Belga győzelem a WRC Monte-Carlo rallyn
WRC, WRC2, WRC3

A múlt hétvégén, január 25-28. között zajlott a 2024. évi FIA WRC rallyvilágbajnoki sorozat nyitófordulója a Monte-Carlo rally.

Az esemény nyitó felvonása a szerda délután 16:31-kor kezdődött, 3.28 km hosszú bemelegítő shakedown szakasz volt. Ezen, Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1), Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) és Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) sorrendben végzett az élmezőny. A legjobb Fordos a Grégoire Munster-Louis Louka duó lett a Ford Puma Rally1-gyel. WRC2-ben pedig a Citroenhez igazolt Nikolay Gryazin-Konstanin Aleksandrov páros bizonyult a leggyorsabbnak a Citroen C3 Rally2-vel.

ozsi_10.jpg

A verseny programja alaposan megváltozott az idén, ugyanis két év kihagyás után ismét a dél kelet franciaországi Gap városa látta vendégül a rallyt, ez kb. 300 km-re van Monaco-tól. Ez azt jelentette, hogy a csütörtök esti Monacoi rajtceremónia után a mezőny rögtön Gap irányába autókázott és annak közelében egy gumicsere zóna után 20:35-kor a 21 km hosszú Thoard / Saint-Geniez gyorsaságival vette kezdetét a 92. Monte-Carlo rally. Ezt követően 21:58-kor a hétvége leghosszabb, 25.2 km hosszú Bayons / Bréziers gyorsaságival fejeződött be a nyitónap, amit egy 48 perces napvégi szerviz zárt le. A napi össztáv 314.3 km volt, ebből 46.2 km-t tett ki a gyorsaságik mennyisége. Az első gyorsot megnyerő Evans azt mondta, hogy nagyon fogtak a gumijai ezért azt hitte nem használja őket kellőképpen. Vele ellentétben Neuville arra panaszkodott, hogy sokat csúszkált és arra próbált figyelni, hogy ne melegítse túl azokat. Ogier az útra hordott kavics piszok miatti nehézséget említette, míg Mikkelsen és Tanak is a Hyundai fennakadó gázpedáljával szenvedett. A Fordos Fourmaux élvezte az esti gyorsaságit, míg csapattársa Munster azt mondta nem tesztelte az autót száraz útra ezért túl puha volt annak beállítása. A második gyorsaságira irgalmatlan sok néző ment ki, akik iszonyatos hangulatot csináltak a rengeteg tüzijátékkal, lámpával, tábortűzzel és azzal, hogy ilyen nagy számban voltak ott. A szakasz után a Toyotás Ogier és a Fordos Fourmaux is a koszos utakra panaszkodott, míg a Hyundaios Tanak és Mikkelsen még mindig küzdött a fennakadó gázpedállal. A Toyotás Katsuta azt mondta túl óvatoskodta a ködös szakaszokat mert az nem is volt akkora, mint amire számított. Neuville a Hyundai-jal simán lejött, csupán pár kisebb hibát vétett. A csütörtöki nap végén Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) és Adrienn Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma rally1) sorrendben végzett az élmezőny. A WRC2-ben már ezen a két gyorsaságin érződött, hogy nagy csata várható a hétvége során. Náluk a spanyol Pepe López-David Vázqez Liste duó volt a nap leggyorsabbja egy Skoda Fabia RS Rally2-vel.

Pénteken három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket kétszer kellett teljesíteniük a párosoknak. Ezek voltak a 16.7 km hosszú St-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve, a 17.9 km hosszú Champcella / Saint-Clément és a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet elnevezésű gyorsasági szakaszok. Reggel, napközben és este is adódott lesz szerviz lehetőség, a napi versenytáv 510.6 km volt, ebből 105.7 km-t tett ki a gyorsaságik össztávja. A napi első gyorsaságin a jegesedés jó néhány versenyzőt megtréfált, többek közt a Hyundaios Ott Tanakot, a Toyotás Takamoto Katsutát és a Fordos Grégoire Munstert is. Mindannyian lecsúsztak az útról, nagy kár nem keletkezett az autójukban, de mire a nézők kiszedték őket az időveszteséggel járt, ez Katsuta esetében volt jelentős. A Toyotás Evans azt mondta óvatosabb volt a szükségesnél, a Hyundaios Neuville szerint a jeges részeken nulla volt a gumik tapadása, nagyon trükkös volt a szakasz. A napi másodikon Neuville forgott meg egyszer, Evans azt mondta jól működnek a gumik, de néhol alacsony volt a tapadás és, hogy ezen a gyorsaságin ebben az irányban nagy a sebesség. Mikkelsen, Ogier és Tanak is azt említette, hogy nagyon koszosak az utak. A harmadik gyorsasági után Evans, Tanak és Neuville is a szinte láthatatlan fekete jeget mondta, mint nehezítő körülményt, amin egy pillant alatt lehet hibázni és nagyot esni. Ogier küzdött, egy családi dráma miatt azt mondta nehéz hete van, de próbál a legjobban teljesíteni. Katsuta azt mondta, hogy a pályakémek információihoz képet más körülményeket tapasztalt. Fourmaux élvezte a versenyt, nem kart hibázni és kockáztatni ezért csak hallgatott a navigátorára és ment, ahogy tudott. Napközben Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) és Adrienn Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma rally1) sorrendben ment szervizbe és ebédelni az élmezőny.

4maux.jpg

A délutáni első gyorsasági után az élmezőnyben igazából nagy baja senkinek sem akadt. Evans és Munster panaszkodott kicsit a koszra, sárra, de alapvetően elégedetten nyilatkozott mindenki.  A második után sem mondott senki semmi egetverő problémát, a kosz és a sár valamint néhol a jég lepte meg őket, de tudomásul vették, hogy a Monte-Carlo rally márpedig ilyen szokott lenni, ezért szeretik, ahogy Fourmaux mondta. Mikkelsen próbált tegező viszonyba kerülni a Rally1-es autóval és azt mondta, hogy még gyorsabban kéne mennie, hogy hatékonyan működjön annak aerodinamikája. A napi utolsó, már sötétben futó gyorsaságija után Evans, Tanak, Ogier, Fourmaux és Munster is hasonlóan nyilatkoztak, miszerint trükkös, koszos és saras volt az útburkolat, örültek, hogy vége a napnak. Munster annyit mondott még, hogy szeret a sötétben vezetni, élvezte ezt a gyorsaságit. Mikkelsen örült a jól sikerült napjának, sokat tanult a Rally1-es autóval, de van még hová fejlődnie. A pénteket végül Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) és Adrienn Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma rally1) sorrendben fejezte be az élmezőny. A WRC2-ben kakas csaták után a Nikolay Gryazin-Konstanin Aleksandrov duó bizonyult a leggyorsabbnak a Citroen C3 Rally2-vel.

Szombaton ismét három gyorsasági szakasz várt a mezőnyre melyeket szintén kétszer kell teljesíteni a párosoknak. Ezek voltak a 18.8 km hosszú Esparron / Oze, a 20 km hosszú Les Nonières / Chichilianne és a 21.3 km hosszú Pellafol / Agnières-en-Dévoluy elnevezésű gyorsasági szakaszok. Péntekhez hasonlóan ismét napi három szerviz lehetőséget kaptak a csapatok és versenyzők, reggel, délben és este. Ezen a napon 504 km-t autókáztak a párosok, ebből 120.4 km-t tett ki a gyorsaságik aránya, ezzel ez volt a leghosszabb mért szakaszú versenynap.

A napi elsőn a Hyundaios Mikkelsen esett le egy kis időre az útról, amikor egy jégfolton kihúzták alóla az utat. Azt mondta ezután nem sok bizalma volt a versenyzéshez. Katsuta is azt mondta, hogy ködös, csúszós részek voltak az úton, jó munkát végeztek a jégkémei, de volt, hogy változtak a körülmények ahhoz képest amit ők jeleztek neki. Tanak Hyundaiában ismét előjött a gázpedál probléma. A Fordos Munsternek tetszettek a mostoha körülmények, agresszív gumistratégiát választott és az bevált neki. Ogier elóvatoskodta a gyorsaságit, Evans és Fourmaux pedig a csúszós körülményeket említette. A következő után a Toyotás Katsuta azt mondta, hogy a nagy időhátrányuk miatt nem versenyzik senkivel, csak próbál egyben célba érni. Ogier itt is a saras utakat említette, ahogy Neuville is, aki viszont elmondta, hogy a gyorsasági végén meglepően jó volt a gumik tapadása. Evans Toyotájában keletkezett valami műszaki hiba emiatt csak nyolcadik lett, de azt mondta rendben van. A napi harmadikon nem érte nagy dráma az élmezőnyt. A Toyotás Evans és a Hyundaios Tanak az utak sarasságát említette, Neuville nem mindig értette az itinerét ezért sokat hezitált. A Fordos Fourmaux azt mondta a csapatérdek miatt nem kockáztatott, célba kellett érnie. Mikkelsen tanulta még a Hyundait, küzdött a változó tapadással, de úgy érezte javult a teljesítménye. A WRC2-be nem nevezett csak az RC2 géposztályban induló Oliver Solberg dupla defektet kapott a Skoda Fabia RS Rally2-vel így kiesett a szombati küzdelmekből. Szombat délben Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) és Adrienn Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma rally1) sorrendben tért vissza az élmezőny a szervizparkba. Délután, a napi negyedik gyorsaságin a Fordos Munster egy murvával telített kanyarban nekicsúszott az út melletti kőkorlátnak minek köszönhetően tönkrement a Ford Puma Rally1 így ő feladta a szombati versenyt. A WRC2-es Lopez azt mondta, hogy ez egy szép, de bonyolult gyorsasági volt, rengeteg levágással, úgy érezte magát, mint egy hullámvasúton. Gryazin azt mondta pokolian csúszott az út, a Hyundaios Tanak és a Toyotás Katsuta is említette a levágások okozta elsarasodást. Az ezt követő, napi ötödik megmérettetésen a csekélyszámú élmezőnyhöz a WRC2 mezőnyt is hozzáadva nem történt nagy esemény. Mikkelsen élvezte az autózást, Tanak szerint változó körülmények között, de élvezetes verseny volt. Lopez szerint a lejtős részen észnél kellette lenni, Ogier és Neuville élvezte a száguldást míg Evans nem érezte a bizalmat az autóval. A szombati utolsó, hatodik gyorsaságiján sem történt semmi említésre méltó. Egy rally VB futamhoz képest mindenki próbált ésszel menni és befejezni a versenynapot, hogy az idén már más pontszámítási rendszernek köszönhetően ezzel plussz pontokat szerezhessen. Szombat este Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) és Adrienn Fourmaux-Alexandre Coria (Ford Puma rally1) sorrendben tért vissza az élmezőny a szervizparkba. A WRC2-ben komoly adok kapok után a Nikolay Gryazin-Konstanin Aleksandrov kettőse maradt a leggyorsabb a Citroen C3 Rally2-vel.

novill_1.jpg

A záró napon, vasárnap reggel egy 18 perces szervizt követően a 18.3 km hosszú La Bréole / Selonnet gyorsaságival folytatódott a bajvívás. Utána tankoló zóna majd a 19 km-es Digne-les-Bains / Chaudon-Norante gyorsasági következett. Ezután ismét tankoló zóna majd 120 km etap szakasz várt a mezőnyre, akik elindultak Monaco irányába és az ahhoz közeli 14.8 km-es La Bollène-Vésubie / Col de Turini gyorsasági szakasszal fejeződött be a Monte-Carlo rally. Ez utóbbi volt a külön pontokat is érő power stage is egyben. Ez a gyorsasági évtizedeken keresztül legendás része volt a Monte-Carlo rallynak, bármi is volt a haladási irány. A gyorsasági egyik legnépszerűbb nézői pontja volt a Turini hágó a jobb, bal kanyarkombinációval, a rengeteg nézővel, ha éjszakai szakasz volt a rengeteg tüzijátékkal. Az idén ez elmaradt, ugyanis mielőtt La Bolléne irányából felértek volna a versenyzők a hágóra ott véget ért a gyorsasági így az étterem előtt a fentebb már leírt népünnepélyes kanyarkombináció nem volt része a versenynek. A napi első gyorsaságin sok helyen voltak jégfoltok, ezek megvicceltek néhány versenyzőt, köztük Mikkelsent is, de nem esett ki senki, hanem csak időveszteséget szedtek össze. Többek közt Tanak, Katsuta, Lopez és Munster is úgy nyilatkozott, hogy igen trükkös és kaotikus körülmények fogadták őket. A következő utolsó előtti gyorsaságin többen panaszkodtak rá, hogy fekete jég vagy köd nehezítette a dolgukat. Rossel elégedett volt magával, azt mondta az utolsón végig nyomni fogja a gázt. Neuville azt mondta, hogy többet csúszott az út, mint ahogy gondolta volna. Tanak nem találta a ritmust főleg a szakasz első csúszós részén, sok helyen ködös, fagyos volt az idő, próbált túlélni és már csak a power stage-re koncentrált. A Monte-Carlo rally utolsó gyorsaságiján melye az első öt helyezett versenyző külön pontokat is kap a Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1), Sebastien Ogier-Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1), Takamoto Katsuta-Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1), Elfyn Evans-Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) és Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1) sorrendben végeztek a párosok.

A versenyt az azon végig magabiztosan versenyző Thierry Neuville-Martijn Widaeghe (Hyundai i20 N Rally1) belga kettős nyert meg úgy, hogy mindent vittek, a szombatot, a vasárnapot és a power stage-et is.

A WRC2-ben nagy csatározások után a francia Yohan Rossel-Arnaud Dunand duó győzött egy Citroen C3 Rally2-vel.

rossel_2.jpg

A 92. Monte-Carlo rally végeredménye az alábbiak szerint alakult,

  1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3h9m30.9s
    2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +16.1s
    3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +45.2s
    4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m59.8s
    5. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m36.9s
    6. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +5m34.6s
    7. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +8m28.5s
    8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10m29.8s
    9. Pepe López/David Vázquez (Škoda Fabia RS Rally2) +10m33.8s
    10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10m45.2s

A 2024. évi Monte-Carlo rally össsztávja 1650 km-t tett ki, ebből 324.4 km volt a gyorsasági szakaszok mennyisége.

A versenyre 69 páros nevezését fogadták el. Mindössze 8 db volt a Rally1-es csúcsgép, 28 db a Rally2-es melyekből 21-en neveztek be a WRC2 bajnokságba. Akadt még 7 db Rally3-as autó, ebből hárman neveztek a WRC3-ba, volt 12 db Rally4-es autó, 9 db Rally5-ös és 5 db R-GT kategóriás járgány.

Mindhárom Rally1-es csapat megújította a dekorációját, a Ford és a Hyundai alaposan kivilágosodott, a Toyota ellenben matt fekete alapszínre váltott és ez is az uralkodó szín az autókon.

Következő FIA WRC rally világbajnoki futam a havas, jeges Svéd rally lesz február 15-18. között.

Szöveg: Tommy

Fotók: Hyundai Motorsport, M-Sport, Toyota Gazoo Racing, Citroen Racing / Honza Fronek

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tommy-autosport.blog.hu/api/trackback/id/tr8918316823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tommy autosport blog

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása