Megszűnnek a hybrid rallyautók a világbajnokságon
WRC

A mai Motorsport Világtanács ülésén elfogadták, hogy a rally világbajnokságon 2022-ben bevezetett csúcsgépekből, a Rally1-es autókból ez év végén „kiszedik” a kiegészítő hybrid rendszert és 2025-ben már csupán, mint belső égésű motoros versenyautók fognak indulni.

Az FIA WRC munkacsoportja elkészítette a rally világbajnokság jövőjére vonatkozó ütemtervét, amely részletesen ismertette a promóciót, a sport és a technikai célokat. Az új szabályokat a WRC Bizottság dolgozza ki, és ratifikálás céljából eljuttatja a Motorsport Világtanács júniusi ülésére.

rally1_3.JPG

A Rally1-es autók átalakítása – amely magában foglalja a kisebb turbószűkítőt és a korlátozottabb aerodinamikát és az ezek révén történő teljesítménycsökkentést is – a Rally2+ autók kiszállításával párhuzamosan történik. A jelenlegi műszaki színvonalú Rally2 autók felszerelhetők lesznek egy rally világbajnoksági készlettel, amely nagyobb turbószűkítőt, opcionális kormányváltót, több aerodinamikai elemet és nagyobb, hangosabb kipufogót tartalmaz.

Ezek azok a 2025-ben végrehajtandó változtatások, amelyek célja a két felső szint (Rally1 vs. Rally2) közötti különbség csökkentése. A jelenlegi hibrid hajtású Rally1-es autók melyek a harmadik évüket töltik a rallyvilágbajnokság élén, ez év végén megszűnnek.

A 2025-ös változtatások mellett a munkacsoport jelentősen felülvizsgált szabályozást javasol 2026-ra. A Rally1 koncepciója alapján az új autók közös biztonsági cellát fognak használni, ami lehetővé teszi a gyártók vagy tuning cégek számára, hogy saját karosszériájukkal, a B. vagy a C. szegmensből fejleszthessenek rallyautókat, de akár egy kompakt SUV vagy egy koncepcióautó is lehet a rallyautó alapja, a teljesítményt a súlypont és az aerodinamika fogja kiegyenlíteni.

A 2026-os autók teljesítménye 330 lóerő lesz, amit egy kontrollált referencia nyomatékgörbe szabályoz majd. Az autók ára 400.000.- Euró (433.000.- USD) lesz, a motor- és a sebességváltó technológiához pedig a Rally2-es autók alkatrészei fognak irányt mutatni.

rally2jpg.JPG

Az FIA végső műszaki irányelvének középpontjában az elektromos kategória mielőbbi bevezetése áll. Az FIA műszaki részlegét olyan megfelelő szabályok kidolgozásával bízták meg, amelyek megtartják a Rally1 biztonsági celláját, és teljesítményparitást biztosítanak a fenntartható üzemanyaggal működő Rally1 autókkal szemben.

A munkacsoport egy, az FIA-n belül létrehozott WRC promóciós csapatot is felállított, amely szorosan együttműködik a sorozat összes érdekeltjével annak érdekében, hogy további promóciós lehetőségek kidolgozását hozhassa létre a bajnoki sorozat érdekében.

Ami a sportági változásokat illeti, az ütem/időterv nagyobb szabadságot biztosít majd az egyes versenyek számára az útvonalak megválasztásakor – ezt már idén láthatjuk a Szardínia rally 48 órás lebonyolítási formátumával, mely péntek délutántól vasárnap délutánig. 

Bár az egyes események szervezői saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy mikor kezdődnek a versenyeik, a futamnak a vasárnap délutáni powerstage szakasszal kell befejeződnie.

Bár a jövő évi naptárban sprint-stílusú események, valamint hosszabb, állóképességi alapú rallyk is szerepelnek majd, a teljes szezonbéli össztávolság, éves szinten változatlan marad majd.

A versenyzéssel járó költségek további csökkentése érdekében a gyártókat, ahol három autót versenyeztetnek, a csapatban dolgozók létszámát korlátozni fogják. A szervizpark kialakítás pedig egy új modellt fog követni, helyi forrásból származó szerkezeteket használva kell megoldani a gyári csapatok bázisának kialakítását. Ezzel a lépéssel a pénzmegtakarításon túlmenően a szállítási és logisztikai igények csökkentése mellett a szervizpark rugalmasabbá tétele is a cél – lehetővé téve az esetleges helyszínváltást egy versenyhétvégén belül. A korábban használt, kihelyezett „remote” szervizpontok is visszatérhetnek, várhatóan már 2025-ben. A további részletekkel pedig júniusban érkezik a Motorsport Világtanácsa.

szp.JPG

Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke, aki decemberben hozta létre a munkacsoportot, így nyilatkozott: „A Motorsport Világtanács tagjai alaposan átgondolták a rally világbajnoki munkacsoport ajánlásait, és egységesen támogatták a kitűzött célokat.

„A bajnokság, az érdekelt felek és a rally közösség számára fontos pillanat az, hogy a sportág most azon a ponton van, ahol a WRC bizottsága a javaslatok véglegesítésén dolgozhat, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a WRC jövőbeli pályájának megerősítéséhez, miután a Motorsport Világtanács azt generálisan jóváhagyta. Azt is fontos megjegyezni, hogy a WRC rajongóinak online felmérésének eredményeit a WRC bizottsága gondosan mérlegeli majd a végső javaslatok kidolgozása során. Köszönetet mondok mindazoknak, akik részt vettek abban, hogy egy olyan rally világbajnokságot hozzunk létre, amely a jelen szempontjából releváns és alkalmas a jövőre nézve.”

Szöveg és fotók: https://dirtfish.com/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr7718341981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (1) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (1) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (1) Lancia Corse (1) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (271) WRC2 (140) WRC3 (88) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása