következőn, a 15. gyorsaságin Lappi, Rovanpera, Fourmaux, Evans, Neuville sorban ért célba a top öt. A versenyzők többsége egyetértett abban, hogy a sáros, pocsolyás, nedves körülmények között eléggé furfangos volt itt gyorsan menni, bár Pajari azt is elmondta, hogy több helyen jobb állapotban volt a pálya, mint gondolta. A szombati utolsó gyorsasági az Ouninpohja volt ahol Rovanpera, Ogier, Pajari, Fourmaux és Neuville sorrendben ért be az élboly. Lappi defektet kapott, Pajari nagyon élvezte, míg Latvala a WRC2-ben elnézett egy féktávot és be kellette rántania a kéziféket és megforgott a Rally2-es Yaris-szal, de semmi komoly nem történt. Szombat este Kalle Rovanpera, Sebastien Ogier (mindketten Toyota), Thierry Neuville (Hyundai), Adrien Fourmaux (Ford) és Sami Pajari (Toyota) sorrendben ért be az élmezőny. A WRC2-ben továbbra is a Skodás Oliver Solberg maradt az élen, őt követte a Toyota csapatfőnöke, az erre az egy versenyre visszatérő Jari-Matti Latvala akit a szintén Skodás Lauri Joona követett.
Az utolsó napra, a szupervasárnapra már csak két szakaszon küzdöttek meg a versenyzők, a 14.27 km-es Sahloinen-Moksi-n és a 4.35 km-es Laajavuori-n. Ezeket is kétszer kellett teljesíteniük és szokás szerint a második körben, az utolsó gyorsasági volt a külön pontokért is zajló Power Stage szakasz, de ez itt, mint power stage nem 4.35 km volt, hanem 8.77 km. Ezt követően Jyväskylä kikötőjében került sor a pódiumünnepségre és a pezsgő locsolásra. A napi össztáv 230 km-t tett ki, ehhez képest a napi gyorsaságik össztávja nem egészen 42 km-t tett ki, ami így leírva komolytalannak tűnik. Ezen a napon csupán tankoló zóna és gumicsere adódott, szervizlehetőség már nem.
A rally VB futamok történetében sok nagy dráma történt már egy - egy verseny utolsó napján vagy akár utolsó gyorsaságiján és nem volt ez máshogy itt a 2024. évi Finn rallyn sem. A napi elsőn Rovanpera, Evans, Lappi, Ogier és Katsuta sorban jött le a top öt versenyző. Különösebb dráma nem történt, itt már mindenki arra törekedett, hogy valahogy célba érjen. A következő, mindössze 4.35 km-es gyorsaságit ismét Rovanpera nyerte, aki így már bő 45 másodperccel vezette a versenyt. Őt követte Ogier, Neuville, Evans és Fourmaux. Lappi a rossz rajtpozíciója miatt azt mondta nem tud jól menni, mert takarítani kell, Ogier sem élvezte ezt annyira, Pajari és Rovanpera is úgy nyilatkoztak, hogy ez most inkább a nézőknek szólt és nem a versenyről.
Az utolsó előtti gyorsaságin jött a nem várt dráma, ami a Toyota csapatot érintette elég mélyen. Először Elfyn Evans törte körbe a Yaris Rally1-et és esett ki a versenyből majd Rovanperát egy tempós balkanyarban, egy a pályán lévő jókora kődarab dobta le az útról a fák közé, úgyhogy szegény Rovanperának idén sem sikerült megnyernie hazája rally VB futamát pedig az esést megelőzően bő 45 másodperccel vezette a versenyt. Igazság szerint ezek a srácok nagyon határon mennek és ekkora tempó mellett könnyen meg van a baj, ez most Kalle Rovanperát is utolérte. A gyorsaságin Katsuta, Lappi, Neuville, Ogier és Pajari sorrendben ért célba az élmezőny. Fourmaux azt mondta végig padlón ment és ez a mély nyomvályús részeken nem volt egyszerű. Pajari élvezte a gyorsaságit, míg Katsuta azt mondta, hogy több helyen elég nagy nyomvályúk voltak az úton.
A Finn rally utolsó gyorsaságiján, a külön pontokért is zajló power stage-en 20 C fok körüli hőmérséklet és esős idő várta a talpon maradt versenyzőket, ahol Takamoto Katsuta, Thierry Neuville, Esapekka Lappi, Adrien Fourmaux, Sebastien Ogier sorrendben végzett a top öt pilóta, akik ezzel begyűjtötték a plussz 5., 4., 3., 2. és 1. bajnoki pontot is. Nagy drámák itt már nem történtek, a Finn rally három napja alatt mindösszesen 20 db gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, kb. 306 km hosszban. A rally össztávja 1373 km-t tett ki.
A 73. Finn rally VB futam végeredménye az alábbiak szerint alakult,
- Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h25m41.9s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40.1s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m14.1s
4. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m54.5s
5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m15.5s
6. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8m54.5s
7. Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9m29.4s
8. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9m32.0s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m51.2s
10. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10m07.0s
Most szűk egy hónapos nyári szünetet tart a rally világbajnokság bár ez inkább arra vonatkozik, hogy épp futam nem lesz, mert mire a csapatok visszaértek a bázisaikra jó eséllyel nekiláttak a károk elhárításának és az autók felkészítésének a soron következő Akropolisz rallyra, melyet szeptember 5-8. között rendeznek majd meg. A versenyzők valószínűleg pihenhetnek egy keveset, de amilyen soknak tűnik egy civil ember számára egy hónap nyári szünet, egy rally csapatnak nem olyan sok az. Mire mindent összeraknak, megjavítanak, már pakolhatnak is a következő futamra.
Szöveg: Tommy
Fotó: Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing, M-Sport / Adrien Formaux, Oliver Solberg, www.wrc.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.