E hétvégén lesz a WRC Svéd rally VB futam
WRC, WRC2, WRC3

Most hétvégén, február 15-18. között rendezik a rally világbajnokság egyik leg hardcore-abb versenyét, a szezon egyetlen igazi havas, jeges és jó hideg versenyét az idén 71. Svéd rallyt.

wrc_sweden_2024.jpg

Ez a verseny  a rally VB egyik leggyorsabb futama, aki nem látta még élőben talán el sem tudja képzelni milyen tempóban mennek itt a versenyzők, a tévében látottak nem tudják visszaadni a tempót ami itt van. A speciális nagy szöges hóra/jégre gyártott versenygumikkal sokkal nagyobb sebességgel tudnak menni és irtózatosabb féktávokat tudnak venni mint egy murvás futamon, de a vezetőknek hozzá kell szokniuk, hogy ezzel együtt olyan érzésük van az autóban mintha lebegnének az út felett.    

A tökéletes téli körülmények elérése érdekében a rendezvény 2022-ben északabbra költözött, Umeå régióba, Umeå városába, ami észak Svédország legnagyobb városa. A versenyzők, ha tehetik az utat övező hó falnak támasztják autóikat, hogy az segítse bevezetni azokat a kanyarokba. De ha a kelletténél melegebb a hőmérséklet a hó falak állaga megváltozik, és ahogy a versenyautó hozzáér az ütközés hatására a hófal szétesik, és az autók beszorulhatnak a hóba.

Korábban, amíg Karlstad környékén illetve attól egy picit északabbra volt a rally, sokszor problémát okozott, amikor a kelleténél melegebb volt az idő és a versenygumik szegecsei felszakították a kőkemény havas, jeges útfelületet és az így előkerülő kavicsok letépték a szögeket a gumiabroncsokról így azok elvesztették a tapadásukat. De az akár –25°C-ig is süllyedő hőmérséklet viszont a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.

tn_4.jpg

A szervizpark Umea városában lesz kialakítva a Nolia Exhibition Centre-ben.

Az idei Svéd rally lebonyolítása a rally világbajnokságnak megfelelő ütemterv szerint lesz lebonyolítva. Azaz csütörtök reggeli 9:01-kor kezdődik az 5.45 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz, majd este 19:05-kor az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel elkezdődik a 71. Svéd rally.

Pénteken kétszer három gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, a nap 8:58-kor kezdődik. A 10.76 km hosszú Brattby és a 28.25 km-es Floda ugyanaz lesz, mint tavaly, a 12.36 km-es Norrby viszont újként szerepel a programban. A két kör után az 5.16 km hosszú Umeå Sprinttel fejeződik be a pénteki versengés. Napközben és este lesz szerviz lehetőségük. A napi versenytáv 437.14 km, ebből 108.78 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.

Szombaton is kétszer három gyorsasági, plussz egy napvégi záró vár a mezőnyre. 7:45-kor az új, 15.65 km-es Vännäs nevezetűvel indul a bajvívás, majd a már ismert 14:23 km hosszú Sarsjöliden következik. Utánuk pedig a 28.06 km hosszú Bygdsiljum aminek nyomvonala több helyen érinti a tavalyi Botsmark gyorsaságit. A napot ismét az Umeå-i szakasszal fejezik be, de ez most 10.08 km hosszú lesz. Péntekhez hasonlóan napközben és este lesz szerviz lehetősége a srácoknak. A szombati versenytáv 432.46 km, ebből 126.74 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.

Vasárnapra pedig mindössze két gyorsasági marad, ezekből az első 25.50 km-es Västervik-et egymás után kétszer teljesítik majd, a másik gyorsasági, a szombatról megismert 10.08 km-es Umeå-i szakasz lesz a napi harmadik és egyben a külön pontokért is zajló power stage gyorsasági. A napi össztáv majd 222 km lesz, míg a gyorsaságik távja 61 km körül alakul. A Svéd rally kompletten 1104 km lesz, ebből majd 302 km-t tesz ki a mért szakaszok hossza.  

yaris_6.jpg

A verseny nevezési listáján 57 autót számolhatunk meg. Ebből mindössze 9 db a Rally1-es csúcsgép. Ebből 4 db Toyota, Rovanperával, Evans-szal, Katsutával és a hobbysta Bertellivel. Indul 3 db Hyundai, a szezon nyitót nyerő Neuville-lel, Tanak-kal és Lappival. A Fordnál Fourmaux és Munster indulnak a Ford Pumákkal. A csúcsgépek utáni legharcosabb géposztályban, az RC2-ben 25 db az ilyen olyan WRC2 bajnokságokba nevezett Rally2-es autót láthatunk majd. A következő géposztályban a még mindig négykerékmeghajtású RC3-ban 22 db autó lesz, most csak Ford Fiesták indulnak, Renault Cliok nem, más pedig nem gyárt ide autót. Ők a JWRC vagy a WRC3 értékelésbe nevezhettek. Rajtuk kívül mindössze egy darab kis Peugeot 208-as indul majd az RC4 géposztályban.

A Rally1-es autóknak a hivatalos gumibeszállító Pirelli, egyféle gumit visz Svédországba, a szögekkel ellátott forgásirányos, aszimmetrikus mintázatú Sottozero Ice J1B-t. Minden gumiban 384 db szög van, ezek mindegyike 20 mm hosszú és 7 mm-t állnak ki a gumik futófelületéből. Ők 28 db-ot használhatnak majd fel a hétvége során. A Rally2-es autók a Sottozero Ice J1C-t kapják majd, hasonló műszaki paraméterekkel mint a „nagyok”, nekik 26 db gumi jut a rally során. A Rally3-as autók pedig a Sottozero Ice WJC-vel versenyeznek majd, nekik is 26 db gumi jut. A Rally3-as autók gumijai kicsit kisebb méretűek, mint a Rally1-es és Rally2-es autóké, az övékében például csak 360 db szög van, de egyébként hasonló műszaki paraméterekkel rendelkeznek. A tavalyihoz képest megváltozik némiképp a gyorsaságik útvonala, lesznek új szakaszok is. Ezeken több lesz az ugrató és a kanyar melynek köszönhetően várhatóan lassabb lesz a verseny átlagsebessége. Az időjárás előrejelzések szerint -11C / -4C fok közötti hőmérséklet várható. Úgy néz ki, hogy a gyorsasági szakaszokon hó, jég, fellazult jég és jeges murva várható valamint adott napok délutáni, második körében jellemző lesz a nyomvályúsodás.

previewsweden02-2.jpg

Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rallyt ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban, amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.

Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.

1973-ban szerepelt először a bajnokságban és 2004-ig kizárólag a skandináv pilóták uralták. Ezt a sorozatot ki más, mint Sébastien Loeb törte meg. Rajta kívül még Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans voltak, akik nem skandináv pilótaként Svéd rallyt tudtak nyerni. A rekorder győztes, 1984 rally világbajnoka a svéd Stig Blomqvist aki hét futamgyőzelemmel vezeti a ranglistát.

Aki nem olyan szerencsés, hogy elutazzon a versenyt a helyszínen megnézni azok a https://www.rally.tv/live_tv oldalon tudják majd nyomon követni a történéseket.

Szöveg: Tommy és https://www.wrc.com

Fotó: https://www.wrc.com, Pirelli, Hyundai Motosport, Toyota Gazoo Racing

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr5118325289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

BalatonParkCircuit (3) Barum rally (1) Central European Rally (2) Central Europe Rally (2) Ceredigion rally (1) CER Rally (2) Chile rally (2) Cross Country (1) Dakar rally (4) DTM (1) Eifel rally (3) ERC (104) Essen (1) ETCR (1) ETRC (3) EuroRX (22) FIA (6) Finn rally (2) Formula 3 (1) Formula E (1) Gigi Galli (1) Goodwood (2) GP Ice Race (1) GT Open (2) Győr rally (3) Herbst rally (1) Historic (23) Historic rally EB (2) Höljes (1) Horvát rally (5) HUMDA (1) Hungarian Baja (2) Hungaroring (5) Hyundai Motorsport (3) International GT Open (2) J-WRC (1) Japán rally (1) JML (1) Kalle Rovanpera (2) Kamion EB (1) Közép Európa rally (2) Lancia Corse (2) Latvala (1) M-Sport (2) Mecsek rally (1) Mikulás rally (5) MNASZ (44) Monza rally (2) Monza Rally Show (1) MotoGP (2) Nitrocross (1) Nyi (1) Nyirád (17) Oliver Solberg (2) ORB (48) ORB1 (6) ORB2 (26) ORB3 (20) ORC (3) Pikes Peak (1) Pirelli (1) Portugál rally (1) Rally (3) Rally1 (17) Rally1 ORC (1) Rally2 (2) Rally3 (3) Rallycr (1) Rallycross (11) Rallyle (1) Rallylegend (27) Rally 2 (3) Rally Croatia (4) Rally de Portugal (1) Rally di Roma Capitale (1) Rally EB (9) Rally Estonia (1) Rally Európa Bajnokság (5) Rally Hungary (7) Rally Japan (1) Rally raid (3) Rally Sardegna (2) Renault Sport (1) Róma rally (1) RX (2) San Marinó (1) Skandivávia rally (1) Superbike (1) Superenduro (1) Szardínia rally (1) Szilveszter rally (3) TCR (1) Techno Classica (1) Tereprally (1) Toyota (2) Toyota Gazoo Racing (7) World (1) WorldRX (19) WRC (274) WRC2 (143) WRC3 (90) WRX (3) WTCR (8) Címkefelhő
süti beállítások módosítása